ההליך המזורז לאישור השינוי בחוק השידור הציבורי - שבמרכזו הוצאת חטיבת החדשות מתוך תאגיד השידור "כאן" והקמתה מחדש בתאגיד חדשות נפרד - ממשיך להתקדם בלוח זמנים מקוצר, לקול מחאות האופוזיציה.

אתמול (ד') אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הנוסח המתוקן, והערב (ה') הוא יובא באופן חריג לאישור בקריאה ראשונה בכנסת. כבר ביום ראשון בשעה 9:00 בבוקר תתחיל לדון בו הוועדה המיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, כדי להביאו לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית עד יום רביעי, 10 במאי.

כזכור, לפי התיקון שהעבירה הכנסת בשבוע שעבר, תאגיד "כאן" יחד עם תאגיד החדשות החיצוני אמורים להתחיל בשידוריהם כבר ב-15 במאי, ואז גם תיסגר רשות השידור.

בינתיים עבר החוק מספר שינויים מנוסח הטיוטה שהוצג עד כה, ובמקביל, על-פי החלטת הממשלה מאתמול, הוא צפוי לעבור שינויים נוספים לאחר שיעבור בקריאה ראשונה.

השינוי המרכזי בנוסח שהונח אתמול על שולחן הכנסת נוגע לפיצול התפקידים בין המנכ"ל של תאגיד החדשות לבין העורך הראשי שלו. עד כה, לפי הנוסח הקודם, העובד היחיד מחטיבת החדשות של התאגיד שאמור היה להיות מפוטר הוא ראש החטיבה, ברוך שי. המהלך גרר ביקורת קשה, ושי אף נערך לפנות לבג"ץ בעניין. כעת, שי יוכל להמשיך לכהן כעורך ראשי, שלפי החוק "תפקידו יהיה לערוך את התוכן החדשותי והתוכן בענייני היום שמפיק תאגיד החדשות". בחוק נכתב גם כי "העורך הראשי יהיה עצמאי בתפקידו".

יחד עם זאת, גורמים שונים הביעו היום חשש מכך שמדובר למעשה בהצרת צעדיו של העורך, שיפעל תחת מנכ"ל שהוא זה שיהיה הסמכות האחרונה בכל הקשור לתקציבים, לתפעול, לגיוס עובדים, פיטורים וכדומה. גם לפי החוק המקורי ראש חטיבת החדשות של התאגיד היה כפוף למנכ"ל, אלדד קובלנץ, אך החוק העניק לראש החטיבה סמכויות נרחבות, ואף נקבע בו כי מנכ"ל התאגיד לא יוכל לפטרו, ויידרש לשם כך לאישור המועצה.

בשלב הראשון, הזמני, שאמור להימשך 3 חודשים, המנכ"ל שאליו יהיה כפוף שי ימונה על-ידי כונס הנכסים הרשמי, ובהמשך, כפי שכבר נכתב בתיקון הקודם לחוק, אמורה לקום ועדת איתור בראשות שופט, שהיא זאת שתמנה את המנכ"ל הקבוע של תאגיד החדשות, שיוכל גם לבצע שינויים נרחבים ולפטר ולגייס עובדים.

שי עצמו סירב להתייחס היום לעניין ולשאלה האם בכוונתו להמשיך להיערך לקראת העתירה לבג"ץ שאותה תכנן להגיש.

 

שינויים נוספים שצפויים להיכנס לחוק נוגעים לשליטה בשידורי החדשות בערבית (ערוץ 33) ובשידורי הרדיו לעולים, ברוסית ובאמהרית (רדיו רק"ע). בתיקון המקורי לחוק נקבע כי שידורים אלה יישארו במסגרת תאגיד "כאן", אולם אתמול, במסגרת החלטת הממשלה בו אושר נוסח החוק, נכתב כי "הממשלה מסמיכה את שר התקשורת לבחון את העברת תפקיד הפקת תכני החדשות ותכנים בענייני היום בשפה הערבית מתאגיד השידור הציבורי אל תאגיד החדשות".

לגבי שידורי רדיו רק"ע, בהחלטה נכתב במפורש כי בנוסח שיובא לאישור סופי בכנסת ייכתב כי "תפקיד הפקת תכני החדשות ותכנים בענייני היום של שידורי הרדיו של קול ישראל... בשפות הרוסית והאמהרית יעבור לתאגיד החדשות".

החלטת הממשלה מתייחסת בצורה מעורפלת גם לאחד החששות המרכזיים שעולים כתוצאה מהליך פיצול החדשות, ונכתב בה כי לקראת אישור החוק במתכונתו הסופית יובא נוסח שיגבש מנגנון הכרעה "בנוגע לחלוקת לוח השידורים בין התוכן החדשותי והתוכן בענייני היום לבין התוכן שישדר תאגיד השידור הישראלי, לרבות לעניין פריצה לשידורים ואירועים חדשותיים". עוד נכתב כי ינוסח מנגנון בכרעה גם לפתרון מחלוקות אחרות בין שני הגופים.

לחשש הנוסף שלפיו תאגיד החדשות לא יוכל לקום בלוח הזמנים המתוכנן - 5 ימים בלבד לאחר אישור החוק - אין בינתיים התייחסות בחוק.