גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פועלים אי.בי.אי תנקוט צעדים משפטיים נגד גולדשמידט?

מאז שנודע כי גולדשמידט יעזוב את חברת החיתום שניהל במשך שנים ארוכות, כדי להקים חברה מתחרה בשותפות עם רפי ליפא וגל עמית, איבדה החברה כרבע מיליארד שקל משוויה

ארז גולדשמידט / צילום: יונתן בלום
ארז גולדשמידט / צילום: יונתן בלום

עד שמניית חברת החיתום פועלים אי.בי.אי  שבה להציג עליות, מתברר כי "רעידת האדמה" בחברה כנראה לא תמה: חברת החיתום של בית ההשקעות אי.בי.אי ושל בנק הפועלים ובעלי המניות בה בוחנים נקיטת צעדים משפטיים נגד ארז גולדשמידט, המנכ"ל הוותיק של פעילות החיתום של החברה. אלה קשורים בנסיבות פרישתו מהחברה וחבירתו הצפויה לשני השותפים הוותיקים של פועלים אי.בי.אי - יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית - לצורך הקמת חברת חיתום חדשה ומתחרה.

ככל הידוע, בסביבת פועלים אי.בי.אי התחילו בבחינה אם לנקוט הליכים משפטיים נגד גולדשמידט וגורמים אחרים בגין הפרת אמונים מצד נושא משרה, וזאת על פי הטענה כי האחרון רקם עם ליפא ועמית את ריקונה של חברת החיתום של אי.בי.אי ושל הפועלים ממרב עסקיה וממרב עובדיה הבכירים. עם זאת, לפי שעה טרם ננקטו צעדים אופרטיביים, והחברה צפויה לפנות לייעוץ משפטי ייעודי רק בהמשך.

אווירת ההלם

האפשרות האמורה עלתה על סדר היום בצל הערך הרב שאיבדה החברה מאז שהתחילה הפרשה: כיום נסחרת פועלים אי.בי.אי לפי שווי חברה של כ-206 מיליון שקל, לאחר שהתרסקה בכ-57% מאז היוודע עזיבת השותפים ליפא ועמית והמנכ"ל גולדשמידט, ועד סוף יום המסחר אמש. קודם לנפילת המניה נסחרה פועלים אי.בי.אי לפי שווי של כ-475 מיליון שקל. היום, מנגד, הוסיפה מניית החברה כ-4% לערכה, לאחר שגם ביום המסחר הקודם (יום חמישי) עלתה בכ-1%, וזאת לאחר 6 ימים של ירידות ניכרות בערכה.

בסביבת פועלים אי.בי.אי מספרים בימים אלה כי בחברה שוררת אווירת הלם. "שותף עסקי ותיק, שעבד עם החברה במשך שנים, חבר למנכ"ל הוותיק ולמנהלים בכירים אחרים", אמר גורם בסביבת החברה, שציין כי אפשר לראות במהלך זה כמעין "לקיחת עיקר העסק של חברת החיתום וקנייתה כמעט בחינם".

בכל אופן, בחברה טרם הכריעו כיצד לנהוג בסוגיה, ובסביבתה מדגישים כי עדיין לא התחילו לעסוק לעומק בעניין זה, וזאת מכיוון שראשי החברה עוסקים כיום בעיקר בשתי משימות: המשך ניהול ההנפקות, שכבר נמצאות על הפרק; ומציאת צוות ניהולי בכיר חדש, שיוביל את החברה בעתיד.

מארז גולדשמידט נמסר בתגובה: "בכל תקופת עבודתי בפועלים אי.בי.אי פעלתי כמיטב יכולתי לקידומה, תמיד מילאתי את חובותי בתום לב וכדין, ובדעתי להמשיך ולנהוג כך בעתיד".

נושאי המשרה בחיתום עזבו

בעל השליטה בפועלים אי.בי.אי הוא בית ההשקעות אי.בי.אי (40.5%), המנוהל על ידי עדו קוק, ולצדו מחזיק מניות משמעותי נוסף בחברה הוא בנק הפועלים (18.9%), המחזיק במניותיה באמצעות חברת פועלים שוקי הון, בניהולו של עומר קרייזל. יו"ר פועלים אי.בי.אי הוא רון ויסברג, מבעלי השליטה בבית ההשקעות אי.בי.אי.

גולדשמידט הוא מנהל מוערך בענף החיתום הישראלי, המאופיין במתן חשיבות עליונה לפרסונות ולהיכרויות שלהן, ומשכך הוא משמעותי מאוד למעמדה של פועלים אי.בי.אי. על פי הערכות, בכוונת ליפא, עמית וגולדשמידט להקים חברת חיתום חדשה, שבמסגרתה יקדמו את הנפקות החוב של חברות הנדל"ן, ואליה צפויים להצטרף כשותפים נדב זיו ואילן מוסנאים - שניהם סמנכ"לים בחברה.

ב-16 באוגוסט התחיל "כדור השלג" של פועלים אי.בי.אי את ההידרדרות שלו אל תחתית המדרון. באותו יום דיווחה החברה כי "רפי ליפא וגל עמית, המשמשים יועצי חברות נדל"ן זרות שעמם משתפת החברה פעולה בהנפקות של חברות נדל"ן זרות בשנים האחרונות, הודיעו לחברה כי בכוונתם לפעול בתחום עצמאית ולהתחרות בחברה". נוסף על כך, ציינה פועלים אי.בי.אי כי "לפיכך, צפוי שיתוף הפעולה העתידי בין הצדדים לקטון באופן משמעותי או לחדול.

להערכת החברה, מהלך זה עלול לפגוע בהכנסות החברה מהנפקות נדל"ן זרות באופן מהותי". לאחר מכן פירטה פועלים אי.בי.אי כי "שיעור הכנסות חברת החיתום מהנפקות אלה מסך הכנסות חברת החיתום ב-2016 היה כ-48%, ובמחצית הראשונה של 2017 היה שיעור זה כ-63%".

ב-20 באוגוסט הודיעה פועלים אי.בי.אי כי "ארז גולדשמידט, מנכ"ל החברה הבת העוסקת בחיתום, הודיע לחברה על רצונו לסיים את ההתקשרות עמה", ולפי ההודעה, פרישתו תיכנס לתוקף בתום שלושה חודשי ההודעה המוקדמת - כלומר, ב-20 בנובמבר. באותו מועד נודע כי גולדשמידט צפוי לחבור לשני היועצים ליפא ועמית, שהודיעו על הפסקת עבודתם עם פועלים אי.בי.אי, וכי בכוונתם להקים חברת חיתום משלהם, וזאת לאחר שהם פנו אליו בהצעה להצטרף אליהם.

יומיים לאחר מכן, ב-22 באוגוסט, "הודיע אילן מוסנאים, המכהן כסמנכ"ל בחברת הבת, פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות, על רצונו לסיים את העסקתו בחברה", וכך גם עמיתו, "נדב זיו, המכהן כסמנכ"ל בחברת הבת", תוך שהחברה דיווחה לבורסה כי "בשלב זה, טרם נקבע מועד סיום הכהונה" של השניים, כפי שדיווחה החברה לבורסה. זיו ומוסנאים הם סמנכ"לי שיווק ומכירות בחברת החיתום, ובדומה לגולדשמידט, העומד בראש חברת החיתום כבר כעשור, גם הם בעלי ותק בשוק החיתום המקומי.

חתם מוביל בשוק ההון שכבר "חצה את הקווים" לפני גולדשמידט, באופן דומה למדי, היה יונתן כהן, שעזב את תפקיד מנכ"ל כלל חיתום לטובת הקמת חברת חיתום משלו, המתמקדת כיום אף היא בהנפקות אג"ח של חברות נדל"ן זרות בתל אביב.

מחפשים צוות חדש

העזיבות האלה השפיעו מהותית על מניית פועלים אי.בי.אי. את הסיבה לחשש המשקיעים מגבי פעילות החברה אי-אפשר לתלות רק בפרידה מצמד היועצים המובילים להנפקות החוב של חברות הנדל"ן הזרות. גם העזיבה של המנהלים הבכירים, שנעשית במקביל למהלכים של ליפא וגל, משמעותית מבחינה זו.

בדוחותיה השנתיים ל-2016 הודיעה פועלים אי.בי.אי כי "להון האנושי בחברה השפעה מהותית על יכולותיה וכושר התחרות שלה בשוק. לקבוצה סיכון שעובדיה הבכירים של החברה הבת (כלומר, חברת החיתום, שאותה מנהל גולדשמידט; ר"ש) יחדלו להיות מועסקים בה בלי שיימצא להם תחליף הולם".

בחברה אף ציינו את גורם הסיכון האמור, התלות בהון האנושי, כבעל "השפעה גדולה" על פעילות החברה בכללותה. נציין כי מנכ"ל החברה האם הציבורית, פועלים אי.בי.אי, הוא ירון מוזס, המועסק כמנכ"ל ויועץ משפטי.

כמו כן, נכון לתחילת השנה הועסקו בפועלים אי.בי.אי 11 עובדים, ובהם היו"ר ויסברג (המועסק בחצי משרה), גולדשמידט, מוזס, מוסנאים, זיו, שני אנשי שיווק, ועובדים נוספים במינהלה ובק-אופיס. למעשה, עד לאחרונה עבדו בחברה רק חמישה נושאי משרה: היו"ר ויסברג, מוזס, גולדשמידט, מוסנאים וזיו, ועתה שלושה מהם עוזבים בבת אחת. על רקע השינויים האלה, שב לחברה באחרונה מני בן משה בתפקיד מנהל הנפקות. מוזס עמל בימים אלה על הבאת צוות מוביל חדש לחברת החיתום.

מניית פועלים

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?