גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלחץ עבד: ריאנאייר חזרה בה ממדיניות המפלה ישראלים

חברת התעופה הודיעה על שינוי ביכולתם של נוסעים ישראלים לעלות למטוס עם כבודה נוספת - והתקפלה ■ עם זאת, ריאנאייר ממשיכה לטעון כי הסדרי הביטחון בנתב"ג מקשים על מדיניות הכבודה שלה

ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק
ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

חברת התעופה ריאנאייר חזרה בה מהודעתה מ-15 בנובמבר על שינוי המדיניות שלה, לפיה בעקבות הליכים ביטחוניים נוספים בנמל התעופה בישראל, הנוסעים הטסים מישראל ואליה לא יורשו להעלות לתא המטוס תיק יד נוסף. בפועל, הדבר אמר שאם הישראלים יביאו עמם לטיסה מזוודה נוספת, הם ישלמו עליה לא פחות מ-50 אירו לכל כיוון. 

לאחר פרסום הסעיף החדש, החברה עמדה מול לחץ גדול הן מכלי התקשורת הישראליים והן מרשות שדות התעופה, וכאמור חזרה בה מהחלטתה. עם זאת, ריאנאייר ממשיכה להתעקש כי סידורי הביטחון בישראל הם שמקשים על מדיניות הכבודה שלה, אך מציינת כי היא תמשיך לעבוד עם דרישות הביטחון של נמלי התעופה בישראל.

חברת התעופה ריאנאייר מקבלת ממדינת ישראל מאות אלפי שקלים בשנה במסגרת מענקים על קווים מיעדים חדשים, סבסוד טיסות חורף לאילת ופטור מלא מאגרות (על טיסות לנמל התעופה באילת), וזאת אחת הסיבות להתרעמות של המוסדות הישראלים לשינוי המדיניות. 

לפניית "גלובס" לאחר פרסום הסעיף המונע מהישראלים להעלות את כבודתם הנוספת ללא תשלום, נימקו בריאנאייר: "נוסעים שמחזיקים בידיהם כרטיס טיסה בסיסי (Non-priority) הנוסעים אל ישראל וממנה, אינם מורשים להביא עמם למטוס תיק יד שני, בכדי למנוע עיכובים בהליך העלייה למטוס לאור הליכי ביטחון נוספים הנדרשים בנמלי התעופה בישראל".

ברשות שדות התעופה הופתעו מתגובת ריאנאייר. הם הדגישו כי אין כל הבדל בין ההליך הביטחוני שעברו הנוסעים מישראל עוד לפני השינוי במדיניות, וכי אין כל הבדל בין ההליך הביטחוני הקיים בישראל ביחס לנמלי תעופה אחרים. ואכן בטרמינל 1 ממנו ממריאה ריאנאייר, ההליך דומה לכל מקום אחר בעולם, במסגרתו המזוודות עוברות שיקוף כמקובל.

יתרה מכך, אם ריאנאייר טוענת כי בנמלי התעופה בישראל קיים הליך ביטחוני אחר, הרי שגם חברות לואו קוסט אחרות, בהן וויז אייר או איזי ג'ט, היו מתאימות את מדיניות הכבודה שלהן בהתאם.

רשות שדות התעופה פנתה אל ריאנאייר בכדי לקבל הבהרות על מדיניות זו, ובחברה התעקשו כאמור כי ההסדרים הביטחוניים בישראל מחייבים אותה להפלות את הנוסעים הישראלים.

האם הסיבה האמיתית הייתה כתוצאה מניסיון מר של החברה עם הנוסעים הישראלים שניסו להעלות למטוס מזוודות טרולי דחוסות וכבדות מהמותר - מה שהוביל לוויכוחים ולעיכובים בהמראות? בחברות תעופה אחרות בעולם, במקרים בהם הנוסעים מגיעים עם מטען חריג, הם נדרשים לשלם בו במקום על חריגה בגודל המזוודה או במשקלה. יש להניח כי אילו ריאנאייר הייתה בוחרת לנהוג באופן הזה - כלומר לגבות במקום ממי שמעלה מטען חריג בגודלו - התחושה בקרב הנוסעים הישראלים הייתה אחרת כיום. כך או כך, חשוב לקחת בחשבון את המדיניות הזו ולנצל את כוח הצרכנים בבחירה של חברת תעופה, תחרותית ככל שתהיה. 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "החברה עושה שימוש מטעה במינוח הביטחוני. מדובר בסוגיה שיש עמה היבט תפעולי ומסחרי ולא היבט ביטחוני. הנוהל הביטחוני בנמלי התעופה בישראל הוא אחיד לכל חברות התעופה.

"הסוגיה מעוררת המחלקות שמעלה ריאנאייר מתייחס לכבודת יד שחורגת מהמידות והמשקל המותר ושבמעמד העלייה למטוס לפיכך תידרש לעבור לבטן המטוס ככל מזוודה אחרת. במקרה כזה, בהיבט הביטחוני עליו מדברת ריאנאייר, הרי שהנוסע לא צריך לחזור לאחור בתהליך ולבצע צ'ק-אין עצמאית, אלא שעל החברה להעביר את המזוודה לבטן המטוס ולא לאפשר עלייתה לתא הנוסעים.

"מרבית חברות התעופה בעולם לא מהססות לקנוס נוסעים שמגיעים למטוס עם מזוודה חריגה במשקלה ובגודלה עם תשלום שנגבה מהם בו במקום כשהחברות עצמן הן שמעבירות את המזוודה לבטן המטוס. הליך כזה אמנם עשוי לעכב את מועד ההמראה - מה שריאנאייר כחברת לואו קוסט תנסה למנוע בכל דרך - אבל יש להניח כי דרך גביית קנסות (שהיא מוצדקת במידה) היא תוכל להשיג את המטרה". 

ריאנאייר לא לבד 

ריאנאייר היא לא היחידה ששינתה את מדיניות הכבודה שלה. בטיסות פנים בארה"ב, למשל, חברות התעופה מהנוסעים מפצירות למסור את מזוודות הטרולי שלהם לפני העלייה למטוס, ולעתים אפילו מכריחות לעשות כן. הסיבה לכך היא שהמקום במדפי האחסון שמעל המטוסים מוגבל.

יונייטד איירליינס פרסמה באתר שלה מדיניות הקובעת כי מי שרכש כרטיס אקונומי בסיסי ואינו מחזיק במועדון הנוסע המתמיד של החברה, יורשה להעלות למטוס תיק יד אישי בלבד. מזוודת טרולי או תיק יד נוסף שיביא עמו נוסע כזה למטוס תחייב תשלום של 25 דולר עם מסירת התיק (תשלום שניתן לבצע בכרטיס אשראי בלבד).

בכל מקרה, תיקי היד צריכים להתאים למידות בהתאם למדיניות חברת התעופה: מידות של 22 x 35 x 56 למזוודת טרולי ומידות של 22 x 25 x 43 לתיק היד האישי (מתאים לגודל של תיק למחשב נייד למשל). חריגה במידות התיק עשויה לגרור חיובים נוספים, כמו גם חריגה במשקל המותר.

מדיניות דומה נכנסה לתוקפה גם בחברת אמריקן איירליינס - רוכשי הכרטיס הבסיסי יידרשו להוסיף 25 דולר עבור טרולי/תיק יד מעבר לתיק האישי שיוכלו להעלות למטוס.

זאת ועוד, החל מ-15 בינואר אוסרת יונייטד על העלאת סוללות ליתיום לתא הנוסעים - כולל מתיקי יד חכמים המצוידים בסוללות אלה. תיקים מהם לא ניתן להסיר את הסוללות - לא יורשו לעלות למטוסי יונייטד איירליינס. 

עוד כתבות

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים