גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי ודאות בנדל"ן | מסלולי המראה בשדות העמק

המאבק על השקט והניקיון: בעמק יזרעאל חוששים משדה תעופה בינלאומי, בעמק חפר חוששים ששדה התעופה של הרצליה יעבור אליהם, ובוואדי מילק חוששים מתוצר הלוואי של הגז המשמש בתחנת הכוח הסמוכה ■ פרויקט מיוחד

הפגנה בעמק חפר  / צילום: מטה המאבק
הפגנה בעמק חפר / צילום: מטה המאבק

יזרעאל משם נרדף להתיישבות חלוצית חקלאית למקום שבו ממוקמות כל התשתיות הלאומיות הלא נעימות: כבישים, מסילת רכבת, תחנות הפקת חשמל מגז וטורבינות רוח. האיום הישן-חדש שמרחף עתה מעל העמק הוא היוזמה להקמתו של שדה תעופה בינלאומי, שיאפשר בשנת היעד, 2050, תנועה של 20 מיליון נוסעים. שדה התעופה אמור להיות ממוקם לצד אתר הבסיס הצבאי רמת דוד, בין כפר יהושע לקיבוצים גבת, רמת דוד ושריד.

בדו"ח, שאת הכנתו ריכזה ועדה בראשות אילנה שפרן והוגש בתחילת נובמבר 2017 למועצה הארצית לתכנון ובנייה, יש סקירה מסודרת של הצורך הגדל בעוד שדה תעופה, וגם בחינה של האתרים הפוטנציאליים. בין היתר מוסבר במסמך כי את שדה התעופה במפרץ חיפה לא ניתן להאריך, שדה התעופה בכורזים נמצא באתר הררי, שדה התעופה תל נוף נמצא במרחב האווירי של נתב"ג, בבקעת נטופה יש חשש לפגיעה בערכי נוף, ושדה התעופה הבינלאומי בתמנע, שבימים אלה נשלמת הקמתו, רחוק מאזורי ביקוש.

בסיכום הדו"ח הארוך קובעים המחברים כי כשההתלבטות היא בחירה בין נבטים בדרום לרמת דוד, הרי שלאחרון יש את כל המאפיינים ההופכים אותו לאתר האולטימטיבי לשדה תעופה בינלאומי "משלים": הוא קרוב למרכז הארץ, יש לו נגישות יבשתית לריכוזי אוכלוסייה, נוח מבחינת גישה אווירית ולא יפריע לפעילות חיל האוויר או יתקרב מדי לשטחי הרשות הפלסטינית. מאידך, מחברי הדו"ח מכירים בכך שהוא ייצר מפגע רע משמעותי ליישובים השכנים.

עמותת "לא לשדה תעופה בעמק יזרעאל" מזמינה בשבועות הקרובים למפגשי הסברה וחוגי בית, כל יום ביישוב אחר: אלונים, משמר העמק, תמרת, טבעון, כפר יהושע ועוד. נדב שרון, תושב רמת ישי ודובר העמותה, מספר שהוא חי בתחושת אי ודאות: "התעוררתי יום אחד וגיליתי שיש החלטת ממשלה (2014) על רמת דוד. אף אחד לא יידע אותנו. בעיתונות הארצית התחילו פרסומים וכך גילינו. היינו באפלה. פתאום בנובמבר האחרון הגיע הדו"ח של מנהל התכנון לראש המועצה של טבעון, שהינו חבר במועצה הארצית וכך המידע עבר אלינו. ידוע לנו שכשדה התעופה יפתח, בשנת 2025, במתכונת מצומצמת, עם 5 מיליון נוסעים בלבד, ההשלכות על עמק יזרעאל יהיו הרסניות".

אלכס גן, טייס קרב לשעבר ותושב הישוב תמרת, חושב שהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל הינה "טעות קולוסאלית, החלטה חסרת אחריות ובכייה לדורות הבאים. ברמה של ייבוש אגם החולה וים המלח". לדבריו, "ביקשנו פרוגרמה, אז אמרו לנו שזה לא משהו רציני, בין 3 ל-4 מיליון נוסעים בשנה. נפגשנו עם ראש רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה והבטיחו לנו תהליך שקוף ומשתף. מהר מאוד, כשהבינו שאנחנו לא מרוצים מהשדה הזה, השקיפות הפכה לעמימות. לא הסכימו לתת לנו כלום. הנימוק היה שהם חוששים שנפנה לבג"ץ. בעיני זה לא סביר במדינה מתוקנת.

"יש תחושת דחיפות וצורך לקבל החלטות מהירות: שר התחבורה הוא בולדוזר, הוא רוצה שזה ייבנה ולא מעניין אותו איפה, לראשת מנהל התכנון יש הרבה צרות על הראש, וחיל האוויר כוחני וחושב שיש לו זכות וטו. כל אחד מסתכל על החצי גרוש שלו ואין ראייה רחבה".

פרויקט מיוחד: אי-ודאות בענף הנדל"ן / איור: ליאב צברי

"חיסול אגמי חפר"

ובזמן שאנשי עמק יזרעאל מתמודדים עם שדה בינלאומי, במרכז הארץ חוששים עשרות אלפי תושבים מהמקום אליו יעבור שדה התעופה של הרצליה. השדה הוותיק, הממוקם בין השכונות גן רש"ל, נחלת עדה וכפר שמריהו, הוקם ב-1948 על מנת לספק צורך דחוף של טייסת הקרב הראשונה של חיל האוויר. פעם זה היה אזור חקלאי מרוחק מיישוב, אולם בשנים האחרונות העיר התקרבה אליו והוא נחשב לאחת מעתודות הקרקע המשמעותיות הפנויות לפיתוח באזור. מדובר בשדה תעופה קטן יחסית, שמשמש לבתי ספר לטיסה ולמטוסים קלים ומסוקים, ולמרות זאת, מציאת מקום חלופי לפעילותו הועברה על ידי רשות שדות התעופה לוועדה לתשתיות לאומיות ומעוררת מהומה: מסתבר שאף אחד לא רוצה שדה תעופה ליד הבית.

באזור נחל אלכסנדר השדות מוריקים בימים אלה, הנרקיסים פורחים ועופות המים מעופפים, ולצדם שלטי ענק שמוחים כנגד הרעיון להקים את שדה התעופה מזרחית למושב בית הלוי, כמה מאות מטרים מהפרויקט הנופי החדש של בריכות הדגים ששוקמו. הקריאה שעולה מהשטח נחרצת וברורה ועושה שימוש במשאב הטבע הייחודי: "בעמק חפר רק ציפורים ממריאות", "אסון טבע שיתרסק על כולנו", "קן לציפור, לא למטוס" ועוד.

בחזית המאבק עומדת המועצה האזורית עמק חפר, המעבירה בדף הפייסבוק "לא לשדה תעופה בעמק חפר" מגוון מסרים: "מדובר בשדה תעופה מאסיבי (המראה בכל 2 דקות) שיוקם, על פי התוכנית, בקרבת בתי ספר יסודיים, תיכון ומכללה. משפך ההמראה יעבור מעל בית הספר קדם, דבר שיגרום למטרדי רעש קשים ביותר, יפגע בלימודים ועלול להסתיים באסון כבד במקרה של התרסקות.
"משמעות נוספת של הקמת שדה תעופה בעמק חפר היא חיסול של אגמי חפר - מרחבי טבע ירוקים המהווים אתרי נחיתה לעשרות אלפי העופות נודדים ומושכים אליהם בכל שבוע אלפי מבקרים מכל רחבי הארץ. בנוסף לכל אלה - שדה התעופה יפגע קשות באיכות חייהם של תושבי עמק חפר וכפר יונה, עקב מפגעי רעש משמעותיים".

אתר פוטנציאלי נוסף לשדה התעופה נמצא בשטח שממערב לבני ציון וחרוצים וממזרח למסילת הרכבת, בקצה המערבי של אזור הנופש המטרופוליני השרון (אנ"מ רעננה). ראש המועצה האזורית חוף השרון, אלי ברכה, שהשטח נמצא בתחום שיפוטו, נחרץ גם הוא בהתנגדותו: "חוף השרון נשמרת כריאה ירוקה לא בגלל שבני ציון, שפיים ובית יהושע כיף להם, אלא בשביל להיות מוקד טיילות עבור המרחב העירוני שמסביב: רעננה, הרצליה, הוד השרון. זה הרעיון. באו ואמרו: 'בואו נעביר את זה לשטח הפתוח, שנמצא הכי קרוב להרצליה', אבל זה מנוגד למה שהמדינה אמרה כל השנים. בוא נהפוך את המועצה האזורית חוף השרון לעיר חוף השרון. אין ספק שיהיה ביקוש ענק לנדל"ן. חברי האגודות ירוויחו הרבה יותר כסף אם זה יהפוך לנדל"ן מניב מאשר חקלאות ושטחים פתוחים".

דניאלה פוסק, מי שהייתה מתכננת מחוז מרכז והיום יו"ר ועדה מחוזית תל-אביב, שללה בזמנו (פברואר 2017) באופן נחרץ את ההיגיון של הקמת עוד שדה תעופה והמליצה על חיבור פעילויות התעופה הקלה לשדות התעופה הקיימים; החברה להגנת הטבע טענה כי כל האתרים שהוצעו הם בעלי רגישויות סביבתיות ונופיות גבוהות; המועצות האזוריות מתנגדות וכך גם לא מעט תושבים ובכל זאת, אף אחד לא יודע עדיין מה יקרה.

כך או כך, מי שירצה יוכל לרכוש כבר עכשיו נתח קרקע בשטח שדה התעופה של הרצליה. חברת השקעות "פרופרטי", שמשווקת את האדמה באינטרנט, מבהירה אמנם ש"הקרקע אינה זמינה לבנייה", אך מתארת את המקום כ"לוקיישן יוצא דופן" וה"להיט הנדל"ני הבא".

כשתעשיית הגז השתלטה על ואדי מילק

אזור ואדי מילק, בין פרדיס ליוקנעם, הוא אחד האזורים הפסטורליים ביותר שנשארו בלב הארץ ויש בו עדיין יערות, חקלאות ומושבים קטנים. בין היתר יושבת באזור תחנת הכוח "חגית" של חברת החשמל, הפועלת על גז. הגז אמנם נחשב נקי יותר מפחם להפקת חשמל, אולם יש לו תוצר לוואי של זיקוק הגז, שנקרא קונדנסט.
בשנה האחרונה ניהלו תושבי האזור מאבק כנגד הקמת מתקן איחסון של קונדנסט באזורם. תושבי בת שלמה, יוקנעם וישובי מגידו בטוחים שמה שמוגדר כרגע כמיכל יחיד לזמן חירום הוא רק צעד ראשון לקראת הקמת תעשייה פטרוכימית בעמק הירוק.

ליאורה לוי, תושבת יוקנעם, מספרת שעזבה את חיפה, עיר הולדה, ברגע שיכלה: "השקעתי את מיטב כספי ביוקנעם שממותגת כעיר ירוקה. זה נכון שישנו אתר חגית, שמרוחק כמה דקות מביתי, אבל, בגדול, יש גם מרחבים של ירוק. מה שמטריד אותי בסיפור של הקונדנסט זה איך שהמדינה עובדת, שיטת הסלמי. אנחנו יודעים שכשיש את נקודת האחיזה הזאת זה יתפתח. ברגע שתהיה דריסת רגל, המקום הזה אבוד".

אפרת קיזמכר מבת שלמה אומרת שהיא מוותרת מראש על הפיצויים ורוצה לחיות בשקט: "הקונדנסט מכיל גורמים סרטניים ודאיים ויש בעיה של זיהום ונדיפות. לפי מדינת ישראל, בגלל שיש פה פחות מ-80 אלף תושבים זה נחשב שאין פה אף אחד. וזה בלי שמדברים על משתמשי כביש 6 וכביש 70. מבחינתנו הוא לא צריך להיות ליד שום ריכוז אוכלוסייה.

"כשנישאתי והקמנו בית, היה לי ברור שנעשה הכל כדי להרחיק את ילדינו ממקום נגוע בזיהום ותחלואה. לפני כשלושים שנה, כשאחד מילדינו החל לחוות התקפי נשימה, החלטנו לעזוב את חיפה ולבנות את ביתנו בבת שלמה. איך נוכל לשאת חולי חלילה, של מי מצאצאינו, כשהאסון המיותר הזה יתרחש, לא עלינו, במשמרת שלנו?".

עו"ד חיה ארז, שייצגה את התושבים בעתירה שהוגשה לבג"ץ מסבירה שההחלטה על ההקמה של המיכל נעשתה בחופזה ועל בסיס עובדתי רעוע, בגלל טענה למחסור בזמן: "למרות שאזור 'חגית' הוא מקום ערכי, מסדרון אקולוגי חשוב וסמוך לביתם של תושבים רבים, המועצה הארצית לתכנון ובנייה סירבה להקצות חודשיים לבחינת חלופות, שהומלצו על ידי מומחים מטעם התושבים.

הטענה המשפטית פשוטה - האיום של משרד האנרגיה, שהשהיית ההחלטה תעכב את הגעת הגז מלוויתן לישראל, הוביל לקבלת החלטה שדילגה על השלב החיוני בקבלת החלטה מנהלית תקינה, של איסוף נתונים לצורך בחינת חלופות".

לפני כשבועיים נדחתה עתירת התושבים לבג"ץ בעניין. בהחלטת בג"ץ נכתב כי "החששות של התושבים מובנים לשופטים, אך מדובר בחששות מהבלתי נודע".
לדברי השופטים, "אפשר להבין מדוע הקמתו של אתר חדש, הכולל בין השאר מכל גיבוי לאחסון תוצרים של הפקת גז (קונדנסט), מעוררות תחושות של אי נוחות בקרב תושבים, החרדים מהבלתי נודע והיו מעדיפים לראות את המיכל הרחק מבתיהם. אולם התרשמותנו היא שההיבטים הבטיחותיים והסביבתיים הרלוונטיים נבחנו היטב, וכי בשלב שבו אנו עומדים היום לא הונחה בפני הרשויות וכך גם לא בפנינו הצדקה לעיכוב המהלכים הנוגעים למימוש התוכנית", כתבו שופטי בג"ץ.

התחדשות עירונית או שיקמה בת 500?

כשאתם באים לקנות או לשכור דירה ונהנים מהעץ היפה שנשקף מהחלון, מצל ומסתיר את השכנים ממול, אל תניחו שהוא יישאר שם לתמיד.

דירה בימים אלה מתקדמת בניית פרויקט מגורים ברחוב מזא"ה 57, בתכנונו של האדריכל גידי בר אוריין. מי שיעבור ברחוב לא יוכל לדעת שעד לפני זמן לא רב עמד פה בית דו קומתי משנות ה-30, ושבקצה הצפון מזרחי של החצר היה עץ שיקמה שמומחים העריכו את גילו ב-500 שנים. על העץ הזה נכתבו כבר הרבה כתבות בשנים האחרונות משום ששני מיזמי תמ"א 38 - זה שנבנה עכשיו ברחוב מזא"ה, ואחר שמתוכנן ברחוב אוליפנט 8, המקביל מכיוון צפון, מאיימים על המשך קיומו.

מדובר בשיקמה יוצאת דופן בממדיה: גובהה למעלה מ-20 מטר, הנוף שלה, לפחות עד תחילת פרויקט הבנייה ברחוב מזא"ה, היה עצום וענפיה הצלו על כל החצרות האחוריות של המבנים הסמוכים. על השיקמה של רחוב מזא"ה שלט ישן של רשות הטבע והגנים שמכריז עליה כעל ערך טבע מוגן, היא מופיעה כאחד מהעצים שאותרו על ידי "סקר עצים בוגרים בישראל", שערך בשנת 2005 האגרונום ישראל גלון, איש משרד החקלאות, וגם במסמך "העצים שקדמו לעיר" משנת 2013, שנערך על ידי החברה להגנת הטבע ואיתר עצים בני למעלה ממאה שנים בתל-אביב.

כשעיריית תל-אביב ערכה בשנות ה-30 את הפרצלציה לשכונה מוקמה השיקמה בדיוק בגבול שבין החצרות האחוריות, במטרה להגן עליה. השיקמה הזאת היא הנוף של לא פחות מחמישה בניינים, אבל היא מהווה מטרד ליזמים של מיזמי ההתחדשות העירונית: השורשים שלה גורמים לצמצום בתכסית החניון התת קרקעי, הענפים מאלצים להרחיק את קו הבניין, העלים עושים צל והפירות מלכלכים.

אדריכל הנוף שחר צור, שמתמחה בגידול העצים במרחב העירוני, סבור שיש כאן רשלנות גורפת: "השיקמה הזאת, שנגזמה בצורה פרועה, היא עדות לאובדן רוח המקום. המטרה היא לא שהעץ ימשיך לחיות, פוחלץ עם אינפוזיה, ושיהיו לו שלושה-ארבעה עלים ירוקים, אלא שתישמר סביבת העץ, שזו המשמעות הנופית של העץ. אי אפשר לבוא ולהגיד שהעץ שומר, כשמצד אחד במרחק של ארבעה מטרים מגזע העץ יש בניין, ומהצד השני, במרחק של חמישה מטרים, יש בניין אחר. אני בא בטענות לעירייה, לפקיד היערות המקומי, לפקיד היערות הארצי, שבסופו של דבר מועלים בתפקידם. בת"א יש 2,300 בניינים ואין אפילו עץ אחד שמוגדר לשימור. כלומר, תמורת התחדשות עירונית אנחנו יכולים לאבד אפילו עץ בן 500 שנים. לאבד, זה לא רק להשאירו בחיים, אלא גם שימור המרחב שבסביבת העץ".

בחודש הבא יתקיים דיון בוועדת הערר המחוזית כנגד אישורו של פרויקט תמ"א 38 ברחוב אוליפנט 8, מהצד הצפוני של העץ. האם העץ העתיק יינצל? לא בטוח.

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?