אירונאוטיקס רוכשת חברה בארה"ב כחלק מהסכם הסיוע החדש

חברת המל"טים הישראלית רכשה את Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר

חברת המל"טים מיבנה אירונאוטיקס הודיעה היום (א') כי השלימה בימים האחרונים עסקה לרכישת החברה האמריקאית Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר, וזאת בתום משא-ומתן שנמשך כשנה.

Chassis Plans עוסקת בתחומי הפיתוח, הייצור והאינטגרציה של תחנות שליטה והפעלה למערכות בלתי מאוישות, ובציוד ומחשוב ליישומים צבאיים ותעשייתיים. בהודעת אירונאוטיקס לבורסה נאמר כי קיימת סינרגיה בפעילותן של שתי החברות, וכי יש בכוונת אירונאוטיקס להשתמש בחברה הנרכשת למען הרחבת אחיזתה ומכירותיה בשוק האמריקאי.

בחברת המל"טים הישראלית מציינים כי אחד השיקולים שהובילו אותה לרכוש את החברה האמריקאית הוא הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי החדש שנחתם בשנה שעברה, ובמרכזו סיוע כספי לישראל בהיקף של כ-3.8 מיליארד דולר בכל שנה ולמשך עשור - כלומר 38 מיליארד דולר בסך הכל.

עם זאת, בשונה מהסכם הסיוע הביטחוני הקודם, החל מאמצע העשור הבא מערכת הביטחון הישראלית לא תוכל להמיר כרבע מכספי הסיוע השנתיים מדולרים לשקלים, באופן שיאפשר לה לקיים באמצעותו רכש מהתעשיות הביטחוניות בארץ.

על פי ההסכם, שנחתם בשלהי כהונתו של נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, החל מאמצע העשור הבא ישראל תהיה חייבת למצות את כל כספי הסיוע ברכש ישיר מחברות שפועלות בארה"ב.

המצב החדש עורר דאגה רבה בתעשיות הביטחוניות בארץ, ומחשש לירידה בהיקף מכירותיהן לצה"ל הן החלו להיערך להעמקת פעילותן בשוק האמריקאי, תוך הקמה של חברות-בנות או רכישה של חברות קיימות. מצב זה יאפשר בעתיד למערכת הביטחון לרכוש מהחברות הישראליות באמצעות שלוחות או חברות-בנות שלהן שיפעלו בתוך ארה"ב.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום מנכ"ל אירונאוטיקס , עמוס מתן, כי "הרכישה של Chassis Plans היא חלק מהמגמה שמשתקפת מהסכם הסיוע הביטחוני החדש (MOU), כך שנפעל בארה"ב ונוכל לקבל הזמנות משולבות גם מישראל וגם מצד לקוחות אמריקאים. זו תהיה פלטפורמה אופרטיבית למימוש מיזמים שממומנים בכספי הסיוע האמריקאי".

עוד ציין מתן, כי יש בכוונת אירונאוטיקס למנף את תשתיות השיווק והמכירות הגלובלית שלה לטובת מוצרי החברה הנרכשת וכך גם להרחיב את פעילותה. עוד ציינה אירונאוטיקס כי היא לא צופה צורך בהשקעות הוניות משמעותיות כדי לחזק את יכולותיה של Chassis Plans.

השלמת העסקה צפויה בעוד כחודשיים, והיא מותנית בעיקר באישורים רגולטוריים בארה"ב, לרבות אישור של הוועדה האמריקאית להשקעות זרות ומסירת הודעה סדורה בנושא לוועדה האמריקאית לפיקוח על היצוא הביטחוני. לפי אירונאוטיקס, צפי מחזור העסקאות של Chassis Plans לשנת 2017 הוא כ-10 מיליון דולר והפסד נקי שמוערך בכ-0.8 מיליון דולר.

לדברי מנכ"ל אירונאוטיקס, לחברה האמריקאית מוניטין בשוק הביטחוני האמריקאי והיא מקיימת קשרי עבודה עם הממשל האמריקאי, זרועות הביטחון בארה"ב והתעשיות הביטחוניות המרכזיות שפועלות בה. זאת, בנוסף להיותה ספק מאושר של משרד ההגנה האמריקאי. "כבר בתשקיף שפרסמנו טרם ההנפקה ציינו כי יש בכוונתנו לצאת למהלך אסטרטגי לרכישת שליטה מלאה של חברה אמריקאית. ההתחזקות הפיננסית שלנו אחרי ההנפקה מאפשרת לנו השקעות נוספות", אמר.

בשבועות האחרונים אירונאוטיקס עלתה לכותרות בנסיבות אחרות, וזאת בעקבות תקרית שנויה במחלוקת מסביב לעסקה למכירת "מל"טים מתאבדים" לצבא אזרבייג'אן. תלונה שהוגשה נגד אירונאוטיקס לאגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון הובילה להתליית רישיון היצוא שלה לאותה מדינה, לאחר שנטען כי נציגי החברה נדרשו לכוון "מל"ט מתאבד" מדגם אורביטר K-1 אל עמדה של צבא ארמניה וזאת במסגרת הדגמת יכולות של כלי הטייס שפותח ומיוצר באירונאוטיקס.

על פי חלק מהטענות, בשל התנגדות נציגי החברה לעשות כן עובדים בדרג בכיר יותר מטעמה הובילו את ההדגמה. המל"ט עצמו התפוצץ במרחק של כמה עשרות מטרים מהעמדה הארמנית, בלי לגרום לנפגעים או לנזק. אירונאוטיקס הכחישה בתוקף את הטענות, אך משרד הביטחון לא מתכוון לחדש את רישיונות היצוא של מוצר זה לאזרבייג'אן, עד שתסתיים הבדיקה המקיפה שנעשית בנושא.