גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2017 פגמה בסיפור ההצלחה של יצרניות הבדים הלא ארוגים

לאחר תקופה ארוכה שבה הן נהנו מתוצאות עסקיות חזקות והסבו נחת למחזיקי המניות שלהן, נרשם דשדוש בפעילותן של החברות אבגול, על-בד, ספאנטק ושלא"ג, הנסחרות בבורסת ת"א

תעשיית הבדים הלא ארוגים בישראל מיוצגת בבורסה על ידי לא פחות מארבע חברות, שהציגו בשנים קודמות צמיחה גבוהה ומניותיהן הסבו נחת רבה למחזיקים בהן. אלא שבמחצית הראשונה של 2017 ניכרה מגמה שלילית בתוצאותיהן של החברות האלה, עם שחיקה ניכרת ברווחיות, שנפגעה, בין השאר, מהשפעות מטבע והרחבת הפעילות, עם הקמת קווי ייצור חדשים.

תוצאות הרבעון השלישי שפורסמו באחרונה, אמנם לא הביאו עמן בשורות גדולות, אבל כמה מהחברות הצליחו לרשום גידול משמעותי ברווח, לאו דווקא בשל שיפור במצב השוק ובמכירות.

הדשדוש בפעילותן של ארבע החברות - אבגול , על-בד , ספאנטק  ושלא"ג  - מתרחש לאחר תקופה ארוכה, שבמהלכה הן נהנו מתוצאות עסקיות חזקות לצד עליית ערך מניותיהן. שינוי הכיוון הנוכחי בא לידי ביטוי גם בתשואות הדלות שמציגות מניותיהן של החברות האלה בשנה האחרונה.

על-בד: המפעל בדימונה נפתח, הרווח צולל

28% הוא שיעור הירידה ברווח הרבעוני של על-בד - הירידה הבולטת מבין חברות הענף בפרמטר זה, לסכום של כ-11 מיליון שקל, וזאת לאחר ירידה קרובה (26%) ברווח התפעולי וירידה דו-ספרתית גם ברווח הגולמי (כ-10%), תוך שחיקת שיעורם מהמכירות. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, רווחי על-בד נחלשו ב-35% ל-28 מיליון שקל.

הנפילה בשורה התחתונה הרבעונית של על-בד נרשמה למרות גידול בהכנסותיה, שהגיעו ל-386 מיליון שקל. על-בד לא מפרטת יתר על המידה בנוגע למגמות הרבעוניות, אבל ניתן להניח כי על התוצאות השפיעו לשלילה גם שינויי מט"ח וגם הרחבת הפעילות, ובמרכזה המפעל שהקימה בדימונה בעלות של כ-230 מיליון שקל, אשר הפעילות המסחרית שלו התחילה במהלך אוגוסט האחרון.

הירידה הניכרת ברווח הרבעוני של על-בד נרשמה למרות צמצום בהוצאות המסים ובהוצאות המימון של החברה.

פעילותה של על-בד מתרכזת בשלושה תחומים עיקריים: ייצור ושיווק מגבונים לחים, מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) ומוצרי ספיגה. יותר מ-90% מסך המכירות שלה מתבצעות בחו"ל, ועיקרן ביורו ובדולר - שנחלשו ביחס לשקל.

למרות השחיקה בתוצאות, החברה, הנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק, הודיעה במקביל לדוחות על חלוקת דיבידנד של 20 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

אבגול: אף שהרווח עלה, צפי שלילי להמשך השנה

7.5 מיליון דולר הוא הרווח הנקי של אבגול לרבעון השלישי של השנה - הגדול ביותר בענף, המשקף קפיצה של יותר מ-20% ביחס לרבעון המקביל. אלא שבסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2017 רשמה אבגול נסיגה ניכרת של יותר מ-50% ברווח, שעמד על פחות מ-8 מיליון דולר מתחילת השנה.

למרות הרבעון החיובי, התוצאות של אבגול עדיין לא מצביעות על שינוי של ממש, וזאת לאחר שהשיפור ברווחים נרשם בעיקר בזכות צמצום הוצאות המסים והמימון שלה.

עיקר פעילותה של אבגול מתרכזת בייצור מוצרי בד לא ארוג, המשמש חומר גלם לשוק ההיגיינה - בעיקר לחיתולים חד-פעמיים, תחבושות חד-פעמיות לנשים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים ומגבונים.

אבגול אמנם נהנתה משיפור במכירות הרבעון השלישי, שעלו ב-10% ל-95 מיליון דולר כתוצאה מעלייה בכמות המוצרים שמכרה לצד עליית מחירים. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי מהמכירות נשחק, בשל תחילת פעילות ייצור בדימונה, שפגעה ביעילות התפעולית וגררה לעלייה בהוצאות פחת - מה שגרר שחיקה ברווח התפעולי שלה, שהושפע לשלילה גם מעלייה בהוצאות שיווק ומכירה.

גם לגבי המשך השנה אבגול לא משדרת יותר מדי אופטימיות, למרות צפי לרווח הון חד-פעמי (לפני מס) של כ-10 מיליון דולר בעקבות עסקה למכירת קרקע של כ-30 אלף מ"ר, שעליה נמצא המפעל שלה באזור התעשייה ברקן, תמורת כ-15 מיליון דולר.

החברה, הנמצאת בשליטת קרן את'מבה (Ethemba), מעדכנת כי הוריקן הארווי, שפגע בדרום ארה"ב בספטמבר, "יצר בעיות באספקת חומרי הגלם בארה"ב וגרר עליית מחירים בצפון אמריקה, שצפויה להשפיע לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי, עד שיותאמו מחירי המכירה ברבעון הראשון של 2018".

ספאנטק: שיפור במכירות, צניחה ברווח הנקי

21% הוא שיעור העלייה במכירות הרבעון השלישי שהציגה ספאנטק - החד ביותר בענף, שהגיעו ל-149 מיליון שקל - שיפור המיוחס גם לעלייה בכמות החומרים הנמכרים ולשינוי תמהיל המוצרים, "שהוביל לשינוי במחיר המכירה הממוצע". מנגד, התחזקות השקל ביחס לדולר וליורו פגעה במכירות.

מגמות אלה סייעו לספאנטק גם לשפר את הרווח הגולמי הרבעוני, ובצורה חדה יותר גם לשיפור הרווח התפעולי, שהושפע גם מצמצום מסוים בהיקף הוצאותיה של החברה.

ואולם, הפרשי שערי מטבעות הובילו לזינוק של קרוב ל-80% בהוצאות המימון נטו של החברה, שהגיעו לכ-5 מיליון שקל, כשנוסף על כך, הוצאות המס של ספאנטק זינקו בקרוב ל-50%, לכ-3.5 מיליון שקל, ואלה יחד הובילו לצמצום של קרוב ל-20% ברווחיה הרבעוניים של ספאנטק, שעמדו על כ-4 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של ספאנטק, הנמצאת בשליטת חברת ניסן תעשיות של יחזקאל ניסן, מתרכזת בייצור ושיווק בד לא ארוג, המשמש חומר גלם לתעשיית המגבונים. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, המגמות בתוצאות דומות, עם עלייה של כ-14% במכירות, שהגיעו ל-431 מיליון שקל, לצד צלילה של קרוב ל-80% ברווחים, שהצטברו לכ-6.5 מיליון שקל.

הירידה הניכרת ברווח נרשמה לאחר שמוקדם יותר השנה ספאנטק סבלה מניצול נמוך של חומרי גלם בקו ייצור חדש שיש לה בארה"ב, וכן מהתחזקות השקל ומשינוי בתמהיל המוצרים.

ספאנטק עלתה לכותרות בשנה האחרונה, בעיקר בשל חילופי ההנהלה התכופים שנעשו בה, שבסיומם חזר המנכ"ל גדעון קרסני בתחילת יולי לעמוד בראש החברה, כשנה וחצי לאחר שפרש ממנה לפנסיה.

שלא"ג: קפיצה ברווח, שחיקה במכירות

35% הוא הזינוק ברווחי חברת שלא"ג לרבעון השלישי של 2017, שהגיעו ל-16 מיליון שקל - גבוה מרווחיה בשני הרבעונים הקודמים יחד. ואולם בחינת התוצאות מראה כי השיפור ברווח נתמך בשינוי חד בסעיפי המימון של שלא"ג, עם הכנסות מימון של יותר מ-1.5 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון של כ-4.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה ירד הרווח הנקי של החברה ב-17% ל-27 מיליון שקל.

בסעיף ההכנסות חלה שחיקה של 14% בסיכום רבעוני, ל-105 מיליון שקל - מגמה שאותה מייחסים בחברה בעיקר להתחזקות השקל, שגרעה חלק מהמכירות. הירידה ברווח הגולמי והתפעולי חדה יותר, ולגביה מציינת שלא"ג כי מלבד השפעות של שינויי מט"ח, היא נרשמה על רקע עלייה בפחת ועלייה בהוצאות שכר עובדיה.

שלא"ג, הנמצאת בשליטת קיבוץ שמיר, מחלקת את פעילות ייצור ושיווק הבדים הלא ארוגים שלה לשני מגזרים: תעשיית ההיגיינה החד-פעמית (חיתולים, תחבושות היגייניות, טמפונים וכדומה), וייצור מוצרים בשוק מוצרי הניקיון (מטליות רב-פעמיות, סחבות וכדומה). בפילוח הפעילויות למגזרים עולה כי החולשה הרבעונית היתה רוחבית, כשמקור הרווח התפעולי העיקרי - מוצרי ההיגיינה החד-פעמית בישראל - נחלש ברבעון ב-21% ל-11.5 מיליון שקל.

רווחי אותם מוצרים בארה"ב צנחו ב-24%, לקצת יותר מ-2 מיליון שקל, ואילו הרווח הרבעוני משוק מוצרי הניקיון צלל ביותר מ-40% ל-700 אלף שקל.

בדים

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?