גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגן נשיא בנוקיה: "אנחנו מעבירים חצי מהתקשורת בישראל"

מתיאו בורגיניון, סגן נשיא בנוקיה העולמית, מדבר על הטכנולוגיה שתאפשר לרכבת ישראל להסיע יותר נוסעים מבלי לרכוש קרונות

מתיאו בורגניון/ צילום: באדיבות נוקיה
מתיאו בורגניון/ צילום: באדיבות נוקיה

לאחרונה ביקר בישראל מתיאו בורגניון (Bourguignon), סגן נשיא בנוקיה העולמית שאחראי על התחום העסקי והמגזר הציבורי בחברה. בורגניון הגיע לכאן על רקע זכייתה של נוקיה - אשר סניפה הישראלי מנוהל על ידי אריק טל - יחד עם מוטורולה, בפרויקט ענק להקמת רשת סלולרית פרטית מבצעית לרכבת ישראל (GSM-R). הרשת אמורה להגביר את בטיחות הנסיעה ולשפר את היעילות התפעולית של מערך הרכבות. מדובר בפרויקט בהיקף של 350 מיליון שקל, ואפשר להניח שהרכבת תצא למכרזים נוספים בשנים הקרובות, במסגרת התוכניות להרחבת הקווים. הרכבת מבקשת תדרים למיזם הזה כבר שני עשורים לפחות, אך היא קיבלה אותם ממשרד התקשורת רק לאחרונה.

- מה מטרת הביקור שלך בישראל?

בורגניון: "הגעתי לכאן כיוון שחשוב לי לפתח את פעילותנו במגזר העסקי והמוסדי בישראל. המותג נוקיה מוכר בישראל בהקשרים אחרים: המגזר הצרכני מזהה אותנו עם הטלפונים הסלולריים שלנו מהעבר (כיום מיוצרים טלפוני נוקיה על ידי חברה אחרת בשם HMD - ג.פ). חברות התקשורת מזהות אותנו עם תשתיות תקשורת - סלולריות, קוויות, אופטיות ואחרות - שמעבירות דרכן כמחצית מתקשורת האינטרנט בישראל. הגיע הזמן שגם המגזר העסקי והמוסדי בארץ ייהנו מפתרונות התקשורת שלנו, מהם נהנים מקביליהם בעולם.

"ניצלתי את הביקור בישראל על מנת לפגוש לקוחות ושותפים עסקיים, וזאת כמובן על רקע זכייתנו ביחד עם מוטורולה בפרויקט ה-GSM-R, רשת סלולרית פרטית סגורה לשימוש רכבת ישראל, לצורך העברת האיתותים והשיחות הפנימיות באופן מהימן ובטוח".

אנטנות סלולריות לאורך המסילות

- איך הפרויקט יפעל?

"במסגרת הפרויקט נפרוש אנטנות סלולריות לאורך המסילות ונחבר אותן למרכזי ליבה בהן נלקחות ההחלטות ומנותבות השיחות".

- מה הרכבת מקבלת מכם?

"ברור שמדובר בעסקה חשובה עבור נוקיה, אולם בראש ובראשונה צריך להדגיש את החשיבות של הפרויקט בראיה לאומית. זו לא 'עוד' רשת סלולרית רגילה. זו רשת לשימוש בלעדי של עובדי הרכבת ושל מערך הרכבות. בזכות הרשת הזו אפשר להכניס יותר רכבות ולשרת יותר נוסעים על גבי מסילות הרכבת הקיימות, ואפשר לייעל ולאבטח את מערך האיתותים החיוני לנסיעה בטוחה של הרכבת.

"בדרך כלל כשרוצים לשנע יותר נוסעים, בונים עוד מסילות, קונים עוד קרונות וקטרים - מדובר בהשקעות עצומות. והנה מגיעה טכנולוגיה שמסוגלת להגדיל את כמות הנוסעים בקטע מסילה נתון כיוון שהיא מאפשרת לצמצם את מרחקי הביטחון הקיימים כיום בין רכבת לרכבת וזאת מבלי להתפשר על בטיחות הנסיעה. התוצאה הצפויה היא שיותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית אמינה, יעילה ובטוחה.

- המוצר הזה כבר קיים בעולם?

"האתגר של הגברת בטיחות הנסיעה, במקביל לשיפור היעילות התפעולית, מטופל בעולם כבר שנים רבות. במשך עשרים שנה פרסנו רשתות GSM-R ב-20 מדינות, אצל 100 חברות רכבת, שמשרתות למעלה מ-70,000 ק"מ של מסילות רכבת, מה שהופך אותנו לספק ה-GSM-R מספר אחת בעולם במספר רשתות מסחריות ובאורך של קווי GSM-R פועלים. הפרויקט האחרון שלנו הוא בישראל ואנו גאים מאוד על הזכייה עם מוטורולה".

"צריך להבין שמימוש פרויקט GSM-R תלוי בזמינות של 'ספקטרום', דהיינו תדרים סלולרים ייעודיים שלא יופרעו על ידי שידורי חברות הסלולר האחרות במדינה. אני מודע לעובדה שרכבת ישראל המתינה שנים ארוכות לרגולטור שיקצה עבורה תדרים, ולאחרונה זה אכן קרה, מה שאיפשר לפרויקט לצאת לדרך".

- אתה אומר שמדובר ברשת קריטית. תסביר.

"זה נכון שהרכבת הסתדרה בלי רשת ה-GSM-R, אולם מרגע שהיא נכנסת לפעולה ונושאת על גבה מידע קריטי כגון איתותים, היא חייבת להיות אמינה לחלוטין, ללא פשרות. חברות רכבת רציניות בעולם כולו לא היו ניגשות לפרויקט כזה לפני שבדקו ואישרו את הטכנולוגיה.

"טכנולוגית ה-GSM-R היא רק דוגמה אחת של mission critical technology (טכנולוגיה למשימות קריטיות), תחום בו נוקיה משקיעה רבות. יש מגוון של ארגונים, כולל ממשלות, חברות חשמל, חברות תחבורה, מים, נפט, גז וכרייה וכן חברות גדולות בהם מוסדות פיננסיים ובריאות, שמביעים עניין גובר בתחום. תהליך הדיגיטליזציה אשר עוברים ארגונים אלה והמודרניזציה של הרשתות תומכים במגמה.

"הארגונים האלה צריכים לסמוך על רשת התקשורת שלהם שתעביר מידע חיוני בביטחון מלא ובמהימנות מקסימלית. התקשורת שנבנתה עבורם בעשורים האחרונים היא מסורבלת, לעיתים מיושנת, מרובת מערכות שונות זו מזו, ובדרך כלל לא מאובטחת מספיק אל מול האיומים החדשים. אנחנו יודעים לבנות עבור הארגונים האלה רשת דיגיטלית אחודה, מודרנית ומאובטחת, שתשרת אותם עוד שנים רבות. שימור השקעה מחד, ושיפור ביצועים מאידך".

פתרון מקיף לעיר החכמה

- מדוע הארגונים בישראל לא שמעו עליכם עד כה?

"זה לא מדויק. רשת בקרת התקשורת של חברת החשמל הישראלית הוקמה על ידנו לשביעות רצונם, ואף זכתה בדצמבר 2015 בתחרות השנתית של מגזין 'אנשים ומחשבים' הישראלי. פרט לזאת ישנם לא מעט מוסדות פיננסים ואחרים בישראל אשר נהנים מהפתרונות שלנו באמצעות חברות התקשורת הגדולות כגון בזק וסלקום. מוסדות אלה יצאו בדרישות ספציפיות לקבל פתרונות תקשורת כשהם דורשים במפורש את פתרונות נוקיה - ואנו גאים בכך. כשאתה מראה לגוף מקצועי אצל לקוח מוסדי שאתה לא נופל מאחרים, ובמקרים רבים אף עולה על הפתרונות שהוא רגיל לקנות שנים, הוא מקבל את ההחלטה הנכונה. כשאתה נותן לו נתונים אמפיריים על נתחי שוק בחו"ל, ומאפשר לו לדבר עם לקוחות מרוצים מסביב לעולם - אנחנו מנצחים".

באילו תחומי תקשורת קריטית נוספים אתם מעורבים?

"אנחנו מעורבים או מובילים כיום מספר מיזמים מרתקים ברחבי העולם. לאחרונה הדגמנו בהצלחה רבה למשרד ביטחון פנים מרכזי באירופה את פתרון ה-Public Safety שלנו לכוחות מגיבים ראשונים. הפתרון כולל רשת פרטית לפריסה טקטית בשטח, לרבות תקשורת PTT קולית ווידאו ברשת סגורה, כולל במקומות שבהם לא תמיד יש קליטה סלולרית".

"תחומים נוספים שבהם אנחנו מעורבים הם IoT וערים חכמות. הקמנו קהילה בת למעלה מ-100 חברות המשתפות פעולה בתחום, כדי לספק יחד פתרון מקיף לעיר החכמה - מחיישנים הפזורים בשטח ועד למערכת שליטה ובקרה חכמה על העיר. בישראל אנו פועלים בגזרה הזו באמצעות סלקום כשותף אסטרטגי שלנו.

"מיזם מעניין אחר באירופה הוא LTE Ground to Air בו אנו מאפשרים תקשורת דור 4G לנוסעי מטוסי נוסעים באירופה הטסים מעל גבולות מדינתיים, תוך שמירה על רצף התקשורת גם כשהם טסים גבוה ומהר, וחולפים בין מדינות. ישנם מספר אתגרים מרכזיים בפתרון כזה, כגון התמודדות עם מהירות טיסה גבוהה של כלי הטיס, שימוש בספקטרום תדרים מוסכם גם כשהמטוס חוצה גבול בין מדינות וכו'".

- נוקיה פעילה בתחום הרכב האוטונומי?

"אנחנו מעורבים בניסויים במערכות התראה לנהגים לצורך צמצום תאונות דרכים. כיום מרבית מערכות ההתראה מוגבלות לטווח 'הראיה' של החיישנים המותקנים ברכב. בעתיד הקרוב נוכל להיעזר גם בחיישנים שמותקנים על רכבים אחרים בסביבתנו ו/או בצידי הדרך. לשם כך נדרשת רשת תקשורת מהירה בעלי זמני תגובה קצרים ביותר, שתוכל להעביר התראות בזמן אמת. אנחנו משתתפים במספר ניסויים בעולם, בשיתוף פעולה עם AT&T, פורד וקוואלקום".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק