גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו הסגול של הרכבת הקלה: בתי מגורים צפויים להיהרס

התושבים טוענים כי בשלב ההתנגדויות עדיין לא ידעו על הפינוי הצפוי ולכן לא התנגדו, וכי עדיין לא סוכם אם יקבלו פיצוי או נכס חלופי

הבתים שייהרסו ברחוב ההגנה / צילום: איל יצהר
הבתים שייהרסו ברחוב ההגנה / צילום: איל יצהר

כמעט שנתיים מאז החלו העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, ועתה מסתבר כי חלק מהתוכניות לקו הסגול, הקו הבא בתור, כוללות הריסת בתי מגורים. התוכנית כבר אושרה סופית, ומסומנים בה בנייני מגורים להריסה ברחוב ההגנה 82-96, אצ"ל 5 והשכל 2-6 בתל-אביב.

תחילתו של הקו הסגול במסוף 2000 בתל-אביב, בסמוך לתחנת רכבת סבידור. משם הוא ממשיך מערבה לאורך רחוב ארלוזורוב, ברחוב בן-יהודה הוא פונה דרומה ועובר לאורכו ולאורך רחובות אלנבי והעלייה. הקו פונה מזרחה ברחוב לוינסקי וההגנה וממשיך מזרחה על דרך השלום ואלוף שדה ברמת-גן. במחלף אלוף שדה הוא חוצה על גשר את כביש 4 וממשיך לשיבא, שם יהיה פיצול שממנו ממשיך הקו דרומה לכיוון תל-השומר ויהוד, וצפונה על דרך רפאל איתן, שדרות אהרון קציר, עד אוניברסיטת בר-אילן.

תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה, מקטע מערבי תת"ל 70 א', כבר אושרה ובקרוב תפורסם ברשומות, כלומר אישור סופי לאחר התנגדויות. לכן, בעלי הבתים הנ"ל כבר יודעים שהבתים מיועדים להריסה, אבל עוד לא יודעים מה הולך להיות הפיצוי.

"הולכים להרוס לנו את הבית", סיפר ל"גלובס נדל"ן" רוני (שם בדוי) המתגורר במקום. "אני גר ממש על דרך ההגנה, בדירה שבבעלותי, ויש לי משפחה. אנחנו צריכים להתכונן לסיפור הזה, כלכלית ופסיכולוגית, אבל זה תפס אותנו ממש לא מוכנים. אנחנו מעריכים שנקבל פיצוי, אבל לא קיבלנו מידע מדויק. היינו רוצים נכס תמורת נכס, אבל אמרו לנו שבהנחיית היועץ המשפטי לממשלה זה לא יכול לקרות. יש לי שכנים מבוגרים, עריריים, איך ימצאו דירה?"

"לא יודעים אם הבית יופקע או רק המטבח"

לשאלה מדוע לא התנגדו התושבים לתוכנית בשלב ההתנגדויות, הוא משיב כי "בשלב של ההתנגדויות לתוכנית לא ידענו על זה".

"הרכבת הקלה באה לשרת את האנשים ולא לדרוס אותם", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב. "הייתי באחד הכנסים של התושבים עם אנשי הרכבת הקלה ושמעתי תשובות שרק הגדילו את אי הבהירות. שלא יודעים עדיין אם כל הבית יופקע או רק המטבח או החדר. מדובר באנשים פשוטים וקשי יום שלא יודעים להתמודד עם הרשויות.

"צריך להקים מינהלת לפיצויים. ואם יש מישהו שאמור להיפגע, בוודאי בבית מגוריו, צריך להגיע אליו אישית ולתת לו את כל ההסברים וכל המידע על הפיצוי. האנשים האלו שאינם בקיאים בתחומי תכנון, הפקעה או פיצוי, צריכים לדעת שיש אפשרויות לתביעות כמו 197 לצד הפיצוי הרגיל על הנכס".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה שנשכר על ידי חלק מבעלי הנכסים לאחר שגילו על הכוונה להרוס את הבתים, מספר כי: "בתוכנית של הקו הסגול רואים את הבתים שסומנו להריסה. יש חלקות גדולות של בתים וחנויות סביב 20 בניינים ישנים, ואנשים בעלים בטאבו.

"אני חושב שצריך לתת לאנשים האלו דיור חלופי. התב"ע אמורה להתפרסם בימים הקרובים וההחלטות כבר נקבעו מזמן, הם לא הספיקו אפילו להתנגד לתוכנית. אנחנו נכנסנו לתמונה עכשיו במדידות לקראת הפקעה ופיצויים. עושים סיורים עם נת"ע, יהיו כאן דיונים ארוכים על פיצויים. לא מדובר כאן על אנשים מצפון תל-אביב או מהרצליה ורמת-השרון, כאן לא היו התנגדויות לתוכנית.

"מוזר שהם לא קובעים בתב"ע באופן מוחלט מה יקרה. אם קובעים שמקום יופקע באופן זמני זה יפה, אבל מה קורה בינתיים? הורסים בית ואחר כך יחזירו הקרקע? החנות או הבית כבר לא יהיו. אין פירוט ולצערי זה הופך להיות דבר נפוץ בתוכניות שאנחנו רואים".

"הוקם מערך שהחל במגעים עם הדיירים"

בנת"ע עומדים על כך שבעלי הנכסים קיבלו הודעות מספקות מראש: "לטובת הקמת הקו הסגול נדרשות הפקעות נקודתיות. לצורך כך, נת"ע הקימה מערך ייעודי שהחל במגעים עם הדיירים ועם בעלי הנכסים, במטרה להגיע עמם להסכמי פיצויים לשביעות רצונם המלאה. הצוות ילווה את אותם דיירים בכל ההתארגנות. הפינוי צפוי להתבצע ברבעון האחרון של 2018".

בכל הקשור להליך היידוע של התושבים במקום נמסר מנת"ע כי: "נת"ע פרסמה את תוכנית הקו לא רק בעיתונים כפי שדורש החוק אלא גם בשילוט באזור המדובר ובמפגשי תושבים שהתקיימו החל מ-14.10.15. לאחר אישור התוכנית בממשלה בתחילת השנה התקיים בפברואר מפגש עם ועד התושבים, בהשתתפות נציגי נת"ע ועיריית תל-אביב. מאז התקיימו כמה מפגשים עם כל התושבים שיפונו, לרבות ביקורים מתואמים לצורך מדידות. המטרה היא להגיע להסכמים עם התושבים לשביעות רצונם המלאה, וללוות אותם בהתארגנות למעבר".

נציין כי ביקשנו גם מנת"ע וגם מעיריית תל-אביב לדעת האם ישנם עוד מיקומים שבהם התוכניות המאושרות מסמנות בתים להריסה, ואם כן ביקשנו לקבל רשימה מפורטת. לשאלה זו לא ניתנה התייחסות.

בעיריית תל-אביב נערכים לתביעות ומקדמים תוכנית משלימה

תוכניות הרכבת הקלה נמצאות בהליכי אישור, ועשויות להקטין את היקף זכויות הבנייה במגרשים או להקשות על מימושן. לפיכך, בעיריית תל-אביב החליטו לקדם תוכנית משלימה משלהם לתוכניות הקווים הסגול והירוק, כדי לנסות ולהתמודד מראש עם התביעות שצפויות להיות עקב הפקעות והריסות מתוכננות בשטח העיר. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר אישרה לאחרונה להפקדה תוכנית שנועדה לשמור על היקף זכויות הבנייה ברחבי העיר במגרשים העשויים להיפגע מתוכניות הרכבת הקלה, המתייחסת לכ-1,500 מגרשים בכל רחבי העיר.

"לשמור על שטחי הבנייה שהותרו"

בעיריית תל-אביב הסבירו כי "התוכנית תאפשר שמירה מרבית על היקף שטחי הבנייה שהותר לבנות בהם טרם אישורן של תוכניות קווי הרכבת". התוכנית קובעת כי רשות הרישוי תהיה רשאית להתיר הקמת בניין עד לקו בניין אפס ותהיה רשאית להתיר במגרש החדש תכסית בנייה גדולה יותר מהתכסית המותרת על פי התוכנית המפורטת התקפה החלה עליו, אם ראתה שנוכח ייעוד חלק מהמגרש למתע"ן, שיקולים תכנוניים מצדיקים הגדלת התכסית.

עוד על פי התוכנית, ייקבעו הוראות למתן היתרי בנייה במגרשים שיועדו בחלקם למתע"ן והוראות לחישוב זכויות בנייה במגרשים שיועדו בחלקם למתע"ן אשר קיימים בהם בניינים לשימור, הכלולים בתוכניות תקפות לשימור, שיאפשרו ככל הניתן שמירת הזכויות שהיו קיימות בהם ערב אישורן של התוכניות למתע"ן.

גם במקרה זה סבורה סגנית ראש העיר להבי כי לצד התוכנית של העירייה, יש לקיים מפגשי ציבור: "התפיסה צריכה להיות שצריך להגיע לכל אחד ואחד אישית ולהסביר לו מה עומד לקרות ומה יהיה הפיצוי. כל תהליך שלא ינוהל בצורה כזו יגרום רק למשבר אמון גדול יותר בין התושבים לרשויות".

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים