גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמנות של כחצי מיליארד לילות: מנכ"לית בוקינג על מחירי המלונות

ג'יליאן טאנס דוחה את הטענה שמדובר בדואופול בינלאומי, לא מבינה את התלונות על העמלות שנגבות, ומתעקשת שמחירי בתי המלון לא מיישרים קו כלפי מעלה ■ ראיון

ג'יליאן טאנס / צילום: איל יצהר
ג'יליאן טאנס / צילום: איל יצהר

מי שעומדת בראש חברת תיירות גדולה, היית מצפה שתספר על חופשות במקומות אקזוטיים ובלתי מוכרים שבהם ביקרה לאחרונה. אך למרבה הפלא, החופשה האחרונה של מנכ"לית בוקינג קום, ג'יליאן טאנס, הייתה דווקא בניו-יורק.

- ניו-יורק?

"יש לי שלושה ילדים קטנים יחסית, ואנחנו צריכים למצוא מקומות שמתאימים להם. עכשיו הם קצת גדלו (בני 5, 7 ו-12), כך שיכולנו לשהות איתם בניו-יורק. בפעם הקודמת היינו באיטליה. מכיוון שהם חצי סיניים (מוצאו של בעלה מהונג-קונג, ה' מ'), היינו גם הרבה באסיה".

- החופשה שלך מתוכננת מראש, כמו שממליצים למי שרוצים להשיג מלונות במחירים סבירים?

"לא, דווקא הזמנו ברגע האחרון".

- מהמידע שיש לכם ממערכת ההזמנות של האתר - הזמנה ברגע האחרון היא לא משהו שאופייני יותר לצעירים?

"לא. אנשים עושים את זה יותר ויותר. בכלל, אנחנו רואים שאנשים רוצים להיות יותר אקטיביים בחופשה שלהם, לכן הם הרבה פעמים יזמינו את המלון ללילה הראשון מראש, אבל את מקומות הלינה הבאים במהלך הטיול, הם יזמינו תוך כדי. זה מאפשר להם להיות גמישים בחופשה".

טאנס הגיעה לאחרונה לישראל לרגל רכישת הסטארט-אפ הישראלי אווצ'ר (Evature) על-ידי בוקינג. הסטארט-אפ פיתח סוכן וירטואלי בשם אווה, המתקשר עם המשתמשים, ועל-פי העדפותיהם, ממליץ להם לאן לנסוע. "אנשים מחפשים יותר חוויות", מסבירה טאנס. "אם את חושבת על יעד לנסיעה, זה ייקח לך הרבה זמן, ואנחנו חושבים על איך אנחנו יכולים להקל על אנשים למצוא את היעד. לאווצ'ר יש מומחיות בזה".

חלק מאנשי הצוות של אווצ'ר, אומרת טאנס, כבר עברו לאמסטרדם, שם שוכן מטה החברה, ותהיה גם תנועה הפוכה: עובדי בוקינג באמסטרדם יעברו לתל-אביב. כרגע מדובר באנשים בודדים, אך טאנס מבהירה שבוקינג מתעתדת להעמיק את השקעותיה בתחום הבינה המלאכותית בכלל, ובתל-אביב כמרכז פיתוח בפרט, והרכישה היא צעד ראשון במסגרת הקמת מרכז בישראל. סכום הרכישה, אגב, לא פורסם.

המהלך משתלב בכלי נוסף שפיתחה בוקינג באחרונה, בוקינג אקספיריינס: זהו שירות הפועל בחמש ערים גדולות בעולם - אמסטרדם, לונדון, פריז, ניו-יורק ודובאי, והוא מבוסס על כך שבעת שהותו של לקוח באחת הערים הללו, מוצעות לו אטרקציות הנמצאות סביבו, שאליהן הוא יכול לרכוש כרטיסים מבלי לעמוד בתור.

- איזו מגמה אתם מזהים בתיירות?

"כאמור, אנשים מחפשים להיות אקטיביים בחופשה שלהם ולכן אנו מציעים להם אפשרויות, עוזרים להם לקבל החלטות לא רק לגבי לאן ללכת, אלא גם לגבי מה לעשות בחופשה".

טאנס מתקשה להצביע על יעדי תיירות שהפכו להיות פופולריים יותר בשנים האחרונות, אך בכל זאת מצביעה על איסלנד כעל יעד צומח, וכן על יוון, שתפסה את מקומה של טורקיה על מפת התיירות בשל הפיגועים שהתרחשו בה. "בכלל", היא אומרת, "רואים שאירועים גלובליים משפיעים על מצב התיירות ולא רק כשיש פיגועים. הברקזיט, למשל, השפיע על בריטים לצאת ליותר חופשות מקומיות".

- והיה גידול בתיירות בבריטניה בשל צניחת הפאונד?

"נכון. אנחנו יכולים לראות שאנשים עושים בחירות שונות בהתאם למה שקורה".

איך השפיעה בוקינג על המחירים?

בוקינג החלה כסטארט-אפ באמסטרדם לפני כ-20 שנה וב-2005 נרכשה על-ידי ענקית התיירות האמריקאית פרייסליין תמורת 135 מיליון דולר. מאז, פרייסליין רכשה (או הקימה) שורה של מותגים נוספים בתחום התיירות והזמנת המלונות וביניהם מנוע חיפוש הטיסות קאיאק (Kayak), אגודה (Agoda), המציעה הזמנת חדרי מלון ושירותי תיירות באסיה בעיקר, רנטלקארס (rentalcars) - חברה להשכרת רכבים ועוד ועוד.

מבין כל המותגים הללו בוקינג היא הגדולה ביותר: יש לה מאגר של 1.4 מיליון מלונות ונכסים, ומדי יום מבוצעות דרכה 1.2 מיליון הזמנות של חדרי מלון ושירותים אחרים. ב-2016 כולה הסתכם מספר הלילות שהוזמנו דרך בוקינג ב-555 מיליון (!). החברה אחראית לחלק גדול מרווחיה של פרייסליין, שרק בשנת 2016 הסתכמו בכמיליארד דולר.

טאנס, 46, עובדת בחברה מאז 2002. בתפקידה האחרון שימשה כנשיאת בוקינג קום וכסמנכ"לית תפעול, ולפני כשנה מונתה למנכ"לית. היא מהבכירות בעולם התיירות ומתוגמלת בהתאם: בשנת 2016 עמד שכרה על לא פחות מ-17.1 מיליון דולר. עמדתה הבכירה ושנותיה בחברה מאפשרות לה להתייחס לביקורת החריפה על ההתפתחויות בשירותי התיירות אונליין, ונסביר.

ההזמנות הדיגיטליות של חדרי מלון אומנם הקלו מאוד על חייו של תייר שמחפש מקום לינה, אך גם יצרו תחום שנשלט ברובו המכריע בידי שני ענקים - פרייסליין ואקספדיה (שמפעילה אף היא מספר לא מבוטל של תתי מותגים, וביניהם ,Hotels.com ,trivago ,Venere.com ,Travelocity Orbitz). שווי השוק של הענקיות הללו משקף את עוצמתן ועומד על 90 מיליארד דולר (פרייסליין) ו-22 מיליארד (אקספדיה).

ניתוח עיתונאי שנעשה בפורבס בהסתמך על הדוחות הבורסאיים של פרייסליין רק מחדד את התמונה: בוקינג, לפי הניתוח, היא הפלטפורמה הפופולרית בעולם להזמנת לינות באונליין ולהיט תיירותי שגדל במהירות ובהתמדה גם בתחומים משיקים; למשל הזמנת לינות בנכסים שאינם בתי מלון (בסגנון Airbnb). ובבוקינג, נציין, כבר רשומים 640 אלף נכסים כאלה.

לקוח הקצה אינו יודע שרוב האתרים שבהם הוא בודק מחירי מלונות שייכים בעצם לאותה קבוצה אם, ומגיע למסקנה ש"זה המחיר". שאלה לא פחות חשובה היא האם המחירים "מיישרים קו" לאור העובדה שהם משווקים בעיקר דרך אותם שני צינורות גם אם בשמות שונים. במילים אחרות, האם נוצר דו אופול בינלאומי ועתיר עוצמה שגורם למלונאים ולמחירים ליישר קו "כלפי מעלה"?

טאנס דוחה את הדברים בתוקף. "לא מדובר בדואופול", היא אומרת, "הן פרייסלין והן בוקינג בתחום פעילותה - מחזיקות באחוז חד ספרתי בהיבט של נתח שוק. קיימות חלופות רבות ומגוונות לאנשים המזמינים חבילת תיירות ברחבי העולם. תעשיית התיירות מוערכת בכטריליון דולר מדי שנה. אם בוחנים את התוצאות הפיננסיות שלנו, אפשר לראות שהחלק שלנו מהווה שבריר קטן מאוד מן הענף".

- את מתייחסת בנתון הזה לכלל ענף התיירות. בואי תתייחסי רק להזמנת הלינות באונליין: אין מחלוקת שבוקינג שולטת בשוק הזה ביד רמה.

"שוב, ענף התיירות העולמי מוערך בטריליון דולר ובוקינג היא בקושי שבריר מהענף הזה. יש אלפי חברות ושחקנים בשוק הזה והתחרות חיה וקיימת. גם התחרות בעולם האונליין מאוד אינטנסיבית מאחר שהמתחרים - משחקנים ותיקים ועד סטרט-אפים - הם במרחק הקלקה אחת. אנו מברכים על התחרות כי זה שומר על כך שהצוותים שלנו עובדים קשה כדי להיות חדשניים וכדי להבטיח את זה שהתיירות הגלובלית תהיה זמינה ונגישה לכולם".

- אתם כל-כך גדולים, שהתייר פוגש בכם בכל מקום: כשהוא מזמין טיסה, כשהוא מזמין לינה, כשהוא רוצה לשכור רכב. תייר סטנדרטי ממש יתקשה לחמוק מהשימוש במוצרים שלכם.

"זה נכון, אבל זה לא שיש לנו את כל האלמנטים של תיירות. פרייסליין פעילה בארצות-הברית, בעוד שאגודה באסיה. יש לנו שורה של מותגים שבסופו של דבר כולם יחד, משפרים את השירות ללקוח, אבל זה לא שאנו נמצאים בכל מקום".

מי שמתלוננים מרה על ההתנהלות של בוקינג - או ליתר דיוק העמלות שלה - הם בתי המלון. 'אם אתה לא שם, אתה לא קיים' מסביר מלונאי את הדילמה במשפט וטוען כי העמלות יכולות להגיע גם ל-15%.

- בתי מלון כועסים על גובה העמלה שבוקינג גובה מהם. מה יש לך לומר על זה?

"לבתי מלון מאוד קשה לשווק את עצמם, והשימוש בשירות של בוקינג נותן להם ערוצי שיווק. אל תשכחי שרוב התיירים שמגיעים לבית מלון, הם אורחים שמגיעים בפעם הראשונה, והם הגיעו באמצעות בוקינג. לבתי מלון הרבה יותר קשה להגיע לאורחים האלה בעצמם. בכלל, אנחנו משקיעים הרבה מאוד בשותפים שלנו, והשותפים שלנו אוהבים את זה, כי זה עוזר להם".

- אולי בתי המלון אוהבים את זה, אבל לא את העמלה.

"אנחנו גובים עמלה רק אם בוצעה הזמנה. אנו מספקים להם מערכת שלמה של ניהול מחיר, של דירוג, שמאפשר להם להיות יותר יעילים, כי יש לנו הרבה ניסיון".

- לא פעם קורה, שאם לקוח מתקשר לבית המלון ישירות, הוא יוכל לקבל מחיר נמוך יותר מאשר דרך בוקינג.

"אני לא יודעת איפה נתקלת בזה, אבל במדינות רבות יש רגולציה שלא מאפשרת את זה".

- ללקוח הקצה כנראה פחות אכפת שבית המלון משלם עמלה. מה שמטריד אותו זה שבסוף העמלה מגולגלת אליו דרך המחיר הסופי.

"יש הרבה אלמנטים שמשפיעים על המחיר, והעמלה היא לא חלק מזה. בתי מלון מוציאים כל-כך הרבה על פרסום, אז דווקא העמלה היא זו שתשפיע?".

- האם את מכירה בתי מלון שלא משתמשים בבוקינג?

"אני חושבת שיש רק מעטים מאוד, שהם כנראה מיועדים לקהל מאוד ספיציפי".

לאחרונה החלה בוקינג קום גם לשווק הום שרינג - צורת אירוח שמאפשרת לתיירים לשכור בתים פרטיים או חדרים בהם בסגנון של Airbnb.

- יש לכם אבחנה איזה סוג של תיירים מעדיפים להיות בבתים ואילו במלונות?

"הפלטפורמה שלנו מציעה היצע רחב של נכסים. מה שאנו מזהים, ושקורה די הרבה, זה שאנשים מחפשים סוג מסוים של נכס ולבסוף בוחרים באחר. למשל, אנשים מחפשים חדר במלון, אך לבסוף בוחרים בבית. זה תלוי כמובן גם בסוג הטיול".

- Airbnb היא מן הסתם מתחרה קשה.

"זו מתחרה, לא יודעת אם קשה, אך לכל הדעות מתחרה. נכון שאצלנו זה לא באותו היקף כמו ב- Airbnb, אך זה גדל, ואנו מרגישים שאנחנו יכולים להציע משהו יותר טוב כי יש לנו שירות מאוד נוח. אותו השירות שאנחנו מעניקים לגבי חדר במלון, אנו מעניקים גם למי שמחפשים הום שרינג".

- כש-Airbnb הפכה לגורם דומיננטי בשוק, זה השפיע על הביקוש למלונות?

"ראינו את זה במספרים, אבל אנחנו צומחים. היום יש לבוקינג קום הרבה נכסים כאלה, גם בישראל".

אגב, בצד השני של סקאלת השכרת הבתים - הלקוח העסקי - בוקינג דווקא מתקשה. לא אחת, החברות שמטעמן נוסעים אותם אנשי העסקים, קשורות לבתי מלון מסוימים, ואז החברות מבצעות את ההזמנה ישירות מול בית המלון ולא דרך בוקינג.

בראיון עבר שנתנה אמרה טאנס כי רק 1 מכל 5 אנשי עסקים משתמש בבוקינג כשהוא נוסע. במישור הזה, בוקינג מרכזת עתה מאמץ בניסיון להביא שינוי בהתנהלות חברות עסקיות.

מע"מ? לא בישראל

התייר הישראלי מרבה להשתמש בשירותי בוקינג, וכשבוצעו הזמנות למלונות בארץ נוצרה בעיה. החברה, מתברר, פרסמה מחירים שלא כללו את המע"מ. את התוספת הזאת נדרש התייר הישראלי לשלם כשהוא הגיע למלון, עניין שרק בודדים היו מודעים לו ועורר תרעומת רבה. לאחרונה, אף נקנסה על כך החברה בידי הרשות להגנת הצרכן ב-2.5 מיליון שקל. "אנחנו פועלים לפי החוק", טאנס מתגוננת. "אנחנו פועלים בשקיפות. אנחנו מציינים את המחיר הרלוונטי ללקוחות מחוץ לישראל (שאינו כולל מע"מ, ה', מ'), ומציינים שהוא אינו כולל את המע"מ. אם נכלול את המע"מ במחיר, זה יהיה יקר יותר, ואז הלקוח אולי יקבל החלטה אחרת".

- זה מאוד מתסכל מבחינת הלקוח לדעת שהוא אמור לשלם מחיר מסוים, ואז להידרש לתוספת.

"אנחנו מציינים את זה, כדי שאנשים יבינו מה הם הולכים לשלם".

- אם כך, למה נקנסתם?

"כי דרשו מאיתנו שזה יהיה בשורת המחיר, ציון העובדה שזה לא כולל מע"מ. יחד עם זאת, אם זה יהיה בשורת המחיר, תהיה בכך הצגה לא נכונה של המחיר ללקוח מחוץ לישראל".

- אחד האלמנטים החזקים בבוקינג קום הוא הביקורות של האורחים. איך אתם מפקחים על כך שהביקורות יהיו אותנטיות?

"ראשית, אורח יכול לתת ביקורת רק אם הוא שהה במקום האירוח, ועל כך אנחנו יכולים לפקח. שנית, כל ביקורת תיכנס, בתנאי שהיא בשפה ראויה. חשוב שהלקוחות יקראו ביקורת".

- באחרונה התחזקה תופעת האקטיביזם נגד תיירות. זה הגיע גם אלייך הביתה, כששלט מחאה נתלה בבניין שבו את מתגוררת, באמסטרדם.

"זה קיים במקומות שמאוד עמוסים בתיירות, כמו ונציה או ברצלונה. התחלנו בתוכנית חשיבה לתיירות בת-קיימא, ואנו מקיימים סשנים בנושא. אנחנו מקדישים לכך הרבה מחשבה והרבה אנרגיה. אנחנו מעודדים אנשים לחוות את העולם, אבל לפני הכול, חשוב שיישאר להם עולם לחוות אותו".

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון