גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מס העשירים" של לפיד נוחת כעת על בעלי היאכטות הישראלים

רק לאחרונה החלו לקבל מרבית בעלי היאכטות "הישנות" דרישות לתשלום מס קנייה ■ רשות המסים: חלק מבעלי היאכטות הצליחו עד כה להתחמק מתשלום באמצעות רישום על-שם מדינה זרה ■ למדריך גילוי מרצון

מעגן יאכטות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מעגן יאכטות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גברת ישראלה היא בעלת היאכטה "ישראלית" מזה כעשור. היאכטה נרכשה על-ידי חברה בבעלות ישראלה, הרשומה באיי הבתולה, והיא נושאת דגל זר ("כי הרבה יותר נח ובטוח לשייט ברחבי האוקיינוס עם דגל לא ישראלי", אומרת ישראלה). התחביב של ישראלה, אישה בעלת אמצעים, הוא לשוט ברחבי העולם, אבל היא תמיד-תמיד חוזרת לישראל - כי זו "המדינה שלי", היא אומרת. בוקר אחד, כשהיא לוגמת לה מרגריטה צוננת על סיפונה של "ישראלה" העוגנת במרינה בהרצליה, דופק על סיפונה פקיד חרוץ של רשות המסים, מגיש לה שומת מס ומודיע לה: עליך לשלם מס קנייה עבור היאכטה. כל מחאותיה והסבריה של ישראלה כי היא בעלת היאכטה מעל עשור, והדרישה לתשלום מס כעת תמוהה - לא עוזרים לה; פקיד המס מבהיר לה: נכנסת לאחרונה לישראל עם יאכטה ישראלית, ועל-פי חוק את אמורה לשלם את המס.

התרחיש הזה הוא מנת חלקם של לא מעט בעלי יאכטות בישראל, שגילו לאחרונה בתיבת הדואר שלהם שומת מס קנייה חדשה באדיבות רשות המסים. הבסיס לחיוב המס הוא "מס העשירים" שעיגן יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בתקופת כהונתו כשר אוצר. לפי החוק - שנכנס לתוקפו באוגוסט 2014 למשך ארבע שנים - הוטלו מסים על מוצרי יוקרה, ובהם טרקטורונים ורכבי שטח, פרוות, ריהוט עתיק, יאכטות, אופנועי-ים, מטוסים ועוד. על יבוא יאכטות (ומטוסים פרטיים) לארץ הוטל מס בשיעור 15%.

אולם עד לאחרונה, מרבית בעלי היאכטות "הישנות", אלה המחזיקים בכלי השיט מעל 5 שנים, לא קיבלו דרישה לתשלום המס. דווקא לקראת מועד תפוגת תוקפו של "מס העשירים", שנחקק כאמור לתקופה קצובה של ארבע שנים (על פי ההערכות תוקפו יוארך בחקיקה), השתנה מצבם של בעלי היאכטות, ואלו החלו לקבל דרישות לתשלום מס הקנייה עם כניסתם לארץ. מטבע הדברים, הדרישה החדשה פתחה פתח למחלוקת בין בעלי היאכטות הישראלים לרשות המסים.

בסיס המחלוקת נוגע בשאלה אם היאכטה יובאה לישראל או לא, ומתי זה קרה. יאכטה הנושאת דגל זר (רשומה במדינה זרה) יכולה לשהות בישראל כאורחת לתקופה של שלושה חודשים, ובתקופה זו היא לא חייבת בתשלום מסים כלשהם בישראל. אם היאכטה שוהה בישראל מעבר לתקופה זאת, היא נחשבת כיאכטה שיובאה לארץ. על יבוא יאכטות לישראל חל מכס של 32% - המורכב מ-15% מס קנייה ו-17% מע"מ.

אולם לטענת בעלי היאכטות, שנים ארוכות אף אחד לא אכף את "מגבלת שלושת החודשים". מעבר לכך, הם טוענים - לא ניתן לחייב אותנו במס קנייה עבור יאכטה שרכשו שנים ארוכות לפני שחוקק חוק "מס העשירים". ברשות המסים דווקא סבורים כי עד כה חלק מבעלי היאכטות הצליחו להתחמק מהרדאר באמצעות רישום היאכטה על-שם חברה זרה - וסוף סוף מדינת ישראל הגיעה אליהם. לפיכך, טוענים ברשות, אין לבעלי היאכטות על מה להתלונן אלא על עצמם ועל כך שניסו להתחמק ממס באמצעים לא כשרים.

"לא להתחבא מאחורי דגל זר"

מומחית המס ונציבת מס הכנסה לשעבר, עו"ד טלי ירון-אלדר, שותפה במשרד ירון-אלדר-פלר-שורץ ושות', המייצגת מספר בעלי יאכטות שנתקלו בדרישת המס לאחרונה, מסבירה את הבעייתיות מנקודת המבט של בעלי היאכטות. "יאכטה, כמו כל מוצר אחר שמייבאים לארץ, צריך לשלם עליה מסים. על יבוא של יאכטה לארץ משלמים שני סוגים של מסים: מע"מ ומס קנייה, בהתאם ל'מס העשירים' של לפיד. אבל לא התכוונו, לא מתכוונים וגם לא פועלים כך בשום מקום בעולם, שתושב זר שמטייל בעולם ונכנס לישראל ישלם את מס היבוא.

"למשל, אני תושבת אנגליה ואני מטיילת לי בעולם ביאכטה, ונכנסת כל פעם לנמל אחר - אין כוונה בכניסה הזאת לדרוש מאותו אדם את המסים. אף אחד לא חשב שזה מה שהולכים להטיל, וגם לא מתכוונים, כי יש הסכמות בינלאומיות. בגדול, תושב חוץ, לא תושב המדינה, שנכנס לתקופה של כמה חודשים למדינה, רואים את זה ככניסה זמנית ולא ממסים אותו. ומה קרה בפועל? עד לשנה האחרונה לא אכפו את המס על יבוא יאכטות גם על ישראלים. למה לא אכפו? כי רוב היאכטות רשומות על-שם חברות זרות, וגם היאכטות ששייכות לישראלים הן עם דגלים זרים".

לדברי ירון-אלדר, "הסיבות שהן רשומות במדינות זרות בכלל לא קשורות למסים, יש סיבות של רגולציה לגבי כלי שייט, ושייט בעולם הוא הרבה פעמים יותר נוח עם דגלים לא ישראלים. לכן היאכטות רשומות ברובן על-שם חברות זרות ועם דגלים זרים, ובמשך הרבה שנים התייחסו אליהן כאל יאכטות זרות, ובכניסה לישראל לא חייבו אותן במס קנייה, כי ראו בכך כניסה זמנית. הבעלים היו דואגים להוציא אותן כל פעם לקפריסין לתקופה או לטורקיה לתקופה, וכך התנהל הענף הזה".

כך זה התנהל, עד שברשות המסים החליטו לשים סוף לחגיגות. לדברי ירון-אלדר, "בשנה-שנתיים האחרונות החליטו לשנות את האכיפה - בעייני בצדק - ולחייב גם את הישראלים, בעלי היאכטות, 'הזרות' במס. אין סיבה שישראלי שמחזיק יאכטה דרך חברה זרה ובדגל זר, לא ישלם מס כמו ישראלי שמייבא יאכטה עם דגל ישראלי. צריכה להיות אמירה אחידה כלפי כל הישראלים לגבי מסי יבוא. אתה מביא יאכטה, תשלם את המע"מ ואת מס הקנייה, כמו שצריך לפי החוק, ואל תתחבא מאחורי דגלים וחברות זרות, זה לא סביר בנסיבות באלה".

מס רטרואקטיבי

הבעיה, טוענת ירון-אלדר, הייתה באופן האכיפה של המס, שלכד ברשת גם בעלי יאכטות שלא אמורים להילכד בה לתפיסתה. "איך אוכפים את החוק?, מסבירה ירון-אלדר, "בכל כניסה של יאכטה לארץ צריך לקבל אישור מכס, אז עכשיו כל יאכטה שביקשה לצאת מישראל אמרו לה - 'תלכי קודם למכס ותביאי אישור', וככה התחילו לבדוק מתי ואיך הביאו את היאכטה לארץ. בבדיקות האלה עלו כמה דברים, למשל עלה שיש כאלה שהביאו יאכטה לפני שנה לארץ והיא אמנם רשומה באיזו חברה זרה, אבל החברה בבעלות ישראלים - ואלה יאכטות שצריכות לשלם את מסי היבוא.

"בבדיקות האלה עולה עוד שחלק מהיאכטות באמת שייכות לתושבי חוץ, אז אם זו חברה זרה בבעלות תושבי חוץ, לא בטוח שהם צריכים לשלם את מסי היבוא; ובבדיקות האלה - ושם נמצא המוקד של הבעיה - התברר שיש הרבה כאלה שהביאו יאכטות לארץ לפני 7-10 שנים, כשמדיניות האכיפה הייתה שונה ולא היו מסי קנייה על יאכטות - ואז עולה השאלה המרכזית, ברמת האכיפה והמדיניות, האם צריך להתחיל לאכוף את תשלום מסי היבוא על משהו שקרה לפני עשור? האם אפשר בכלל מבחינת החוק לעשות את זה, והאם זה ראוי?".

הליך האכיפה הזה הכולל דרישה לאישור של רשות המסים בכל יציאה וכניסה של יאכטה לארץ - הוא הבסיס לבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגישו מועדון היאכטות "בלו וויב" ומספר בעלי יאכטות - באמצעות עו"ד ורד כהן - נגד רשות הספנות והנמלים, רשות המסים ומשרד התעשייה. התובעים דורשים כי יבוטלו הליכי הגבייה הפסיביים לשם גביית המע"מ ומס הקנייה בגין כלי שייט קטנים. במסגרת הבקשה הייצוגית, ביקשו העותרים צו ביניים שמטרתו לאפשר לכלי השיט לצאת מישראל ללא הגשת אישור מרשויות המכס - כפי שהיה נהוג עד ה-1 בינואר 2017.

לאחרונה דחה ביהמ"ש המחוזי בת"א את הבקשה למתן צו ביניים ואף סילק על הסף את תביעתם של חלק מהתובעים, כיוון שהם לא עמדו בתנאי חוק תובענות ייצוגיות. עותר נוסף בתביעה "נשלח" על-ידי ביהמ"ש להגיש תביעה מתוקנת. בינתיים, השאלה המרכזית עדיין מטרידה את בעלי היאכטות - האם רשות המסים מוסמכת להטיל עליהם מס קנייה על יאכטה שנרכשה שנים אחורה - הגיעה לבג"ץ.

הייצוגית של מרבית הנתבעים נדחתה היות ולא ביקשו פיצוי או השבה אלא ביקשו את ביטולו של החיוב - אשר מעוגן בחקיקה - דבר אשר נתון לסמכותו של בג"ץ לכאורה, ולא לסמכות ביהמ"ש המחוזי. בעקבות דחיית התביעה הייצוגית של חלק מהנתבעים, הגישה עוה"ד ורד כהן בשם בעלי היאכטות עתירה לבג"ץ לאחרונה, במסגרתה חוזרים העותרים על הטענות והבקשה להורות לרשות המסים לחדול מהליכי הגבייה הפסיביים ביחס למע"מ ומס קנייה בה הם נוקטים כנגד אלו העוגנים כלי שיט במרינות בישראל בעת שהם רוצים לצאת עם כלי השיט מהארץ לחול. העותרים מעלים בין היתר טענות בדבר התיישנות החיובים, ובקשה להורות למדינה לקבוע מדיניות אכיפה מסודרת והצהרה כי הצו המטיל מס קנייה על כלי שיט ואופנועי ים הנו בטל ומבוטל.

הסדרי מס על השווי

"אני לא חושבת שרשות מסים צריכה ללכת 10 שנים אחורה, ושאנשים היום ישלמו את מחיר היאכטה אז. אני גם חושבת שהחוק לא מאפשר את זה. וזה מה שרשות המסים עושה היום. היא לא שמה מגבלה בכלל", אומרת עו"ד ירון-אלדר. "מה שקורה היום, בפועל, הוא שכל מי שיוצא מהארץ, צריך ללכת למכס, והם דורשים ממנו מס גם על יאכטות ותיקות".

עם זאת, ל"גלובס" נודע, כי חלק מבעלי היאכטות הגיעו להסדרי מס שקשורים לשווי היאכטה ועל-פי איזה מחיר יחושב שיעור המס, כך שרשות המסים לעיתים מתגמשת מול בעלי היאכטות. "ברשות מנסים להגיע להסדרים שקשורים בשווי היאכטה, מתי היא נרכשה, וכן להציב מגבלת זמן על החיוב, כשמדובר ביאכטות מאוד ותיקות שנרכשו שנים ארוכות קודם לכן", אומר גורם ברשות.

חוק "מס העשירים" של לפיד המחייב יאכטות במס קנייה, אמור להתבטל באוגוסט השנה, אם לא יוארך. אולם לפי ההערכות, יתקיימו בקרוב דיונים להארכתו בוועדת הכספים, ויהיה רוב להארכת חיוב המס, בשיעור דומה לזה שמוטל היום או אף גבוה יותר (20%).

ובינתיים, רשות המסים עובדת במרץ להוציא הודעות לכל בעלי היאכטות שהיא מאתרת, לפני שהם יוצאים מהארץ. לדברי ירון-אלדר, צפויים הליכים משפטיים נוספים בעניין הזה. "השאלות של ההתיישנות תלויות באוויר. אין החלטה שיפוטית בעניין הזה. יש החלטה של מדיניות של הרשות, שעוד לא שמו מגבלות של התיישנות", טוענת ירון-אלדר. "אין מחלוקת כי דרישת המכס למסות בעלי יאכטות היא דרישה הוגנת וראויה. עם זאת, יש פגם בכך, שלאחר שנים שבהם המדינה לא אכפה את המס, מטעמיה שלה, היא כעת באה ומבצעת אכיפה רטרואקטיבית שהולכת שנים אחורה, ללא הגבלה.

"כלומר, אומרים לבעלי יאכטות שייבאו אותן לפני 5 או 6 שנים ויותר, 'ברגע שתצאו עם הכלי מהארץ ותחזרו בעוד שבוע, עם חזרתכם, ייראו בכניסה לארץ, 'כניסה ראשונה' החייבת במס. וזאת, יש לזכור, למרות שהרשויות ידעו על אותם אנשים שנכנסים ויוצאים ולא פעלו בעניינם. אכיפה רטרואקטיבית היא נושא בעייתי מעצם מהותי, ובמקרה הנוכחי, נראה שלקחו אותו צעד אחד יותר מדי קדימה".

לא רק מס קנייה: מס נוסף מתדפק על הסיפון

בעלי היאכטות עלו לאחרונה על המוקד של רשות המסים בעניינים נוספים מעבר למס הקנייה שבמחלוקת. סעיף חדש בפקודת מס הכנסה - סעיף 3(ט1) הקובע מיסוי על משיכות כספים ושימוש בנכסים בחברה - שנכנס לתוקפו בינואר השנה - מעורר ויכוח נוסף בין רשות המסים לבעלי יאכטות.

לדברי עו"ד דורון אלמקייס, ממשרד עו"ד יאיר בנימיני, ולשעבר בכיר ברשות המסים, "תיקון חקיקה זה בפקודת מס הכנסה עלול להטיל חבויות מס כבדות על בעלי מניות בחברה בגין משיכות כספים או רכישת נכסים המיועדים לשימושם הפרטי, כגון דירות מגורים, חפצי אומנות, תכשיטים, כלי טיס וכלי שיט".

לדבריו, "הנוהג המקובל הוא שיאכטות נרשמות תחת בעלות של תאגיד ולא תחת בעלות פרטית, אולם נוהג זה עלול לעלות לבעלי המניות בחברה המחזיקה יאכטה לשימושם הפרטי ביוקר רב. על-פי התיקון, יראו במחיר הרכישה של היאכטה (בניכוי השקעת בעלים, אם קיימת) כמשיכה של בעלי המניות היכולה להתחייב במס של עד 50% (אם אין רווחים בחברה המחזיקה את היאכטה)".

עוד אומר עו"ד בנימני כי "החקיקה החדשה אף יכולה להביא למצבי אבסורד מבחינה מיסויית - למשל, חברה א', שהיא חברה עסקית ולה רווחים שטרם חולקו, נותנת הלוואה לחברה אחות, חברה ב', לצורך רכישת יאכטה לשימושם של בעלי מניותיה. מצב עסקי זה, שעד היום היה מעשה שבשגרה, יכול לטמון בחובו אירוע מס של כ-83% - מיסוי ההלוואה שניתנה מחברה א' לחברה ב', בטענה שההלוואה אינה למטרה עסקית (33%); ומיסוי עלות רכישת היאכטה שנרכשה בחברה ב' בשיעור של עד 50%, כיוון שלחברה זו אין עודפים לחלוקה".

- נתקלתם בבעלי יאכטות שמתמודדים כבר עם דרישת מס כזו?

"יצא לנו לטפל לאחרונה בלקוח שעלה לארץ לפני שנים אחדות ממדינה מערב-אירופאית. הוא קיבל בירושה מניות בחברה שהנכס היחידי שלה הוא יאכטה לשימושו, וכעת, על-מנת להימנע ממס גבוה, הוא מוכר אותה במחיר הנמוך משמעותית משוויה".

- יש אפשרות להיערך לזה, לפתור מראש את הבעיה?

"פתרונות אפשריים להתמודדות עם תיקון החקיקה החדש יכולים לבוא בדמות הכנסת הלוואת בעלים לחברה בעלת היאכטה, או לחילופין שינויי מבנה כאלה או אחרים שיהיה בהם די כדי לצאת מתחולת החוק הרחבה".

עוד כתבות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"