קופת גמל להשקעה – ככה תחסכו לילדים (וגם לעצמכם)

מהם היתרונות בהשקעה במכשיר חיסכון זה? • מהן הטבות המס שניתנות בו? • וכמה ניתן לחסוך באמצעותו?

חיסכון פנסיוני בעולם / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חיסכון פנסיוני בעולם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שהושק ב-2016 במטרה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו, אך יחד עם זאת לא להכביד עליו ולא "לנעול" אותו עם חיסכון עד גיל פרישה. כלומר, שהחיסכון והמשיכה יהיו מרצונו החופשי של החוסך.

המוצר הזה מרכז יתרונות שלא נמצאים במוצרים אחרים - הוא נזיל, הוא מנוהל על ידי גופים מקצועיים בדמי ניהול סבירים (0.6%-0.8%); ניתן לעבור בין לעבור בין מסלולים שונים בקופה ובין קופות שונות מבלי שזה ייחשב כמימוש ולכן לא מחויבים במס על הרווח; ניתן ליהנות מהטבות גדולות אם מחכים עד גיל 60 - משיכת הכספים תהיה פטורה ממס; וניתן לקחת הלוואה מול קופת הגמל להשקעה.

כמו כן, ניתן לחסוך בו באופן חד פעמי עד סכום של 71 אלף שקל בשנה, וניתן לחסוך דרכו בהוראת קבע. לכן, הוא נוח כחיסכון לילדים.

מהי קופת גמל להשקעה?

קופת גמל להשקעה היא סוג של קרן נאמנות משוכללת (למדריך המלא של קרן נאמנות), שהחוסכים בה קובעים את התמהיל שלה, ובהתאמה את רמת הסיכון שלה. הקופות האלו מהוות תחרות גדולה לקרנות הנאמנות וגם לפוליסות החיסכון/ פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח.

קופות הגמל להשקעה מפוזרות על פני אפיקים שונים - סולידי, מנייתי, עירוב של מניות והשקעות סולידיות. אגב, ההשקעות בקופות עשויות להיות גם השקעות לא סחירות (בדומה להשקעות של גופי הפנסיה), וזה מהווה יתרון ביחס לקרנות הנאמנות שיכולות להשקיע רק בנכסים סחירים.

בכל מקרה, המשקיע מחליט מהי רמת הסיכון שמתאימה לו ובהתאם לזאת בוחר את קופת הגמל להשקעה - זו יכולה להיות קופת גמל סולידית ואז הביצועים שלה יהיו קרובים לאלה של השקעה בפיקדונות, וזו יכולה להיות קופה מנייתית בדומה לפוליסת חיסכון מנייתית או קרן נאמנות מנייתית. כלומר, במהות מדובר במוצר חליפי למוצרים הקיימים, אבל עם הטבות ייחודיות לו.

קופת גמל להשקעה - היתרונות

היתרון הראשון והבסיסי הוא שמדובר במוצר נזיל שאפשר להשקיע בו לכל תקופה - טווח קצר, טווח בינוני וטווח ארוך. כלומר, שונה לחלוטין מקופת הגמל הקלאסית שנועדה לטווח ארוך בלבד, עד הפנסיה.

יתרון שני - המוצר מנוהל על ידי הגופים המוסדיים ודמי הניהול עשויים להיות נמוכים - סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. מעבר לכך, זה תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

יתרון שלישי - לא מדובר בכסף קטן; אומנם נקבעה תקרה שנתית לסכומי ההפקדה בקופת הגמל להשקעה - 71 אלף שקל, אבל רוב הציבור בהחלט מסתפק בחיסכון שנתי כזה, ואפשר להגיע לסכומים משמעותיים. בנוסף, החיסכון הוא שמי - כלומר ניתן לחסוך לכל אחד מבני המשפחה 71 אלף שקל בשנה. לדוגמה, משפחה של 4 נפשות יכולה לחסוך דרך קופת הגמל להשקעה 284 אלף שקל בשנה, משפחה בת 5 נפשות כבר תחסוך 355 אלף שקל בשנה, וזה מצטבר להרבה כסף.

יתרון רביעי הוא כאמור בגמישות - אפשר לעבור בין אפיקי השקעה - ממנייתי לכללי, ממנייתי לסולידי וההפך - הכל פתוח. אפשר להחליף אפיקים בתוך אותה חברה (לדוגמה מקופת גמל להשקעה סולידית של הראל לקופת גמל להשקעה מנייתית של הראל), ואפשר לעבור בין החברות השונות (לדוגמה מהראל סולידית לקופת גמל להשקעה סולידית של מיטב דש). המעבר בין הקופות בתוך אותו גוף והמעבר בין החברות השונות לא ייחשב כמכירה, כך שלא משלמים עליו מס.

המשמעות היא שאם אתם לא צריכים את הכסף, אתם פשוט יכולים לעבור בין האפיקים לפי סגנון ההשקעה שלכם והסיכון שאתם מעוניינים בו על פני תקופה ארוכה ולצבור הטבות שוטפות. היתרון המיסויי הגדול, לצד הנזילות, וגם האפשרות להשיג דמי ניהול נמוכים יחסית מציבים את קופת הגמל להשקעה כפתרון טוב לחוסכים רבים, ואפילו כתחליף לחיסכון פנסיוני. הטבות המס על החיסכון הפנסיוני הן עד תקרת שכר מסוימת (הפרשה של כ-600 שקל מהשכר לשכר של כ-10 אלף שקל), ומאוד ייתכן שבמקום להפריש כספים נוספים לחיסכון פנסיוני, עדיף לאנשים פשוט להפריש את היתרה לקופת גמל להשקעה.

יתרון חמישי של קופות הגמל להשקעה הוא באפשרות לקבל מולן הלוואה. נניח שיש לכם קופת גמל להשקעה בסכום של 200 אלף שקל, ואתם זקוקים ל-100 אלף שקל. האפשרות המיידית שלכם היא לשבור את קופת הגמל, אבל אז לא תיהנו מכל הטבות המיסוי שבקופה, ולכן יש דרך "לעקוף" את העניין - לקחת מהקופה הלוואה בגובה של עד 80% מהיתרה בתנאים מצוינים: הלוואה לתקופה של עד 7 שנים, בריבית נמוכה ואטרקטיבית - לרוב פריים מינוס 0.5%, והיא משמרת את הטבות המס שלכם.

יתרון שישי - מדובר באלטרנטיבה מאוד מעניינת לחיסכון לילדים. אתם יכולים להפריש כמה עשרות או מאות שקלים בחודש לטובת חיסכון לילדים, וליהנות מכל היתרונות המוזכרים כאן.

ההבדל בין קופת גמל להשקעה לפוליסת חיסכון

לצד קופות הגמל להשקעה ישנו מוצר מתחרה שהושק לפני מספר שנים על ידי חברות הביטוח - פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות. מדובר במכשיר שמאפשר השקעה ברמות סיכון שונות, אך לא מבטא הטבה פנסיונית (הטבת מס לחוסכים לפנסיה כפי שיש בקופות הגמל להשקעה). המכשיר הזה הפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות, בזכות היותו מכשיר חיסכון נזיל, גמיש, מנוהל (על ידי מנהלי השקעות), שכולל גם הטבות מס (במידה וכאמור עוברים מפוליסה לפוליסה). מעבר לכך, המכשיר הזה לא מוגבל בתקרת השקעה, וזה יתרון ביחס לקופת גמל להשקעה שמוגבלת בהפקדה של 70 אלף שקל בשנה (להרחבה על פוליסת חיסכון).

איך בוחרים קופות גמל להשקעה?

קופות הגמל להשקעה מנהלות כיום מעל 25 מיליארד שקל. מדובר באחד המכשירים הצומחים ביותר.

אפשרויות ההשקעה בקופות גמל להשקעה מגוונות: אפשר להשקיע במסלול כללי שמשלב בין אג"ח למניות (משקל גבוה לאג"ח), אפשר להשקיע במסלול מנייתי ובמסלול אג"חי.

המסלול הכללי הוא המסלול המועדף על ידי הציבור. קופת הגמל להשקעה הכללית (פלוס כללי) של אלטשולר שחם היא הגדולה בתעשייה (לרשימת קופות הגמל להשקעה - תשואות וגודל).

חשוב להדגיש כי ישנן מסלולים סולידיים בקופות גמל להשקעה. קיימת אפשרות להפקיד בקופת גמל סולידית במיוחד, ובהתאמה עם דמי ניהול מאוד נמוכים. מדובר למעשה לתחליף מצוין לפיקדונות - זהו כלי חסכון והשקעה נזיל (עם אפשרות להשאיר לחיסכון ארוך טווח וליהנות מפטור ממס), והוא צפוי לספק תשואה לא נמוכה מפיקדונות. בינתיים הר השקלים בפיקדונות לא זז, הציבור מעדיף שהכסף שלו יישאר בבנקים, אם כי, כבר הצטברו כמה מיליארדים בודדים בקופות הגמל להשקעה הסולידיות.

מדריכים קשורים:

איך משקיעים בגיל 50 פלוס ? - דרך תיקון 190

מדריך קרנות השתלמות - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.