רשות ניירות ערך הודיעה היום (ג') כי החקירה בעניין קבוצת בזק  הורחבה גם לעסקת מתן שירותי תקשורת לוויינית בין חברת חלל תקשורת  לבין חברת yes. לפי הודעת הרשות, "החקירה היא בחשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין". 

תזכורת: לפני מספר שנים חתמה חברת yes הסכם עם חלל תקשורת בנוגע לאספקת שירותי הפצת שידורים בלוויין עד לשנת 2028. מדובר היה בהסכם שגרם להרבה כאבי בטן בהנהלת בזק, שסברה כי יש לקצר את השימוש בלוויין ככל שניתן ולעבור לעשות שימוש ברשת ה-NGN של החברה מוקדם ככל הניתן.

בסופו של דבר, בלחץ של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', שרצה בהסכם ארוך-טווח על-מנת לגייס מימון לחברת הלוויין בבעלותו, אושר הסכם ההתקשרות בדירקטוריון בזק, תוך שהדבר מביא לחיכוכים לא פשוטים בין ההנהלה לדירקטוריון החברה.

והנה, בתחילת 2017, עם פיצוצו של הלוויין עמוס 6, נפלה בידי yes הזדמנות-פז להשתחרר מאותו הסכם ארוך-טווח ובעייתי. yes ראתה עצמה רשאית לבטל או לצמצם את הסכם ההתקשרות ולעבור סוף-סוף לעשות שימוש ברשת בזק, שנמצאת גם בשלב הרבה יותר מבוסס מבעבר. כזכור, מעבר לכל הבעיות הכרוכות בשימוש בלוויינים, הנושא כרוך בעלות שנתית כבדה ש-yes משלמת לחברת חלל.

על רקע זה דיווח גד פרץ ב"גלובס" ב-17 בינואר השנה כי שאול אלוביץ' רוקח עסקת בעלי עניין: להיטיב עם חלל תקשורת - על חשבון yes

המסחר הופסק היום בצהריים בארבע מניות קבוצת בזק: בזק , חלל תקשורת , בי קומיונקיישנס  ואינטרנט זהב . בסביבות השעה 17:00 חודש המסחר במניית בזק בירידות שערים.

 

למה הורחבה החקירה? 

לפי הערכות, העסקה המדוברת, אשר לגביה הורחבה חקירת פרשת בזק, היא עסקת מתן שירותים שנערכה בין yes לחלל. באפריל האחרון אישרו בעלי המניות "הבלתי נגועים" בבזק את העסקה, שהייתה "עסקת בעלי העניין" בין החברה-הבת yes לבין חברת חלל תקשורת.

במסגרת העסקה תחכור yes מקטעי לוויין מידי חלל, בהסכם ל-12 שנים, שבמסגרתו תשלם yes לחלל כ-21.9 מיליון דולר מדי שנה, ובסך-הכול כ-263 מיליון דולר. העסקה נדרשה לאישור ברוב מיוחד, שכן בזק וחלל נשלטות שתיהן על-ידי איש העסקים אלוביץ'. מהדיווח שהעבירה בזק עלה כי כ-74% מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה תמכו בה, לעומת כ-14% מתוכם שהתנגדו לה.

טרם העסקה הזהירה בזק כי אם יחליטו בעלי מניותיה שעליה להתנגד לעסקת בעלי העניין, יהיה בכך כדי להעמיד את yes, מפעילת שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, בפני איום קיומי. 

בעקבות הדברים הנחרצים החליטה חברת הייעוץ והמחקר אנטרופי להמליץ לגופים המוסדיים להצביע באסיפת בעלי המניות של בזק בעד ההסכם בין yes לחלל. עם זאת, חוות-הדעת של אנטרופי העלתה הסתייגויות רבות לגבי העסקה, ולדעתה מדובר אמנם בעסקה חיונית ל-yes, אבל לא בעסקה המיטבית שיכולה הייתה להשיג.

אנטרופי טענה כי מעמדה של yes כלקוח מהותי של חלל לא נוצל באופן מיטבי, ואף "לא בוצע תהליך מסחרי 'אמיתי' לבחינת חלופות ועלויות שוק נוכחיות". לפי חברת המחקר, yes מספקת כ-30% מהכנסותיה של חלל, ולכן הייתה יכולה להשיג תנאי עסקה טובים יותר. כמו כן, הדגישו שם כי אישור העסקה היא צעד משמעותי ליכולת של אלוביץ' להשלים את תהליך המכירה של חלל, שנמצאת על המדף בשנים האחרונות.

אלוביץ' מימש נתח מהחזקותיו בחברת חלל תקשורת, בתמורה ל-45 מיליון שקל, כדי לפרוע חוב של יורוקום נדל"ן. עיקר הסכום (כ-40 מיליון שקל) שימש להחזר תשלום חוב של חברה אחרת בקבוצה, יורוקום נדל"ן. בסך-הכול מכרה יורוקום כ-8.5% מהונה של חלל תקשורת (1.74 מיליון מניות), וחלקה בחברה ירד לכ-56%.