גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגיל 31, עשיר אבל מתוסכל, מנכ"ל טאמבלר מתפטר

ילד הפלא דיוויד קארפ, שעזב את התיכון, הקים את פלטפורמת הבלוגים טאמבלר ומכר אותה ליאהו, סיים את תפקידו: "ההחלטה באה אחרי חודשים של מחשבה על השאיפות שלי"

דיוויד קארפ עם ברק אובמה / צילום: רויטרס Adrees Latif
דיוויד קארפ עם ברק אובמה / צילום: רויטרס Adrees Latif

מנכ"ל טאמבלר (Tumblr) דיוויד קארפ הודיע כי יעזוב את רשת הבלוגים שייסד ב-2007 בסוף השנה הנוכחית. "החלטתי כי 2017 תהיה השנה האחרונה שלי בטאמבלר", כתב קארפ, הדמות המזוהה ביותר עם טאמבלר, בתזכיר ששלח לעובדי החברה, והוסיף כי "ההחלטה שלי באה אחרי חודשים של מחשבה על השאיפות האישיות שלי". עוד ציין קארפ כי הוא מותיר את הפלטפורמה עם 375 מיליון בלוגים ו-155 מיליארד פוסטים שונים "בידיים טובות משלי", מתייחס לנשיא ג'ף ד'אונופריו (D'Onofrio) שהוכרז כממלא את מקומו.

לכל הדעות 10 שנים על כיסא המנכ"ל אינה קדנציה קצרה, אך קארפ (Karp) משלים את התקופה הזו בגיל 31. ילד הפלא מניו-יורק, הוונדרקינד שלימד את עצמו קוד לפני הבר מצווה התחיל את הקריירה שלו כבר בגיל 14 כשהחל לעבוד עבור פרד שיברט (Seibert), מפיק טלוויזיה, יוצר סדרת האנימציה הפאור פאף ונשיא האנה ברברה לשעבר. תוך זמן קצר הוא צבר לעצמו שם כמתכנת צעיר ומוכשר והחל לעבוד עבור סטארט-אפים במשרה חלקית, בגיל 15 עזב את התיכון כדי לשמש מנהל מוצר במשרה מלאה ב-urbanbaby, לוח מודעות אינטרנטי להורים. הוא היה חלק מהאקזיט הנאה של החברה כשהיא נמכרה ל-CNET בשנת 2006.

"זו הפעם הראשונה שהיה לי קצת כסף", אמר קארפ בראיון ל"ניו-יורק טיימס". קארפ פנה לדרך עצמאית עם הון קטן בכיס בתקופה שבה רשתות חברתיות היו הדבר החם ביותר. הוא רצה לייצר ממשק פשוט לכתיבת בלוגים וייסד את טאמבלר שצברה 75 אלף משתמשים בתוך שבועיים. את כל העבודה הזו קארפ עשה מחוץ לבועה היזמית של עמק הסיליקון, בשנים הראשונות אף מדירת אמו באפר ווסט סייד. את ניו-יורק הוא כינה "ההשראה" שלו ולקהילת הסטארט-אפים בעיר "צנועה ותומכת".

הפלטפורמה הנקייה והפשוטה שהקים משכה אליה הכל מהכל ובעיקר סופרים, אמנים ויוצרים חובבים. במשך השנים היא צברה לעצמה שם של אחת מלאת רוח פוליטית אקטיבית (עוד נחזור לזה) ואחד האתרים העיקריים שבהם התפתחה "תרבות האינטרנט" בניהם פאנדומים וה-GIFים. טאמבלר היתה המקום להיות בו, אפילו ביונסה וג'י זי בחרו בה כדי לשים תמונות ראשונות של הילד הראשון שלהם. גם קארפ, אף שנחשב אדם פרטי יחסית, הוא בלוגר פעיל וחשוף, עמוס בתמונות של חברים, משפחה, מכוניות עתיקות, שייט ביאכטה או נוף ניו-יורקי רומנטי. במשך תקופה הוא אף קידם את טאמבלר במודעה משותפת עם רשת הבגדים יוניקלו כ"פלטפורמה מושלמת לביטוי עצמי".

אם ההתייחסות של קארפ לפלטפורמה שלו נשמעת לכם מוכרת, זה בגלל שבאותה העת ממש צמח יזם צעיר אחר, בחוף המערבי עם חזון דומה. כמו קארפ, גם מארק צוקרברג הוכתר כילד פלא עם הרשת החברתית פייסבוק, אך קארפ דאג להרחיק עצמו ככל הניתן מהשוואות.

בראיון שערך עם "הניו-יורק טיימס" אף טען כי פייסבוק היא "ממש דוחה" ושהאפשרות לחפש ולהוסיף חברים יכולה להיות פעולה "רעילה לחברה". אכן לא היה שונה יותר בין שתי הרשתות החברתיות. טאמבלר התגאתה בפשוטת הגמורה שלה. ההפך מפייסבוק עמוסת הפיצ'רים. הפריסה הנקייה שלה עם מספר לחצנים מוגבל היתה גם הסיבה לנהירה העצומה של בלוגרים אליה שמצאו בה כלי ללא חיכוכים, עם שיתוף מיידי. הגישה הספרטנית הייתה טובה לתרבות הרשת, אבל היא עלתה לטאמבלר הרבה והקשתה עליה לפתח מנגנון רווחים.

רשת חברתית מודעת לעצמה

הבאזז שנוצר סביב טאמבלר היה של מעין רשת חברתית מודעת לעצמה, רוצה להיות מגניבה ומעודכנת. הרוח הצעירה היזמית הזו היא שתפסה את עינה של מריסה מאייר, אז מנכ"לית יאהו. ב-2013 מאיר השלימה את רכישת טאמבלר תמורת 1.1 מיליארד דולר, מה שהיה לרכישה הגדולה ביותר של ענקית האינטרנט באותה השנה ושל מאייר בכלל. כ-750 מיליון דולר מהשווי יוחס למוניטין, לצד נכסים ממשיים בשווי של 350 מיליון דולר בלבד והתחייבויות בגובה 114 מיליון דולר. שיא ההכנסות שהניבה טאמבלר אגב, עמד ב-2012 על 13 מיליון דולר וקצב שריפת המזומנים על 25 מיליון דולר. למרות זו מאייר, שחיפשה כל דרך להציל את המותג הגווע שלה, האמינה כי מדובר בעסקה טובה של רשת חברתית בשלה עם משתמשים נאמנים שתצליח למשוך קצת משתמשים. מי שללא ספק הרוויח מהמכירה היה קארפ, אז רק בן 26, שהונו העצמי הוערך ב-275 מיליון דולר. לא רע לבחור צעיר בלי השכלה תיכונית.

המכירה לא התנהלה על מי מנוחות. אף שקארפ מכר את טאמבלר בהבטחה קולנית שפלטפורמת הבלוגים שלו תישאר עצמאית, לא תיפגע ממודעות פולשניות והוא ימשיך להוביל אותה, משתמשי הפלטפורמה זעמו, המתחרה הגדולה של טאמבלר וורדפרס, טענה בזמנו כי ביומיים שאחרי ההודעה על המכירה היתה נהירת משתמשים חדשים אליהם. מאייר אכן קיוותה להפוך את הפופולריות של טאמבלר לפרה חולבת מודעות. מהלך טבעי לרשת חברתית, אך פחות עבור קארפ שכמעט ולא השקיע מאמץ להפוך את העסק לבר קיימא.

גם היום טאמבלר מתקשה להרוויח כסף. אפשרויות כמו פתיחת חשבונות פרימיום או לאפשר למשתמשים להכניס מודעות לציר הזמן שלהם שולבו בפלטפורמה אך לא הצליחו למשוך מפרסמים רבים בגלל האופי הלא מתוחכם של הכלים שפיתחו. זאת בשונה משילוב מודעות בווידאו בפייסבוק או פילטרים מיוחדים בסנאפצ'ט ובכלל יכולת מיקוד גבוהות כמו יתר השחקנים בזירת הפרסום הדיגיטלי. החלום של מאייר שבשנה הראשונה לאחר הרכישה תרשום טאמבלר הכנסות של 100 מיליון דולר התבדה. במקום זאת יאהו מחקה 230 מיליון דולר משווי טאמבלר בספריה, בשנה השנייה 480 מיליון דולר נוספים.

מה שכן הוליד החיבור הם קיצורי דרך לפיתוחים טכנולוגיים אחרים לטאמבלר. כך באפריל השנה השיקו בטאמבלר אפליקציית וידיאו צ'ט נפרדת עם חמישה אנשים שונים בזמן אמת. מדובר על אפליקציה נפרדת ראשונה לטאמבלר וגם כזו שחותרת תחת קו יסוד של הפלטפורמה - שיתוף תכנים בקהילה המורכבת בעיקרה מזרים.

ואז ורייזון נכנסה לתמונה

לא לגמרי ברור מדוע קארפ בחר לעזוב כעת. במסגרת ההסכם עם יאהו נקבע כי הוא יוכל להמשיך בפעילותו בחברה בארבע השנים הבאות, תקופה שמגיעה לקיצה, אך לא היתה מחייבת לכאן או לכאן. סיבה אפשרית היא הרכישה על ידי ורייזון. שנת 2014 היתה שנה חשובה עבור קארפ. באותה שנה הוא היה לוחם קולני בקרב על ניטרליות הרשת, על אינטרנט חופשי ופתוח. הוא היה חלק מקבוצת מנכ"לים של חברות טכנולוגיות שנפגש עם ה-FCC כדי לדון בנושא. באותה שנה הוא גם הוזמן לייעץ לנשיא ארה"ב דאז ברק אובמה בנושא רשתות חברתיות וחינוך ציבורי ונחשב כאחד מהגורמים שהשפיעו על אובמה לקדם תקנות של ניטרליות הרשת. אם כי מאז התחמם המאבק הזה שנית, מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיאות, קארפ הקולני בחר לשמור על שתיקה גמורה, רק ציון אחד תקשורתי למגזין וראיטי על כך ש"ליבו נשבר לראות את השינוי".

במקביל למאבק המתחדש רכשה ענקית התקשורת האמריקאית ורייזון את יאהו שבבעלותה טאמבלר, רכישה שהושלמה רק ביוני האחרון. ורייזון היא מתנגדת ידועה לניטרליות הרשת ואף עתרה ל-FCC כדי שזו תבחן מחדש או תקל על התקנות בנושא. כעת של קארפ היה לתת את הדין לוורייזון ובזמן המאבק הסוער המחודש על ניטרליות הרשת, בחר קארפ פשוט לעזוב.

אגב מאבקים פוליטיים. באותו הזמן שקארפ שמר על שתיקתו הוא גייס 74 מייסדים ומנכ"לים של חברות טכנולוגיה מרחבי ארה"ב שחתמו על מכתב פתוח שיוצא להגנתה של "הורות מתוכננת", רשת שירותי בריאות המעניקה ייעוץ לנשים בתכנון משפחה, אמצעי מניעה והפסקת היריון. זאת במטרה לעצור את הקונגרס מלהמשיך בחקיקה "שתמנע מנשים טיפול מונע". מה שמחזק את ההנחה שהיה לוורייזון חלק בשיקולי קארפ.

קארפ עוזב את טאמבלר כשהיא כבר לא בשיאה וללא מודל הכנסות ראוי. יכולותיה של הפלטפורמה לשרוד תלויות במאמץ ובהון שוורייזון תהיה מוכנה להשקיע.

מה זה טאמבלר?

פלטפורמה המאפשרת ליצור בלוגים, לעצב אותם ולשלב בהם תמונות, וידאו, גיפים ומוזיקה. נחשבת לנציגת הדור החדש של עולם הבלוגים: נוחה לתפעול ולניווט ומשלבת אלמנטים של רשת חברתית

המספרים של טאמבלר

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים