קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון יתכנס מחר (ב') וידון בשורה של נושאים חדשים הקשורים לענף הנדל"ן. בין היתר יגיעו לשולחן הקבינט תוכניות חדשות למגורים שעתידות לעבור לטיפול הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל), תוכניות בלוד, קריית עקרון, פתח-תקווה (מתחם סירקין), אום אל פאחם, טייבה, בני עי"ש וכפר קאסם.

תוכניות המגורים החדשות שיעלו לאישור קבינט הדיור כוללות היצע של כ-32.6 אלף יחידות דיור סך הכל, כאשר כ-13.1 אלף יחידות דיור מתוכן ביישובי המגזר הערבי.

בלוד, מדובר במתחם בדרום מערב העיר בתחומי השיפוט של העיר וגם של המועצה האזורית עמק לוד, מתחם בו מוצע לאשר תוכנית לאלף יחידות דיור חדשות לצד שטחי מסחר ותעסוקה ומבני ציבור.

בקריית עקרון מדובר בשטח הממוקם במזרח היישוב, בשטח השיפוט של היישוב ושל המועצה האזורית גזר. תוכנית זו מציעה בינוי בהיקף 3,000 יחידות דיור חדשות, שטחי תעסוקה, מסחר ומבני ציבור.

בפתח-תקווה, תעלה לאישור הקבינט התוכנית השנויה במחלוקת על מתחם מחנה סירקין הממוקם במזרח העיר. נזכיר כי גם היום עיריית פתח-תקווה עדיין מתנגדת לתוכנית ובעיקר בשל הטענה לעומסי תנועה הצפויים בעיר לאור התוכנית החדשה. על פי התוכנית, מוצע לבנות במתחם 8,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר לאחר פינוי הבסיס הצבאי. מדובר כעת רק בתוכנית המתייחסת לחלק א' של המתחם, חלק שעתיד להתפנות בסוף 2018.

במקביל, תוכנית נוספת שעולה לאישור הקבינט מתייחסת אף היא לשטח הנמצא בקרבת מקום, מדרום למושב כפר סירקין וממזרח לשכונת עמישב בפתח-תקווה. רוב השטח של מתחם זה נמצא בשטח השיפוט של המועצה האזורית דרום השרון וחלק קטן ממנו בשטח השיפוט של עיריית פתח-תקווה. על פי תוכנית זו, מוצע לבנות במקום 4,000 יחידות דיור, גם בדירות בבנייה רוויה אך גם בבנייה צמודת קרקע.

בבני עי"ש (צמוד לגדרה) מוצעת תוכנית המתייחסת למתחם העוטף את היישוב הקיים ונמצא בשטח השיפוט של היישוב כמו גם בשטח השיפוט של המועצה האזורית באר טוביה. במתחם זה מוצע לבנות 3500 יחידות דיור חדשות לצד דיור מוגן, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור.

תוכנית נוספת שתעלה לאישור היא תוכנית בינוי באום אל פחם. מדובר במתחם הממוקם מדרום מערב ליישוב הקיים ובצמוד לאזור הבנוי היום. על פי התוכנית המוצעת מדובר על תוספת של 7,000 יחידות דיור ליישוב. עם זאת, נציין כי במסגרת ההכרזה על המתחם מצוין כי בתחום התוכנית קיימים היום כאלף מבנים בלתי חוקיים, המשמשים רובם למגורים, וכנגד חלק גדול מהם ישנם הליכים משפטיים תלויים ועומדים. בהכרזת המתחם נכתב כי: "התוכנית אשר תקודם במתחם תידרש לבחון בינוי זה אל מול הפרוגרמה למגורים, לשטחי ציבור ותעסוקה שתיערך במסגרתה. בינוי לא חוקי בתחום התוכנית אשר עלול לסכל או לפגוע בתכנון המתחם יסומן להריסה".

לקבינט תעלה גם תוכנית נוספת במגזר הערבי, בעיר טייבה. תוכנית זו מתייחסת למתחם בדרום מזרח העיר והיא מציעה בינוי בהיקף 4,800 יחידות דיור חדשות. גם במקרה זה מצוין כי במתחם קיימת היום בנייה בלתי חוקית שתצטרך להיבחן אל מול התוכנית המוצעת, ובאם היא עשויה לסכל את התכנון יסומנו מבנים להריסה.

תוכנית שלישית המתייחסת למגזר הערבי היא תוכנית בכפר קאסם. התוכנית המוצעת ממוקמת מצפון מערב ליישוב הקיים והיא כוללת בינוי שהיקף של 1,300 יחידות דיור. במסגרת ההכרזה על תוכנית זו מצויין כי גם במתם זה קיימת תופעה של בנייה בלתי חוקית אם כי "בהיקף זניח לעומת היקפי הבנייה המוצעים".