גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית אילת: אין לאשר אין המיזוג בין ישראייר לאל על

ראש העירייה שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים ■ הלוי חושש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

העיר אילת מתנגדת למיזוג בין חברת אל על לחברת ישראייר מהחשש שהמיזוג יוביל לפגיעה בתעופה האווירית לאילת. החשש של העירייה הוא שאל על תחליט על הפסקת טיסות ישראייר בקו לאילת - חשש שגורמים בענף אגב שוללים לאור העובדה שישראייר צפויה להתנהל כזרוע עצמאית לרבות צי מטוסים נפרד וצוותי אוויר נפרדים.

כך או כך, ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, בו הביע התנגדות נחרצת לאישור מיזוג החברות. הסיבה להתנגדות היא כאמור חשש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת, שעלולה להישאר עם חברת תעופה אחת, מחירי טיסה גבוהים בהיעדר תחרות, ותדירות נמוכה של טיסות. אלה יפגעו ללא ספק בתושבי העיר ובתיירות לאילת", כך גורסת העירייה.

בנושא העדר התחרות והמחירים הגבוהים יחסית בטיסות לאילת, בוודאי אל מול מחירי טיסות הלואו קוסט שהצרכן הישראלי מכיר בשנים האחרונות - הלוי צודק. ביוני האחרון פרסמנו ב"גלובס" כי מחירי הטיסות לאילת לא רק שגבוהים (ועומדים על יותר מ-350 שקל לכיוון במחיר מלא) אלא שהם לא השתנו מזה שנים - עובדה המחדדת את העדר התחרות בקו.

נזכיר כי בשנת 2010 החלה אל-על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. החברה הלאומית הפיחה חיים בתחרות, כשנכנסה עם שתי טיסות יומיות במחירים שהתחילו ב-99 שקל לטיסה והאמירו לכ-250 שקל. בספטמבר 2013 הודיעה אל-על על הפסקת פעילותה בקו, בנימוק של שיקולי ביטחון, בשל שינוי מתווה הטיסה שדרשה רשות התעופה האזרחית.

לאחר הכרזת אל-על שיגר יו"ר ועד עובדי ארקיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבו טען כי אל-על הפסיקה את טיסותיה לאילת מחוסר רווחיות, וכי היא הוליכה את השר שולל. בתגובה לדברים טענה אל-על כי אין קשר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, ויצאה בקריאה לשר כ"ץ "להכריז על שמיים פתוחים גם בקו אילת".

ב-2016 טסו כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנים לאילת, מהם כ-70% בארקיע, והיתר דרך ישראייר. מעבר לביקוש ולהיעדר התחרות, החברות גם נהנות מכך שבשונה מטיסות בינלאומיות שבגינן משלמות חברות התעופה אגרות גבוהות, בכל הנוגע לתעופה הפנים-ארצית רשות שדות התעופה אינה גובה אגרות מהנוסעים. בשעתו הדגישו ברשות שדות התעופה כי "רש"ת מממנת את הפעילות הפנים-ארצית לכמעט 2 מיליון נוסעים בשנה ממקורותיה בלבד", ומוסיפים כי "לא ניתן כלל להשוות בין אגרה שמשלמת חברה בינלאומית על הפעילות בישראל לבין חברה בטיסות פנים-ארציות".

גם ברש"ת מייחסים את המחיר הגבוה להיעדר התחרות, ומציינים כי "תיבחן האפשרות לפתוח את שוק הטיסות הפנים-ארציות לתחרות מובילים זרים". הכוונה היא לנסות ולעודד חברות זרות דוגמת וויז אייר או ריאנאייר להפעיל טיסות לאילת מנתב"ג כשרק לאחרונה הכריז מנכ"ל בריטיש איירווייז אלכס קרוז בביקורו בישראל כי החברה תשקול להפעיל טיסות פנים בישראל באמצעות מותג לואו קוסט חדש שלה.

