(עדכון) - שופטי בית הדין הצבאי לערעורים בקריה דחו היום (א') את ערעורו של אלאור אזריה וקבעו כי הרשעתו בהריגה תישאר בעינה. גם הערעור בעניין העונש נדחה ברוב של 3 שופטים מול שניים, ונקבע כי עונשו של אזריה ייוותר 18 חודשי מאסר בפועל

בית הדין קבע כי אזריה ייכנס לכלא ב-9 באוגוסט, אלא אם יערער לעליון, ויהיה עיכוב ביצוע. זמן קצר לאחר מכן הודיע סנגורו, עו"ד יורם שפטל, כי הם אכן יערערו לבית המשפט העליון, ולפיכך הם מבקשים לעכב את כניסתו לכלא. 

הערב, התבטא הרמטכ"ל להתפתחויות ואמר כי "אם יבחר סמל (מיל') אזריה להגיש בקשה להקלה בעונש, היא תישקל בכובד-ראש, תוך בחינת מכלול השיקולים הנוגעים בדבר ומתוך מחויבותי אך ורק לערכי צה"ל, ללוחמיו ולמשרתיו". 

אזריה, שכונה "החייל היורה", הורשע על-ידי בית הדין הצבאי בהריגתו של המחבל עבד אשריף בחברון ב-24 במארס 2016, בעת שזה שכב פצוע על הארץ. כן הוא הורשע בהתנהגות בלתי הולמת. בית הדין הצבאי התחשב במצבו של אזריה ובנסיבות החריגות של הזירה שבה פעל - וגזר עליו עונש קל יחסית שנה וחצי מאסר בלבד בגין הרשעתו בהריגת המחבל. כן הוטלה על אזריה שנת מאסר על-תנאי. ההחלטה התקבלה בדעת רוב, כאשר שופט מיעוט, ששמו לא הוזכר בגזר הדין, סבר כי יש להחמיר יותר בעונשו של אזריה ולהעמידו על בין 30-60 חודשי מאסר.

אזריה ערער באמצעות עו"ד שפטל על הרשעתו בהריגה ועל העונש. עו"ד שפטל טען, בין היתר, כי בשורה של מקרים דומים לטענתו למקרה של אזריה חיילים לא הועמדו לדין.

מנגד, התביעה הצבאית הגישה ערעור על עונשו של אזריה. התביעה ביקשה מבית הדין הצבאי לערעורים להחמיר בעונשו של אזריה כך שיעמוד על בין 3-5 שנים - כפי שביקשו מהליך העיקרי. לחלופין ביקשו הפרקליטים לקבל את עמדת שופט המיעוט בתיק, שרצה להטיל על אזריה עונש של בין שנתיים וחצי ל-5 שנות מאסר.

התובעים, סא"ל מיל' נדב ויסמן ורס"ן תאה שליט, טענו כי העונש שהוטל על אזריה "מקל בצורה מופרזת", וכי ענישתו מקלה גם ביחס לפסיקות קודמות של בית המשפט העליון ושל בתי הדין הצבאיים. בערעור נכתב כי "הותרת עונשו של אזריה על כנו עלולה להתפרש כרף ענישה חדש ונמוך ממה שהיה מקובל עד כה בעבירות מסוג זה".  

"מניע נקמני" 

שופטי בית הדין הצבאי לערעורים אמרו היום כי "הסיבה לירי שביצע אלאור אזריה נבעה ממעשיו הקודמים של המחבל ולא מהחשש ממנו". שופטי בית הדין לערעורים ביססו את החלטתם, בין היתר, על עדותו של רב"ט ת' שנכח במקום האירוע, אשר העיד כי אזריה אמר לו על המחבל כי "הוא דקר את חבר שלי, מגיע לו למות".

לדברי השופטים, "עדותו של ת' אמינה. אזריה לא העלה בפני רב"ט ת' חשש מסכין או מירי נוסף, ועדות רב"ט ת' אמינה וקוהרנטית. טענות אזריה על מסקנות שאינו הגיוניות לגבי העדות הזאת - נדחות".

עם זאת, שופטי בית הדין ציינו כי עדותו של המ"פ תום נעמן הייתה "בעייתית", והוסיפו כי "חלו התפתחויות בגרסתו". הקביעות לגבי עדות נאמן לא שיחקו לטובת אזריה וגם לא לרעתו.

השופטים לא האמינו לאזריה קבעו כי עדותו לא מהימנה וציינו כי "לאורך חקירתו במצ"ח ובמהלך משפטו התקשה אזריה להביא עמדה אחת קוהרנטית להתרחשות הדברים. גם בבית הדין הוא לא הסביר מה הביא אותו לירי במחבל. אזריה נתן שתי גרסאות: האחת - כי חשש שהמחבל נושא סכין; והשנייה - כי למחבל יש מטען חבלה על גופו".

בית הדין הצביע על התפתחות בגרסתו של אזריה. אזריה לא שלל את האמירה כי אמר לרב"ט ת' על המחבל כי "הוא דקר את חבר שלי, מגיע לו למות". לדברי השופטים, "חוסר ההתאמות בגרסאות אזריה בלטו לעין. כבישת הגרסה נועדה להתאמתה לראיות שהובאו מטעם התביעה". 

עוד קבעו השופטים כי הירי של אזריה בוצע ממניע נקמני.