גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצחון לזאב רום: זאבי ישלם עוד 1.5 מ' ד' דמי תיווך בעסקת בזק

לאחר שביהמ"ש העליון החזיר את הסכסוך בין אנשי העסקים למחוזי, נקבע כי גד זאבי עצמו - ולא חברת זאבי קומיוניקיישן - הוא שחייב לרום את דמי התיווך

מימין: זאב רום גד זאבי / צילומים: שלומי יוסף
מימין: זאב רום גד זאבי / צילומים: שלומי יוסף

הניצחון בבית המשפט העליון לא עזר לאיש העסקים גד זאבי: סופית - הוא יצטרך לשלם לאיש העסקים זאב רום 1.5 מיליון דולר כדמי תיווך בעסקה שבה רכש זאבי 20% ממניות חברת בזק בשנת 2000 - כך קבע באחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה.

"יש בחומר הראיות תמיכה לכך שזאבי התחייב לשלם לרום את דמי התיווך, ובמצב דברים זה אין הצדקה למנוע את אכיפת התחייבותו של זאבי, אך מחמת העובדה שההסכם נושא את שמו של התאגיד (אליו הפנה זאבי את רום - מ' ר')", קבע השופט אלכסנדר קיסרי. זאת, לאחר שבית המשפט העליון הורה, לבקשת זאבי, להחזיר את הדיון בסכסוך לבית המשפט מחוזי.

קביעתו המרכזית של בית המשפט המחוזי היא להותיר על כנה את התוצאה אליה הגיע בפסק הדין הקודם שנתן השופט קיסרי ב-2012, בו נקבע כי זאבי אחראי באופן אישי להתחייבות התאגיד הזר "זאבי קומיוניקיישן" לשלם לרום 7 מיליון דולר בגין מעורבותו בעסקת בזק (5.5 מיליון דולר מתוך סכום זה שולם לרום כבר בשנת 2000).

לפי פסק הדין הקודם, יש לייחס לזאבי אחריות אישית לתשלום לרום, בין בדרך של "הרמת מסך" (וליתר דיוק התעלמות מהמסך) בין התאגיד לבינו; ובין מכוח דיני השליחות. בכך דחה בית המשפט ב-2012 את טענותיו של זאבי, שלא כפר בקיומו של ההסכם עם רום, אך טען כי ההתחייבות לשלם 1.5 מיליון דולר לרום בגין העסקה אינה התחייבות שלו אלא של "זאבי קומיוניקיישן".

השבוע חזר השופט קיסרי וקבע כי על זאבי לשלם את 1.5 מיליון הדולר שמגיעים לרום כדמי תיווך. "רום עמד בנטל להוכחת טענותיו בנוגע להצדקה להתעלמות ממסך ההתאגדות (הרמת מסך מדומה), ומן העבר האחר לא עלה בידי זאבי להראות שההסכם בכתב הוא התחייבות של התאגיד, ושמשום כך יש לדחות את תביעת רום נגדו", קבע השופט.

הסכם דמי תיווך

עסקת רכישת מניות בזק בידי זאבי עמדה במרכזו של הליך פלילי שניהלה המדינה בשנים 2004-2015 נגד זאבי, רום, מיכאל צ'רנוי ועו"ד מיכאל קומיסר. המדינה טענה כי זאבי וצ'רנוי הסתירו מהרשויות ומהבנקים שמימנו את העסקה את העובדה שצ'רנוי מימן את זאבי לצורך רכישת 20% ממניות בזק. אולם, באוקטובר 2015 - 16 שנה לאחר העסקה ו-11 שנה לאחר שהחל המשפט הפלילי - זיכה השופט עודד מודריק את כל הארבעה וקבע כי ההסכם היה חוקי ולא הסתיר שליטה בפועל של צ'רנוי בחברות שרכשו את השליטה בבזק.

רום, ששימש כמתווך של זאבי בעסקת בזק, הגיש תביעה נגד זאבי לקבלת דמי תיווך בסך 1.5 מיליון דולר, שלטענתו מגיעים לו מכוח הסכם שנכרת בין השניים בשנת 2000. לפי ההסכם, זאבי התחייב לשלם לרום דמי תיווך בסך 7 מיליון דולר, אך בפועל שולמו לו רק 5.5 מיליון דולר.

זאבי טען בתגובה, כאמור, כי לרום אין עילת תביעה אישית כלפיו, מפני שההתחייבות שבהסכם איננה התחייבות אישית שלו אלא של תאגיד "זאבי קומיוניקיישן". לדבריו, בעסקת בזק דובר על כך שהתאגיד הוא שירכוש את השליטה בבזק, ולכן היה ברור שכל תשלום לרום בגין העסקה, יגיע מהתאגיד ולא מזאבי עצמו.

בשנת 2012 זכה רום לניצחונו הראשון בתיק, כשבית המשפט המחוזי קיבל את תביעתו לחייב את זאבי אישית בתשלום דמי התיווך - ולא את התאגיד. ב-2014 קיבל העליון את ערעורו של זאבי על פסק הדין והורה להחזיר את הדיון למחוזי. זאת, על-מנת שזאבי ורום יתקנו את כתבי הטענות, כך שאלה יכללו התייחסות לשני נימוקים עליהם התבסס פסק הדין מ-2012 - נימוק השליחות ונימוק הרמת מסך ההתאגדות. הרמת המסך (וליתר דיוק, ההתעלמות מקיומו) מאפשרת לחייב את זאבי עצמו בתשלום, ולא רק את התאגיד אליו הפנה זאבי את רום.

בערעור קבע בית המשפט העליון כי קופחה זכותו של זאבי להתגונן, כיוון ש"פסק דינו של המחוזי (מ-2012 - מ' ר') ניתן שלא על בסיס הטענות והעילות שנטענו בכתב התביעה". שני הצדדים תיקנו את כתבי את הטענות, אך הדבר, כאמור, לא שינה את תוצאת פסק הדין.

כוונה והסכמה

בפסיקת המחוזי מהשבוע קבע השופט קיסרי ביחס למערכת ההסכמות בעל-פה בין זאבי לרום אודות 7 מיליון דולר כדמי תיווך כי "בסופו של דבר יש מקום לקבלה, מפני שיש לה תמיכה בראיות ועדויות, לרבות ראיות הקשורות בזאבי עצמו". השופט הוסיף וקבע לגבי ההסכם בכתב כי הוא, בסופו של דבר, "אכן משקף את הכוונה וההסכמה שסכום דמי התיווך שישולם יעמוד על 7 מיליון דולר".

בעניין מסך ההתאגדות המפריד משפטית בין זאבי לתאגיד "זאבי קומיוניקיישן", קבע השופט כי "התעלמות ממסך ההתאגדות היא הפתרון המתבקש, על רקע העובדה שההסכם משקף התחייבות לשלם לרום את יתרת סכום דמי התיווך".

לדברי המחוזי, העובדה שהסכם דמי התיווך בין זאבי לרום נושא את שם התאגיד ("זאבי קומיוניקיישן"), אינה מאפשרת לקבוע שתאגיד זה הוא שהתקשר בהסכם. לא הוכח, קבע השופט, כי לתאגיד יש תוכן או פעילות עסקית, ובטח לא שהוא זה שקיבל את ההחלטה להתקשר בהסכם עם רום.

עם זאת, בדומה לפסיקתו מ-2012, גם הפעם דחה השופט קיסרי את בקשת רום להמיר את הסכום למטבע ישראלי ולצרף אליו הפרשי ריבית והצמדה - מהלך שהיה מביא להגדלת סכום דמי התיווך המגיעים לרום פי 1.5. "פער מעין זה בין הסכומים הוא ככל הנראה תוצאה של אירועים והתפתחויות במשק הישראלי בפרט ובכלכלה העולמית בכלל, ורום לא הצביע על נימוק המצדיק שתינתן לו הבחירה בחלופה הנוחה לו, שתוצאתה יכולה גם להיחשב כהתעשרות שלא כדין", נקבע.

בית המשפט המחוזי חייב את זאבי גם בהוצאות המשפט של רום בסך 300 אלף שקל.

מעורכי דינו של גד זאבי נמסר : "אנו סבורים כי פסק הדין הינו, בכל הכבוד, שגוי, ובכוונת מר זאבי להגיש עליו ערעור. אנו מקווים ומאמינים שכפי שהערעור התקבל בפעם הקודמת, הוא יתקבל גם הפעם".

את זאב רום ייצגו עורכי הדין זוהר לנדה, נועה הבדלה ומורן ביקל ממשרד ברנע ושות'; את זאבי ייצגו עורכי הדין רן שפרינצק ורותם ידידיה ממשרד עורכי הדין ארדינסט ושות'. 

זוהר לנדה / צילום: נמרוד גליקמן

עו"ד זוהר לנדה 

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הקבלן שבטוח: החרם הטורקי יתהפך על ארדואן

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות