גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2017: הפרסום צמח ב-100 מ' ש'; הרוויחו בגדול - פייסבוק וגוגל

הגידול המשמעותי בדיגיטל אינו בשורה משמחת לענף הפרסום, כי הוא פחות רווחי ■ אמנם יותר כסף הגיע לטלוויזיה לאחר פיצול ערוץ 2, אך התוספת אינה מספיקה לתמוך ב-3 ערוצים ■ הרדיו רשם ירידה של 18% אחרי 4 שנים של גידול רצוף, בעיקר בשל התקלה במערכת הפרסום בתאגיד השידור

פרסום ברשת / אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פרסום ברשת / אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לראשונה זה כמה שנים ניכרת עלייה בהוצאה לפרסום בישראל. מנתוני איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום עולה כי היקפי הפרסום גדלו ב-2017 בשיעור מינורי של 2.6% והגיעו לסך של 3.98 מיליארד שקל. על פניו מדובר בנתון משמח שאמור לעודד את ענף הפרסום - אחרי שלא התווסף כסף חדש לשוק הפרסום כבר יותר משנתיים. אך צלילה לעומק הנתונים מגלה שהתמונה פחות משמחת: רוב הגידול בכסף הוא בדיגיטל, שבו גוגל ופייסבוק הן השחקניות הגדולות.

יש לכך השלכות גם במובן הכלכלי הרחב - ישראל לא מרוויחה מהן דבר כי הן אינן משלמות מס - וגם על ענף הפרסום במובן הצר: יותר כסף מופנה לתחומים הפחות רווחיים לענף. הדיגיטל דורש תחזוקה שוטפת לאורך כל השנה והשקעות כספיות גדולות בכוח אדם ובטכנולוגיות. כך שעל הנייר העוגה אולי תופחת אך פירוט המרכיבים בה מסביר מדוע ענף הפרסום עובר דיאטה רצחנית.

לדברי תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי: "השחקנים הגדולים בשוק הפרסום הישראלי הם גוגל ופייסבוק, הכובשים את כל שרשרת הערך של הפרסום וגורפים סכומי עתק. בשנה הקרובה אנו צופים שילך ויגבר לחצם של גופי השידור והתוכן הישראליים, הדוחקים ברגולטור למסות את השחקנים הגלובליים, בעיקר לאור העובדה שמחקרים מלמדים שהדיגיטל יגיע ל-50% מעוגת הפרסום העולמית כבר ב-2020".

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מסביר כי הדיגיטל ממשיך להיות הקטר של עוגת הפרסום בשל היותו סביבת מחיה מקבילה ולא רק מדיה. ומציג זווית נוספת המסבירה מדוע הנתונים הם לא בהכרח בשורה משמחת: "בראייה רב-שנתית הגידול בהוצאות לפרסום קטן משמעותית מהצמיחה במשק".

הדיגיטל היווה ב-2017 כשליש מעוגת הפרסום - ואלה רק המספרים של מפרסמים ישראלים המפרסמים בישראל. לפי הערכות, חברות ישראליות משקיעות סכומים גדולים לא פחות בפרסום באמצעות גוגל ופייסבוק כדי להגיע לצרכנים בשווקים בחו"ל. לפי הנתונים, היקף הפרסום בדיגיטל בישראל עמד השנה על כ-1.3 מיליארד שקל, המשקפים גידול של 13% בפרסום הדיגיטלי.

גוגל ממשיכה להיות הגורם הדומיננטי בשוק הפרסום בארץ עם כלי הפרסום AdWords, יוטיוב, GDN ו-AdX. עם זאת, לפי הערכות, הגידול שלה בשוק המקומי נעצר יחסית וכעת פייסבוק מזנקת בכמות ההשקעות המופנות אליה. פייסבוק נכנסה לפעילות מאסיבית בישראל זמן רב אחרי גוגל, הנציגות שלה כאן קטנה יותר וגם למפרסם בישראלי לקח זמן להבין איך לעבוד עם הפלטפורמה, אך נראה כי האסימון נפל ופייסבוק מצמצמת בהדרגה את הפער מול גוגל.

הקטגוריות הצומחות ביותר בדיגיטל הן הווידאו, התוכן השיווקי ושיתופי-הפעולה המסחריים. יוטיוב ממשיכה להיות פלטפורמת הווידאו הגדולה בארץ, והקושי שלה בעולם בהקשר של פרסום על גבי תכנים לא הולמים, עדיין לא מחלחל באופן מהותי לביצועים בישראל.

הצורך של אתרי התוכן במקורות הכנסה שייתנו מענה לגוגל ופייסבוק ולקיטון במכירה ישירה של באנרים, מביא לגידול בתוכן השיווקי ובשיתופי-הפעולה המסחריים. לפי הערכות, ההכנסות של אתרי התוכן הישראליים מתחום זה הן 25%-50% מסך ההכנסות שלהם. שיתופי-הפעולה באים לידי ביטוי לא רק כתוכן ממותג באתרים עצמם, אלא גם ביצירת תוכן שיווקי מחוץ לפלטפורמות.

המפרסמים מגדילים את הפרסום הדיגיטלי באופן אבולוציוני, אבל גם כתמיכה במוצרים דיגיטליים כמו מגזינים דיגיטליים ואתרי תוכן. במובן זה משמש הדיגיטל כמדיום המזין את עצמו. המפרסמים הבולטים בווידאו אונליין ב-2017 הם פרוקטר אנד גמבל, שטראוס וסופר-פארם. המפרסמים הבולטים במובייל הם ישראכרט, שטראוס וסופר-פארם. 

סך הפרסום גדל

ביקוש גבוה מההיצע בטלוויזיה

אף שהגידולים המשמעותיים בפרסום מגיעים מהדיגיטל, נתח הפרסום בטלוויזיה עדיין גדול יותר בישראל, והשנה נרשמה בו אפילו עלייה של 4%. הפרסום בטלוויזיה מהווה 37% מכלל העוגה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל.

2017 הייתה שנה דרמטית מבחינת המדיה הטלוויזיונית, ולראשונה נרשם ביקוש גבוה מההיצע לפרסום. בשנים קודמות היו תקופות כאלה, אך זה היה בדרך כלל לחץ זמני שהשתחרר בתוך שבועות. הפעם נמשכו הביקושים הגבוהים כמה חודשים ברצף והותירו מחוץ למסך הרבה דקות פרסום. היו לכך כמה סיבות עיקריות, והמשמעותית בהן היא התפכחות מסוימת של מפרסמים גדולים מהדיגיטל כפתרון קסם זול והפנמה שעבודה פרסומית יעילה היא שימוש בכלל המדיות והתאמת המסר לכל מדיה בנפרד.

הביקוש הגבוה נמשך גם לאחר פיצול ערוץ 2, אך כמות נקודות הרייטינג שנמצאת על המדף השתנתה: לוחות שידור מושקעים במיוחד לצד קמפיינים אגרסיביים לקידום התכנים הביאו לכך שהרייטינג המסחרי המצרפי עלה - כלומר יש יותר נקודות רייטינג בשוק מה שמאפשר את קליטת עודפי זמני הפרסום.

בשורה טובה למפרסמים, אבל לא לבעלות ערוצי הטלוויזיה. זאת מאחר שהרייטינג הגבוה יחסית מושג תוך השקעה כספית גבוהה מאוד, והתוספת ברייטינג ובזמן הפרסום, שהייתה אולי מעבירה לרווחיות את יצרניות התוכן במצב שבו יש שני ערוצים מסחריים, רחוקה מלהספיק לשאת 3 ערוצים. כך, הגידול ברייטינג ובכסף המופנה לפרסום הוא אולי נעים לאגו, אך כלכלית הוא מבשר קריסה - אלא אם כן יתרחש המהלך הצפוי ושני ערוצים יתמזגו.

מי שחווה דרמה גדולה הוא ערוץ 10 - וזאת דווקא בחודשים שבהם נראה כי הוא מצא את הכיוון הנכון והשיג איזון בשוק. במשך רוב השנה רשם הערוץ את אחת השנים הטובות שלו, גם ברייטינג וגם בהכנסות מפרסום. בניגוד לחלק מההערכות שהיו בשוק, גם בימים שלאחר הפיצול הצליח לשמור על רייטינג גבוה יחסית ואפילו לתת פייט לזכייניות ערוץ 2 במתכונתן החדשה.

אבל זה כשלעצמו לא מספיק כי ההכנסות מפרסום של הערוץ נגזרות לא רק מהביצועים שלו, אלא מהתנהלות השוק כולו. וכשהרייטינג המסחרי המצרפי גדל באופן משמעותי, הנתח שמהווה בו ערוץ 10 קטן וכפועל יוצא מכך גם החלק שהוא מקבל מכלל הפרסום בטלוויזיה.

לעומת זאת, מי שהרוויח בגדול מהפיצול הוא שילוט החוצות, שספג את כל הקמפיינים המאסיביים שהעלו הערוצים בימים שלפני ואחרי הפיצול, והתחום רושם השנה גידול של כ-9% בהכנסות. השילוט צומח השנה גם כתוצאה מהסטת תקציבי פרסום מהעיתונות הנחלשת.

עלייה בקולנוע

מגמת ההתרסקות של העיתונות נמשכת, וב-2017 נרשמה ירידה דרמטית של כ-12% בהיקף הפרסום בה, שמשמעותה הוא אובדן הכנסות של כ-85 מיליון שקל. הירידה מורגשת בכל כיוון: ירידה של כ-6% במספר האינצ'ים לפרסום בעיתונים הגדולים, וירידה דו-ספרתית במקומונים ובמגזינים. בנוסף חולק יותר פרסום בונוס, וניתנו יותר הנחות למפרסמים. מגמת הצמצום וההתכנסות נמשכת, ועוד שני עיתונים נסגרו השנה: "ראש אחד", שעבר לדיגיטל, ו"וסטי" בשפה הרוסית שהפך מעיתון יומי לעיתון המופץ בימי שישי בלבד. גם ההוצאות על פרסום תדמיתי המשיכו לרדת, והמפרסמים הקטנים המחפשים תגובות ישירות ומכירות ממשיכים לעבור לרשת על חשבון העיתונות.

מדיה נוספת שרושמת ירידה דרמטית היא הרדיו, שאחרי 4 שנים של גידול רצוף רושמת השנה ירידה של 18% בהכנסות, המשקפים 49 מיליון שקל שהועברו למקומות אחרים. בהתאם, חלקו של הרדיו בעוגת הפרסום ירד ל-6%. אחת הסיבות המרכזיות לנתונים אלה היא השיתוק הכמעט מוחלט בחודשיים הראשונים של עלייתו לאוויר של תאגיד השידור הציבורי עקב תקלה במערכות ההגשה. הרדיו האזורי אמנם קלט חלק מהביקוש אך לא את כולו.

המשמעות הייתה שחלק מהכסף לא מצא מענה ברדיו והמפרסמים מצאו פתרונות אחרים. גם כשהתקלה נפתרה לא בהכרח מיהרו להשיב את הכסף או את החלק היחסי המופנה למדיה זאת. החודשים הקרובים ילמדו אם בעיות ההתנעה של התאגיד היו אפיזודה חולפת שתישכח או שיהיו לכך השלכות גם בטווח הארוך.

הפרסום בקולנוע רשם גידול של כ-3% וסך כל השקעת המפרסמים במדיה, כולל חסויות שמשקלן עולה זו השנה השמינית ברציפות, היה 46 מיליון שקל. גם בשנה החולפת נהנה הקהל הישראלי מסרטים עתירי תקציב המתברגים בצמרת שוברי הקופות העולמיים וכן בעלייה במספר המסכים והמבקרים. המפרסמים הבולטים בקולנוע היו מקדונלד'ס, קוקה-קולה ו-yes. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

"השוק לא אוהב את זה": מה קרה לאופטימיות בבורסת ת"א?

הבורסה המקומית ירדה אתמול בכ־1% בעקבות הפרת הפסקת האש ● רונן מנחם מבנק מזרחי: "השוק רגיש ובונה את התרחישים שלו על הנחה שהתהליך המדיני יתקדם" ● יוטב קוסטיקה ממור קרנות נאמנות: "הבורסה ידעה לעבוד טוב בתקופה הרבה יותר עצימה, זה משהו שעוד ילווה אותנו, ולכן לא צריך להילחץ" ● הורדת הריבית לא בסכנה, הם אומרים

מוצרי סוגת, גד ותנובה במדפי הסופר / צילום: טלי בודנובסקי, יח''צ החברות

"אפשר לישון בשקט וליהנות מדיבידנדים": איך דווקא התחום הזה הפך ללהיט של המשקיעים

בקרוב צפויה סוגת להתחיל להיסחר בבורסה לפי שווי של מעל מיליארד שקל ● היא תצטרף לגל של עסקאות גדולות בתחום המזון, שבמשך שנים נותר מחוץ לשוק ההון ● ההנפקה הגדולה מכולם, תנובה, עוד מתחממת על הקווים וצפויה להגיע לבורסה ב־2026

יוסי זינגר וארז בלשה, יו''ר ומנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי

לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל: לאומי פרטנרס משקיעה בזרוע הזו של קרן ג'נריישן

לפי מזכר ההבנות, לאומי פרטנרס תחזיק ב-15% ממניות בלוג'ן לאחר ההשקעה ● מניית ג'נריישן קפיטל עולה ב-6% בבורסה לשווי שוק של כ-2 מיליארד שקל, ומשלימה עליה של כ-85% בשנה החולפת ● ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן: "מדובר בתחום שנמצא בתחילתו של מהפכה"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

אנבידיה מציגה: מפעלי בינה מלאכותית עצומים, חיבור בין מחשוב קוונטי ל-GPU ושבבים כחול-לבן

ענקית השבבים הכריזה הערב בכנס בוושינגטון על הקמת שני מפעלי AI ענקיים בשיתוף ממשלת ארה"ב ואורקל, שיספקו כוח מחשוב אדיר של 2,200 אקסהפלוס • שני שבבים שפותחו בישראל - BlueField-4 ו-ConnectX-9, יעמדו במרכז מהפכת הדאטה החדשה • וגם: טכנולוגיה שמחברת בין בינה מלאכותית למחשוב קוונטי

משרדי UMI באזור תעשייה ראם - בני עייש / צילום: אייל פישר

UMI תרכוש חברת חלקי חילוף וליסינג תמורת 288 מיליון שקל

קבוצת יוניברסל מוטורס חתמה על מזכר עקרונות מחייב לרכישת 65% מחברת "המאגר חלפים" ולרכישת מלוא פעילות "המאגר ליסינג" שבבעלות משפחת כדורי ● לאחר השלמת העסקה, UMI עשויה למזג את פעילות הליסינג של "המאגר" לתוך פעילות חברת AVIS שבשליטתה

נשיא טייוואן: "ישראל היא מודל להגנת אי"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: שלוש המעצמות ששולטות במזרח התיכון, קטאר מפיצה תחקירים נגד צה"ל באל-ג'זירה, ונשיא טייוואן משבח את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקטים בעלות 88 מיליארד. מפעל תחמושת של ריינמטאל בגרמניה / צילום: Markus Schreiber

377 מיליארד אירו לחימוש: גרמניה חושפת תוכנית שתהפוך אותה לצבא הגדול ביבשת

על הפרק: רכישת חימוש בהון עתק, מהלך שיעצב את מפת העסקים במדינה וידביק פערים עם רוסיה ● המנצחות הן חברות הנשק הגרמניות - וישראל ● השאלה הגדולה: מי יאייש את הכלים החדשים? הממשלה בדיונים על חוק גיוס חובה - עבור ציבור שעד לאחרונה סלד ממלחמה

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Nathan Howard

פוטנציאל של 135 מיליארד דולר: סעודיה היא מגרש המשחקים החדש של בכירי הטק וה־AI

לא רק נפט: סעודיה מעוניינת לגוון את מקורות הצמיחה שלה ומקדמת את תחום ה-AI כמנוע מרכזי ● השבוע הודיעה ענקית השבבים קוואלקום על הסכם עם HUMAIN - חברת AI ודאטה סנטרים שנתמכת על־ידי קרן העושר הסעודית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסת ת"א; המניה הבטחונית שמזנקת ב-35%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הבורסה הכריזה הבוקר על השקתו של מדד מניות חדש, מדד ת"א נדל"ן-35 ● יומיים קריטיים: חמש "מופלאות" יפרסמו את דוחותיהן שעשויים לקבוע את כיוון השוק לשארית השנה ● הפד צפוי להוריד את הריבית הערב, תשומת-הלב תהיה על המשך המדיניות

תשלום בטלפון. מיום ראשון בכל תחנות הדלק / צילום: Shutterstock

מהשבוע הבא תוכלו לשלם בכל תחנות הדלק בתשלום דיגיטלי

חברת שב"א עדכנה כי בהתאם להחלטת בנק ישראל, החל מיום ראשון הקרוב כל חברות הדלק והאנרגיה יחויבו לאפשר תשלום ללא מגע על התדלוק – באמצעות ארנקים דיגיטליים, שעון חכם והצמדת הטלפון או כרטיס האשראי למסוף

משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

משרד הבריאות בודק חשד לתקלה בבדיקה לאיתור סיכון לסרטן השד

החשד עלה לאחר ששתי נשים שקיבלו תוצאה שלילית בבדיקה, המעידה על סיכון מוגבר לסרטן השד, חלו מאוחר יותר ואף נמצאו כנושאות את המוטציה בבדיקה חוזרת • במשרד הבריאות בודקים אם מדובר בתקלה נקודתית או רוחבית

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האולפן הפתוח, ערוץ 14, 21.09.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

למה התיק של יונתן אוריך מגיע תמיד לאותו שופט במחוזי?

איך יכול להיות שהתיק של יונתן אוריך, יועצו של רה"מ בנימין נתניהו, מגיע שוב ושוב אל אותו שופט מחוזי שמחמיר איתו? ● התהייה של השר איתמר בן גביר - והתשובה שאולי תיתן מענה לחששות שלו ● המשרוקית של גלובס

צוות השותפים בקרן ויולה קרדיט. מימין: עידו ויגדור, אלכס גינזבורג ורותי פורמן / צילום: אריק סולטן

ויולה קרדיט השלימה גיוס של הקרן הגדולה ביותר שלה - 2 מיליארד דולר

מדובר בגיוס לקרן האשראי מגובה הנכסים השלישית של ויולה קרדיט ● יעד הגיוס המקורי עמד על 1.5 מיליארד דולר ● "אנו מזהים עניין הולך וגובר מצד משקיעים מקומיים ומהעולם בתחום האשראי מגובה הנכסים"

אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר, וסמנכ''ל השיווק אסף אביב / צילום: יח''צ

פרטנר משיקה את פלטפורמת הטלוויזיה החדשה: "פחות לקוחות ינטשו, ונחזור לגייס"

כל 200 אלף מנויי פרטנר כבר חוברו לממשק הטלוויזיה המתקדם, ללא העלאת מחירים ● לצד תכנים של yes, החברה מציעה תכנים בלעדיים משלה

פיטורי הענק באמזון / צילום: Reuters

אמזון לא לבד: גל פיטורים חדש בהייטק. זו הסיבה

אמזון הכריזה על פיטורי 14 אלף עובדים, לרבות מתכנתים ובעלי מקצועות שנחשבו בעבר מוגנים ● ענקית הטכנולוגיה לא לבד: עוד שורה של חברות בעולם ובישראל ערכו בחודשים האחרונים קיצוצים במצבת העובדים כתוצאה מהטמעת טכנולוגיות בינה מלאכותית, שמגדירות את התעשייה מחדש

רונית אשד לוי, מנכ''לית אפריקה מגורים, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"לית אפריקה ישראל מגורים: "מי שחושב לקנות דירה - זה הזמן"

רונית אשד-לוי, מנכ"לית אפריקה ישראל מגורים, דיברה בכנס ההשקעות של גלובס על ההאטה בשוק הנדל"ן ועל הסיכוי לצאת ממנה, על כך שהענף צפוי להוביל את ההתאוששות במשק אחרי המלחמה, ועל הרוכשים הפוטנציאליים מחו"ל שזקוקים להכוונה: "המדינה חייבת שזה יהיה לה חשוב"

ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: ap, Ng Han Guan

ריי דליו מזהיר: בשוק הבינה המלאכותית נוצרה בועה מסוכנת, זו הסיכה שעלולה לפוצץ אותה

"מתי היא תתפוצץ - אולי איננו יודעים בדיוק" אמר המיליארדר, "אבל דבר אחד ברור - רמת הסיכון גבוהה מאוד" ● "בועות לא באמת מתפוצצות עד שהידוק מוניטרי גורם להן להתפוצץ"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בליץ המדדים נמשך: הבורסה תשיק מדד חדש על 35 מניות הנדל"ן הגדולות

המדד החדש עשוי להיות כלי עבודה נוח למוסדיים אבל גם לציבור הרחב שרוצה להחשף אליהן ● מבין המניות שייכללו במדד החדש ייכללו ענקיות הקניונים והמשרדים, ביניהן עזריאלי, מליסרון וביג ● גם לחברות הבנייה למגורים יש גם נוכחות: דמרי, אזורים ואאורה ביניהן

פרויקט התחדשות עירונית בירושלים. השכונות הפעילות ביותר בבנייה היו רמת אשכול ותלפיות / צילום: Shutterstock

מפת הבנייה של ישראל: העיר שצפויה להכפיל את עצמה ואלה שיורדות בקצב

ירושלים ותל אביב ממשיכות להוביל בהנפקת היתרים, אבל הפערים מצטמצמים: ערי לוויין במרכז ויישובים בפריפריה מציגים קצב בנייה גבוה במיוחד ● הבולטות: בית שמש, פתח תקווה, אופקים ואלעד ● במקביל - ערים כמו רעננה, קריית אונו ואשקלון מאטות משמעותית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א בעקבות הפרת הפסקת האש של חמאס

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ● בבורסה המקומית מסמנים "עצבנות" של המשקיעים באשר לעתיד הפסקת האש בעזה, ומתאם נמוך יחסית בין המסחר בת"א למסחר בחו"ל ● עליות בוול סטריט לאחר שארה"ב וסין הניחו מסגרת להסכם סחר, לקראת פגישתם של טראמפ ושי ג'ינפינג ביום חמישי ולקראת הורדת הריבית מחר ● וגם: בבנק ההשקעות UBS ממליצים על חשיפה לשוקי המניות ביפן ובסין