גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופרסל חותכת את המחירים למכולות בכ-40%

פיילוט ההפצה של שופרסל למינימרקטים ומכולות באזור השרון, שנחשף ב"גלובס", הצליח - והמפיצים העצמאיים שעבדו מול העסקים הקטנים יוצאים לקרב, מתאגדים ופונים לרשות ההגבלים ■ מדוע בעלי המכולות חוששים, איך זה ישפיע על ספקיות המזון הגדולות, והאם מסלול ההפצה החדש טוב לצרכן?

 איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`
איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`

האם כניסתה של רשת שופרסל לתחום ההפצה למכולות ולמינימרקטים דווקא פוגעת בתחרות? ל"גלובס" נודע כי הרשות להגבלים עסקיים, בראשות עו"ד מיכל הלפרין, צפויה לקבל בימים הקרובים פנייה מקבוצת מפיצים לשוק זה בבקשה לבדוק את ההתנהלות של רשת הקמעונאות הגדולה במשק.

לפני כ-4 חודשים חשף "גלובס" כי שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, החלה בפיילוט של הפצת מוצרים למינימרקטים ומכולות באזור השרון. הרשת, שבשליטת קונצרן אי.די.בי, מספקת להם באמצעות מערך ההפצה הגדול והמשומן שלה את כל הסחורה, ולא כפי שנהוג מספקים ומפיצים שונים. כיום יש עשרות מפיצים בשוק הפרטי, הנקראים "גלגלים", שתפקידם הוא לקנות סחורות מספקיות כמו תנובה או אסם ולמכור אותן למינימרקטים ולמכולות. המפיצים הבינוניים והגדולים מגיעים למחזור שנתי של 50-100 מיליון שקל בשנה.

כבר עם השקת הפיילוט היה ניתן להעריך כי המחירים ששופרסל תציע לעסקים הקטנים יהיו נמוכים יותר, בשל ההנחות שהיא משיגה מהספקים בזכות כוח הקנייה שלה. עתה מתברר כי המחיר שבו שופרסל מספקת למכולות ולמינימרקטים כמפיצה שלהם נמוך בעד 40% מהמחיר שיצרניות המזון והיבואניות גובות מהם באמצעות מערכי ההפצה הקיימים.

הורדת המחירים הזאת עשויה לפחות בחלקה להתגלגל לצרכן, אך המהלך עלול ליצור תלות אדירה של בעלי המכולות והמינימרקטים הקטנים בשופרסל, כי את ההנחות שהיא מספקת להם בזכות גודלה, היא עלולה לשלול מהם בעתיד. ומעבר לאיום הברור על המפיצים העצמאיים, קיים גם איום על יצרני וספקי המזון - ודאי הקטנים, שכוח המיקוח שלהם מול שופרסל נמוך - אך גם על הספקים והיצרנים הגדולים במשק, שכן שוק המכולות והמינימרקטים מהווה כ-38% מהשוק - חלק שעשוי להתווסף כולו לכוח המיקוח של שופרסל מולם.

בעלי המכולות: "כואב להבין בכמה הם קונים"

בעל מינימרקט מספר כי העסק שלו באזור השרון עזב את מרבית המפיצים שעבד איתם עד היום ועבר לעבוד בעיקר עם שופרסל, לאור המחירים הנמוכים: "יש דברים הזויים. מוצרים שקנינו מיצרנים כמו אסם, יוניליוור או שטראוס, אני קונה ב-40% יותר זול באמצעות שופרסל. היא פתאום מוכרת לי שקדי מרק שקניתי מאסם ב-9-10 שקלים, במחיר של 6 שקלים. כשרואים את המחירים מרימים ידיים. הורדתי ווליום עם כולם, הפסקתי לעבוד עם יוניליוור, את המפיץ שעובד איתה מחקתי לחלוטין".

לדברי בעל המינימרקט, "לאחרונה נכנס אליי לחנות אחד ממפיצי הביצים הגדולים. כשהוא ראה שעברתי לעבוד עם שופרסל הוא נבהל. הוא הודה בפניי שהוא מוכר לשופרסל ב-35% פחות ממה שהוא מוכר לי בגלל הכמויות שהיא קונה. אם אני אקנה משופרסל והיא תיקח ממני רווח של 15% זה עדיין זול יותר ב-20% מאשר לקנות ישירות ממנו".

אף שהפנייה לממונה על ההגבלים מגיעה מהמפיצים העצמאיים הדואגים לעתידם אגב הצעד של שופרסל - גם בעלי המינימרקטים מוטרדים. בשיחה עם "גלובס" אומר אחד מהם כי "ברגע ששופרסל תשתלט על השוק, התנאים שלה יהיו אחרים, והיא פשוט תכתיב את התנאים לקמעונאים".

בעל המינימרקט מאשים דווקא את ספקיות המזון הגדולות, שמעניקות לשופרסל הנחות בקנה מידה שלא היה קיים קודם, ובכך מוכיחות שיש ממש בטענה על יוקר המחיה, ושאכן אפשר למכור את המוצרים במחיר נמוך. "אין ליצרנים ולספקים דרך להתמודד עם זה, אך הם האשמים העיקריים. הכתובת הייתה על הקיר. לפעמים אני מקבל מוצרים משופרסל, וכואב לי לחשוב באיזה מחיר הם קונים את זה. כואב לי להבין בכמה הם קונים, וכמה שילמנו כל השנים האלה, ומי פה גוזר את הקופון".

תמיר בן שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, מסכים עמו. "שופרסל מחוללת רווחיות תפעולית כמקובל בענף, אבל נמוכה בכלל ובפרט מול הרווחיות של יצרניות המזון ויותר מכך של היבואנים. לפיכך, במטרה להגדיל את רווחיותה ולמזער סיכונים היא נכנסת לפעילויות ומגרשים חדשים שבהם קיים סיכוי להגדלת רמת הרווחיות".

לפי משרד הייעוץ, גודל שוק מוצרי הצריכה ב-2017 עומד על כ-69 מיליארד שקל, ונתח השוק של החנויות הפרטיות והמתמחות אמנם איבד גובה מנתח של 43% לפני שש שנים לנתח של 37% מהשוק כיום - אך הוא עדיין נתח השוק המשמעותי ביותר. לצורך השוואה, הנתח של שופרסל הוא 18%.

ועדיין, בן שחר מכנה את שופרסל "המפלצת האדומה", ומשווה אותה לענקית הקמעונאות המקוונת אמזון. לדבריו, "באמצעות הפעילות בשוק ההפצה שופרסל תגדיל את נתחה בשוק ואת רווחיותה, תרכז את הביג דאטה, וגם תדע איזה חנויות כדאי לה לרכוש ולהפוך אותם ל'שופרסל שלי' החדש, תביא לסגירת מתחרים נוספים והאדרת חוזקה המותגי והעסקי. כל זאת, יביא לכך שכמות ה'שחקנים' הפעילים בשוק תקטן (כמו שמתרחש בשווקי הקמעונאות האחרים) ואנו הצרכנים נשלם שוב את המחיר".

המפיצים: "נתאגד וניצור לחץ על הספקים"

גם המפיצים, שהם הנפגעים הישירים של הצעד הזה, מוטרדים מהכוח ששופרסל עלולה לצבור. אחד המפיצים אמר ל"גלובס" כי "שופרסל מקימה עוד 3 מרלו"גים, מה שאומר שיש להם כוונה לחלוש על כל השוק הקמעונאי, ובכך בעצם להפוך למפלצת. איפה הממונה על ההגבלים העסקיים? הם לא רואים את הפעילות שלו?". לדבריו, "מדובר למעשה בתקיפת השוק הקמעונאי בצורה מדורגת, בשלבים. שופרסל הולכת בהתחלה ללקוחות החזקים עם מחירים טובים, ולאט לאט היא תגיע לכולם. היא הצליחה לקחת ממני כבר בפיילוט שלה 6-7 סופרמרקטים שכונתיים חזקים. ניסיתי לדבר עם הספקים ולקבל מהם מחירים דומים, אבל הם לא סופרים אותנו. היכולת שלי להתמקח על תמחור לא קיימת", הוא מוסיף.

בשל כך, הם מקדמים יוזמה נוספת: התאחדות של מפיצים למרלו"ג אחד כדי להשתוות לכוחה של שופרסל. בעלים של חברת הפצה בינונית אמר ל"גלובס": "הבעיה היא הכוחניות של שופרסל, והיכולת הדורסנית שלה כלפי הספקים והיבואנים. היא מקבלת מחירים שאנחנו רק חולמים לקבל. ברור שאם הספקים הגדולים היו נותנים לי מחיר כמו שהם נותנים היום לשופרסל, גם אני הייתי יכול למכור בזול. שוברים כאן את הכלים ומציעים מחירים נמוכים ב-10%-15%. רק אם נתאגד וניצור לחץ על היבואנים והיצרנים ונגדיל את כוח הקנייה יש לנו סיכוי להשיג מחירים דומים".

הוא מוסיף כי "הזמינות שלנו יותר גדולה, והיכולת שלנו להגיע לנקודות המכירה הקטנות יותר טובה. מדוע? כל הספקים הגדולים מגיעים אחת לחודש ומחייבים את הקמעונאי לקחת כמויות הרבה יותר גדולות. לכן אני אומר שאם היינו בפועל גוף אחד שיכול להתמודד מול שופרסל היינו יכולים לתת פייט - אני לא מבקש לשנות את המצב עם שופרסל, רק תנו לנו את אותם תנאים".

הם אינם היחידים שרואים את הפוטנציאל בהתארגנות כזאת. רק לאחרונה דווח על יוזמה של מי שהיה בעבר מנכ"ל תנובה, אריק שור, לאגד ספקים קטנים תחת קורת גג אחת, ולהשתמש בה כפלטפורמה לשירותי הפצה. לצורך כך נכנס עם איל ארד, גם הוא בכיר בתנובה לשעבר, לשותפות בחברת מעדני מיקי. המטרה המוצהרת הייתה לנצל את מערך ההפצה המצונן של החברה לטובת ספקים נוספים.

הספקיות: עלולות לאבד קשר עם הצרכן

המהלך של שופרסל גם מאיים לשנות לחלוטין את ההיררכיה בינה ובין ספקיות המזון הגדולות, ולא רק מאחר שהיא חותכת ליצרניות המזון וליבואניות הגדולות כמה מבורות השומן שלהן. ראשית, מאבדות ספקיות המזון את הקשר עם רצפת המכירה, קשר שאליו היו רגילות מאז ומעולם. ואולם, החשש הגדול יותר הוא שהן עשויות לאבד לחלוטין את בעלי המכולות והמינימרקטים, שהיוו עד היום כ-40% מהשוק, והיו קונים מהן במחיר מלא, ללא ההנחות שמקבלות הקמעונאיות.

גורם בענף המזון אמר כי "זה יכול להשפיע מאוד על הספקיות שיספיקו למכור באופן ישיר, יאבדו את הקשר מול הקמעונאי, ויאבדו את היכולת לשלוט במבצעים ובהכנסת מוצרים חדשים למדף. כל הקשר שמתבצע היום מול נקודת המכירה לצרכן לא יתקיים, שופרסל תהפוך למתווך מול הצרכן".

גורמים בענף המזון כבר רואים בשופרסל מתחרה גם בנושאים של לוגיסטיקה והפצה, בשלב זה אמנם רק בשוק היבש, שרלוונטי בעיקר לחברות כמו אסם ויוניליוור, אבל לדברי גורם בענף, "מחר שופרסל יכולה לפנות ללקוח קטן שלנו ולהציע לקנות מהם. היא הופכת להיות מתחרה גם בלקוחות, לא רק מול הצרכן. היום הקמעונאי עובד מול כל החברות, ותאורטית הפוטנציאל הוא של ספק אחד שיהיה אחראי לדבר הזה. הרווח של ספקיות המזון כמוכרות ייפגע".

מכאן שהצעד של שופרסל אמנם יוצר בטווח המיידי פלטפורמה שיכולה לספק הורדת מחירים בשוק הפרטי, כך שהמחירים הנמוכים שמאפיינים את הרשתות יוכלו להגיע גם למדפי המכולות והמינימרקטים. אולם, עשוית להיות לכך השלכות אדירות על מבנה השוק ואופי התחרות בטווח הארוך לחיזוקה של שופרסל, באופנים שקשה לאפילו להעריך כעת.

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל שמה לה כמטרה להיטיב עם הצרכן הישראלי וכן עם העסקים הקטנים אשר משרתים את הצרכן. כניסתה של שופרסל לפעילות מול מכולות ומינימרקטים על ידי הפצה ישירה וכן בפורמט חנויות ייעודי למגזר העסקי בשם Cash & Carry נועדה לאפשר לבעלי העסקים לקנות מוצרים זולים יותר ולאפשר לבעלי העסקים לרכוש גם את מוצרי המותג הפרטי של שופרסל. מהלך זה נועד להוריד את מחירי המוצרים ללקוח הסופי, להוריד את יוקר המחיה לציבור הצרכנים ולהגדיל את האטרקטיביות של המכולות והמינימרקטים מול קהל לקוחותיהם. מעבר לכך אין בכוונתנו להתייחס לכל טענה או ספקולציה שמועלת על ידי גורם כזה או אחר".

מה יחשוב הרגולטור? תחרות מבורכת או שינוי מבני עמוק שסופו לא ידוע

לא ברור כיצד יבחרו לפעול ברשות להגבלים עסקיים במקרה שתוגש אליהם פנייה בנושא. "הקושי הגדול היום הוא הספקים הגדולים. אם בזכות ההתייעלות שלה תצליח שופרסל להביא אוכל זול יותר למכולות, זה מבורך", אומר גורם בכיר ומוסיף כי "לא ברור אם הלפרין תרצה לנקוט מהלך שבמסגרתו שופרסל תפסיק למכור למכולות. הרי מבחינתה מה שחשוב זה הצרכן".

עם זאת, אומר אותו גורם, "אם שופרסל תדחק מפיצים קטנים זו בעיה. אך מהו הגבול בין התחרות ששופרסל מייצרת לדחיקה? אם שופרסל מסוגלת לספק את כל המגוון שהיה קודם במכולת בהוזלה של 40%, היא מחזקת את התחרות. אך אם המגמה של שופרסל תהיה לספק רק מוצרים של ספקים גדולים, ותגרום לירידה מהמדפים של ספקים קטנים שלא ייכללו במגוון שלה, או נראה מגמה שבה שופרסל משתלטת על שוק המכולות, זה כבר ידרוש תשומת לב מיוחדת".

בכל אופן, אותו גורם אומר כי לפחות לפי שעה, "נכון שקשה לקטנים להתחרות מול ענקיות כמו שופרסל, אבל הנה סוף סוף מגיע גורם ובמסגרת המאבק על יוקר המחיה מעמיד את ספקיות המזון הגדולות במקומן ומצליח להביא להורדת מחירים. אם שופרסל השקיעה בהתייעלות ובמרלו"גים שיאפשרו לה למכור בזול יותר זה דבר חיובי. מהלך כזה עשוי לאלץ את ספקיות המזון להתאים את תנאי הסחר למכולות בכדי שיקנו מהן ישירות. לעומת זאת, דחיקת מתחרים עשויה להיות למשל מכירה במחיר נמוך ממחיר השוק, כלומר מהמחיר שבו היא קונה".

לעומת זאת, עו"ד ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקיים, פרטיות ואנרגיה במשרד מ. פירון ושות', שמייצג חברות בתחום ההפצה, ובעבר היה מועמד לצד הלפרין לעמוד בראש רשות ההגבלים, דווקא חושש מהמהלך של שופרסל. "נכון שאנחנו רואים תחרות בטווח הקצר, אך נשאלת השאלה אם בטווח ארוך נראה דווקא עלייה של המחירים בשוק הפרטי, או מיתון של התחרות באופן שבו השוק הפרטי ושופרסל הופכים לשתי זרועות של אותו גורם".

החשש שלו אינו נובע ממה שהמהלך יעשה לכיס הצרכן בטווח הקצר, שכן "בהיבט התחרותי הקלאסי, העובדה שייצאו מפיצים קטנים מהשוק היא לכאורה לא עניין שאמור להטריד את הרשות. היא לא אמורה להגן על מתחרים, אלא על התחרות כדי להביא לשירות, מחיר ומגוון מקסימליים לציבור. לכאורה, עמדת שמקבלת היום רוח גבית משר הכלכלה, שלשם כך כל האמצעים כשרים". אך בעיניו "יש קוצר רואי לעמדה הזאת. אנחנו עוסקים פה במעשה שעלול להביא לשינוי מבני של ממש בשוק. הוא מייצר צבירה של הרבה מאוד כוח בידי הרשת החזקה והמובילה היום בשוק, והחשש הוא שהכוח שיש לה בתחום הקמעונאות עתיד לחלחל הן לשוק ההפצה והן לשוק הפרטי.

"לתלות שתלך ותגבר של המכולות השכונתיות בשופרסל, כלומר בידי מי שעד עכשיו הייתה המתחרה מספר אחת שלהם, עלולות להיות השלכות קיצוניות על התמריצים של שני הצדדים, כלומר של המכולות ושל שופרסל, בעיקר במרכזי הערים. אם החנויות נשענות על שופרסל כספק העיקרי שלהן, קשה לראות תחרות של ממש מתקיימת בין המכולות. אני לא בטוח שהרשות בחנה לעומק את השינוי המבני שבו הגורם החזק בשוק הקמעונאות יהפוך להיות גורם דומיננטי גם בתחום ההפצה".

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות