גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גורמים חרדיים דורשים להשבית את פניציה בשבת ובחג

באחרונה פנו גורמים ממספר חסידויות להנהלת המפעל בדרישה להשבית את תנור ההתכה ■ לפי ההיתר ממשרד העבודה, המפעל יכול להעסיק בשבת 100 עובדים, אך הוא מעסיק 50-70

פניציה ירוחם /צילום: איל יצהר
פניציה ירוחם /צילום: איל יצהר

ירוחם עדיין לא התאוששה מהמשבר במפעל נגב קרמיקה ומכוונת קרן ויולה לפטר את 138 עובדיו, והיא כבר עומדת לפני איום חדש: מפעל פניציה הוותיק, שמעסיק כ-250 עובדים ומייצר בקבוקי זכוכית, נדרש בידי גורמים חרדיים להשבית את קווי היצור שלו בסופי שבוע ובחגים, בנימוק שהוא פוגע בקדושת השבת.

ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים פנו גורמים ממספר חסידויות להנהלת המפעל בדרישה להשבית את תנור ההתכה שעל בסיסו מתבצע הייצור, במהלך שבתות וחגים. בין החסידויות שמובילות את המאבק בנושא, גם חסידות גור.

מפעל פניציה פועל לאורך כל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע, וזאת בשל מורכבות מערכות הייצור שלו, שמבוססות על תנור התכה שפועל בטמפרטורה של 1,600 מעלות ומהווה את לבם של ארבעה קווי ייצור של בקבוקי זכוכית, בצבעים שונים. במפעל מיוצרים מדי יממה כמיליון בקבוקים וצנצנות מזכוכית והוא היחיד בארץ שפועל בתחום זה.

במצב שבו הנהלת פניציה תיעתר לדרישת החרדים, להשבית את פעילות המפעל בשבת, היא תידרש למלאכה מורכבת ומסובכת של כיבוי תנור ההתכה - תהליך שאורך ימים ארוכים. גורמים בתעשייה אמרו ל"גלובס", כי "מדובר במצב שאינו סביר, ומשמעותו חריצת גורלו של המפעל הוותיק". פגיעה בפניציה משמעותה פגיעה במאות מקומות תעסוקה בנגב.

"המפעל ממתקרב למצב נפיץ"

גורמים בתעשייה שמצויים בפרטי המשבר החדש בירוחם הביעו בשיחות עם "גלובס" חשש כבד מהתפתחותו האפשרית, והשפעתו על היצע מקומות העבודה בנגב. "למרות שהמפעל מעסיק בין 50 ל-70 עובדים בשבת, כמובן על בסיס של היתרים מיוחדים שהתקבלו ממשרד העבודה והרווחה, יש איום רציני עליו. כל כניעה לדרישה שעולה מצד רבנים קיצוניים בנושא הזה תישא משמעות אדירה של סגירת שערי המפעל ופגיעה במטה לחמם של מאות עובדים, רבים מהם גם דתיים שעובדים בחברה ומתפרנסים בה כבר שנים ארוכות. רוב העובדים גרים בירוחם ובדימונה. המפעל מתקרב למצב מסוכן ונפיץ מאוד בנושא הזה", אמר גורם.

ההיתר העדכני של משרד העבודה והרווחה ניתן לחברה בחודש פברואר השנה והוא בתוקף עד ינואר 2019. על פי היתר זה, פניציה בירוחם יכולה להעסיק בשבתות ובחגים עד 100 עובדים.

ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים מנכ"ל פניציה, אמנון כהן, מוביל ניסיונות ליישוב המשבר תוך הידברות ישירה עם גורמים בחסידויות השונות ואף שוחח עם גורמים שונים במשרדי הממשלה, בבקשה שיירתמו לפתרון המשבר. כהן סירב היום למסור ל"גלובס" התייחסות לנושא.

"יש התנהלות בינינו לבין פניציה", אמר ל"גלובס" מזכיר ועדת הרבנים לשמירת השבת, הרב יצחק גולדנוב, שמעורה במשבר בירוחם. "יש אנשים שלא רוצים לרכוש בקבוקים שמיוצרים בשבת ואנחנו רוצים שיושגו הסדרים שיאפשרו לרכוש משקאות שמאוחסנים בבקבוקים שלא יוצרו בשבתות ובחגים. יש ניסיונות להגיע לעמק השווה. כולנו רוצים לרכוש דברים שיוצרו באופן שהולם את אורח החיים שלנו. יש אנשים שלא ירצו לקנות מחברה שמחללת שבת. אם היא לא תעבוד בשבת - יקנו גם יקנו. אם נצליח, זה יהיה שכרנו".

מפעל בקבוקי הזכוכית פניציה פועל בירוחם משנת 1968 והוא נמצא בבעלות קבוצת I.E.L של משפחת מנדל, משפחה יהודית ממדינת אוהיו שבארה"ב. בקבוקי הזכוכית שנאספים ברחבי הארץ בידי תאגיד המחזור א.ל.ה מועברים למפעל זה - למחזור.

בזמן שפעילות היצור במפעל לא מתקיימת, מערכותיו ממשיכות לפעול, והוא למעשה ממחזר בקבוקים ושברי זכוכית בסרט נע. "בשל אופיו של המפעל, הוא חייב לפעול 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע. כל חלופה אחרת תוביל לסגירתו. את זה גם החרדים יודעים", מזהיר גורם בתעשייה.

גורמים תעשייתיים הזכירו כי גם לפני כ-20 שנה נשמעו קולות מכמה זרמים במגזר החרדי, שקראו להפסקת פעילות המפעל בשבתות ובחגים. אלא שאז התערבות מהירה של ההסתדרות הכללית הובילה ליישוב המשבר ולהסרת הנושא מסדר היום.

"אנחנו יודעים שזה מפעל ותיק", אמר הרב גולדנוב, "אבל היום יש התעוררות של אנשים שמתרעמים ושואלים למה זה ככה, ולמה קונים מהם אם הם מחללים שבת. אף אחד לא מדבר על חרם מוצרים של פניציה. אף אחד גם לא עשה חרם על חברת אל על. אנשים פשוט לא נסעו איתה כל עוד היא טסה בשבת, ואז החברה התאימה את עצמה באופן כזה שהחרדים יכולים לטוס איתה".

על רקע המשבר, באחרונה כינס הרב גולדנוב את ראשי גופי הכשרות הגדולים בישראל בניסיון לגבש עמדה סדורה בעניין פניציה. על פי דיווח שפורסם בכלי תקשורת חרדי, באותו כינוס הוחלט לתמוך בהצעה שלפיה המפעל יופעל בסופי שבוע במשך שלושה חודשים, באופן שבו הוא מופעל בימי כיפור - כלומר התנור המרכזי שלו יעבוד, אך לא יתקיים בו ייצור והוא יקיים מחזור אוטומטי של בקבוקים. בתקופה זו, כך לפי אותה הצעה, גורמים חרדיים ומהנדסי פניציה יבחנו פתרונות טכנולוגיים שתאפשר את הפעלת המפעל באופן תקין בימי חול. ההיתכנות של הצעה זו אינה ברורה.

גורמים בתעשייה הזהירו כי אם המשבר מסביב לפעילות פניציה בירוחם יסלים, קיים חשש שישליך על מפעלים נוספים ברחבי הארץ שפועלים בשבתות ובחגים. "המדרון חלקלק", אומר גורם בתעשייה. "מפעל שפועל בשבת ומעסיק עובדים מקבל לשם כך היתרים מהמדינה ולכן מוטב שמשרד העבודה והרווחה ייכנס בעובי הקורה ויוביל להסכמות בין הצדדים באופן שישמר את הסטטוס-קוו".

יוזכר כי לפני כשנתיים, בעת שכיהן בתפקיד שר הכלכלה, יו"ר ש"ס אריה דרעי פרסם ברבים רשימה חסויה שכוללת את 400 העסקים והארגונים שקיבלו היתרים מיוחדים להעסיק עובדים בשבתות ובחגים. על פי חוק שעות עבודה ומנוחה נאסר על מעסיק להעסיק עובד בשבת, אם לא קיבל היתר מיוחד לכך: "יש עשרות מפעלים שעובדים בשבתות ובחגים בכל רחבי הארץ. קשה להבין למה נטפלים דווקא לפניציה", אומר בכיר בתעשייה.

ראש מועצת ירוחם: "אני מוטרד מאוד ממה שקורה. מתהווה כאן משבר חדש; פגיעה בפניציה - מכת מוות"

"אני מוטרד מאוד ממה שקורה בפניציה, מתהווה כאן משבר חדש ואני מקווה מאד שהוא לא יגדל ויתפתח לממדים לא רצויים", אמר היום ל"גלובס" ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון. "אנחנו מקיימים בימים אלה קרב בלימה בניסיון להציל את מטה לחמם של 140 עובדי נגב קרמיקה ומכה שתיפול לא עלינו על פניציה, תהיה מכת מוות. זה לא יהודי ולא מוסרי שמקומות פרנסה ייפגעו".

ביטון, שמקיים הידברות בין הצדדים שמעורבים במשבר השבת בפניציה, אמר עוד כי "אי אפשר לכבות את התנור, שפועל במפעל בטמפרטורה של 1600 מעלות. רק פעם ב-7 או 8 שנים מכבים אותו. יש לחרדים דרישה מסוימת שהעבודה בשבת לא תיעשה בידי יהודים, אבל אמרתי להם שגם בשביל זה צריך תקופת היערכות של שנה וחצי או שנתיים. יש רעיון נוסף שהועלה, שבחלק מהבעלות על החברה יחזיקו לא יהודים - וזה יאפשר למגזרים מסוימים לחיות עם המצב הזה בשלום ולהמשיך לצרוך מוצרים עם בקבוקים של פניציה. אסור שתיעשה כאן פעולה שגויה שתיפגע בעובדים ובמפעל הזה, וכל פתרון צריך לבוא בהסכמה של כל הצדדים. אני בעד דיאלוג - ולא רוצה כאן מלחמות שבת".

לדברי ביטון, "בקרב העובדים בפניציה יש רבים שהם דתיים ומתחשבים בהם, ולא מבקשים מהם לעבוד בשבת. עם זאת, יש הרבה מפעלים בדרום ובכלל הארץ שפועלים בשבת - ולכן הם בררנים כלפי עובדים דתיים ומראש מעדיפים לא לקלוט אותם, כי לא ניתן יהיה להעסיק אותם בשבת. אני חושב שיש ערך חברתי וחינוכי לכך שאנשים יעשו את השבתות ואת החגים עם המשפחות שלהם, ולא במקומות העבודה. אבל הכל צריך להיות בסיכום ובתיאום וברוח טובה".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן