גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: האם טראמפ יאכזב את נתניהו פעם נוספת?

בממשל האמריקאי לא יתלהבו לרוץ ולחמם עכשיו את החזית מול איראן

נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ

לונדון. במשרד החוץ הבריטי עסוקים מעל הראש בניתוב תהליך הברקזיט. במהלך יממה של פגישות בלונדון, חבר פרלמנט מבין הקבוצה המפקחת על ביצוע הברקזיט סיפר ל"גלובס" השבוע כיצד כל משרדי הממשלה, ומשרד החוץ בראשם שאובים, תקציבית וארגונית לתוך תהליך ההתנתקות מן האיחוד האירופי. לכרות הסכמים ולחבור מדינה אחת לבנות בריתה זה משחק ילדים, מסתבר. אסטרטגיית היציאה היא סיבוך אינסופי. התהליך מתיש, מורכב מאינסוף פרטים, הציבור מתקשה לעקוב, זה ייקח שנים ויעלה המון כסף.

"כל מחלקות משרד החוץ, גם מי שאמור לעסוק באיראן או במזרח התיכון מנותבים לטיפול בברקזיט. לא רק שהנושא הישראלי-פלסטיני אינו על הפרק במשרד החוץ, אלא שגם אם ראש הממשלה שלכם נתניהו יחליט פתאום שלאור כל החקירות שלו הוא רוצה לעשות שלום מטעמי ספין, הבריטים עם הראש בברקזיט, תשומת-הלב במקומות אחרים", נאמר לנו בשיחה סגורה בפרלמנט.

במהלך מספר פגישות בלונדון, בפרלמנט, משרד החוץ ועוד, לא נמצא אדם אחד שחשב שהנושא הפלסטיני יזכה להתקדמות כלשהי, אפילו עם הרצון הטוב לכאורה של האמריקאים החדשים בוושינגטון. כולם עוקבים אחרי הנסיעות הלוך ושוב של השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, אך רמת הציפיות נמוכה עד לא קיימת. כל מערכת היחסים בציר שבין הממלכה המאוחדת לארצות-הברית של אמריקה חווה ימים מוזרים, מנותקים.

השגריר האמריקאי החדש בלונדון נחת לפני מספר שבועות והוא עדיין מסתגל למעמדו החדש. קוראים לו וודי ג'ונסון ושמו הולך לפניו בזכות המורשת המשפחתית והעסקים הפרטיים. הוא נין למשפחה המפורסמת מתעשיית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון, והבעלים של הניו-יורק ג'טס, חבר אישי של הנשיא טראמפ מזה שלושים שנה, מינוי פוליטי ללא כל רקע דיפלומטי או מדיני. הצבתו של ג'ונסון בלונדון דומה לשליחויות דיפלומטיות אחרות של טראמפ ברחבי העולם, כולל אצלנו בישראל. אדם בעל קרבה אישית משמעותית לנשיא, אפס הכרה והבנה של הפוליטיקה של בין המדינות. השגרירים לא מצווים לעסוק בדיפלומטיה ציבורית ושומרים על פרופיל נמוך לעת עתה. כמו פרידמן שלנו, כך גם ג'ונסון בלונדון.

בשיחות רקע במשרד החוץ הבריטי, ה-FCO אומרים שהעיניים נשואות לעצרת האו"ם שמתכנסת החל מן השבוע בניו-יורק. הם עדיין מנסים להבין וללמוד את מדיניות הממשל החדש בוושינגטון. בחלוף תשעה חודשים יש עדיין יותר סימני שאלה מאשר כיוונים ברורים.

גורמים רשמיים בלונדון מסוגלים לשער במה יעסוק נאומו של ראש ממשלת ישראל באו"ם: איראן, איראן, איראן. לעמיתיהם האמריקאים הבהירו הבריטים עמדה חדה. בריטניה הייתה חלק משמעותי במשא-ומתן של המעצמות מול איראן בנוגע להסכם הגרעין. הם לא ראו אז, בימי המשא-ומתן, אלטרנטיבה סבירה יותר להרחקתה של איראן מן הנתיב המסוכן של תוכנית הגרעין. כיום יש פקחים שנכנסים ויוצאים מאיראן ומבחינת הדיווחים שהבריטים מקבלים, איראן עומדת בתנאי ההסכם. אם האמריקאים יחליטו להכריז על האיראנים כמי שלא ממלאים את חלקם בהסכם - הבריטים יהיו מאוכזבים מכך. מאוד מאוכזבים.

יש לבריטים דברים רבים שמטרידים אותם. הברקזיט בראש. פיחות במעמדה הגלובלי של בריטניה, ראשת ממשלה בעלת מעמד ציבורי חלש, שר חוץ מוזר ומצחיק ונשיא אמריקאי שאף אחד בממלכה המאוחדת לא מצליח להבין. אז להכריז על ההסכם עם איראן כבטל עכשיו? לא ולא.

אתם יודעים, ציינתי בפני מארחיי בלונדון, ביטול ההסכם הייתה אחת מהבטחות הבחירות הברורות ביותר של טראמפ. אז מה, השיבו לי גורמים רשמיים, הוא ממילא הפר אינספור הבטחות אחרות. מבחינת הבריטים, ההסכם בתוקף ואין שום סיבה לסגת ממנו, גם לא לאור התוקפנות של איראן בתוך סוריה, דבר שהבריטים מודעים אליו היטב.

לבריטים אין זמן רב או פוקוס ללחוץ על הברקס עבור האמריקאים. בעוד חודש בדיוק, ב 15 באוקטובר יגיע יום מכריע בהקשר של המהלכים מול איראן. מדי 90 יום מחויב הנשיא האמריקאי להודיע לקונגרס האם איראן עומדת בתנאי ההסכם ואם כן, עליו לחתום באופן אישי על ה waiver , אותו מסמך המועבר לקונגרס כדי שלא ישוחזרו הסנקציות החדשות-ישנות על איראן. טראמפ חתם על המסמך הזה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקידו בינואר, למורת רוחו של ראש ממשלת ישראל נתניהו.

השבוע, נתניהו התחמם על הקווים. לקראת פגישה עם הנשיא ולפני נאום נתניהו בעצרת האו"ם בשבוע הבא, נתניהו שחרר את קדימוני איראן. אתמול בלילה בראיון לרשת CNN בשפה הספרדית התמקד נתניהו בתביעותיו בנוגע להסכם הגרעין (שינוי, תיקון או ביטול). גם לפני מספר ימים בהצהרותיו בתום הפגישה עם נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, אמר נתניהו כי הוא מצפה שההסכם עם איראן "יבוטל או יתוקן".

למה הכוונה בתיקון? יש לכך שלושה היבטים. האחד, שאיראן תהיה מחויבת להקפיא את תוכנית הגרעין להרבה יותר מ-10 שנים ואף לתקופה שאינה קצובה. השני, עצירת המחקר והפיתוח האיראני (התנאי הזה מורכב מחלקים רבים). והשלישי, עצירת תמיכת איראן בארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס. התנאי הזה הוא הקשה ביותר, כי הסכם הגרעין הפריד לחלוטין בין דהירת איראן לגרעין צבאי לבין איראן כזרוע מניעת הטרור הגדולה בעולם.

כאשר התעניינתי אצל הגורמים הרשמיים בנוגע לשלושת ההיבטים, הנ"ל נאמר לי שכל פתיחה של ההסכם עשויה להביא לתוצאה שלילית מצטברת כי האיראנים יפרשו מהלכים מן הסוג הזה כצעד הפרה ראשון מצידן של המעצמות, כולל בריטניה, כולל ארה"ב.

"אבל איך זה שאתם מקדמים את הסחר מול איראן בהתלהבות רבה, כשאתם מודעים לתמיכת איראן בארגוני טרור בתוך שטח סוריה תוך איומים בליסטיים ישירים על ישראל?", שאלתי. ובכן, נאמר לי, נושא מימון ארגוני טרור והאופן בו איראן מנתבת כוחות בתוך סוריה לא היו כלולים בהסכם הגרעין. כל זה הוגדר כסוגיה נפרדת, וזו בהחלט בעיה כבדה, אך למעצמות לא הייתה ברירה, אלא לבדל ולהפריד סוגיות אלה מנושא הגרעין, וזאת כדי לעצור את ההתחמשות הגרעינית. הרע במיעוטו. באשר לטיפוח הקשרים העסקיים עם איראן, בבריטניה משיבים כי יש חשיבות לקשרים העסקיים לטווח הרחוק כדי שאיראן לא תרצה בעתיד הרחוק להיות מדינת-זרוע-טרור. 'אתם מיתממים', השבתי.

כך או כך, הבריטים עוקבים באדיקות אחר הצהרות נתניהו, והם ממשיכים להחזיק אצבעות, שבממשל האמריקאי לא יתלהבו לרוץ ולחמם את החזית מול איראן. צפון קוריאה מספיק מסובכת לכולם כבר עתה.

אך מה שקורה "מעבר לשלולית, across the pond , כפי שהאמריקאים מתייחסים לעיתים לבת בריתם החשובה בריטניה, אכן רחוק מהם. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי רמזה השבוע שטראמפ לא יחתום על המסמך המאשר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה. טרמאפ יגלגל את איראן לפתחו של הקונגרס, כפי שהוא עושה בנושאים אחרים (בריאות, הגירה, מיסוי). שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, דיבר גם הוא השבוע בנושא האיראני בפני באי ביתו להרמת כוסית לכבוד ראש השנה. "ישראל מקווה שבשבועות הקרובים יחול שינוי דרמטי בנתיב העסקה הזו, כך שעסקת הגרעין תתוקן או תבוטל. ישראל מקווה לעבוד עם ארה"ב ועם בנות ברית נוספות כדי ליישם מדיניות מחמירה בהרבה כלפי איראן", הוא אמר.

15 באוקטובר הוא מיד אחרי החגים. מעניין אם ישראל תיוותר לבדה שבתות וחגים.

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים