גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה בת"א: ה"כוכבות" שזינקו עד 100% מתחילת השנה

בעוד מדדי המניות הבולטים בעולם רושמים עליות נאות, הבורסה המקומית נראית לכאורה מחוץ למשחק, עם ירידה של 2.8% במדד ת"א 35 מתחילת השנה ■ איך זה מסתדר עם עליות חדות במניות רבות ונהירה של משקיעים לקרנות נאמנות מנייתיות?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

רגע לפני אמצע 2017 נראה כי שוקי המניות בעולם ממשיכים להיות הסחורה החמה של השנה. אחרי עונת דוחות מצוינת ברבעון הראשון ועל רקע נתונים כלכליים משופרים וירידה בציפיות האינפלציה, המבטיחה המשך מדיניות מוניטארית מרחיבה ברמה גלובלית, המשקיעים בעולם ממשיכים להאמין בעדיפות של שוקי המניות.

מתחילת השנה רכשו משקיעים בעולם קרנות סל בהיקף של 284 מיליארד דולר, כ-70% מהסכום בקרנות סל מנייתיות. רוב הכסף אמנם הלך לשוק האמריקאי, אך השנה בולטת גם נכונות לגוון לאירופה, לנוכח ביצועים טובים של שוקי המניות על רקע שיפור כלכלי והקלה בחששות הגיאו-פוליטיים. מתחילת השנה עלה מדד יורוסטוקס 50 בכ-9%, בדומה ל-S&P 500, בעוד שהדאקס בגרמניה עלה ביותר מ-11% ובספרד עלו המניות ב-16%. הנאסד"ק קפץ ב-17%.

בעולם הזה, מי שיסתכל מבחוץ, יכול היה לחשוב שהבורסה הישראלית אינה חלק מהמשחק, עם תשואה מאכזבת של 2.8%- למדד המניות המרכזי שלה, ת"א 35.

אך התמונה הזו משקרת, כי בניגוד לארה"ב או אירופה, שבהן השקעה במדדים המובילים מאפשרת חשיפה לחברות המובילות בהן, המדד המוביל של הבורסה בתל-אביב הוא משהו אחר. מצד אחד הוא מוטה לסקטור התרופות, שאמנם מהווה כ-24% ממנו (אחרי הרפורמה שהקטינה את משקלו מ-30%), אך לחברות בו אין קשר של ממש לשוק הישראלי. הביצועים של הסקטור הזה היו כל כך גרועים, שהם "גילחו" כ-8% מהתשואה שלו באומדן זהיר (קשה לחשב במדויק לנוכח השינויים הגדולים וההדרגתיים במשקלות של החברות בעקבות הרפורמה במדדים); ללא חברות התרופות מדד ת"א 35 היה עולה בכמעט 5%. בנוסף, נכון לסוף 2016 משקל החברות הדואליות במדד היה כ-40% ואם נביא בחשבון שהתמחור של מניות אלה נקבע לרוב מחוץ לישראל, הרי שהיחלשות הדולר מול השקל בכמעט 8% מתחילת השנה הובילה לירידות "טכניות" ברוב המניות האלה.

מי שיבחן לעומק המדד, יגלה לא מעט הפתעות חיוביות. כמעט מחצית מהמניות בת"א 35 עלו השנה ביותר מ-12%, מתוכן חמש מניות עלו ביותר מ-20%. בכלל, למעט כיל , בזק  וחברות התרופות, כל המניות במדד רשמו תשואה חיובית מתחילת 2017. מדד המניות הבינוניות ת"א 90 בולט בתשואה גבוהה יותר, אך גם שם לצד מניות שעשו ביצועים פנומנליים, כמו נובה  ונייר חדרה  שעלו יותר מ-80%, יש גם לא מעט מניות שירדו ואפילו בשיעור חד.

במבט רוחבי, בלטו השנה גם לא מעט סקטורים בשוק המניות בתל-אביב. אחד מהם היה למשל מניות הנדל"ן עם עלייה של כמעט 20%, בעיקר הודות לחברות הנדל"ן המניב, שנהנו מסביבת מאקרו תומכת המתבטאת בצריכה פרטית גבוהה שמתורגמת לעלייה בפדיון השוכרים במרכזי המסחר, תנופת חברות ההיי-טק המשפיעה לחיוב על שוק המשרדים וכמובן הריבית הנמוכה במשק. ענף הנדל"ן הוא הנהנה העיקרי מריבית נמוכה במשק, וזה כנראה אחד ההסברים המרכזיים לפערים בין הביצועים המצוינים של הסקטור הזה בתל-אביב לבין הדשדוש של מניות הסקטור הזה בארה"ב, שבה הריבית שם כבר התחילה לעלות (גם אם בקצב איטי מאוד).

תמחור זול

פערים בין ביצועי השוק המקומי לשווקים בחו"ל ראינו גם בבנקים ובביטוח. מניות הביטוח בישראל זינקו בכ-20% השנה וענף הבנקים עלה בכ-8%, כאשר בלטו במיוחד הבנקים הקטנים (דיסקונט עלה ב-15%) בעוד שהגדולים רשמו ביצועים חלשים יותר (פועלים עלה בכ-3%). ברקע לביצועי הסקטור היו דוחות טובים לרבעון הראשון (כמעט ללא מאפיינים חד פעמים) עם תשואה ממוצעת של 8.5% על ההון העצמי. הבנקים דיווחו על גידול בהכנסות, ביצעו הפרשות לאשראי סבירות וכן המשך התייעלות תפעולית.

גם מניות טכנולוגיה רבות בתל-אביב נהנו מרוח גבית עולמית של הסקטור הזה, שרשם את הביצועים החזקים ביותר מתחילת השנה בארה"ב. בלטו במיוחד מניות כמו פורסייט  שנהנתה גם מהעסקה למכירת מובילאיי ועלתה בכ-300%, מניות חברות ציוד בדיקת השבבים קמטק  (עלייה של מעל 100%) ונובה (מעל 80%) וכך גם טאואר (מעל 20%), שכולן הרוויחו מהגיאות בתחום המוליכים למחצה בעולם. היו כמובן גם חברות שאכזבו, כמו גילת וסאפיינס שירדו ביותר מ-15%.

ההבדלים הגדולים בין הביצועים בתוך סקטורים ספציפיים והפערים השונים בביצועים של מניות בתוך המדדים, מחדדים מצד אחד את העובדה שהשוק המקומי נהנה מתמחור זול בהשוואה לעולם וגם בהשוואה היסטורית לעצמו - מה שאיפשר עליות חדות במניות רבות אחרי תקופה ארוכה של פיגור אחרי השווקים בעולם.

מצד שני, העיוות שנוצר בתוך המדדים ובתוך הסקטורים המקומיים, היה גורם מרכזי לכך שמתחילת השנה פדו משקיעים מעל 3.7 מיליארד שקל מתעודות סל על מדדי המניות בישראל, כאשר רוב הסכום היה לפני רפורמת מדדי המניות בתחילת פברואר. תמונת הראי של התופעה הזו היא הנהירה למוצרי השקעה הבוחרים מניות ספציפיות על בסיס מחקר, בראשם קרנות נאמנות. בחודש מאי לבדו גייסו קרנות נאמנות המציעות חשיפה למניות בישראל כ-630 מיליון שקל ומתחילת השנה גייסה קטגוריית מניות בישראל מעל 3 מיליארד שקל. זו הקטגוריה המגייסת ביותר השנה אחרי תחום האג"ח הכללי, אשר גם בו יש לא מעט קרנות עם חשיפה למניות בישראל.

עד כמה זה יימשך? חלק גדול מפער התמחור בישראל נסגר, אך ראוי להביא בחשבון כי העליות המתמשכות בשווקים בעולם העלו גם שם את המכפילים, כך שהם עדיין גבוהים מאשר בישראל. כך למשל המכפיל של S&P500 הוא 21, בעוד שהמכפיל של ת"א 125 הוא 18 ובת"א 90 הוא 13. ולנוכח העיוותים שעליהם הצבענו במדדים עצמם, יש כאן כמובן עדיפות לבחון זאת ברמת המניה הבודדת.

מחזה נדיר: שוק שהריבית בו טרם עלתה

בנוסף, באופן פרדוקסלי השוק המקומי נהנה כיום דווקא מיציבות פוליטית ברמה גבוהה יותר מהשווקים המפותחים האחרים. בארה"ב עדיין לא חלפה העננה המאיימת על הדחה אפשרית של הנשיא דונלד טראמפ לאור החקירה בנוגע לקשריו עם רוסיה, בעוד שבאירופה מערכות בחירות במדינות כמו איטליה וגרמניה עשויות לזרוע זעוזעים בגוש היורו. כך הבחירות בבריטניה השבוע עשויות להוסיף לקלחת, מאחר שהן עלולות להקשות על תהליך היציאה שלה מהאיחוד האירופי.שוק המניות המקומי ממשיך ליהנות גם מהעובדה שלפחות בעת הנוכחית, הוא נראה כאחד השווקים המפותחים האחרונים שבו תעלה הריבית. בארה"ב התהליך כבר התחיל, העלאת הריבית הבאה תהיה בהמשך החודש והיא כנראה לא תהיה האחרונה השנה. באירופה כבר החלו לדבר על אפשרות לעליית ריבית ראשונה בתחילת 2018, לאור השיפור הדרמטי בנתוני המאקרו ובפעילות הכלכלית.

המגמה הזו תוכל להימשך כל עוד היא תזכה גם לרוח גבית בשווקים בעולם. לנוכח העליות האחרונות רמות הסיכון במניות גבוהות כמובן מכפי שהיו בעבר, אך כך גם הנכונות של המשקיעים ליטול סיכונים כדי לזכות בתשואה נאותה. אז מי אמר שהשוק הישראלי מחוץ למשחק?

■ הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע. 

מניות מובילות

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו