גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מת לנו מותג ששידר געגועים. מה יגרום לנו לראות "כאן"?

מה הופך מותג תוכן להיות מה ומי שהוא, מלבד, כמובן, אנשיו ומלבד התוכן שהוא מייצר ומציע לנו? ■ מה הסוד הגדול של yes ו"הגארדיאן"?

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בימים אלה של פרידה מהערוץ הראשון ומקול ישראל, נשאלת השאלה מה הופך מותג תוכן להיות מה ומי שהוא, מלבד, כמובן, אנשיו ומלבד התוכן שהוא מייצר ומציע לנו.

פחות טריוויאלי לשווק ולמתג תוכן מאשר מזון או נעליים או שירות.

מזון מיוצר בבית החרושת, נרכש בחנות, נצרך בבית או ברחוב ומפורסם באמצעי המדיה. תוכן, לעומת זאת, מיוצר, נמכר, נצרך ומפורסם באותו ממשק - המסך או הרדיו.

הכול מגיע אלינו במצב צבירה של תוכן. תוכן הוא המוצר, תוכן הוא הפרומו, תוכן הוא הפרסומת.

טלוויזיה טובה איננה טיעון לטיפוח מעמד אסטרטגי של מותג שידור, כפי ששוקולד טוב אינו מספיק כדי להבטיח יתרון אסטרטגי של מותג שוקולד.

אנחנו לא רציונליים ואיננו מנהלים במוחנו טבלאות אקסל להשוואה. אנחנו עסוקים בעיקר בעצמנו ובתכנים שיעשו אותנו שמחים. ובמקום ששמחה לא באה בחשבון - נחפש את מה שיעניק לנו משמעות.

כן. אנחנו רודפים אחר המשמעות ונסכים לצרוך אותה בכל מיני פורמטים ואריזות.

טלוויזיה, עיתונות ורדיו עושים את זה. הם מציעים לנו חדשות, בידור, דרמה וריגושים.

אבל עליהם לספר לנו סיפור על הסיפורים שלהם, אחרת לא נדע מדוע עלינו לצרוך אותך דווקא מפה ולהעדיף ערוץ כזה על פני האחר. בדיוק כפי שעלינו להבין למה נייק, אפל או תנובה.

כדי לגרום להמונים לזהות את המשמעותי לו בתוך הרעש, על מותג התוכן לספר סיפור שיגרום למאזין או לצופה או לקורא להזדהות. אחרת, יאבד אותו ואת המוטיבציה שלו לצרוך אותו.

גארדיאן" (The Guardian), למשל, במקום להתפאר בעיתונאים, בסקופים ובאיכות הטורים, בחר להציף את העובדה שאין אמת אחת, ושכדי להתקרב אליה יש לבחון אותה מכל הזוויות.

The whole picture, "התמונה המלאה" - זה המוטו של העיתון, והוא מבטא את הדחף הנטוע בכל אחד לחקור ולא לקבל כמובן מאליו כל מה שאומרים ומספרים לנו. פרסומת שזכתה בפרסים הציגה את אגדת שלושת החזירים העתיקה, שמקבעת את החזרזירים כקורבנות ואת הזאב כתוקפן, והדגימה כיצד הלך-רוח המוני עשוי להטיל בכך ספק ויבחר בתמונה שלמה ועגולה יותר.

הנאמנות לרעיון, והוויתור על הבעלות על האמת, מביאים את "הגארדיאן" להזמין את קוראיו להשלים את החסר. בכך מעניק כלי תקשורת זה משמעות שהיא מעבר לתכניו, ומזכיר לנו מדוע חשוב לקרוא אותו.

ערוץ HBO לוקח בעלות על האמנות לספר סיפורים. הסיפור על הסיפורים אומר בפשטות: "יש סיפורים, ויש סיפורי HBO" . למה זה יותר חשוב מלהזכיר לנו סדרות כמו "סופרנוס", "משחקי הכס" או "בנות"? כי אנחנו לא מסתפקים בהנאות, אנחנו רודפי משמעות ותוהים, גם אם לא במודע, מה מניע אותנו ומדוע אנחנו נהנים ממה שאנחנו נהנים.

הנרטיב נועד לספק לנו תשובה על כך.

אנחנו אוהבים לראות את עצמנו כאנשים אינטליגנטיים שרוצים לראות את התמונה המלאה, וכאנשים בעלי טעם אמנותי שמעדיפים סיפור טוב על סיפור סתמי.

אז מה באמת קרה עם ערוץ 1? מעבר לעובדה שברור שמדובר באינטרס פוליטי וכלכלי, חלקנו הלכנו לו לאיבוד באמצע הדרך.

בתור מי שלא ניתקה אתו מעולם קשר, בין אם היה זה "אמרו שהיה פה" של יהונתן גפן, או "פנס הקסם" עם אילן פלד, ואפילו הקאמבק הקצר של "סיבה למסיבה" - ברור לי שהערוץ הממלכתי ראה את עצמו כפס הקול הנוסטלגי שלנו, הישראלים, ושהסיפור שסיפר לנו הוא סיפור על געגועים.

הפקות חדשות שעשו שימוש בחומרים ישנים ואלתרו איתם כך ואחרת, לא שינו את העובדה שההזמנה להתרפק ולהתגעגע התנוססה בליבת הערוץ מתמיד. נפנופיו לשלום החלו הרבה לפני שהוא ואנחנו ידענו שהוא עומד להיסגר. אפשר לומר שחלק מהקוד הגנטי של הערוץ הזה היה נגוע בהשתוקקות לעצור את הזמן ובכך, אולי, עזר לחרוץ את גורלו.

אמירה זו איננה מתעלמת מסוגיות תקציב דרקוניות שנגזרו על הערוץ ועובדיו. למרות זאת, מדובר בזווית בלתי רציונלית שמשתלטת לפעמים על התודעה.

בדילוג אלגנטי על מותגי תוכן רבים, חשוב לשבח את המותג yes, אשר מבין שטכנולוגיה ורשימת תכנים מצוינים ככל שיהיו, לא יסבירו לנו מדוע נעדיף דווקא אותו. yes שמבין שצפייה בטלוויזיה איננה עיסוק זוהר, וכי יש בה אפילו סוג של תבוסה, הופך את הקערה על פיה ומציע לנו לפצות את עצמנו על כך.

Yes מקדם את חוויית האסקפיזם המוחלט, שמספק לנו תוכן טוב. כניסה לסרט משכיחה ממני את עצמי ומאפשרת לי לנוח מחיי.

על הנרטיב הזה התפתח מארג יצירתי שלם סביב בניית חבילות ערוצים ותכניות, פרומואים ופרסומות. Yes מסבירים לנו שוב ושוב לא רק ממה אנחנו נהנים, אלא מדוע אנחנו נהנים מזה. טוב ותראפויטי לקחת הפסקה מהחיים וממי שאנחנו.

פרסומת שמעניקה שלושה חודשי מתנה עבור מצטרפים חדשים, מצליחה להפוך את הבנאליה הזו למאסטרפיס. מושג שלושת החודשים הופך לאבסורד בסיפור גברים קובניים שמשתמשים בזכותם לשלושה ירחי חופשת לידה כתירוץ לצפייה נונסטופ ב-yes.

פרומו שנלחם בבנאליה של קידום תכנים ב-VOD, יושב באינסטגרם של yes ויוצר הקשרים פיקטיביים ומצחיקים בין תכנים אותנטיים המשודרים ב-yes לבין נונסנס ממקום אחר. לדוגמה, סצנת פקק התנועה האייקוני של "לה לה לנד" מוצמדת לדיבוב שנשמע כמו דיווח תנועה מגלגלצ. הבידור שנוצר נועד לקדם יידוע לגבי תכנים ב-VOD, אבל גם פה וגם בדוגמת חופשת הלידה הסיפור גדול מהמוצר, והוא מתאר את הצופה ואת החיפוש שלו אחר אושר - הרבה יותר מאשר את המוצר ותכניו.

אתמול (ב') בערב עלה לשידור תאגיד השידור הציבורי "כאן" לאחר דרמות קשות של סגירת קול ישראל וערוץ 1. לעת עתה אנחנו חשופים לקליפ שמצהיר על אנשיו "מי הם לא", כשאלה נצפים חומקים מהטחות והאשמות בעת מרוץ שליחים בו נמסר המיקרופון מרץ לרץ.

ימים יגידו לא רק מי אינם אנשים ולא רק מי הם כן, אלא מי הוא "כאן", ומדוע אמורים אנו לצרוך אותו.

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס