גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזכות ייצוגית: מש' התחבורה יתרום 1.2 מ' ש' למאבק בתאונות

משרד התחבורה יעביר יותר ממיליון שקל לטובת המאבק בתאונות הדרכים, בעקבות בקשה לנהל תביעה ייצוגית נגדו בגין גבייה ביתר של אגרות רישיון נהיגה ■ השבה כזו אמנם אינה מגיעה ישירות לאזרחים שנגבו מהם הסכומים ביתר, אך היא מיטיבה עם כלל הציבור

כיצד עליכם לנהוג אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קטלנית /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כיצד עליכם לנהוג אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים קטלנית / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משרד התחבורה יעביר סכום של יותר ממיליון שקל לטובת המאבק בתאונות הדרכים, בעקבות בקשה לנהל תביעה ייצוגית נגדו בגין גבייה ביתר של אגרות רישיון נהיגה - כך קבע באחרונה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד. לאחר הגשת הבקשה לאישור ניהול התביעה הייצוגית בינואר 2016, הודיע משרד התחבורה (באפריל 2016) על חדילה מגביית סכומי האגרות הגבוהים מדי (בשקלים בודדים לכל אזרח), ואף תיקן לאור זאת ביוני 2016 את הסכומים הקבועים בתקנות התעבורה.

לכאורה די היה בהודעת החדילה של משרד התחבורה כדי לתקן את העוול שנגרם לציבור הנהגים, משום שלפי דיני התובענות הייצוגיות, ברגע שרשות שלטונית מודיעה על חדילה מכאן ולהבא של פעולה שגרמה לנזק, היא פטורה מהשבת הכסף שנגבה בעבר. אולם, במקרה הזה חלפו כחמישה חודשים בין הודעת החדילה של משרד התחבורה ועד להשלמת התיקון החקיקתי, שלאחריו חדל המשרד בפועל מגביית היתר של האגרות.

המדינה סברה בתחילה כי היא לא תחויב בהשבת כספים בגין אותה תקופת ביניים. בית המשפט קיבל אמנם את טענת משרד התחבורה כי אין כל אפשרות לגבות סכום נמוך מהקבוע בתקנות טרם שהושלם התיקון החקיקתי שצוין לעיל. עם זאת, הורה ביהמ"ש למדינה להציע פתרון כלשהו, כמו שהתבצע בעבר, בגין תקופת ביניים מסוג זה. לבסוף הוסכם, כי עבור תקופת הביניים ישלם משרד התחבורה לציבור כ-1.2 מיליון שקל.

תרומה לציבור

לפי ההסכמה בין משרד התחבורה למבקשים, התשלום שבו חויב משרד התחבורה יועבר בצורת תרומה, דרך קרן שהוקמה במסגרת חוק תובענות ייצוגיות (ה"קרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו"), אותה הקים משרד המשפטים. הקרן מרכזת תרומות מהסוג הזה ומעבירה אותן לגופים שונים, לפי התאמתם לתביעה במסגרתה התקבלה התרומה.

השבה כזו אמנם אינה מגיעה ישירות לאזרחים שנגבו מהם הסכומים ביתר, אך היא מיטיבה עם כלל הציבור ולא מצטרפת לתופעה הרווחת בתביעות ייצוגיות אחרות: מתן "פיצוי" שלמעשה מיטיב עם הגוף המפצה, משום שהפיצוי ניתן באמצעות הנחה לרכישת מוצריו במשך תקופה מסוימת.

בהקשר זה קבעה השופטת מיכל נד"ב: "ההשבה המוסכמת אמנם אינה לכל אחד מחברי הקבוצה, ואולם השבה על דרך תרומה - סבירה בענייננו, בהתחשב בקשיים הכרוכים בהשבה פרטנית, לרבות סכומי ההשבה הנמוכים, סוגי האגרות השונות, והעלויות הגבוהות הכרוכות בהשבה פרטנית". השופטת הבהירה כי "המדינה (משרד התחבורה) אינה מתעשרת על חשבון חברי הקבוצה נוכח התרומה. התרומה בענייננו תורמת גם לציבור שנפגע באופן ישיר מגביית היתר, וכן לציבור הנהגים בכללותו, ולמעשה תורמת לכל ציבור משתמשי הדרך".

גביית היתר של האגרות על-ידי משרד התחבורה נוצרה עקב הצמדה שגויה למדד המחירים לצרכן. שרשור הצמדתן של האגרות כלל בין השאר עיגול סכומים מעוות והתעלמות ממדד שלילי - כך שלא שיקף עוד את הערך הריאלי של סכומי האגרות שקבע המחוקק.

בין האגרות שנגבו ביתר היו אגרות רישיון לאופנוע, רישיון לאוטובוס, רישיון להוראת נהיגה וחידושו ורישיון מונית וחידושו. הגבייה ביתר אמנם הסתכמה במספר שקלים בודדים עבור כל אזרח מבין עשרות אלפי חברי הקבוצה הנפגעת, אולם בסך-הכל דובר בגביה ביתר שהגיעה לסכום של כ-2 מיליון שקל מדי שנה.

מגישי התביעה היו בעל מונית מחיפה שחויב באגרה בגין רישיון רכב למונית, ומורה לנהיגה מהקריות שחויב באגרה בגין רישיון להוראת נהיגה למשך שנתיים. חברי הקבוצה - שיוצגו ע"י עו"ד עידו שטיינר - כללו את כל מי ששילם למשרד התחבורה אגרות ביתר בשנתיים שקדמו ליום הגשת התביעה.

שינוי נוהלים בגין ייצוגיות

הפתרון של השבת הסכום לחברי הקבוצה התובעת על דרך של תרומה לקרן של משרד המשפטים, הוצע על-ידי המדינה משהתברר שעלותם של איתור חברי הקבוצה הנפגעת ושל הליך השבת הכספים גבוה משמעותית מסכום ההשבה. כך, לדוגמה, בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד בזק, העיר היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי יש לעשות מאמץ לאתר את חברי הקבוצה הנפגעת ולפצותם ישירות, אך בנסיבות הקונקרטיות, בהן אבד מסד הנתונים של בזק, פיצוי דרך תרומה לקרן האמורה הסתמן כדרך ששני הצדדים העדיפו.

התביעה הייצוגית נגד משרד התחבורה בגין גבייה ביתר של אגרות רישיון נהיגה אינה הפעם הראשונה שהמשרד משנה נוהלים בעניין אגרות בעקבות ייצוגית שהוגשה נגדו. בעקבות ייצוגית כזו, פורסם ביוני האחרון, משרד הרישוי הודיע לבית המשפט המחוזי בת"א כי אימץ נוהל חדש לפיו יעדכן יורשים של בעלי רישיון נהיגה, שהלכו לעולמם לפני תום תקופת הרישיון - על זכאותם לקבלת החזר יחסי של אגרת הרישיון של המוריש המנוח, ששולמה עבור התקופה שלאחר הפטירה. עד לאותה ייצוגית, אותה למעשה קיבלה הרשות המיוזמתה - הסכומים שנותרו בקופת רשות הרישוי בניגוד לתקנות עמוד על כ-3 מיליון שקל מדי שנה.

סכומי אגרות לפני ואחרי הודעת החדילה

עוד כתבות

שלטי השכרה ומכירה בבניין בחדרה  / צילום:  תמר מצפי

הכנסת תתערב? אלה הצעות החוק שמבקשות להיטיב עם השוכרים

ביום ראשון הקרוב צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת חוק פרטית שמציעה כי המדינה תשלם את דמי השכירות במקום דיירים בתקופת החירום ● הצעת חוק אחרת מבקשת להאריך חוזים אוטומטית בתקופות חירום

אלי אלעזרא, הבעלים ויו"ר אלבר / צילום: רמי זרנגר

פרשת אלבר: אלי אלעזרא לא יוביל זמנית את דירקטוריון הכשרה ביטוח

אלעזרא הינו יו"ר ובעלי הכשרה ביטוח ● את מקומו ימלא לבינתיים הדירקטור יצחק קאול ● המהלך קורה בעקבות הודעת הפרקליטות על הגשת כתב אישום כנגדו בכפוף לשימוע, בגין חלקו לכאורה בפרשת הייבוא העקיף באלבר ● בסביבת החברה מבהירים: אלעזרא לא עוזב את תפקידו

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים -  8 ביולי 2020

אמש באיכילוב: 12 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

סניף אמזון בצרפת / צילום: Michel Spingler, Associated Press

משבר הקורונה מלמד: צרכני עירך קודמים

ענקיות הקמעונאות הבינלאומיות הקטינו את פעילותם בישראל בזמן הקורונה עקב אינטרסים שונים ● הלקח שלנו: מדינת ישראל חייבת לשמור גם על "עצמאות קמעונאית" שתבטיח אספקה סדירה של מזון גם בזמני משבר

ג’וזפה קונטה, ראש ממשלת איטליה, בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בוריס ג’ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: AP, RUITERS

תסתכלו עליהם, תראו אותנו: מה ישראל יכולה ללמוד מתוכניות החילוץ של איטליה ובריטניה

איטליה מזרימה לכלכלה שלה כ-300 מיליארד אירו ובריטניה מעבירה למשק 300 מיליארד ליש"ט • שתיהן השיקו בימים האחרונים תוכניות וצעדים חדשים שיעודדו צמיחה ויסייעו לשוק התעסוקה • ישראל נמצאת הרחק מאחור - הכסף תקוע, הפוליטיקאים מתקוטטים ואפילו תקציב אין

חיים רמון /  צילום: אמיר מאירי

קולורדו-ת"א: חיים רמון מונה ליו"ר חברת וונטייז שמתכננת לפעול בתחום הקנאביס

במסגרת תפקידו ייהנה השר לשעבר מתגמול חודשי של 15 אלף שקל, וכן יוקצו לו אופציות למימוש מניות החברה, בהיקף של כ-3% מהונה

ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא / רויטרס

חברת הפינטק הסינית אנט בוחנת הנפקה לפי שווי של 200 מיליארד דולר

אנט, שהקים יו"ר עליבאבא ג'ק מא, תצא בהנפקה ראשונית בבורסה של הונג קונג ● תמכור עד 10% ממניותיה בהנפקה, כך לפי דיווח מעבר לים

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

הנדל מודאג: ערך שיחות זום עם המפעילים לוודא היערכות למשבר

שר התקשורת ביקש לשמוע האם המשרד יכול לסייע למפעילים כדי שלא יווצרו עומסים ברשתות

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות, Associated Press

להקפיד על הביצוע ועל הצמיחה. ומה עם דמי האבטלה? מומחים מנתחים עבור "גלובס" את התוכנית הכלכלית החדשה

האם התוכנית הכלכלית החדשה מספיקה? פרופ' דן עמירם וד"ר מיכאל שראל מנתחים את התוכנית הכלכלית ומציעים חלופות ● סוגרים את הוואקום, גלובס מארח פאנל מומחים יומי

וולס פארגו/  צילום: רויטרס

לא רק בריאות והייטק: המלצות ההשקעה של האנליסטים של הפועלים

ביחידת המחקר של בנק הפועלים ממליצים להתמקד (בבורסות של ארה"ב) בהשקעה  במגזרי הטכנולוגיה, בריאות, שירותי תקשורת, צריכה מחזורית וצריכה בסיסית ●  האנליסטים של הפועלים פחות מתלהבים ממגזרי התעשייה, תשתיות, אנרגיה,  נדל"ן מניב וחומרי יסוד

אייפון / צילום: אתר החברה

איידיגיטל שיקרה ללקוח שהאייפון הגיע שבור, ותפצה אותו ב-5,000 שקל

הלקוח הדגיש בפני איידיגיטל כי התקלה היא בתוכנה ולא בחומרה, אך בחלוף מספר ימים קיבל הצעת מחיר תיקון תקלה בהיקף של 1,850 שקל עבור "שבר פנימי" על אף שבמכשיר האייפון לא הייתה כל בעיית חומרה

מרצדס "אקטרוס" / צילום: יח"צ

חדשות משאיות: משאית סינית חדשה נוחתת בארץ לניסוי, מרצדס משיקה ספינת דגל סמי-אוטונומית

החודש נחתה בישראל משאית ראשונה של חברת SINOTRUK הסינית, שזיכיון הייבוא שלה מוחזק על ידי קבוצת תשתית ● במקביל נחת בישראל הדור החדש של המשאית הכבדה מרצדס "אקטרוס", שזכתה לאחרונה בתור "משאית השנה בעולם"

רחוב יגאל אלון בתל אביב. הכביש ריק בצל הגבלות הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

הגרף היומי: הקורונה והפקקים - מה עושה הגל השני למצב בכבישים?

מניתוח נתונים של חברת Waze עולה כי עוד לפני המגבלות החדשות, במקביל לעלייה במספר החולים, נרשמת גם ירידה במספר המכוניות בכבישים ● בראשית השבוע הירידה במספר הקילומטרים היומי בתל אביב הגיעה כבר ל-10% בהשוואה לפברואר

יואב קיש / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הבקשה החריגה של סגן השר קיש: הוספת מקלחת פרטית בלשכה החדשה

סגן שר הבריאות יואב קיש ביקש שלשכתו החדשה בבניין משרד הבריאות תעבור שיפוץ, במסגרתו הוא דרש שיכלל גם חדר מקלחת פרטי • לדברי קיש, הבקשה כבר הוסרה מסדר היום לפני שלושה שבועות

עובד בצוות הרפואי מבצע בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

הרשות מבקשת להקים מחסומי קורונה בשטחים בהם יש חיילים ישראלים

אש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתאייה, אמר השבוע כי ישראל מונעת מהרשות להקים מחסומים לבידוד יישובים ושכונות מוכי קורונה וכי הוא יפנה לארגוני האו"ם הפועלים בשטחים לסייע בהקמת מחסומים ובפיקוח עליהם

דנה וייס ויאיר נתניהו / צילום: Associated Press, אייל בן יעיש

הציוץ נגמר בפשרה: יאיר נתניהו התנצל פומבית בפני דנה ויס, והתביעה הוסרה

בנו של ראש הממשלה פרסם במאי האחרון ציוץ נגד הפרשנית המדינית של "חדשות 12", שבו תהה לגבי כישוריה ● בתגובה, ויס ו"חדשות 12" איימו בתביעת דיבה ● היום פרסם יאיר נתניהו התנצלות בחשבון הטוויטר שלו בנוסח שהוסכם מראש

ליאור רוזנפלד / צילום: איתי אבירן

מחריף המאבק בלשכת סוכני ביטוח: קבוצת סוכנים דורשת מהנשיא שיתפטר והוא משיב אש

המלחמה בין הפלגים השונים בלשכת סוכני ביטוח עולה קומה, לקראת דיון על תקציב הלשכה שאישורו מתעכב חודשים ניכרים ● קבוצת סוכני ביטוח קראו לנשיא הלשכה ליאור רוזנפלד להתפטר "בטרם תאולץ לעזוב בבושת פנים"

רותם סלע בפרסומת של טורנדו / צילום: יח"צ

סלע קיומנו: הקיץ בעיצומו וטורנדו כובשת את הטבלה

גיאוקרטוגרפיה: בראש טבלת הפרסומות הזכורות ביותר מדורגת השבוע הפרסומת של טורנדו באמצעות מקאן ● תמי 4 – הפרסומת האהודה ביותר

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, Associated Press

עצמאים יקבלו מענק מיידי, דמי האבטלה לשכירים הוארכו בשנה: נתניהו וכ״ץ הציגו את תוכנית החילוץ החדשה למשק

התוכנית מכונה "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021” ואמורה לתת מענה לקשיים הכלכליים שנוצרו עקב משבר הקורונה ● היא מגיעה לאחר ביקורת ציבורית נרחבת על כך שהתכניות הקודמות שהוצגו על ידי נתניהו, כ״ץ ושר האוצר הקודם משה כחלון לא נתנו מענה מספיק וכי חלק גדול מן המענקים לא הוזרמו לידי בעלי העסקים ולידי הציבור

ליהיא סגל / צילום: סמדר כפרי, יח"צ

"המכירות צנחו, היינו בהלם. אבל האמנו שאנשים יתחילו לשים דגש על הבריאות"

ליהיא סגל עומדת בראש הסטארט-אפ DayTwo שמספק המלצות תזונה אישיות על בסיס מחקרים וטכנולוגיה ● בראיון ל"גלובס" היא מספרת על תקופת הקורונה ("המכירות ירדו לאפס") ועל הבחירה להיות בתחום הבריאות ("אנשים מסמסים לי שהצלתי את חייהם")