גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בדרך לעוד שנה מוצלחת

2017 מסתמנת כשנה טובה למדי בשוקי הגמל וההשתלמות ■ קופות הגמל וקרנות ההשתלמות המובילות רשמו מתחילת השנה תשואות נומינליות ברוטו ממוצעות של כ-4.95% ו-5% ● למדריך קופת גמל להשקעה

חסכון לפנסיה / (צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חסכון לפנסיה / (צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בצל החששות ההולכים וגוברים שהגאות הנמשכת בשוקי ההון ובמחירי הנכסים הלא סחירים בעולם, וגם בארץ, תגיע לתיקון, שאולי אף יהיה אלים, עולה שבדומה לקרנות הפנסיה החדשות וביטוחי המנהלים, 2017 מסתמנת כחיובית למדי גם עבור קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות, בהם מנוהלים 410.6 מיליארד שקל.

מבדיקת "גלובס" לנתוני הגמל-נט של רשות שוק ההון, עולה כי קופות הגמל לתגמולים המרכזיות וקרנות ההשתלמות החשובות - ואלה שפתוחות לכלל הציבור ואינן משרתות גוף מסוים או סקטור מסוים, רשמו ברבעון השלישי בשנת 2017 תשואות של כ-1.92% ושל כ-1.94%, בהתאמה. זאת לעומת ממוצעים כלל ענפיים של 1.76% ו-1.78% שרשמו כל קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות (בכל המסלולים והמיועדות לכל הקהלים), בהתאמה.

כך, יחד עם תוצאות המחצית הראשונה של 2017, קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות המובילות, שאותן אנו מדרגים בטבלאות שלנו, רשמו מתחילת השנה הנוכחית תשואות נומינליות ברוטו ממוצעות של כ-4.95% ו-5%, בהתאמה. אגב, המדגם שאנו בוחרים לבחינת התשואות ודירוג התוצאות של הגופים המנהלים הבולטים והמובילים שוק החיסכון לטווח ארוך, הינו רוב שוק הגמל וההשתלמות, ומהווה כ-55% במונחי נכסים מנוהלים.

בכל אופן, התשואה החשובה ביותר בדירוג התשואות הינה זו של 12 החודשים האחרונים. מדובר בתשואה שמספקת גם הצצה לאיכות ניהול ההשקעות לאורך זמן - כפועל יוצא מאופי החיסכון, שהינו לשנים ארוכות מאוד, ואף למספר עשורים - וגם מאפשר בחינה של מגמות קצרות. כך, ב-12 החודשים האחרונים רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות הנדגמות תשואות מצטברות של כ-6.28% ושל כ-6.4% בממוצע, בהתאמה.

ומה לגבי התשואות לטווחי זמן אורכים? כאן המדגם מצטמצם פלאים, ומספר המסלולים שניתנים להשוואה יורד. זאת כתוצאה מהוראות הרגולציה לשינוי אופי המסלולים בחיסכון לטווח ארוך, שהשפיע בעיקר על שוק הגמל לתגמולים, החל משנה שעברה. בכל אופן, קופות הגמל ה"כלליות" והגדולות מחצי מיליארד שקל ושפתוחות לכלל האוכלוסייה, מציגות בשלוש השנים האחרונות תשואות שנתיות ממוצעות של כ-3.47% ו-3.57%, בהתאמה, כשחמש השנים האחרונות מדובר על תשואות של כ-6% בשני השווקים.

לאחרונה הסבירו בבית ההשקעות מיטב דש, עם פרסום תחזית התשואות לשוקי הגמל וההשתלמות לסוף הרבעון השלישי השנה, כי "התשואות החיוביות", שרשמו הגופים המובילים בשווקים אלה "נבעו בעיקר מעליות השערים שנרשמו בשוקי המניות בחו"ל, ובשוק האג"ח הקונצרניות והממשלתיות בישראל". הם פירטו בהקשר זה כי בתקופה האמורה " שוקי המניות בעולם הציגו מגמה חיובית חזקה", כש"באגרות החוב הקונצרניות נרשמה מגמה חיובית מובהקת", ו"באגרות החוב הממשלתיות נרשמה תשואה חיובית בשיעור של 2.5%".

לשם השוואה, אתמול פרסמנו כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, והפוליסות המשתתפות ברווחים - שנמנות עם תיקי פוליסות החיסכון שמוכרות חברות הביטוח במסגרת פעילות ביטוחי החיים שלהן - רשמו ברבעון האחרון תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-2.05% ושל כ-2.16%, בהתאמה, בעוד שמתחילת השנה הן מציגות תשואות של כ-5.31% ו-5.68% בקרנות ובפוליסות, בהתאמה.

ב-12 החודשים האחרונים הפנסיה החדשה המקיפה והפוליסות המשתתפות ברווחים השיגו תשואה ממוצעת של כ-7.36% ו-7.74%, בהתאמה - משמעותית יותר מהתשואה שרשמו הקרנות השתלמות והקופות גמל שבחנו. יחד עם זאת, את התשואות הגבוהות ביותר הציגו קופות וקרנות השתלמות - שני שווקים עם שונות אדירה בין המתחרים.

כמו כן, התשואות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות ושל הפוליסות המשתתפות ברווחים בשלוש השנים האחרונות עמדו על תשואה שנתית ממוצעת של כ-4.43% - מעל לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות, כשבחמש השנים האחרונות דובר על תשואות שנתיות ממוצעות של כ-6.6% ו-6.97%, בהתאמה.

בכל אופן, כיצד נראה התיק של קרנות ההשתלמות בימים אלה? עם כניסתנו לרבעון הרביעי של 2017? 15.7% מהתיק של קרנות ההשתלמות הינו בנכסים לא סחירים כש-20.5% מתיק מושקע בחו"ל ובמט"ח (לעומת למעלה מ-21% בסוף 2016). ככלל, כ-31.3% מתיק קרנות ההשתלמות הינו באג"ח ממשלתיות, כשכ-28.5% הינו באג"ח קונצרניות סחירות ולא סחירות ובהלוואות, וכ-28.2% במניות ובקרנות נאמנות. כמו כן, כ-7.8% מהתיק בקרנות ההשתלמות הינו במזומנים, בשווי מזומנים ובפקדונות.

ומה לגבי קופות הגמל לתגמולים? נכון לסוף הרבעון השלישי כ-20.9% מהתיק היה בחו"ל ובמט"ח, כשכ-20% מהתיק היה בנכסים לא סחירים. כמו כן, מתוך סך התיק, כ-30.5% באג"ח ממשלתיות, כ-27.7% באג"ח קונצרניות סחירות ולא סחירות ובהלוואות, כ-26.1% במניות ובקרנות נאמנות, וכ-7.1% במזומנים, בשווי מזומנים ובפקדונות.

קרן השתלמות

אלטשולר שחם מעל היתר

2017 הולכת ומסתמנת, שלושת רבעי הדרך לסופה, כשנה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שאת השקעותיו מנהלים הבעלים והמייסד גילעד אלטשולר, ודני ירדני. בית ההשקעות, שמחזיק במוניטין טובים זה זמן רב מאוד, מוביל את דירוג התשואות בשוק הפנסיה החדשה עם קרן קטנה ואף מינורית, ועתה הוא מציג הובלה משמעותית בהרבה: בשוקי הגמל וההשתלמות - הן בקרב המסלולים והקופות הגדולים, שמנהלים נכסים של מעל 4 מיליארד שקל כל אחד, והן בקרב המסלולים והקופות הקטנים יותר, שמנהלים כל אחד למטה מרף 4 מיליארד שקל בשווי נכסים.

ההובלה של אלטשולר שחם השנה בתשואות ברורה לא רק מעצם היותו של בית ההשקעות הבולט בכל דירוג שביצענו, כי אם גם משום הפער הגדול בתשואות שהשיג לעמיתיו ביחס לבאים בתור. בית ההשקעות היחידי שמתקרב לתוצאות הטובות של אלטשולר שחם הינו בית ההשקעות אנליסט, שבניהול איציק שנידובסקי ושאת השקעותיו מנהל נועם רוקח.

במה מדובר? נתחיל בשוק קופות הגמל לתגמולים אותו מוביל, כאמור, בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם תשואה של כ-10.9% ב-12 החודשים האחרונים, שנרשמה בקופת "אלטשולר שחם גמל לבני 50 ומטה", בעוד שאת הקופות הגדולות מובילה קופת "אלטשולר שחם גמל לבני 50 עד 60" עם תשואה של 9.5% - התשואה השנייה בטיבה בשוק. לאחר מכן ניצבים בשוק הגמל לתגמולים עוד כמה גופים מצטיינים יחסים ובראשם אנליסט, עם תשואות של כ-9.1% ו-8.5%, בקופות הקטנות יחסית: "אנליסט גמל ישראל" ו"אנליסט מסלול לבני 50 ומטה".

אחריו יש קופה קטנה של בית ההשקעות ילין לפידות - "גמל מסלול לבני 50 ומטה", כשבקרב הקופות הגדולות (והקטנות) בולטת לחיוב גם כלל ביטוח, בעיקר עם תשואה של כ-6.7% בקופה השנייה בגודלה בשוק - "תמר".

לצד זאת, שוב - כאמור, בית השקעות אלטשולר שחם בולט לחיוב גם בשוק קרנות ההשתלמות, עם הובלה ברורה עם שתי הקרנות המובילות שלו: "אלטשולר שחם השתלמות כללי ב'" ו-"אלטשולר שחם השתלמות כללי", שרשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואות נומינליות ברוטו של כ-11.3% ושל כ-9.2%, בהתאמה - הרחק מעל למתחרים.

גם כאן מי שמגיע אחרי אלטשולר שחם, ועדיין מציג שנה טובה שמעלה חיוך על שפתי עמיתיו, הינו בית ההשקעות אנליסט, עם קרן "השתלמות כללי" כשאחריה נציין לחיוב כמה קרנות השתלמות של שתי קבוצות ביטוח גדולות: הפניקס "השתלמות כללי", שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר, קרן מנורה מבטחים "השתלמות כללי", שעל השקעותיה אחראי יוני טל, קרן הראל "השתלמות כללי", שאת השקעותיה מובילים סמי בבקוב ועופר נרגסי, וכלל "השתלמות כללי, של כלל ביטוח - שאת השקעותיה מנהלת ענת לוין וכשהשקעות העמיתים שם מנוהלות על ידי לימור דנש.

תשואות קופות גמל לתגמולים

למדריך קופת גמל להשקעה

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"