הלוי נימק את ההתנגדות הנחרצת למיזוג בכך "שלכל צמצום או פגיעה בהיקף התעופה האווירית לאילת או בטיבה, יש השלכה מזיקה ישירה על כל תושבי העיר, המשתמשים בטיסות לתל אביב וממנה לאילת על בסיס יום-יומי ובאופן קבוע. צמצום או פגיעה בתעופה האווירית לעיר יביא לניתוקה של אילת ולהגברת בידודה הגיאוגרפי, ויש להם השלכות מידיות על כל ענפי הכלכלה ובעיקר על ענף התיירות, עליו מושתת כלכלת העיר אילת. במיוחד ייפגע ענף תיירות הפנים, שהרי חלק גדול מהתיירים הישראליים המבלים את חופשתם באילת מגיע לעיר בטיסה וחוזר ממנה בדרך האוויר.

הפסקת פעילותה של אחת משתי חברות התעופה היחידות הפועלות בקו, ארקיע וישראייר, לא תוכל להיות מושלמת על ידי רעותה, ומכל מקום הפסקת טיסותיה של האחת תביא בהכרח להעלאה של מחיר הטיסה" הדגיש ראש העירייה והוסיף: "טיסה לאילת וממנה אינה בבחינת מותרות, זוהי התחבורה הזמינה והיעילה היחידה לעיר הדרומית. תושבי אילת וכל הנעזרים בתעופה אווירית לאילת וממנה הם למעשה 'קהל שבוי', התלוי באספקת השירות החיוני הזה ופגיע מאוד לכל צמצום או שינוי בו או בעלות הכרוכה בו.

אם אל-על וישראייר שתהפוכנה לישות אחת לאחר המיזוג, ותקיימנה את הצהרותיה של אל-על בדבר הפחתת תדירות הטיסות לאילת או סגירת קו הטיסות האווירי לאילת, תיוותר ארקיע חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות בקו זה, ומכאן כמובן מתעורר חשש ממשי לפגיעה בתחרות לאחר שייווצר מונופול בתחום הטיסות לאילת.

ההשלכה המידית והברורה של קיום מונופול כזה היא כמובן שמחירי הטיסות יאמירו, דבר שיפגע בתיירות ובמסחר שמהווים חלק ניכר מפרנסת תושבי העיר. לא הגיוני הדבר בעיני, להתיר מיזוגן של חברות תעופה באופן שעלול לסכן את התחבורה האווירית לאילת, ולהשאיר את העיר, תושביה ומבקריה לחסדיה של חברת תעופה אחת בלבד, בכך ייווצר ללא ספק מונופול תחבורתי בתחום רגיש וחשוב".

עוד הוא מציין כי "חסמי הכניסה לשוק הטיסות הם גבוהים וקשים, ולכן לא סביר לצפות שאם תפגענה הטיסות הסדירות של חברת ישראייר לאילת וממנה, יתקן השוק את עצמו ומתחרה חדש יחל לספק שירותי תעופה אלה. פגיעה בתחרות בין החברות המפעילות את טיסות הפנים הסדירות לאילת, אשר תביא לצמצומן או להעלאה במחיר הכרטיס, תהא הרסנית מבחינת העיר אילת, תושביה ועסקיה, ואסור בשום אופן לתת לה יד ולאפשר את התרחשותה".

מבחינת הלוי התחייבות מצד אל על כי אין בכוונתה לפגוע בתעופה האווירית לאילת או לצמצמה בכל דרך תאפשר לעירייה לשקול את עמדתה הנחרצת כשהוא חותר להתחייבות להיקף טיסות שלא תפתח מהלוז היומי הנוכחי ובתדירות הטיסות המקובלת כיום, וזאת לתקופה שלא תפחת מ-25 שנים.

עוד כתבות

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה בארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס

ארה"ב מפרסמת אזהרת מסע לירושלים בעקבות הצהרת פומפיאו

"יחידים וקבוצות שמתנגדים להודעת פומפיאו (על ההתנחלויות) עלולים לפגוע במתקני הממשל האמריקאי, במתקנים אמריקאים פרטיים ובאזרחים אמריקאים" ● קוראת לאזרחי ארה"ב להימנע ממחסומים בדרך לגדה או ביציאה ממנה

יובל שטייניץ, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: כדיה לוי

הפתרון לעתיד משק החשמל נמצא במצבר של המכונית שלכם

שר האנרגיה שטייניץ הכריז על יעד בצריכת חשמל סולארי: 30% מכלל החשמל ב–2030, לעומת 6.5% כיום • אלא שחשמל סולארי אינו מספק מענה לדרישה הגבוהה בשעות הערב ושימוש בו מצריך גיבוי של אספקה מתחנות כוח מזהמות • הפתרון המתגבש: "שאיבת" החשמל ממצברים של מכוניות חשמליות ● כתבה שנייה בסדרה

איתן יוחננוף, מנכ"ל החברה / צילום: תמר מצפי

בלי אונליין ומותג פרטי: רשת המזון של משפחת יוחננוף הצטרפה לבורסה בסטייל עם ביקושים של 1.5 מיליארד שקל

גייסה 462 מיליון שקל ותחל להיסחר בשווי של 2.3 מיליארד שקל - הרשת השלישית בגודלה בבורסה ● לאחר שנים של צמיחה בפעילותן: שווי השוק המצרפי של שש הרשתות הציבוריות מגיע לכ-13 מיליארד שקל, כמעט מחצית ממנו מיוחסת לשופרסל

קיילי ג'נר / צילום: שאטרסטוק

קיילי ג'נר מוכרת 51% מחברת הקוסמטיקה שלה ב-600 מיליון דולר

ענקית היופי והטיפוח קוטי היא הרוכשת של Kylie Cosmetics ● ג'נר, שהקימה את החברה ב-2015, תמשיך להוביל את הפעילות הקריאייטיבית

יובל תמיר / צולם במרכז מיחזור, צבי כהן ואחיו, נתניה צילום: יונתן בלום

הצרות של תמיר לא תמו: בקיבוץ ברקאי מבקשים להוציא את מפעל אינפימר

תושבי הקיבוץ דורשים להוציא את המפעל בטענה כי הוא גורם לזיהום אוויר כבד באזור ● יו"ר אינפימר יובל תמיר: "מקורו של הזיהום לא במפעל. הפליטות של המפעל מנוטרות על ידי המשרד להגנת הסביבה והן מתחת לתקן המחמיר"

שוקי אברמוביץ  / צילום: איל יצהר

בדרך לעוד חברת פינטק: שוקי אברמוביץ' מונה ליו"ר גליליאו טק

אברמוביץ', פעיל ותיק בשוק ההון, יחליף בתפקיד היו"ר את שלומי טופז, בעל השליטה ומנכ"ל גליליאו טק ● השלד הבורסאי, שנסחר כיום בשווי שוק של כ-13 מיליון שקל, הסב באחרונה את תחום פעילותו ממיחזור פסולת לטכנולוגיה פיננסית

האומן17/ אמיר מאירי

עסקת ענק אחרי הליך דרמטי: דמרי ויהלומית פרץ רכשו את מתחם האומן 17 בת"א ב-355 מיליון שקל

המתחם כולל 16 דונם ועל פי הערכת השמאי שוויו הגיע ל-200 מיליון שקל ● המחיר המריא במהלך ההתמחרות על הנכס, שבה לקחו חלק גם החברות יובלים, אקרו וקרן ריאליטי

המודעה שיצאה בשיתוף הפעולה המיוחד של סטימצקי עם צומת ספרים / עיצוב: משרד הפרסום ענבר מרחב G

סטימצקי וצומת ספרים שילבו כוחות בניסיון למנוע עוד סבב בחירות

רשתות הספרים המתחרות פרסמו הבוקר מודעה משותפת שבה הם קוראים לגנץ ולנתניהו שלא להיכנס לספרי ההיסטוריה כמנהיגים שהובילו לסבב בחירות שלישי

הנשיא מעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבני גנץ / צילום: חיים צח, לע"מ

מתקרבים לפקיעת המנדט: גנץ ונתניהו ייפגשו הערב ב-22:00

מחר בחצות יפקע המנדט של גנץ להרכבת הממשלה ● "גלובס" עוקב אחרי המאמצים האחרונים להרכבת הממשלה, לפני שהמנדט חוזר לנשיא

שירותי מחשוב / אילוסטרציה: Shutterstock

המחשוב לוהט: מניות חברות ה-IT שוברות שיאים, במקביל לשיפור ניכר בתוצאותיהן

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, הכנסותיה של מלם-תים עלו ב-15% ל-1.6 מיליארד שקל, והרווח הנקי קפץ ביותר מפי שניים, ל-90 מיליון שקל ● המניה זינקה היום ב-10% בתגובה לדוחות הכספיים החיוביים

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום, גלובס

חברת הסייבר קייפ של טדי שגיא רוכשת את LTMI האמריקאית ב-128 מיליון דולר

את הרכישה תממן Kape ממניות, מקופת המזומנים שלה ומחוב שתגייס משגיא, שמחזיק ב-70% ממנה, ושיעמיד לה הלוואת בעלים בהיקף של 40 מיליון דולר ● בעקבות הרכישה ידולל שגיא להחזקה של 55.9%

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

"צינור הגז של פוטין" כמעט הושלם, אבל ממשיך ללבות את היצרים בתוך האיחוד האירופי

הפרויקט השנוי במחלוקת גרר לאחרונה סנקציות, קנסות ועימות פומבי בין פולין לצרפת ● האם האמריקאים יהיו אלה שיטרפדו אותו?

חברת לומניס / צילום: יונתן בלום

קרן ההשקעות הזרה XIO מוכרת את חברת האסתטיקה הרפואית לומניס לפי שווי של מיליארד דולר לפחות

השליטה בחברה הישראלית, שנרכשה על ידי XIO ב-2015 לפי שווי של 520 מיליון דולר, תימכר לקרן הפרייבט אקוויטי האסייתית BPEA

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף

איך משקמים את האמון האבוד של יוצאי אתיופיה במדינה?

בתי המשפט הם לא הפתרון לבעיה החברתית הזאת. גם לא בתי הסוהר ● הפתרון הוא בגני הילדים ובבתי הספר: כשילדים כהי-עור ולבנים יגדלו ביחד באופן שוויוני, בכל מקום בארץ ולא רק באזורים מסוימים, הגזענות תיעלם, והאמון יחזור ● פרשנות

מימין ניר קלר ואייל ליפשיץ יזמי BlueVine  / צילום: בלו ויין

חברת הפינטק הישראלית BlueVine גייסה 102 מיליון דולר

את הסבב הובילה קרן הצמיחה הישראלית ION Crossover Partners, משקיעה חדשה בחברה ● צוות BlueVine מתוכנן לגדול ל-400 עובדים לפחות עד סוף 2020 בעקבות הגיוס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

מזכיר המדינה האמריקאי פומפיאו: "ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי"

כתגובה להחלטת בית הדין האירופי לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, מייק פומפיאו הודיע היום כי ארה"ב מרככת את עמדתה ביחס להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית ● מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס ברביעי הקרוב לדיון בעקבות הצהרת ארה"ב

רועי רימשון/ תמונה פרטית

הצצה לחייו של עסק קטן: "על כל שקל שאני מרוויח, המדינה לוקחת בין 50 ל-60 אגורות"

רועי רימשון מהישוב לוטם, מקיים הרצאות על שיריה של נעמי שמר וחוקר עצמאי בנושא ● "המסים שאני נדרש לשלם למדינה בלתי הגיוניים וההוצאות מטורפות" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

איציק שמולי, העבודה–גשר / צילום: תמר מצפי

האם כדי להפיל ממשלת מיעוט הימין יצטרך לארגן ממשלה חדשה?

האומנם אי-אפשר יהיה להפיל את גנץ בלי חבילת טריפל - ראש, קווים וסידור עבודה? עשינו סדר ● המשרוקית של גלובס

מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי

שיבא משיק מרכז חדשנות דיגיטלית: "נקדם כל פתרון ראוי לבעיות כמו תורים וטעויות"

בית החולים שיבא פתח את מרכז ARC כחלק מרשת בינלאומית שהוא מקים מסביב לעולם ● לסטארט-אפים הוא מציע מימון, מקום לעבוד בו ואפשרות לנסות מוצרים חדשים ● סמנכ"ל רפואה וחדשנות איל צימליכמן: "שותפות היא מילת המפתח. לא כל אחד שומר רק על האינטרסים שלו"

למינייט / צילום: יחצ

החברה שפיתחה מוצר הכנה לדיאליזה כבר רושמת הכנסות בגרמניה

המוצר נועד למנוע סיבוכים בניתוחים שמטרתם ליצור אצל מטופלי דיאליזה פתח קבוע להחדרת צנתר