גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התסבוכת של מלכו: שליח מיוחד - אבל בעיני החוק עובד מדינה

ממה שעולה מהמידע שיוצא מחדרי החקירות, מצבו של עו"ד יצחק מלכו מורכב ■ וגם: מבחינת אשתו ובנו של עו"ד דוד שמרון, אין שם הערצה גדולה לנתניהו ■ הפלוג+

עו"ד יצחק מלכו. צילום: איל יצהר
עו"ד יצחק מלכו. צילום: איל יצהר

אף על-פי שמעולם לא הצטרף לשירות המדינה, עו"ד יצחק מלכו, שליחו המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ייחשב בוודאות כעובד מדינה. חוקי ישראל ופסיקת בתי המשפט זה עשרות שנים הגדירו ועיצבו את מעמד "עובד הציבור", כך שעבירת המרמה והפרת אמונים הנמצאת בחוק העונשין, חלה גם על מי שלא חתם על הסכם עבודה עם מדינת ישראל. מי שבחר להישאר כיועץ מבחוץ כדי להמשיך ולהפעיל את עסקיו הפרטיים אולי לא יזכה לפנסיה ממדינת ישראל, אבל החוק הפלילי יחול גם יחול עליו. עם כל המשמעויות שבכך. מתקשים להאמין? בידקו את סעיף 34 (כד) לחוק העונשין, סעיף קטן (10).

מלכו הוא כעובד מדינה. על כן, ממה שעולה מתוך המידע שיוצא מחדרי החקירות, מצבו מורכב. לפי פרסומים של רביב דרוקר ו"הארץ", מלכו ידע שעו"ד דוד שמרון מייצג את מיקי גנור, ואפילו פגש את גנור לפגישה קצרה אחת לפני מספר שנים. מלכו, כך נטען בשמו, לא פעל עבור גנור, אך הוא ידע שגנור מיוצג בידי שמרון, שותפו למשרד עורכי הדין.

מכאן התסבוכת של מלכו. מלכו נשלח מטעם נתניהו לרצות את אנגלה מרקל ואנשיה שנתניהו עומד בהתחייבותו לה, לקדם את תהליך השלום מול הפלסטינים. רוצים צוללות? תראו לנו מחוות והתקדמות מול הפלסטינים. זו הייתה העסקה. דרוקר פרסם השבוע, שמשמעות הדברים הייתה לאפשר בניית מתקן טיהור שפכים בעזה. לפני כמה שנים, דווח בעיתונות הישראלית שמשמעות נוספת של הזיקה בין רכש הצוללות לפלסטינים הייתה מחוות ושחרור כספי מסים של הפלסטינים. כך או כך, מרקל וגם האופוזיציה בגרמניה דרשו מהלכים בין ישראל לרשות הפלסטינית, ומלכו, בתפקיד שר-חוץ-זוטא, יצא בשליחות לגרמניה כדי לספק לה את המידע. הוא היה בשליחות מדינית, מטעם מדינת ישראל, קבלן משנה, יועץ מחוץ לשירות המדינה, אך בפועל נציג מדינת ישראל בעל חובות נאמנות למדינה.

עסקת הצוללות, כולל אישור מכירת הצוללת למצרים - היא סיפור המפתח. גם הנשיא רובי ריבלין הופתע לגלות בעת ביקור בברלין, כי בידי הגרמנים יש מסמך ישראלי המאשר לגרמנים למכור את הצוללת למצרים. אם ברקע הדברים מלכו כבר ידע ששמרון מייצג את גנור, הרי שהסיפור הולך ומחמיר. על זאת יש להוסיף שהפעולות שנעשו על-ידי ממשלת ישראל ושליחיה בשנת 2015, לעומת סדרת פעולות זהה (מול גרמניה ומצרים) שנעשתה באישור מכירת צוללת מגרמניה למצרים בשנת 2009 - הן העומדות בלב-לבה של החקירה.

כאמור, במהלך השנים הללו נודע למלכו שהמתווך בעסקת הצוללות, מיקי גנור, הוא לקוחו של שותפו למשרד. האם הלך מלכו עם המידע על הקשר העסקי גנור-שמרון וסיפר על כך לנתניהו? מצד אחד, מרגע שהוא ידע על הקשר גנור-שמרון ולא עדכן בכך את נתניהו, הרי שמלכו הסתבך בהפרת אמונים (הוא כעובד ציבור, זוכרים?). מצד שני, מרגע שהוא ידע על הקשר גנור-שמרון וכן עדכן בכך את נתניהו, הרי שמלכו סיבך את ראש הממשלה אישית בתוך הסיפור.

יצוין שהשבוע, בעת ביקור נתניהו בלונדון, אמר נתניהו לכתבים הישראלים (אני ביניהם) שהחודש אישר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - בכתב - שדרג קבלת ההחלטות בישראל, הן הביטחוני והן המדיני, אינו מעורב בפרשת הצוללות. ההודעה הזו של מנדלבליט מתפרשת כאשרור מלא לכך שנתניהו לא היה מעורב.

עו"ד צבי אגמון, המייצג את מלכו, מסר בתגובה: "עו"ד מלכו לא היה מעולם עובד מדינה וגם לא הסכים להיות עובד כזה. הוא פעל בהתנדבות מלאה על-פי הסדר ניגוד העניינים שנחתם עמו בהתאם לעקרונות שגובשו על-ידי היועצים המשפטיים לממשלה לדורותיהם".

מטעם באי כוחו של עו"ד שמרון לא נמסרה תגובה. יצוין שלכלי תקשורת אחרים נמסר בעבר כי שמרון ומלכו "הקפידו מאוד על קיומן של 'חומות סיניות' בין ענייני המשרד לעניינים הממלכתיים שבהם מלכו עסק. מלכו לא היה מעורב בייצוג של גנור ולא הכיר את פרטי העניינים שבהם המשרד טיפל עבור מר גנור".

השמרונים מתוסכלים

השבוע פרסמנו ב"גלובס" על סטטוס מרגש שכתב יריב שמרון, בנו של עו"ד דוד שמרון. הסטטוס נכתב סביב יום הזיכרון האחרון, ושמרון הבן הביע בו תסכול רב על היחס המלגלג של נתניהו לשמאלנים במדינה.

"כבר כמה זמן מתחולל בארץ ישראל מחול שדים בין שמאל לימין, בין ערבים ליהודים, בין ישראלים לזרים, ואתה ראש הממשלה נותן לזה יד", כתב שמרון הבן, "נותן לזה יד, כי אתה מאשים אנשים וגורמים בהיותם שמאלנים בלגלוג... שמאלני גבר זה שמאלני בקבר אלו המילים בהפגנות הימין, לא הימין הכי קיצוני, אלה הפגנות הימין".

שמרון הבן סיפר שם על חבר בשם נועם שנהרג ממטען צד בדרך לבופור, שהאמין בערכי השמאל ומתחת למדיו לבש את חולצת ארבע אמהות והיציאה מלבנון, "והיה שמאלני גאה... גם אני גאה בו, כי הוא ייצג את כל מה שיפה בעיני בערכים של השמאל". ויריב שמרון ממשיך ומספר שבחר לתת לבנו את השם נועם על שם החבר ההרוג. באחת התגובות לסטטוס כתב עו"ד שמרון לבנו: "גאה בך יריב. אבא".

לאחר הפרסום פנו אלינו אנשים המכירים את משפחת שמרון שנים ממושכות. לדבריהם, לא רק שמרון הבן מתוסכל מן הקשר בין אביו לראש הממשלה. גם רעייתו של שמרון, אודרי, אינה רווה נחת. אין שם הערצה גדולה לנתניהו. אודרי שמרון עובדת 33 שנים בארגון נשות הדסה. היא טיפסה מלמטה עד לתפקיד המנכ"לית. אם וכאשר יגיע הרגע, כך אמרו לי עליה, היא לא תיתן לבעלה ליפול על החרב עבור ראש הממשלה.

נתניהו נותן גיבוי

בקרב הגוורדיה הוותיקה של עורכי דין ירושלמים מספרים עד היום על עו"ד ארווין שמרון, אביו של עו"ד דוד שמרון. שמרון היה עובד מדינה, סגן פרקליט המדינה, והחל מ-1950 פרקליט המדינה. דובר בו כמועמד מוביל, כמעט בטוח, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

השבוע סיפר לי פרקליט ותיק שארווין שמרון היה מעורב בתאונת דרכים קשה. "ביוזמתו האישית הוא החליט להדיר את עצמו משירות המדינה", סיפר לי הפרקליט. מדוע עשה זאת? "כדי לאפשר לפרקליטים שהיו כפופים לו לנקוט נגדו הליכים משפטיים ללא משוא פנים".

איפה הם הימים ההם? אנשים היו משחררים את המשרות הציבוריות מטעם עצמם כאשר הבינו שכמות ניגודי העניינים לא מאפשרת מנהל תקין ושלטון חוק.

וכיום, במשך כל החודשים הארוכים הללו, נתניהו נותן גיבוי מלא לשני יועציו הבכירים שמרון ומלכו. בשום שלב הוא לא שקל להעביר אותם מתפקידם או לדרוש מהם לעבור להיות עובדי מדינה.

ובינתיים בבריטניה: קורבין מתחמם על הדשא

בין נתניהו לבין ראש ממשלת בריטניה נותרו מחלוקות בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. למרות כושר השכנוע המאגי של נתניהו (ללא ציניות) ושיחה קונקרטית שלו עם תרזה מיי על דרכים לתקן ולשנות את הסכם הגרעין, יצא אתמול שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון בשליחות מיי לקונגרס האמריקאי כדי לשכנע את עמיתיו שלא ישליכו את הסכם הגרעין. בוושינגטון מתנהל בימים אלה הליך ה-Review של ההסכם. 60 יום שבהם הרוב הרפובליקני והמיעוט הדמוקרטי בשני בתי הקונגרס דנים בכובד ראש איך להמשיך הלאה עם הודעתו של הנשיא טראמפ שאינו מוכן ולא יאשרר שאיראן עומדת בכל התחייבותיה לפי ההסכם (וזאת על אף שהיא עומדת בהם).

אגב, בבריטניה עוקבים בימים אלה בדאגה אחר ממשלתה השבירה של מיי. כמה זמן תחזיק מעמד ראש הממשלה הלא פופולרית? שני שרים התפטרו מממשלתה השבוע: מייקל פאלון, שר ההגנה, התפטר בשל הטרדה מינית, ופריטי פאטל, השרה לפיתוח בינלאומי, הסתירה את פגישותיה עם נתניהו, יאיר לפיד וגלעד ארדן, ואולצה להתפטר כיוון ששיקרה בנוגע לנסיבות הפגישות המדיניות.

כך או כך, עם מפלצת הברקזיט ברקע, מיי לא נתפסת כמשענת לטווח ארוך. מי יחליף אותה? אתם כבר יודעים את התשובה: ג'רמי קורבין, סדין אדום עבור הישראלים. אחד הפוליטיקאים העוינים אותנו. אבל הנה, נדמה שגם אצל קורבין החלה לחלחל טיפת הכרה שהוא עשוי להגיע למקום שבו יהיה חייב לשתף פעולה.

קורבין לא הפך לציוני השבוע, ואת ההזמנה שקיבל מהלורד רוטשילד לבוא לחגיגות 100 השנים להצהרת בלפור, הוא דחה. מנגד, הוא זכה לעשירית נקודת זכות כאשר החליט שלא לבוא להפגנת הפלסטינים הגדולה בכיכר הפרלמנט בשבוע שעבר. שם, למרגלות פסלו של צ'רצ'יל, נאמו פוליטיקאים לא חשובים, וקורבין הסתפק בשליחת וידיאו. בהתחלה הווידיאו שלו שודר בפני כמה מאות אנשים בהפגנה המדולדלת, אך ללא האודיו. המארגנים הבחינו בתקלה והודיעו "רגע, רגע, יש פה איזו תקלה". אפשר היה לחשוב שקורבין בישל היעדרות מתוחכמת. בסוף, כאשר בהפגנה ראו יותר דשא מאשר מפגינים, הגיח הווידיאו עם אמירות בנליות של קורבין בנושא הישראלי-פלסטיני.

למחרת בבוקר הלך ראש הממשלה נתניהו לראיון ב-BBC, ושם שאלו אותו איך ינהג אם קורבין יהיה ראש הממשלה. נתניהו השיב בנימוס מופלא: "אני מניח שתהיה המשכיות של המדיניות הבריטית כלפי ישראל".

מישהו מזהה פה מרחב שיתוף-פעולה חדש?

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט