גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסטארט-אפ שמפתח "קופסה שחורה" לעבודת אנשי המכירות

Chorus.AI הישראלית, שגייסה כבר 22 מיליון דולר, מתמללת את השיחות שמנהלים אנשי מכירות ■ נשיא החברה: "מפתחים 'מכשיר רנטגן' שחושף את הנתונים"

ד"ר מיכה בריקסטון / צילום: זובייר לורנס
ד"ר מיכה בריקסטון / צילום: זובייר לורנס

יש לכם מוצר טוב שמספק ערך לצרכנים? בכלל לא בטוח שזה מספיק. אחד הפרמטרים המהותיים שמשפיעים על מצבן של חברות הוא היכולת שלהן למכור את המוצרים. אנשי מכירות טובים יכולים לחולל פלאים גם במקרים שבהם המוצר בינוני ואילו קולגות מוכשרים פחות עשויים להיכשל גם כאשר מדובר בסחורה טובה.

האם ניתן להשתמש בטכנולוגיה על מנת לשפר את עבודתם של אנשי מכירות? הסטארט-אפ הישראלי קורוס (Chorus.AI) טוען שכן ומעריך כי 80% משיחות המכירה מסתיימות ללא תוצאות. ד"ר מיכה בריקסטון, נשיא קורוס ומנהל הפעילות בישראל אומר כי "קורוס היא חברה שעוסקת בבינה מלאכותית. המטרה שלנו היא להבין איך אנשים מקבלים החלטות ולהנחות בהתאם אנשי מכירות". בריקסטון הוא אחד משלושת המייסדים יחד עם המנכ"ל רוי רענני וסמנכ"ל הפיתוח ראסל לוי.

"למכור טוב יותר"

קורוס הוקמה לפני שנתיים וגייסה מאז ההקמה סכום של 22 מיליון דולר מ-Emergence Capital ורדפוינט. החברה פעילה כיום בשוק ה- B2B שבו עסק אחד מציע את מרכולתו לעסק אחר ולא בשוק ה-B2C שבו עסקים פונים ישירות לצרכן הסופי. "אנחנו מדברים למשל על ענקיות טכנולוגיה עולמיות שמוכרות את השירותים שלהם בעסקאות שההיקף שלהן יכול להגיע למאה אלף דולר. מדובר בעסקאות מורכבות יחסית שעשויות להימשך מספר שבועות ולכלול כמה פגישות.

"אנחנו מקליטים את השיחות בזמן אמת, מתמללים אותן ומחלצים מהן מידע שיכול לעזור לאנשי המכירות ולמנהלים שלהם למכור טוב יותר. המידע הזה מועבר גם להנהלת החברה וגם היא יכולה להפיק ממנו תובנות".

- איך זה עובד בפועל?

"בחברות שאנחנו עובדים איתן יש לרוב מאות אנשי מכירות שיושבים בעמק הסיליקון. הנהלה של חברה כזאת צריכה לקבל החלטות לגבי כל מוצר - מה המחיר הנכון, איזה פיצ'רים חשוב להדגיש כדי לשכנע את הלקוח ועוד. עד שאנחנו הגענו, לא היו אמצעים טכניים שהתמודדו עם הבעיה הזאת.

"במצב הנוכחי מלמדים את אנשי המכירות איך למכור ויש תהליכי הכשרה, אבל זה לא מספיק. אם נחשוב על מנהל שיש לו עשרה עובדים וכל אחד מהעובדים מנהל שיחות שנמשכות עשרים שעות בשבוע, אנחנו מגיעים לנתון של מאתיים שעות שיחה. ברור שאף אחד לא יכול להקשיב לזה. המנהלים מקשיבים לשיחות באופן שרירותי וחלקי".

"המוצר שלנו מנתח את התוכן של השיחות. יש לנו דשבורד (לוח תצוגה - ע.ר) שמציג נתונים לגבי כלל השיחות, כמה זמן השיחה נמשכה בממוצע, מי דיבר יותר המוכר או הקונה ועוד. אנחנו בודקים איזה שאלות עלו בשיחה ומה עורר אצל הלקוחות התנגדות - נתון שיכול לסייע למנהלים להניף דגל אדום".

- אין אמצעים דומים בשוק?

"יש ניסיונות לבצע אופטימיזציה אבל הם מסתכמים בדברים טכניים כמו באיזה שעה הכי כדאי להתקשר, כמה מיילים לשלוח או מאיזה מספר לחייג כדי שיענו לך בחברות ענק. עבור חברות שמוכרות בהיקפים של מיליארדי דולרים, השיחות האלה הן למעשה קופסא שחורה ואנחנו בקורוס מפתחים 'מכשיר רנטגן' שחושף לגמרי את הנתונים".

"אנחנו מתייחסים לאנשי המכירות כאל הלקוחות שלנו וחשוב לנו להציע להם מוצר יעיל. אחרי התמלול אנחנו יכולים לבדוק איזה שאלות מייצרות אינטרקציה חיובית אצל הלקוח ומתי היו היסוסים בשיחה. פיתחנו מנוע חיפוש שמאפשר לחפש כל מילה או מושג. זה מאפשר לעבור על שיחה תוך דקה או דקה וחצי במקום להקשיב להקלטה המלאה".

- איזה דפוסים אתם מזהים בשיחות מכירה?

"אחד הדברים שראינו הוא שאם המתחרים עולים בשיחה יש סיכוי גבוה שהשיחה תוביל לסגירת עסקה. האויב הכי גדול של איש מכירות הוא לא המתחרים אלא האופציה שהלקוח שלו לא יעשה שום דבר. אם מישהו מזכיר את המתחרים, סביר להניח שהוא כבר בשל לבצע עסקה".

"עבדנו על אוצר המילים"

בריקסטון מוסיף כי אנשי מכירות טובים לא נוהגים להזכיר את המתחרים. "הם מחכים שהלקוח יעלה את הנושא ואז הם צריכים לדעת להשיב לו ולהציג את היתרונות היחסיים של המוצר שהם מוכרים". הוא מוסיף כי איש מכירות טוב, כזה שמוכר ב-30% ומעלה ביחס לממוצע, צריך לדבר במשך 40% עד 60% מזמן השיחה.

חלק מתהליכי המכירה מתבצעים לפעמים בפגישות פנים אל פנים, אולם קורוס אינה מקליטה את הדיאלוג במקרה כזה. בריקסטון מציין כי משאים ומתנים רבים מתנהלים כיום בשיחת וידיאו (בעזרת תוכנות כמו סקייפ ועוד) ובמקרה כזה המוצר יודע לזהות מי משתתף בשיחה. בעתיד החברה עשויה לנתח גם את שפת הגוף של המשתתפים ולהפיק מכך תובנות.

הוא מוסיף כי "אנחנו אחראים לפיתוח של כל הטכנולוגיה. עשינו את הכל 'אין האוס' ולפי בדיקות שערכנו אנחנו משיגים תוצאות טובות יותר בתמלול, בהפרש של 15% עד 25% בהשוואה למוצרים גנריים שקיימים בשוק. זה נשמע מופרך כאשר מדובר בחברה שקיימת בסך הכל שנתיים וגייסה יחסית מעט כסף, אבל טייבנו את המנוע ועבדנו על אוצר המילים ועל התבניות.

לקורוס יש כיום יותר מ-50 לקוחות ברחבי העולם, היא מעסיקה 45 עובדים, מתוכם 20 בתל אביב אשר עוסקים במו"פ. שאר העובדים ממוקמים במשרדי העובדה בסן פרנסיסקו והם מתמקדים בשיווק המוצר.

- למה בעצם אתם לא מפתחים מוצר דומה עבור חברות שפונות לצרכן הסופי?

"במקרים כאלה הגודל של העסקה פשוט לא מעניין. אם תיקח לדוגמא את אנשי המכירות בחברות הסלולר או הטלוויזיה בארץ תראה שרובם עוזבים אחרי חצי שנה וטסים לטיול הגדול בחו"ל. במקרה הזה יש להם מגוון מצומצם של אפשרויות. אתה עובר מאופציה א' לאופציה ב'. אתה לא צריך להיות אמן מכירות בשביל זה. כאשר מדובר בעסקאות בהיקף של 100 או 200 שקל הטכנולוגיה הכי רלוונטית לך היא שיהיה לך דף מודפס עם כל האינפורמציה".

- אנשי מכירות לא חוששים מזה שאתם גונבים להם את העבודה?

"בעתיד הרחוק מאוד אתה תדבר עם נציג מכירות רובוטי ואתה לא תדע שהוא לא בן אדם. אם מישהו יצליח לפתח מוצר כזה, ואני מאמין שזה יקרה רק עוד 20 או 30 שנה, זו תהיה גוגל או חברה גדולה ולא אנחנו.

"אנשי המכירות מתים עלינו. קודם כל הם לא צריכים לרשום דברים במהלך השיחה. תחשוב שהיית מקבל בסוף השיחה שלנו תמליל של הראיון. בשורה התחתונה אנשי מכירות מתוגמלים לפי היקף העסקאות שהם מצליחים לייצר ואם תציע להם פיתרון שחוסך להם זמן הם יחבקו את זה".

Chorus.AI

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות: עזרה לאנשי מכירות בעזרת בינה מלאכותית

מייסדים: רוי רענני (מנכ"ל), ד"ר מיכה בריקסטון (נשיא ומנהל הפעילות בישראל) וראסל לוי (סמנכ"ל פיתוח)

גיוסי הון: 22 מיליון דולר

מספר עובדים: 45, מתוכם 20 בתל אביב והשאר בסן פרנסיסקו

משקיעים: Emergence Capital ורדפוינט

הטיפים של קורוס לאנשי מכירות

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו לא לעצור את הנפט לישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה