גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש עצירה זמנית בשוק הדיור, בטווח הארוך המחירים יעלו"

ערן רולס, הבעלים והיו"ר של מרכז הבנייה הישראלי: "תוכנית מחיר למשתכן היא מאוד טובה. צריך לתת לכחלון להמשיך לעבוד. הוא למד את נושא הנדל"ן היטב, עשה שיעורי-בית ומטפל בו ברמה אסטרטגית" ■ מדריך ומחשבון מס רכישה

ערן רולס / צילום: רוני שיצר
ערן רולס / צילום: רוני שיצר

בשוק הנדל"ן יש בשנה האחרונה לא מעט חילוקי דעות בכמה נושאים מרכזיים, בעיקר על רקע הצעדים של שר האוצר משה כחלון לבלימת עליית המחירים באמצעים שונים, בין השאר באמצעות תוכנית "מחיר למשתכן", שמעוררת אמוציות וחילוקי דעות בקרב גורמים שונים הפועלים בתחום, כמו יזמים וקבלנים מצד אחד וציבור רוכשי הדירות והזוגות הצעירים מהצד השני.

ערן רולס, הבעלים והיו"ר של מרכז הבנייה הישראלי, הוא אחד התומכים הגדולים בתוכנית. "אני חושב שתוכנית מחיר למשתכן היא מאוד טובה. אני גדלתי בקריות ואני רואה הרבה מאוד חברים שלי שאולי הצליחו לקנות דירה אבל כיום הילדים שלהם התחתנו והם לא יכלו לעזור להם לקנות דירה. ואני מדבר על מעמד הביניים. התוכנית הזאת מורידה מאות אלפי שקלים ממחיר הדירה וסוף סוף מאפשרת להרבה אנשים שהיו מחוץ לשוק להיכנס אליו ולרכוש דירה ראשונה. יש הורים בשנות ה-50' שלהם שסיימו לשלם את המשכנתא וכעת הם נאלצים לקחת משכנתא חדשה של 200-300 אלף שקל כדי לעזור לילדים לקנות דירה".

את ההשפעה של זה נראה רק בשנים הבאות כי התחילו לבנות הרבה רק בשנתיים האחרונות..

"נכון. אבל התוכנית הזאת תעשה שינוי גדול. זה לוקח זמן אבל זה יקרה. צריך לתת לכחלון להמשיך לעבוד. הוא למד את נושא הנדל"ן היטב, עשה שיעורי-בית, ומטפל בו ברמה אסטרטגית".

אחת הבעיות במחיר למשתכן אלה ההגרלות..

"זוג שזכה בהגרלה במקום רחוק יכול להשכיר אותה ולגור במקום אחר. אין בעיה".

מה עוד טוב בתוכנית הזאת?

"אין שדרוגים עד קבלת המפתח, וזה יכול לחסוך 60 אלף שקל בממוצע לדירה".

וזה טוב?

"לדעתי כן. שדרוגים מיותרים יכולים לעלות 100 אלף שקל ויותר לזוג וזה המון. כאן באים ואומרים אין שדרוגים עד לקבלת המפתח וזה נהדר לדעתי".

השבוע התפרסמו נתונים נוספים המעידים על התקררות שוק הנדל"ן. כך למשל, הלמ"ס פרסמה בתחילת השבוע כי בחודש יולי האחרון נמכרו ברחבי הארץ 2,061 דירות חדשות סך הכל, כ-17% פחות מהיקף הדירות החדשות שנמכרו בחודש הקודם (יוני 2017) שעמד על 2,479 דירות.

בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, יולי 2016, נצפתה ירידה חדה עוד יותר של 25%. גם בהשוואה למספר הדירות החדשות שנמכרו בשנה האחרונה (אוגוסט 2016 עד יולי 2017) לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט 2015 לעומת יולי 2016) נרשמה ירידה לא מבוטלת. כך, מדובר ב-26,316 דירות חדשות שנמכרו בשנה האחרונה לעומת 31,685 דירות חדשות בתקופה המקבילה - ירידה בשיעור של כ-17%.

עוד פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במהלך השבוע כי ברבעון השני של 2017 החלו להיבנות 10,029 דירות חדשות ברחבי הארץ. מדובר בירידה בשיעור של כ-24% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה בשיעור דומה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. רולס מעריך כי ההתקררות בשוק הנדל"ן היא זמנית.

"קיפאון זמני"

מה אתה חושב על שוק הנדל"ן בכלל?

"אני נמצא במקום שאני רואה את הענף כמו רנטגן, כי למעשה אני רואה את כל הצדדים, היזמים, הקבלנים, האדריכלים, הרשויות, הספקים, משרדי הממשלה.. אני רואה את כל האקוסיסטס של שוק הנדל"ן כך שאני למעשה בוחן ומסתכל על כל עולם הנדל"ן".

יש הרבה דיסאינפורמציה בעולם הזה..

"נכון. אבל אני רואה את כל השוק, את כל הגורמים הפועלים, אז אני יכול להצליב מידע ולהגיע לאמת".

אז איך אתה מסתכל על השוק כיום?

"הוא בקיפאון זמני. עם דגש על זמני".

תסביר...

"אוכלוסיית ישראל מכפילה את עצמה כל 35 שנה כך שבשנת 2050 אנחנו נהיה 16-18 מיליון איש במדינה. המשמעות היא שצריכים לבנות 100 אלף דירות כל שנה".

והיום בונים מספיק?

"עדיין לא. וגם אם היו בונים מספיק היינו רואים את ההשפעה על שוק אולי רק עוד כמה שנים. אם היה מיזם שהייתי סובל בו זה ירידי הדירות שהייתי עושה עד לפני כמה שנים".

למה?

"כי שם הבנתי שלחלק גדול מהזוגות הצעירים אין שום סיכוי להגיע לדירה. הייתי שומע את השיחות ביציאה מהכנסים והייתי בוכה. היום אתה צריך הון עצמי של 400-500 אלף שקל לפחות לקנות דירה באזור המרכז ואפילו בפריפריה הקרובה, ומי שאין לו הורים עשירים פשוט לא יכול להגיע לדירה".

מחירי הדירות עלו ובנק ישראל העלה במקביל את דרישת ההון העצמי המינימלי מהרוכשים...

"ובצדק. בבנק ישראל חוששים שיהיה כאן תסריט דומה למה שקרה בארצות הברית. בנק ישראל מתנהג כמבוגר האחראי. הפשע הגדול, שכחלון מתקן אותו עכשיו, הוא של המדינה שבמדרך עשרות שנים ביצעה ספסרות מקרקעות. המדינה היא נרקומן של מזומנים. היום כ-60% ממחיר של דירה חדשה הולך למדינה, ואנשים לא מודעים לזה. אותו דבר אגב בשוק הרכב".

"המדינה בנתה מערכת מיסוי רב שכבתית שלוקחת מהמשפחה כסף מבלי שהיא יודעת שהכסף למעשה זורם לקופת המדינה בצורה של כל מיני היטלים, מסים על עבודה, מע"מ ועוד.. הקבלנים הפכו להיות מסלקה לקופת המדינה, ששולטת על שיווק הקרקעות באופן מוחלט. על דירה חדשה שעולה 2 מיליון שקל המדינה מרוויחה יותר ממיליון שקל. על כל דירה".

שר השיכון גלנט אמר לאחרונה שדירה צריכה לעלות 700 אלף שקל..

"הוא צודק. וכחלון אכן פועל בכיוון של הורדה משמעותית במחירי הדירות. פעם ראשונה מחזירים את מחירי הקרקעות למחיר מלפני 10 שנים בערך ומוזילים את מחירי הדירות במאות אלפי שקלים באזורים מסוימים וזה מאפשר להרבה צעירים שלא יכלו להרשות לעצמם קודם לכן, לקנות דירות. לא כולם חייבים לחיות באזור המרכז, בתל-אביב".

אז אתה חושב שמחירי הדירות יירדו בשנים הקרובות?

"יכול להיות. אבל כמו שאמרתי האוכלוסייה כאן גדלה כל שנה וצריך לבנות לפחות 100 אלף דירות בשנה בשנים הקרובות, ולמרות הפעולות של כחלון עדיין יש צווארי בקבוק שלא טופלו כמו המחסור בעובדים כך שבטווח הארוך המחירים ימשיכו לעלות".

"רכבת ההתחדשות העירונית יצאה לדרך והיא תאיץ את מהירותה"

מה אתה חושב על תחום ההתחדשות העירונית?

"זה העתיד בהרבה אזורים בארץ. הרכבת יצאה לדרך. היא לא נוסעת על 100 קמ"ש, אולי על 40 קמ"ש, אבל היא זזה והיא תאיץ בעתיד את מהירותה, בעיקר כי אין ברירה. עובדתית העסק עובד. זה העתיד באזור המרכז בגלל שאין שם יותר קרקעות לשיווק. יש גם צורך אקוטי להרוס או לשפץ בניינים ישנים מאוד שממש מסוכן לגור בהם".

בהרבה מקומות יש תושבים שמתנגדים לביצוע ותוקעים את הנושא הזה. אולי צריך להוריד את מספר הדיירים שנדרש לאישור תוכנית מ-80% ל-60% או משהו דומה..

"בהחלט. חד משמעית. לא צריך לחכות שיקרה אסון והרבה בניינים יתמוטטו. וצריך גם לדאוג לפריפריה. הייתי מוביל גם מהלך אסטרטגי נוסף לתת הטבות לחברות שונות, היי=טק למשל, לעבור לפריפריה".

נותנים הטבות מס גדולות..

"זה לא מספיק. הייתי נותן הטבת מס גורפת לחברות וגם לעובדים שיעברו לגור בפריפריה. חייבים לעודד את פיזור האוכלוסייה לצפון ולדרום".

מרכז הבנייה יזם לפני כעשר שנים את כנס "עיר הנדל"ן" שהחל בים המלח ובשנים האחרונות מתקיים באילת (בחודש נובמבר) במקביל לכנסי "עיר נדל"ן" המתקיימים אחת לשנה בירושלים ובניו-יורק.

רולס הקים לאחרונה במרכז הבנייה "בית שקוף", המאפשר לבעלי דירות ובתים שעומדים לפני שיפוץ לראות מה נמצא מאחורי הקירות, מתחת לריצוף ומעל התקרה בדירה או בבית שלהם או בזה שהם הולכים לבנות או לקנות. "היקף שוק השיפוצים בארץ נאמד ביותר מ-10 מיליארד שקל בשנה. זה שוק עצום והרבה אנשים לא מבינים שיש הבדל גדול בין מטר קבלני למטר יזמי".

למה הכוונה?

"יש עלויות תכנון, מע"מ, אגרות, היטלים, יציקות של הגדר, שבילים, פיתוח חצר, ארונות ועוד.. אלה עלויות שיכולות להוות 30% מסך ההוצאה. אנחנו מספקים קורסים והדרכות למשפחה שעומדת לבנות בית או לשפץ ועוזרים בבניית התקציב. מידע, הבנה נכונה של העלויות וכל התהליך יכולים לחסוך מאות אלפי שקלים מסך ההוצאה הכללית".

עוד כתבות

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים