גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקשר בין החוב של טבע, שר האוצר האמריקאי והביטקוין

בשיטה הנוכחית, שבה כמעט כל נכס הוא חוב של מישהו אחר, ולהפך, הביטקוין כמו הזהב נהנה ממעמד מיוחד, מאחר שקיומו אינו תלוי בעמידתם של המנפיקים בהתחייבויות הפיננסיות שלהם

ביטקוין / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תאגיד סירס (Sears) הוא אחד האייקונים הכלכליים של אמריקה הישנה והגדולה. החברה, שנוסדה ב-1886, הנפיקה בשנת 1906 את מניותיה לציבור בהנפקה הראשונה בארה"ב של עסק קמעוני. החברה המשיכה לגדול, וב-1969 היא כבר הפכה לרשת הקמעונית הגדולה בעולם והתחילה לבנות עבור משרדיה את גורד השחקים הגבוה בעולם. המגדל המרשים עדיין עומד לתפארה במרכז שיקגו, והוא השני בגובהו בצפון אמריקה, אבל השם סירס כבר לא מתנוסס עליו, וכיום הוא נקרא מגדל וויליס.

סירס גם הייתה מחלוצות האינטרנט: בשנת 1984 הקימה יחד עם יבמ את פרודיג'י (Prodigy) - רשת מחשבים מקוונת, שקדמה לאינטרנט, עם אימייל, משחקי רשת, חדשות וקניות מקוונות. ב-2006 הייתה סירס אחת מרשתות השיווק הקמעוניות הגדולות בארה"ב, עם הכנסות של כ-50 מיליארד דולר ורווחים של כמעט מיליארד דולר. היא נסחרה בשווי שוק של כ-22 מליארד דולר, או כ-190 דולר למניה.

ואולם עד נובמבר 2017, בתוך כעשר שנים, המכירות של סירס צנחו בחצי והרווח נהפך להפסד של כמיליארד דולר. מחיר המניה צנח בהתאם, ואיבד כ-98% מערכו לכ-4.6 דולרים למניה. בדרך איבדה החברה את מותגיה העיקריים, כמו מותג כלי העבודה Craftsman, וכן את הבעלות ברוב הנדל"ן שהיה בבעלותה. דבר אחד הצליחה סירס בכל זאת להגדיל: את מצבת חובותיה, שתפחו בתוך עשור מ-4 מיליארד דולר ל-12 מיליארד דולר.

בזמן שכוכבה של סירס דעך והלך, ניהל אותה אדי למפרט, בוגר בנק ההשקעות גולדמן זאקס, וב-11 השנים האחרונות ישב במועצת המנהלים בנקאי השקעות אחר, סטיבן מנוצ'ין, כיום שר האוצר האמריקאי. ואולם בניגוד למיתוס, לא ענקית האינטרנט אמזון היא זו ש"הרגה" את סירס. ראו, למשל, את רשת הקמעונות וול-מארט, שהמשיכה לצמוח באותן שנים. כלשונו של עיתון ה"ביזנס אינסיידר", הייתה "זו האובססיה עם וול סטריט שהרגה את החברה".

בשעה שההכנסות והרווחים של סירס הצטמצמו והלכו, גדלו והלכו ההוצאות שלה על רכישה חוזרת של מניותיה. ב-11 השנים האחרונות, הוציאה החברה כ-7 מיליארד דולר על רכישת מניותיה בניסיון "לתחזק" את מחירן. הסכום שהוצא לרכישה חוזרת של מניות (ביי-בק), היה כמעט כפול מהסכומים שהוצאו על השקעות ב-4,000 החנויות שבבעלות החברה. וול-מארט, לשם השוואה, השקיעה באופן יחסי באותה תקופה פי שלושה מסירס על שיפור ופיתוח עסקיה. בין הנהנים מהרכישות החוזרות של המניות, שמומנו בחוב, היו חברי הדירקטוריון של סירס, שמכרו את האופציות והמניות שקיבלו מתוקף תפקידם. מנוצ'ין, למשל, גרף הון של 30-35 מיליון דולר, בזמן שהחברה גוועה.

האובססיה למחיר המניה

סירס כמובן לא הייתה לבדה. האובססיה לוול סטריט ולמחיר המניה היא נחלתן של רוב החברות הגדולות כיום. הרעיון ש"הזנב מכשכש בכלב" - כלומר, החברה עובדת עבור מחיר המניה, במקום שהמניה תשקף את ערך החברה - הפך מזמן לסטנדרט ברוב החברות הציבוריות בארה"ב.העובדה שרוב מערך הפיצוי של המנהלים בחברות, נגזר ממחיר המניה, כמובן מעודד את העולם ההפוך הזה. בסקר שערך העיתון USA Today ב-2014, נמצא כי החלק המנייתי בחבילת השכר של המנהלים של חברות ציבוריות מגיע ל-80%-90% מחבילת השכר.

לא ייפלא, אם כך, שהחלטות רבות מתקבלות על בסיס השפעתן קצרת הטווח על מחיר המניה, ולא בהכרח על האינטרס ארוך-הטווח של החברה. נטילת חוב כדי לקנות בחזרה מניות, במטרה להקטין את מספר המניות ולהגדיל אגב כך את "הרווח למניה" וממילא את מחירה, היא ההחלטה האבסורדית ביותר.

תפיסה זו קיבלה עידוד משמעותי מאז המשבר הפיננסי של 2008, עם מדיניות ריבית האפס של הבנקים המרכזיים. חברות רבות התחילו "לעבוד את אלוהי" מחיר המניה, באמצעות אשראי מסיבי. משקיעים ישראלים רבים קיבלו זה מכבר שיעור כואב על הסיכונים של תפיסת עולם זו, כשאחת מ"ספינות הדגל" של התעשייה הישראלית, חברת טבע, ביצעה "חרקירי" באמצעות חוב. נכון לנובמבר 2017, חובותיה של טבע מסתכמים בכ-35 מיליארד דולר (בהנחה שהנכסים במאזן אכן משקפים נכונה את ערכם, כי החוב בלבד גבוה הרבה יותר) - פי ארבעה מהיקפן לפני עשר שנים. חלק גדול מהחוב הזה שימש למימון עסקת רכש אחת, של חברת אלרגן. מדוע הימרה הנהלת טבע "על כל הבית" בעסקה יקרה אחת, שמומנה בחוב עצום? שאלה מעניינת. אבל אין ספק שמדיניות ריבית האפס נתנה זריקת עידוד משמעותית לביצוע הימור מסוג זה.

סירס וטבע אינן יוצאות דופן. גידול עצום בחובות של חברות נהפך לנורמה. נכון למחצית 2017, החובות של כלל החברות הלא-פיננסיות בארה"ב הגיע לשיא של כ-8.8 טריליון דולר (ראו גרף). היחס בין החוב הזה לתל"ג גבוה מיחס החוב לתל'ג בשנת 2008 ובשנת 2000.

מדיניות ריבית האפס מעודדת את הגידול בחוב, ולכך היא נועדה - גידול מתמיד ומסוכן בחוב, לכאורה כדי לעודד צמיחה. ואולם הגידול בחוב לא תורגם לגידול ברווחי החברות. להפך, יש יחס הפוך בין הורדת הריבית והגידול בתל"ג. בעוד שבשנות ה-60 עמדה הצמיחה השנתית בממוצע על כ-4.5%, לעומת צמיחה אנמית של כ-2% כיום, הריבית אז הייתה גבוהה פי ארבעה ויותר משיעורה בשמונה השנים האחרונות.

בין השנים 1992-2000 תמונת המצב הייתה דומה למדי. חרף העובדה שהריבית אז הייתה פי שלושה משיעורה כיום, הגידול השנתי הממוצע היה בשיעור של כ-4.2% - פי שניים ויותר משיעורו בשנים האחרונות. הדבר היחיד שהגיב בעוצמה לירידה בשערי הריבית הוא מחירי הנכסים, ובעיקר המניות. בעוד שהמשק צמח בקושי ב-2% בשנה בעשור האחרון, מדדי המניות עלו באותה תקופה ב-200%. ובכל זאת, מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן צ'ייס, הבנק הגדול בארה"ב, ג'יימי דיימון, שבאופן אישי גרף בשנה שעברה בונוס של 25 מיליון דולר על הצלחותיו בוול סטריט, מעז לקרוא לביטקוין הונאה. אלה, אם כן, הנהנים הגדולים מתוכניות ההרחבה הכמותית של הפדרל ריזרב, וזהו מפתח נוסף להבנת מסעו של הטירון הפוליטי דונלד טראמפ לבית הלבן.

ההבדל בין ביטקוין למניה

החובות הענקיים כמובן אינם רק חובותיו של המגזר העסקי. נוספים עליהם חובותיהן של ממשלות ועיריות וחובות הציבור הרחב (אשראי לסוגיו ומשכנתאות). כלל החובות בארה"ב (ללא ההתחייבויות שאינן רשומות, כמו התחייבות לפנסיות תקציביות) מסתכמים כיום לכדי כ-65 טריליון דולר. בסין, חובות אלה מסתכמים בכ-30 טריליון דולר, וביפן, מלכת החובות העולמית, בכ-24 טריליון דולר. היקף החובות של כלל המשקים בעולם מסתכם בכ-220 טריליון דולר - יותר מ-330% מהתוצר העולמי בשנה.

אבל למי חייבים את החוב הענקי הזה? ומה יקרה אם כולו או אפילו חלקו לא ייפרע? כדאי לכל מי שיש לו קרן פנסיה לשים לב להסבר הזה. בשיטה הנוכחית, שבה כסף הוא חוב ולהפך (Money is credit and credit is money), כמעט כל נכס הוא חוב של מישהו אחר, ולהפך. אם קרן הפנסיה שלנו מחזיקה באיגרות חוב של טבע, למשל, הקרן רושמת את איגרת החוב כנכס, ובטבע האיגרת נרשמת כחוב. אם החוב לא ייפרע, במקביל ייעלם גם הנכס. במלים פשוטות, 220 טריליון דולר של חובות של צרכנים, חברות וממשלות, הם הרבה טריליוני דולרים של נכסים, שאנשים וגופים בונים על פירעונם יום אחד.

השרשור הזה של חוב ונכסים חוצה את כל שכבות המשק. אם יום אחד לווים לא יוכלו להחזיר לבנקים משכנתאות, כפי שקרה ב-2008, הבנקים לא יוכלו להחזיר לבעלי פיקדונות ולבעלי איגרות חוב את הקרן והריבית, וערך מניותיהם יצנח, כמובן, בהתאם. אם ממשלת ארה"ב לא תוכל להחזיר את חובותיה לביטוח הלאומי, בסך כ-2.3 טריליון דולר, אלא על ידי הדפסה של כסף (כלומר, החזר מופחת בערכו), לפנסיונרים לא תהיה קצבה. וכך כדור השלג הזה ימשיך להתגלגל. במשק שבו החוב גדל באופן קבוע בקצב של פי 3.3 מהגידול בתל"ג, השאלה מה יהיה עתיד החוב היא שאלה ראויה, ולא השערה מופרכת של רואי שחורות, אלא אם כן, אנו סבורים כי ניתן להגדיל את החוב עד אינסוף, במנותק מהגידול באמצעים להחזיר את החוב.

במובן זה, הביטקוין, כמו זהב פיזי, הוא יוצא דופן. שניהם שונים מנכסים פיננסיים אחרים, בכך שהזכות של המחזיק בהם אינה התחייבות של מישהו אחר, וקיומם אינו תלוי באופן ישיר או עקיף בעמידתם של המנפיקים בהתחייבויות הפיננסיות שלהם, כפי שרוב הנכסים הפיננסים בעולם תלויים. איגרת חוב של טבע, למשל, היא נכס, כל עוד החברה תפרע את חובותיה על פי האיגרת. ואולם ביטקוין או אונקיית זהב הם נכסים מכוח ההסכמה החברתית הכללית, חוצת הגבולות, לראותם כבעלי ערך - כלומר, ככסף.

חובות של תאגידים לא פיננסיים

יתר על כן, סביר שמעמדם זה של הזהב והביטקוין יתחזק ויילך, אם וכאשר משבר חובות יתרחש ויתפשט בעולם. כדי שלביטקוין או לאונקיית זהב יהיה ערך, איש לא צריך לפרוע את חובותיו, ואף ממשלה לא צריכה להדפיס כסף או להעניק "חבילות חילוץ". די בקונה המוכן מרצונו לשלם את המחיר המוסכם על הזהב או המטבע הדיגיטלי. לכך התכוון, כנראה, יוצר הביטקוין, כשהשאיר על הבלוק הראשון בבלוקצ'יין כ"סימן דרך" את כותרת "הטיימס" הבריטי מ-3 בינואר 2009: "שר האוצר על סף הענקת חבילת סיוע שנייה לבנקים".

■ הכותב הוא עורך דין, מנהל קרן השקעות במטבעות קריפטוגרפיים ומחבר הספר "A brief history of money"

----------

מאמר ראשון בסדרה - הבלוקצ'יין יעשה לבנקים את מה שחולל האינטרנט לדפוס?
מאמר שני בסדרה
- המהפכה שמטרידה את מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב
מאמר שלישי בסדרה
- חוכמת האת'ריום - הדור הבא של החוזים החכמים
מאמר רביעי בסדרה
- האם הביטקוין בדרך להחליף את הזהב?
מאמר שישי בסדרה - מה הוביל את הביטקוין ל-10,000 דולר בתוך פחות מ-9 שנים?
מאמר שביעי בסדרה
- בועת האשראי - התקווה של המטבעות הדיגיטליים
מאמר שמיני בסדרה
- הטכנולוגיה שעומדת מאחורי הביטקוין רק בתחילת דרכה

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווחים על תקיפה ישראלית באיראן; מחירי הנפט קופצים

בארה"ב מדווחים כי ישראל פגעה במתקן על אדמת איראן וכי נשמעו פיצוצים גם בסוריה ובעיראק ● מחיר הנפט קופץ ביותר מ-3% ● נכון לעכשיו, אין שינוי בהוראות פיקוד העורף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק