גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד נגד אירונאוטיקס: המשטרה חוקרת עסקת נשק ישראלית

הבוקר הותר לפרסום כי נגד אירונאוטיקס בע"מ, העוסקת בפיתוח ובייצור מערכות מודיעין, מתנהלת חקירה במשטרה בקשר לעסקה מול לקוח מהותי ■ על פרטי החקירה חל איסור פרסום ■ אירונאוטיקס: "החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא"

יחידת להב 433 של המשטרה מקיימת חקירה בחברת המל"טים אירונאוטיקס , בנוגע לעסקה הקשורה עם לקוח שהוגדר "מהותי". שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, נעתר אמש (ב') לבקשת המשטרה והוציא על כל פרטי החקירה צו איסור פרסום.

מנכ"ל החברה מיבנה הוא עמוס מתן, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בחברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות. היו"ר של החברה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו. החברה עוסקת בעיקר ביצור וביצוא של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות.

בעלי המניות המרכזיים של אירונאוטיקס הן הקרנות בראשית, ויולה ו-KCPS. בעבר החברה נקלעה לקשיי תזרים ואף צמצמה את מצבת העובדים שלה. בשנים האחרונות חל שיפור במצב החברה בתום תהליך הבראה ארוך, והיא החלה לפעול בשווקים הביטחוניים בפרופיל גבוה יותר - בניסיון להשיג עסקאות נשק שיגדילו את מכירותיה ויבססו אותה. 

בעלי המניות הבולטים באירונאוטיקס

לאחרונה דיווחה אירונאוטיקס כי רכשה את החברה האמריקאית Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר, וזאת במסגרת היערכותה למתווה החדש של הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי. על-פי מתווה זה, החל מאמצע העשור הבא ישראל לא תוכל להמיר כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל, ומערכת הביטחון תוכל לרכוש באמצעות כספי הסיוע רק מחברות אמריקאיות. באירונאוטיקס מאמינים כי פעילות באמצעות חברה שנמצאת בבעלותה בארה"ב תאפשר למערכת הביטחון לקיים אצלה חלק מהרכש המבוסס על כספי הסיוע.

אלא שלעסקה זו קדם משבר, שמעכיר גם בימים אלה את האווירה במסדרונות החברה הביטחונית: עסקה שקידמה אירונאוטיקס מול לקוח מהותי הובילה אותה להסתבכות קשה.

טענות אודות התנהלותה החמורה, לכאורה, של אירונאוטיקס הובאו במסגרת תלונה שהוגשה למשרד הביטחון, המפקח על הפעילות של החברות הביטחוניות.

התלונה נחקרה בידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) והממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). באוגוסט השנה דיווח משרד הבטחון כי הוא מקפיא את רישיונות השיווק והיצוא של המל"ט ללקוח מסוים, וזאת עד לגמר הבדיקות בנושא.

ממשרד הביטחון לא נמסרה היום התייחסות לפרשה.

אירונאוטיקס מסרה היום (ג') בתגובה לידיעה על חקירת המשטרה נגדה כי "החברה תשתף פעולה באופן מלא על כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר".

פעילות באזרבייג'אן

בטיוטות התשקיף שאירונאוטיקס פרסמה לקראת ההנפקה, היא התייחסה למספר לקוחות מהותיים שלה (לא בשמם המפורש). אחד מהם הוא ממשלת אזרבייג'ן. מהפרטים שמופיעים בתשקיף החברה עולה כי ממשלת אזרבייג'ן הייתה אחראית בשנתיים האחרונות (2016-2015) על כ-18%-20% מהכנסותיה השנתיות של אירונאוטיקס. בהתאם, באירונאוטיקס ציינו כי לחברה תלות בלקוח, "אשר החברה הינה ספק בלעדי שלו בתחום המל"טים, והינה תומכת במפעל בבעלות הלקוח לייצור חלקי מל"טים ולתמיכה במערך הקיים". עם לקוחות החברה נמנות גם מדינות במזרח אירופה, פינלנד ובמפרץ הפרסי.

בסיכום 2016, ההכנסות מאזרבייג'ן הצטברו לכ-28 מיליון דולר, מסך הכנסות שנתיות של כ-111 מיליון דולר.

עוד העריכו באירונאוטיקס במסגרת התשקיף כי לאותו לקוח (ממשלת אזרבייג'ן) "קיימת תלות בה להמשך הפעלת היכולת התפעולית והמבצעית שלו".

עוד עולה מטיוטות התשקיף כי ההתקשרות בין אירונאוטיקס לבין משרד הביטחון של אזרבייג'ן, בנוגע לאספקת מל"טים בהיקף של כ-19 מיליון דולר, נחתמה בחודש פברואר 2010, וכי בספטמבר 2012, החליט משרד הביטחון של אזרבייג'ן לבטל, לפי אירונאוטיקס, "באורח חד-צדדי ובלתי מוסכם על החברה את ההסכם".

נכון לסוף חודש מארס 2017, אירונאוטיקס הציגה יתרת חוב לא מובטח בהיקף של כ-35 מיליון דולר מממשלת אזרבייג'ן.

היום: צלילה של 25% במניית אירונאוטיקס

פחות מחצי שנה מאז הונפקה חברת אירונאוטיקס בבורסה, ובינתיים נראה כי ההנפקה עשתה טוב בעיקר לבעלי השליטה בה, ופחות לציבור.

מניית אירונאוטיקס הגיבה היום לפרסום החשדות בירידות שערים חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-25%, וזאת לאחר שהמסחר בה היום נפתח באיחור, רק אחרי שהחברה פרסמה עדכון רשמי בנושא.

עם הירידות היום השלימה מניית אירונאוטיקס צלילה של כ-40% בערכה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-550 מיליון שקל, לעומת שוויה לאחר ההנפקה שעמד על כ-950 מיליון שקל.

יצרנית המל"טים מיבנה הצטרפה למסחר בשוק ההון המקומי בסוף חודש יוני, באחת מהנפקות המניות הראשוניות (IPO) הגדולות ביותר שנעשו בבורסה בשנים האחרונות.

במסגרת ההנפקה, בעלי המניות הגדולים של אירונאוטיקס - בראשות קרנות המנוף בראשית ו-KCPS, וכן קרן ויולה, מכרו ממניותיה בהיקף של קרוב ל-400 מיליון שקל, ולצידם מימשו נתחים משמעותיים מהחזקותיהם גם בכירי החברה.

כחודשיים בלבד לאחר מכן, בסוף אוגוסט, סיפקה אירונאוטיקס הפתעה שלילית בדוח הכספי הראשון שפרסמה מאז שהפכה לציבורית - שעורר אכזבה בקרב המשקיעים בעיקר בשל עלייה משמעותית בהוצאות החברה ומעבר להפסד - אכזבה שבאה לידי ביטוי בצלילה של 17% בשווי המניה ביום פרסום הדוחות.

עיקר העלייה בהוצאות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2017 נרשמה בגין הנפקתה, שהסבה הוצאות חד-פעמיות גדולות, וכן מענק חד-פעמי שקיבלו עובדי החברה.

במקביל לפרסום הדוחות עדכנה בסוף אוגוסט אירונאוטיקס על התליית רישיון היצוא שלה לאזרבייג'אן, וזאת בעקבות תקרית שנויה במחלוקת שאירעה שם הקשורה להמחשת יכולות המל"ט.

אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם סוגים שונים של מטוסים ללא טייס (מל"טים), ומחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, מערכות אלקטרו-אופטיות, ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים. 

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת