גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעצוע של עידן עופר: מה יעשה עם 15% מאתלטיקו מדריד?

ישלם עפ"י הערכות כ-50 מיליון אירו ודילול החזקות של יתר הבעלים ■ עופר נכנס למועדון בצמיחה - אתלטיקו מתנקה מחובות שכבר נאמדו ביותר מחצי מיליארד אירו ■ מתי הכול החל?

נצטרך לחכות טיפה עד השלמת העסקה המדוברת. אבל כבר עכשיו אפשר להגיד שעידן עופר עשה בחירה לא רעה. אתלטיקו מדריד היא מועדון כדורגל שנמצא בנקודת זמן אולי הטובה בהיסטוריה שלו ועם עתיד כלכלי די מבטיח. כמעט קשה להכיר את אתלטיקו הנוכחית. ההצלחות הספורטיביות הביאו במקביל התאוששות כלכלית מרשימה - כנראה בזמן הקצר ביותר שניתן לבצע כזאת. וזהו בעיקר עוד סממן לפוטנציאל הכלכלי הקיים בכדורגל האירופי שמבטיח היום כסף גדול ואפשרות לרווחים עבור מועדונים תחרותיים.

חזרה קצרה בזמן: ב-2011 אחרי קריסת מערכות טוטאלית אתלטיקו נראתה בדרך למכירת חיסול - היא נפטרה משני שחקני העתיד שלה, סרחיו אגוארו (למנצ'סטר סיטי) ודויד דה חאה (למנצ'סטר יונייטד) כדי להתמודד עם חובות כבדים. בהמשך מכרה גם את רדאמל פלקאו ודייגו קוסטה. ביוני 2011 היקף החוב של המועדון הסתכם ב-514 מיליון אירו, מתוך זה 215 מיליון לרשויות המס. סכום בלתי אפשרי עבור מועדון שהמחזור שלו עמד באותה עונה על 99 מיליון אירו בלבד. מהסיפור עם רשויות המס אפשר לקבל מושג על צורת הניהול של אתלטיקו: הגיבנת ההיסטורית שהתעצמה נוצרה בהחלטת הבעלים בשנת 2000, עם הירידה לליגה השנייה, שזהו הזמן המתאים להפסיק - באופן חד-צדדי - לשלם מסים למדינה.

רגע המפנה מוכר. המאמן דייגו סימאונה נחת והביא איתו הצלחות דרמטיות על המגרש כשהוא עושה את זה תחת מגבלות פיננסיות כבדות שנכפו על המועדון בגלל הסדרים עם רשויות המס. אתלטיקו הפכה ממטרד לקבוצת כדורגל שמסתכלת על ריאל וברצלונה ללא רגשי נחיתות ולוקחת מהן תארים.

עידן עופר לא נכנס למועדון שהצליח להעפיל פעמיים לגמר הצ'מפיונס ליג בשלוש השנים האחרונות (2014, 2016) ורשם אליפות ראשונה (2014) אחרי 18 שנה. אלא לקבוצה שסידרה גם את השורות מבחינה פיננסית. רק מההופעות המוצלחות בצ'מפיונס ליג בארבע העונות האחרונות קיבל המועדון מאופ"א מענקים בסכום כולל של 224 מיליון אירו. וביחד עם מקורות הכנסה אחרים שצומחים באופן ישיר בהתאם להצלחות במגרש, וצמצום ההתפרעות הקבועה בשוק השחקנים, נעמדה אתלטיקו על הרגליים. למרות שהיא עלולה להיות מודחת כבר בשלב הראשון של הצ'מפיונס ליג, היא צפויה לגלגל העונה כ-250 מיליון אירו שמשקפים עלייה של 150% בתוך כחמש שנים.

עזרה מהגנרליסימו

שני צעדים משמעותיים שהתרחשו הביאו להתאוששות: הראשון, השחרור האיטי של המועדון מהבעלות הקודמת שיצרה פלונטר ניהולי ולא איפשרה להכניס גורמים עם יכולות פיננסיות כבדות. משפחת חיל השנויה במחלוקת אמנם עדיין לא משחררת את האחיזה אבל מקטינה שליטה. הבעלים ההיסטורי של המועדון, חזוס חיל המנוח, הצליח להשתלט על המועדון במרמה בעקבות תרגיל של הנפקת מניות ב-1992. למרות שביהמ"ש קבע כי חיל פעל במרמה, הוא יצא מזה ללא שריטה - כפי שקרה לו גם שנים קודם לכן - כאשר זכה לחנינה מהגנרליסימו פרנקו אחרי שהורשע בהתמוטטות בניין שבנה וגרם למותם של 58 איש.

בנו, מיגל-אנחל חיל-מארין, ביחד עם גורמי הבעלות האחרים מבינים כי אתלטיקו תעניק להם בנקודת הזמן הזו פרמיה טובה מאוד עבור מכירה. זה החל בינואר 2015 עם מכירה של 20% מהמועדון לתאגיד הענק הסיני דליאן וואנדה שבבעלות המיליארדר וואנג ג'יאנלין, האיש העשיר בסין, עבור 45 מיליון אירו.

עכשיו מגיע תורו של עידן עופר לקחת עוד נתח קטן. על-פי דיווח ב"מארקה", העסקה תיעשה במסגרת הנפקת 750,000 מניות - כאשר כל אחד מבעלי המניות הנוכחיים יקטין את חלקו כדי לאפשר לעופר לרכוש 15% תמורת כ-50 מיליון אירו. מצב ההחזקות לאחר השלמת העסקה יהיה כזה: קבוצת הבעלות הספרדית שכוללת את חיל והנשיא אנריקה קרוזו תעמוד על 65%; וואנדה הסינית תרד ל-17%, עידן עופר ייכנס עם 15%, והיתרה (3%) מחולקת בין גורמים מקומיים קטנים.

העניין השני המשמעותי הוא המעבר לאצטדיון החדש בתחילת העונה הנוכחית - ה"וואנדה מטרופוליטנו", על שם התאגיד הסיני וואנדה שמשלם עבור הזכות המסחרית 100 מיליון אירו בעשור הקרוב (אתלטיקו היא המועדון הראשון בספרד שמוכר את שם האצטדיון לחברה מסחרית), הוא מתקן מרשים וחללי שמכיל 67,700 מקומות שמאפשר להכניס בכל משחק עוד כ-13,000 איש, על כל המשמעויות הכלכליות של פער כזה, בהשוואה לויסנטה קלדרון הישן. המהלך הזה מאפשר לאתלטיקו להוסיף בכל עונה כ-300 אלף צופים למשחקי הבית שלה. וכמובן ההכרה שניתנת עם בניית מתקן כזה: האצטדיון כבר זכה לארח את גמר ליגת האלופות בקיץ 2019.

ד"ש משלטונות המס

עד לפני כמה שנים עמד נושא החובות של קבוצות הליגה הספרדית כגורם מרתיע לכניסת משקיעים. אלא שבגזרה הזאת נרשמה התקדמות עצומה, בעקבות החלטה של רשויות המס בספרד לרתום את מועדוני הכדורגל במדינה למאמץ הכולל להבראת הכלכלה ולהחזיר חובות אבודים. ההחלטה הזאת באה התקבלה על רקע לחץ שהפעיל האיחוד האירופי על ספרד, שדיממה והתחננה לסיוע של 40 מיליארד אירו - להתחיל לטפל בנושא אי גביית חובות ממגזרים שלמים במדינה, ביניהם גם הכדורגל.

בעונת 2012/13 הסתכמו החובות של 42 הקבוצות בשתי הליגות הבכירות בספרד לרשויות המס ל-663 מיליון אירו. אתלטיקו הייתה הסמל לתופעת החובות הלא משולמים וכיכבה בפסגת הרשימה. בתום עונת המשחקים 2016/17 כבר הסתכם החוב של מועדוני הכדורגל בספרד לרשויות המס ב-142 מיליון אירו בלבד - שיעור החוב לפני 11 שנים.

המועדונים שילמו על התקופה הזאת ביוקר: בהסדר פריסת חובות עם רשויות המס בספרד סיכמה אתלטיקו על החזר חוב בסך 120 מיליון אירו עד שנת 2020, בריבית של 4.5% - מה שחייב אותה להמשיך להיות תחרותית על המגרש ובמקביל לשלם בין 30-40 מיליון מדי עונה עבור חובות עבר לרשויות המס. כל זה לפני חובות לגורמים נוספים.

בקיץ פרסמה אופ"א את רשימת המועדונים עם החובות הכבדים ביותר בכדורגל - אתלטיקו מדורגת במקום ה-15, עם חוב נקי של 164 מיליון אירו. סביר לגמרי. הרחק ממועדונים כמנצ'סטר יונייטד (חוב של 536 מיליון אירו), בנפיקה (336 מיליון), אינטר (306 מיליון) או ולנסיה (285 מיליון). ומרשים מאוד אם מתייחסים לכך שהמועדון מחק כ-400 מיליון אירו מהחוב בתוך חמש שנים, ובמקביל העפיל באותה תקופה פעמיים לגמר האלופות וזכה באליפות למרות יריבות כברצלונה וריאל מדריד. בעקבות המצב המשופר שלה וההצלחות בגזרת ליגת האלופות, אתלטיקו הגדילה את שיעור החזר החוב וצפויה להיות נקייה מחובות מוקדם מהמתוכנן.

בשביל מה?

עם מהות הרכישה של עידן עופר נצטרך להמתין. עבור אנשי עסקים, החזקות בקבוצות ספורט לעתים מהוות נקודת פתיחה לעסקים חדשים וליצירת קשר עם הרשויות המקומיות. עבור תאגידים שונים או מדינות "בעייתיות", הכדורגל מייצר ליגיטימציה לפעילות. מאחר שהסיכוי לגרוף רווחים משמעותיים לכיס עבור קבוצה תחרותית כמו אתלטיקו הם לא באמת ריאליים, במקום שיש בו את ריאל מדריד וברצלונה, זה מריח יותר כמו הזדמנות להחזיק ביד צעצוע מאוד כייפי.

משפחת עופר: האצטדיון בחיפה וכדור הזהב של רונאלדו

אי אפשר להגיד שהכניסה של עידן עופר לאתלטיקו מדריד היא לא מפתיעה. אבל אם בוחנים לעומק, אז סימנים קלושים מקדימים להסכמה לשים כסף על תחום הכדורגל התרחשו בשנים האחרונות. זה החל עם רכישת הזכויות לאצטדיון החדש בחיפה, אצטדיון סמי עופר, עבורו שילמה משפחת עופר כ-80 מיליון שקל.

אבל בעוד שהאצטדיון הוא תרומה שלא קשורה לאהבת כדורגל או למחשבה על כניסה להשקעה בתחום, הסימן המשמעותי יותר להתחככות ולמעורבות בענף ואפילו בסביבת היעד התרחשה בחודש שעבר. מכל האנשים בעולם היה זה עידן עופר שהסכים לשלם 600 אלף אירו כדי לרכוש במכירה פומבית את "כדור הזהב" (Ballon d'Or) - פרס השחקן הטוב בעולם שבו זכה כריסטיאנו רונאלדו ב-2013. מדובר באירוע מכירות שכל הכנסותיו הועברו לעמותת Make a Wish ("משאלת לב"). את הכדור קיבל עידן עופר מידיו של ז'ורזה מנדש, סוכן השחקנים המפורסם בעולם, שבין לקוחותיו נמנים רונאלדו וז'וזה מוריניו.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד