גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייסבוק ואפל מובילות בבקשות לרישום פטנטים בישראל

ב-2016 הוגשו 6,425 בקשות לרישום פטנטים בישראל, רובם ע"י מבקשים זרים (לא ישראלים) ■ גם אשתקד המשיכה פייסבוק להוביל את הטבלה

פטנט/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פטנט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנת 2016 הוגשו 6,425 בקשות לרישום פטנטים, רובם על-ידי מבקשים זרים (לא ישראלים). בדומה לשנת 2015, גם בשנת 2016 המשיכה פייסבוק להוביל את טבלת מבקשי הפטנטים בישראל עם 87 בקשות פטנט - כך עולה מנתוני הדוח השנתי של רשות הפטנטים לשנת 2016 המתפרסם היום (א') ומשקף את מצבו של שוק הקניין הרוחני בישראל, ביחס לרישום פטנטים בישראל, בקשות בינלאומיות לרישום פטנטים (PCT), סימני מסחר ומדגמים (עיצובים).

הגם שישראל מוערכת בעולם כ"אומת סטארט-אפ", והמוח הישראלי נחשב ליצירתי במיוחד וככזה שאחראי על לא מעט המצאות פורצות דרך בהיסטוריה הבינלאומית, רובם הגורף של מבקשי הפטנטים בישראל הם, כאמור, זרים. לפי הדוח, נמשכה השנה מגמת העלייה בשיעור המבקשים הזרים המעוניינים להגן על זכויותיהם באמצעות רישום פטנט בישראל.

אחרי פייסבוק מככבים ברשימת מבקשי הפטנטים הזרים גם חברת הטכנולוגיה החקלאית דאו אגרו סיינס (עם 86 בקשות), יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס (69 בקשות) ויצרנית הציוד הצבאי רית'ון קומפני (57 בקשות). בעשירייה הפותחת ניתן למצוא גם את חברת פייזר, ממציאת הויאגרה.

עם זאת, על-פי הדוח, בשנת 2016 חל גידול קל גם במספר המבקשים הישראלים שהגישו בקשות לרישום פטנט. ברשות הפטנטים מייחסים עלייה זו לאפשרות להגשה אלקטרונית שניתנה לציבור בדצמבר 2015, המהווה הקלה משמעותית על הליכי הגשת בקשות וביצוע פניות על-ידי ציבור המבקשים.

זוהי הפעם הראשונה בה מציגה רשות הפטנטים כסוכנות ביצוע את כל נתוניה הכספיים הכוללים מידע מפורט אודות הוצאותיה והכנסותיה בשנה החולפת. זאת, במטרה לעורר דיון ציבורי מבוסס נתונים. כמו כן מוצגים לראשונה נתוני מגוון התעסוקה שברשות, הכולל פילוחים רבים אודות ההון האנושי שעומד מאחורי הנתונים המוצגים בדוח.

מקום 13 בעולם

הודות להצטרפות ישראל לאמנה לשיתוף-פעולה בענייני פטנטים PCT (Patent Cooperation Treaty) ב-1996, יכול מבקש ישראלי להגיש בקשת פטנט בינלאומית, שמשמעותה בקשת פטנט בכל אחת מ-152 המדינות החברות באמנה (ניתן לבחור כמה מדינות שרוצים מתוך הרשימה). האמנה מאפשרת לבקש הגנת פטנט על המצאה, במקביל, בכל אחת ממספר רב של מדינות על-ידי הגשת בקשה "בינלאומית" אחת לפטנט, במקום הגשת מספר בקשות פטנט לאומיות או אזוריות נפרדות.

עם הגשת הבקשה הבינלאומית ניתנים למבקש 30 חודשים עד שהוא נדרש להגיש בקשה לאומית (רישום פטנט הוא טריטוריאלי) בכל אחת מהמדינות בהן הוא רוצה לרשום את המצאתו. הענקת הפטנטים נשארת תחת השליטה של משרדי הפטנטים הלאומיים או האזוריים במה שמכונה "השלב הלאומי", בו הבקשה נבחנת בהתאם לחוקי כל מדינה.

במהלך השנה החולפת הוגשו 1,429 בקשות בינלאומיות למחלקה על-ידי מבקשים בישראל. מדובר בעלייה של כ-7% בהשוואה לשנה שעברה. נתון זה ממקם את ישראל בשנת 2015 במקום ה-13 ברשימת 15 המשרדים המובילים בעולם בהגשות בקשות בינלאומיות, וזאת מתוך 152 המדינות החברות באמנה לשיתוף-פעולה בענייני פטנטים (PCT).

הנתונים מלמדים כי ישראל היא יעד משמעותי ומרכזי לרישום סימני מסחר בזירה הגלובלית. כ-75% מקרב המבקשים בישראל הם זרים, דבר המלמד על פעילותה הכלכלית הבינלאומית של ישראל.

תחום נוסף בו מככבים הזרים, הוא תחום סימני המסחר (אותיות, ספרות, מילים, דמויות, צלילים או צירופים של אלה, המשמשים את היצרנים או מספקי השירותים כדי לסמן את סחורותיהם או שירותיהם, כך שיזוהו על-ידי הצרכן). בשנת 2016 הוגשו 9,308 בקשות לרישום סימן מסחר, וניתנו 7,643 סימנים.

על-פי הדוח, החברות המובילות בהגשת סימני מסחר בישראל הן אפל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, פיליפ מוריס, אברקרומבי אנד פיצ', ויונדאי-איי.

זינוק בבקשות לרישום מדגמים

בתחום המדגמים (זכות קניינית, במסגרתה מוענקת הגנה על עיצוב מוצר תעשייתי חדש או מקורי) נרשמה העלייה הגבוה ביותר בבקשות הרישום: בשנת 2016 הוגשו 1,866 בקשות למדגם - עלייה של כ-20% לעומת 2015, ונרשמו 1,388 מדגמים. מדובר במספר הבקשות הגדול ביותר לרישום מדגמים (עיצובים) מזה 10 שנים.

ברשות הפטנטים חוזים כי עם קידומו של חוק העיצובים החדש, שצפוי להתקבל בכנסת ב-2017, תירשם עלייה משמעותית נוספת בכמות הבקשות לרישום מדגם, ויותר מבקשים פרטיים יפעלו להגנה על זכויות הקניין הרוחני שלהם. 

בדירוג המבקשים הישראלים המובילים בהגשת בקשות למדגם מככבת במקום הראשון, זו השנה השנייה ברציפות, קליל תעשיות עם 117 בקשות. אחריה, בפער ניכר, נמצאת חברת נעלי נאות עם 43 בקשות.

על-פי הדוח, רשות הפטנטים ממשיכה במגמת התייעלות, וב-2016, בהמשך למגמה משנים קודמות, משך זמן הבחינה לרישום פטנט ירד באופן משמעותי, והוא עומד כיום על ממוצע של 3.5 חודשים.

רשות הפטנטים הישראלית און-ליין

בדוח השנתי של רשות הפטנטים נסקר גם מהלך חקיקתי שהושלם בדצמבר 2016 (תיקון תקנות המדגמים), בעקבותיו הפכה הרשות למקוונת לגמרי: כיום ניתן לבצע באופן מקוון את כל שלבי הגשת הבקשה לרשות וההתכתבות איתה במהלך בחינת הבקשה. בהיבט זה, עולה מהדוח, רשות הפטנטים הישראלית היא בין היחידות בעולם.

מי עומד מאחורי המקלדת בהתכתבות הזו? הדוח חושף כי בתום שנת 2016 מועסקים ברשות הפטנטים כ-200 עובדים, עיקרם הוא ציבור הבוחנים המקצועיים שבוחנים את הבקשות המוגשות. מרביתם מועסקים במסגרת מסלול קידום בוחנים ברשות הפטנטים (מיועד לאקדמאים בשירות המדינה). בקרב עובדי הרשות יש 59% נשים, כ-9% מהעובדים הם כיום בני מיעוטים שונים, וישנן מספר משרות המיועדות לאנשים בעלי מוגבלויות.

כיאה לדימוי (שאינו תמיד נכון) של הפרופיל האישיותי הנדרש ממי שבוחן פיתוחים שלרוב עומדים בחזית הטכנולוגיה - גיל העובדים ברשות צעיר יחסית, ועם הגידול בהון האנושי, הגיל הזה ירד: כיום 38% מעובדי הרשות הם בני 31-40; ו-30% הם בני 41-50. 

מי דן בהתנגדויות שמוגשות? המחלקה המשפטית ברשות הפטנטים כוללת את הרשם, את סגניתו ואת הפוסקת בקניין רוחני. להם יש שתי עוזרות משפטיות, מזכירות ושני מתמחים.

החלטות הרשם ניתנות לערעור בפני בית המשפט המחוזי, אך שיעור הערעורים על ההחלטות נמוך (14 ערעורים בשנת 2016; ו-12 ערעורים בכל אחת מהשנים 2014-2015), ואין מובהקות לגבי תוצאותיהם.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות