גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: כך מעוותות החלטות פוליטיות את שוק הרכב בישראל

כפי שחזינו כאן כבר בעבר, האוצר צפוי להאריך את הטבות המס על רכב היברידי ופלאג-אין - ובכך יעמיק את העיוותים התחרותיים בשוק הרכב ■ מדוע בעולם משנים את מדיניות המס על כלי רכב מהסוג הזה, ועל מה בדיוק מכסה "עלה התאנה הירוק"?

רכב ירוק / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
רכב ירוק / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מיסוי ופוליטיקה תמיד הלכו יד ביד, וכך גם מיסוי הרכב בישראל. החלטות פוליטיות של שרי ממשלה ושל ועדות כנסת עיצבו בעבר את שוק הרכב, השפיעו על החלטות רכישה של הציבור והאיצו, או כיווצו, את גודל השוק.

כמובן, בימים רגילים אף אחד לא "סופר" את צרכן הרכב הישראלי, ומצד אחר רוכשי הרכב ומשתמשיו נוטים להפגין אדישות כלפי גזירות מס. ההמונים, שיצאו לרחובות בגלל קוטג', אינם מנידים עפעף נוכח מסי הרכב, מהגבוהים בעולם, ומס הדלק שנע בין 65% ל-70%. האוצר אפילו הצליח "להשחיל" למגזר הארגוני והעסקי המקושר היטב תוספת גבייה של כמעט 2 מיליארד שקל בשנה באמצעות מס שווי השימוש, בלי שאף אחד שילם על כך מחיר פוליטי.

אבל בתקופות "רגישות" כמו זו הנוכחית, כשריח הבחירות כבר נישא באוויר, שיקולים אלקטורליים משתלטים על תהליך קבלת ההחלטות בתחום מיסוי הרכב. שתי החלטות חשובות אמורות להתקבל באוצר לקראת ינואר 2018: הראשונה היא אם להפחית את הטבת מס הקנייה המוענקת לרכב היברידי (30% לעומת 82% ברכב רגיל) ולרכבי פלאג-אין (20% בלבד), שנקבעו בתחילת העשור בצו זמני, שתוקפו עומד לפוג בינואר. ההחלטה השנייה היא אם להאריך "מס רכבי היוקרה", שהטיל בזמנו שר האוצר יאיר לפיד על כלי רכב מעל 300 אלף שקל, באמצעות הוראת שעה לארבע שנים.

רשות המסים מפעילה בחודשים אחרונים לחץ לא מבוטל לשינוי התקנות ולהקטנה סלקטיבית של הטבות המס על כלי רכב כאלה, אבל נמהר ונספק לקוראינו "ספוילר" לפיזור המתח: על פי מקורותינו שר האוצר כבר קיבל החלטה שלא לשנות מאום בתקנות הקיימות, כך שבתקופה הקרובה ייחתם צו שיאריך את תוקף הטבות המס על כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין ואת תוקף מס היוקרה.

מעצבות את השוק

לא קשה להבין מדוע שר האוצר, אולי בעצת יועציו, בחר שלא לבצע רפורמה, שעלולה להתפרש כהגדלת המיסוי על המעמד הבינוני ועל מקבלי הרכב הצמוד. אבל גם החלטת השר "לא להחליט" ולשמר ללא שינוי את הטבות המס הקיימות בנישות רכב "ירוקות", עשויה לעצב בשנים הקרובות את המפה התחרותית של שוק הרכב הישראלי. להמחשה נצרף כאן כמה מספרים מאירי עיניים.

בתחילת העשור, ערב כינון "המיסוי הירוק", נמכרו בישראל קצת פחות מ-3,000 מכוניות היברידיות. הביקוש שיקף במידה רבה את ההיצע, שהוגבל באותה תקופה לקומץ דגמים מבית טויוטה והונדה. בשנה שעברה כבר חצו מסירות ההיברידיות את רף ה-7,000 יחידות אבל 2017 היא זו שבאמת תירשם כשנת מפנה. במחצית הראשונה של השנה בלבד נמסרו בישראל כ-11 אלף כלי רכב היברידיים, לא כולל רכבי פלאג-אין יוקרתיים. מדובר בזינוק מרשים של 264% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובשיעור הצמיחה הגבוה ביותר בפלח כלשהו של שוק הרכב.

בהתחשב ברמות הביקוש המתמשכות לדגמים ההיברידיים, שלחלקם יש כיום הזמנות ארוכות טווח, הרי שהפלח הזה יסיים את 2017 עם כ-20 אלף מכירות, פלוס מינוס. על פי קצב המכירות השנתי החזוי מדובר על נתח שוק של כ-7% עד 8%.

לא נשמע מרשים? אז הנה עוד פרופורציה. כמחצית מהמכירות השנתיות בפלח ההיברידי ב-2017 (יותר מעשרת אלפים יחידות בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל) יתרכזו בשתי האחיות הקוריאניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שחולקות פלטפורמה ומערכת הנעה. שתיהן הצטרפו לשוק רק השנה וכך גם טיוטה CH-R, שהגרסה ההיברידית שלה מסרה בששת החודשים הראשונים כ-2,400 יחידות. כיוון שהשוק כולו לא צפוי לגדול השנה באופן משמעותי, אם בכלל, אפשר להניח שחלק נכבד ממכירות ההיברידיות הללו יבואו השנה על חשבון מכירות המשפחתיות ה"רגילות", הן מהשוק הפרטי והן מהשוק המוסדי, ואולי גם על חשבון רכבי פנאי רגילים מסגמנט B ו-C, מה שמכונה "ג'יפונים".

ביחס לפלחים הרלוונטיים, מקבלים נתח שוק "היברידי" שכבר מתקרב ל-20% ואולי אפילו ל-25% - ואלה בהחלט אינם מספרים "בשולי התמונה" התחרותית. בהנחה שהטבת המס תימשך ללא שינוי גם ב-2018 ותנאי הרקע - בעיקר שערי מטבעות היבוא ויכולת האספקה של היצרנים - לא ישתנו מהותית, אפשר להניח שנתח השוק של ההיברידיות יגיע בשנה הבאה ל-30% עד 40% מפלח ה"מיינסטרים".

הדילמה של ה"פלאג אין"

ואם הטבת המס הפכה את ההיברידיות לכוח משמעותי בשוק הרכב הישראלי, הרי שדגמי הפלאג-אין מתחילים ליצור כיום מצב של "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". אין לנו מספרים מדויקים על נתח השוק של רכבי הפלאג-אין מכלל רכבי הפאר והיוקרה כיוון שזו זירת מכירות פעילה מאוד של כלי רכב ביבוא אישי ועקיף, אבל ההערכות בענף הן שהנתח של רכבי הפלאג-אין מהפלחים הרלוונטיים - פלח D "פרימיום" (ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C וכו'), פלח E , פלח S ורכבי פנאי יוקרתיים - כבר חצה את ה-50% וצועד בבטחה לעבר ה-75%.

מעבר לעובדה שעיקר הלקוחות הנהנים מההטבה בפלחים הללו נמנים עם המאיונים העליונים, הטבת המס גם מעצבת באופן אגרסיבי את המבנה התחרותי בשוק היוקרה. לחלק לא מבוטל מהמותגים המתחרים בשוק פשוט עדיין אין דגמי פלאג-אין, או אפילו היברידיות "רגילות" משלהם. חובה לציין שישראל היא לא המדינה היחידה שבה הטבות מיסוי הביאו לזינוק חד בביקוש לרכבי פלאג-אין. בבריטניה, למשל, נרשם בשנה החולפת זינוק של מאות אחוזים בביקוש לכלי רכב כאלה וכך גם בארה"ב, במדינות סקנדינביה ובשווקים רבים באירופה. עיקר הביקוש מגיע מציי רכב, שנהגיהם נהנים מהטבות מס גדולות.

התופעה הזאת הביאה לפולמוס לא קטן בקרב מקבלי ההחלטות בכמה מדינות והתוצאה הייתה עדכונים במערכת המיסוי וההטבות ה"ירוקות". בריטניה, למשל, הציבה לאחרונה רף מחיר עליון למחיר כלי רכב ירוקים (כ-40 אלף פאונד) שממנו והלאה ההטבה נעלמת. בהולנד, מדינה עם מערכת מיסוי "ירוק" מהמתקדמות באירופה, הכניסה הממשלה בשנה שעברה שינויים במערכת המס לכלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין, שבעקבותיהם צנח הביקוש להם בעשרות אחוזים. מדינות אחרות בעולם מטילות כיום "מכסות" של מכירות כלי רכב כאלה, שמעבר להן מצטמצמת ההטבה. אפילו סין צמצמה בשנה האחרונה את היקף הסובסידיה לרכב "ירוק'".

בכל המדינות שהוזכרו מס הקנייה על כלי רכב נמוך הוא משמעותית מאשר בישראל ולפיכך ההטבות מתמקדות בעיקר בזיכויי מס הכנסה, הטבות במס רכב צמוד, אגרה שנתית וכדומה. ישראל היא כנראה המדינה היחידה בעולם כיום שבה שווי ההטבה על רכב פאר פלאג-אין יכול להגיע ל-60-70 אלף דולר ליחידה.

לא יהיה כלום

את התסריט הזה, ואת השפעתו האפשרית על הכנסות המדינה ממסים, חזו עוד בתחילת העשור מעצבי "המיסוי הירוק", וזו הסיבה שהטבת המס על כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין נקבעה בהוראת שעה, עם מתווה מדורג להפחתתה על פני השנים. בפועל, עד היום הוארכה ההטבה כמעט אוטומטית וכאמור זה מה שיקרה גם בינואר.

ומה לגבי מס "רכבי היוקרה", שמעלה את מס הקנייה על מכוניות מעבר ל-300 אלף שקל? לכאורה, הארכת תוקף המס הזה היא צעד "חברתי", אבל בפועל, כאשר רוב שוק רכבי היוקרה נע כיום לעבר דגמי פלאג-אין, שנהנים מהטבת מס גורפת, "מס היוקרה" הופך לסיסמה ריקה מתוכן. הדרג הפוליטי החליט שלא "להעלות גלים" למרות המלצות הדרג המקצועי ולשמר את ההטבות. מלבד העיוותים התחרותיים, ההחלטה גם תביא לצמצום הכנסות המדינה ממיסוי על רכב. לא שאנחנו דואגים, חלילה, להכנסות השמנות של האוצר משוק הרכב, אבל הניסיון לימד אותנו שאם ההכנסות מתכווצות באגף אחד, מישהו כבר ידאג ללשלוח יד לכיסים שלנו באגף אחר - לפני או אחרי הבחירות.

"למה להיות קטנוניים", יהיה ודאי מי שישאל, הרי מטרת ההטבה היא להעלות על הכביש כלי רכב יותר נקיים וירוקים. האם זה לא מצדיק את האמצעים? הכול נכון, למעט העובדה שזהו בקושי עלה תאנה תדמיתי, שאמור לכסות - בפני גופים כמו OECD - על מחדלים סביבתיים חמורים. נוכחנו בכך השבוע בעת ביקור בוקר באזור מפרץ חיפה. מבעד לצחנה שעלתה מהקישון ולעיניים הצורבות מריח נפט יכולנו להבחין בשלל עמדות חדשות להטענת רכב חשמלי ופלאג אין שצצו על מדרכות ברחבי העיר. ועל זה כנראה חוברה החידה הידועה: "מה זה ירוק מבחוץ ומסריח מבפנים?"

מסירות רכב היברידי ינואר יוני 2017

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה