גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתי הדין לעבודה: מי השופט הכי יעיל, ומי פוסק שכר-טרחה גבוה?

מחקר אודות בתי הדין לעבודה מאפשר ליצור תעודת זהות אובייקטיבית המבוססת על נתוני אמת של התוצרים של כל שופט ■ מי הם השופטים שכתבו הכי הרבה פסקי דין?

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

לפני שבועיים חשפנו את חלקו הראשון של מחקר מקיף שערך לאחרונה עו"ד גל גורודיסקי על פעילות בתי הדין לעבודהבשנת 2016. מהמחקר עלה, בין היתר, ש-75.5% מתביעות העובדים שהוגשו לבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ באותה שנה התקבלו באופן מלא או חלקי; שבית הדין האזורי לעבודה היעיל ביותר הוא בבאר-שבע; ושפסק דין ממוצע של שופט בבית הדין לעבודה בירושלים משתרע על פני כ-14 עמודים בלבד, בהשוואה ל-30 עמודים כמעט בממוצע לפסק דין שניתן בנצרת.

השבוע אנחנו מפרסמים את חלקו השני של המחקר, שמביא נתונים על שופטים ספציפיים בבתי הדין לעבודה. נזכיר שהמחקר סקר את כלל פסקי הדין שניתנו ב-2016 בבתי הדין האזוריים לעבודה בסכסוכים בין עובדים ומעסיקים. לצורך ניתוח הנתונים, הסתייע גורודיסקי בפסיכולוגית הארגונית ד"ר גל הרפז ובדן רוזנטל, סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה, שאסף את הנתונים ממאגר פסקי הדין באתר "נבו".

המחקר מתייחס לשופטים שפרסמו חמישה פסקי דין או יותר ב-2016, ולדברי גורודיסקי ניכרת שונות בין השופטים לבין עצמם ברבים מהפרמטרים שנבדקו ובהם מספר פסקי הדין, גובה שכר-הטרחה שנפסק, אורך חיי התיק ועוד.

לדבריו, ניתוח תוצאות פסקי הדין וההבדלים בין השופטים מאפשר ליצור תעודת זהות אובייקטיבית המבוססת על נתוני אמת של התוצרים של כל שופט. "אנו סבורים שפרסום המחקר נותן כלים נוספים בידי ציבור המתדיינים בפני בתי הדין לעבודה שיאפשרו להם לכלכל צעדיהם בתבונה בהתאם לתוצאות של כל שופט", הוא אומר.

השופטים שקיבלו יותר תביעות של עובדים

אחד הפרמטרים החשובים שנבחנו במחקר היה מספר התביעות שמקבל או דוחה כל שופט ושופט. המחקר מעלה שד"ר יצחק לובוצקי מתל-אביב קיבל את כל 23 התביעות שהוא כתב בהן פסקי דין ב-2016.

גם השופטת קרן כהן מתל-אביב, והשופטים אסף הראל ומיכל פריימן מחיפה קיבלו את כל התביעות שבהן הם כתבו פסקי דין, אך מדובר במספר נמוך יותר באופן משמעותי של תיקים. אצל כהן מדובר ב-7 פסקי דין ואצל הראל ופריימן ב-5 פסקי דין כל אחד.

לעומתם, הרבו באופן יחסי השופטים אורלי סלע ויוסף יוספי מבאר-שבע וד"ר טל גולן מנצרת לדחות תביעות. סלע דחתה 4 מתוך 5 התביעות שבהן פרסמה פסק דין; גולן דחה כמחצית מ-15 התביעות שבהן כתב פסק דין וכך גם יוספי. גורודיסקי מציין שעורכי הדין העוסקים בדיני עבודה יכולים להניח מעתה כי השופטים שקיבלו יותר תביעות של עובדים ב-2016 ייטו לקבל גם בעתיד יותר תביעות של עובדים מעמיתיהם, "אם כי כמובן לא מדובר בעובדה מוחלטת".

השופטים שכתבו הכי הרבה פסקי דין

המחקר העלה שהשופט שפרסם את המספר הגדול ביותר של פסקי דין ב-2016 הוא דניאל גולדברג מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. לגולדברג, שעבד בעבר במחלקה לסכסוכי עבודה בפרקליטות המדינה ומונה לשופט ב-2008, היה השנה הספק מרשים של 42 פסקי דין מנומקים. גם רוית צדיק מבית הדין בתל-אביב, שנמצאת במקום השני בין השופטים מבחינת מספר פסקי הדין, מונתה לשופטת ב-2008.

צדיק, שעבדה קודם לכן כרשמת בבית הדין לעבודה, פרסמה 39 פסקי דין ב-2016. השופט צבי פרנקל מבית הדין בבאר-שבע, בעבר מורה לאזרחות בבית ספר תיכון, מונה לשופט רק לפני חמש שנים. ב-2016 הוא פרסם 36 פסקי דין. עו"ד גורודיסקי אומר כי באופן כללי מספר פסקי הדין שכתב שופט בשנה מסוימת משקף את יעילות עבודתו, ועם זאת הוא מציין ששופט שנמצא למשל בשבתון חלק מהשנה או כולה מתפנה מניהול התיקים באולמו והוא יכול לכתוב פסקי דין רבים יותר.

השופטים הכי יעילים

לפי המחקר, שלושת שופטי בתי הדין לעבודה היעילים ביותר הם אורלי סלע מבאר-שבע, שתיק התנהל אצלה בממוצע כחצי שנה בלבד; השופטת יפית זלמנוביץ' גיסין מתל-אביב, שסיימה את הדיון בתיק בתוך שנה בלבד בממוצע; וד"ר טל גולן מנצרת, שהזמן הממוצע אצלו לניהול תיק היה כשנה וחצי.

שלושת השופטים הפחות יעילים, לפי המחקר, הם חנה טרכטינגוט מבית הדין בתל-אביב, ורד שפר, נשיאת ביה"ד לעבודה בנצרת, ודלית גילה מבית הדין בחיפה. "אורך חייו" של תיק ממוצע אצלן היה שלוש שנים ורבע. עם זאת, יש לציין שגילה פרסמה 29 פסקי דין ב-2016 - הספק יפה לכל הדעות. שפר היא שופטת מוערכת מאוד ולצד הדיונים באולמה היא מנהלת בהצלחה רבה את בית הדין לעבודה בצפון שבראשו היא עומדת.

לפי המחקר, ורד שפר כותבת את פסקי הדין הארוכים ביותר - 35.24 עמודים בממוצע ב-2016. אצל ד"ר טל גולן הממוצע הוא 32.87 עמודים. השופטים שפסקי דינם הם הקצרים ביותר, לפי המחקר, הם ד"ר יצחק לובוצקי מבאר-שבע ואורלי סלע מתל-אביב (6.48 עמודים ו-7.8 עמודים בהתאמה).

השופטים שפוסקים את שכר-הטרחה הכי גבוה

מהמחקר עולה עוד שהשופטים שפסקו את שכר-הטרחה הגבוה ביותר ב-2016 לטובת עובדים היו אסף הראל מחיפה וקרן כהן מתל-אביב (13 אלף שקל ו-12.3 שקל בממוצע, בהתאמה). אחריהם ברשימה השופטים מיכל לויט, אסנת רובוביץ'-ברכש וחנה טרכטינגוט מתל-אביב, שפסקו בממוצע 6,790 שקל, 6,411 שקל ו-6,000 שקל בהתאמה. פחות "טובים" לעובדים היו השופטים ד"ר אריאלה גילצר-כץ מתל-אביב, שפסקה 2,466 שקל בממוצע לטובת המעסיק, אורלי סלע מבאר-שבע, שפסקה 2,020 שקל בממוצע לטובת המעסיק, וד"ר טל גולן מנצרת, שפסק בממוצע 1,616 שקל לטובת המעסיק.

עו"ד גורודיסקי מסביר שהוצאות ושכר-טרחה נפסקים על פי הדין למי שזכה בתיק. לעתים קורה שנפסקות הוצאות לחובת מי שניצח בתביעה, לדוגמה כאשר השופט קיבל חלק קטן מאוד מסכום התביעה המקורי שהוגש. "נניח שתובע הגיש תביעה על סכום של 100 אלף שקל ובסופו של ההליך קיבל 5,000 שקל בלבד, בית הדין עלול לפסוק לחובתו הוצאות ושכר-טרחה שעלולות אפילו להיות יותר גדולות מהסכום שהוא קיבל בפסק הדין", אומר גורודיסקי ומוסיף כי "מטבע הדברים, הנושא שהכי מעניין את עורכי הדין שעוסקים בדיני עבודה הוא גובה שכר-הטרחה שנפסק על ידי בתי הדין, מאחר שהם מרוויחים ברוב המקרים לפי תוצאות ההליך. גם מבחינת עורכי הדין של הצד המפסיד יש לכך משמעות כי פסיקת ההוצאות מהווה לעתים אינדיקציה לניצחון אפילו יותר מהפיצוי שנפסק".

השופטים שפסקו את שכר הטרחה הגבוה ביותר

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם