גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אייר אינדיה נכנסת לישראל: טיסה ישירה לדלהי מעל סעודיה

אייר אינדיה תתחיל להפעיל קו טיסות מישראל להודו דרך ערב הסעודית ■ הטיסות תפעלנה בתדירות של 3 פעמים בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי ■ אל-על: "אפשרו תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות" ■ איגוד הטייסים: "חייבת להיות תחרות הוגנת"

אייר אינדיאה / צילום: שאטרסטוק
אייר אינדיאה / צילום: שאטרסטוק

בשורות טובות לטסים להודו: אייר אינדיה תתחיל להפעיל טיסות ישירות מישראל במסלול שיעבור דרך ערב הסעודית. הטיסה בקו תל-אביב-דלהי תימשך רק 6 שעות לאור הקיצור במסלול.

למעשה, משרד התיירות מפעיל לחצים על אייר אינדיה מזה שנתיים וחצי. המשרד זיהה פוטנציאל לתיירות נכנסת של הקהל ההודי והחל להפעיל לחצים על אייר אינדיה לפתוח קו ישיר מדלהי, במקביל לפעילויות שנקט בסין ובארה"ב. החברה ההודית מיאנה לעשות זאת לאור המסלול העוקף הנדרש בדרך.

כעת הבעיה הזו נפתרה, ולפי אייר אינדיה היא תתחיל להפעיל את הטסיות בו כבר ב-20 למארס, כלומר לפסח הקרוב. גורמים בענף הביעו ספקנות באם החברה ההודית תצליח לפתוח את הקו בלוח זמנים צפוף כזה, אולם באייר אינדיה נחושים.

הטיסות תפעלנה בתדירות של 3 פעמים בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי. החברה תקבל מענק של 750 אלף לשנה ממשרד התיירות - מענק שהמשרד מעניק לחברות תעופה שפותחות קווים מיעדים חדשים כשהם מוטי תיירות כהגדרת המשרד. אל-על מפעילה כיום טיסות ישירות להודו אולם בקו תל-אביב-מומבאי, וארקיע מתעתדת להפעיל טיסות ישירות לגואה, כך שהתחרות מתעוררת והצרכנים ירוויחו מזה.

מעבר לבשורה על הטיסה הישירה והקצרה להודו, מדובר בנושא גדול בהרבה: פתיחת מסלול בטיסות מישראל דרך ערב הסעודית תדרבן חברות תעופה נוספות להגיע לכאן. משרד התיירות מנסה לפתוח קווים בטיסות ישירות מהפיליפינים (משם אפשר להביא תיירות צליינית) עם פיליפינס איירליינס וטיסות ישירות לאוסטרליה עם החברה האוסטרלית קוואנטס, טיסות שעד כה לא יכולות לצאת אל הפועל בגלל אורך המסלול. מסלול מקוצר כזה יפתח הזדמנות לכל חברת תעופה ממדינות שממוקמות דרומית להונג-קונג להפעיל טיסות לישראל, כשהתמריץ בדמות מענק של מאות אלפי שקלים יילקח בחשבון.

נציגי אייר אינדיה התארחו בישראל לפני כשנה והצהירו על כוונתם לפתוח את הקו. כבר אז הם הסבירו כי פתיחת הקו תיעשה רק בהינתן האפשרות למסלול המקוצר כאמור. גורמי הביטחון בישראלים היו מעורבים בהליך לטובת מתן אישורים טכניים וביטחוניים. הטיסה הקצרה תאפשר לחברת ההודית גם להציע מחירים תחרותיים ולנוסעים יש למה לחכות.

אל-על: לאפשר תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות

"אפשרו תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות" - את הדברים אמר מיקי שטרסבורגר, מנכ"ל סאן דור וסמנכ"ל הסחר הנכנס של אל-על, בתגובה להודעה הדרמטית לפיה ניתן אישור רשמי להפעיל טיסות ישירות מישראל מעל ערב הסעודית לחברת התעופה אייר אינדיה.

לדבריו, "אל-על ואזרחי מדינת ישראל מברכים על הסכמת ערב הסעודית לאפשר טיסות הלוך וחזור להודו מעל שמי המדינה. מדובר בקיצור משמעותי לזמני הטיסות, קיצור שיובילו לחיסכון בעלויות ההפעלה ובהתאם לכך במחירי הכרטיסים לקהל הנוסעים. אנחנו מקווים ומאמינים שהסכמה זו תהיה תקפה לחברות התעופה הישראליות באשר הן, ולא רק לחברות התעופה הזרות".

שטרסבורגר מוסיף כי בהיבט הביטחוני אין כל הבדל עבור הנוסעים הישראלים שכבר היום טסים מעל שמי ערב הסעודית עם חברות תעופה זרות (בטיסות קונקשן כך למשל עם טורקיש איירליינס או עם רויאל ג'ורדניאן). לדבריו, "אנחנו מאמינים בתחרות הוגנת שמיטיבה עם הלקוחות, ושבעיקר תישמר השוויוניות לפיה אנחנו פועלים ועובדים, במטרה שלאל-על וחברות הישראליות האחרות תינתן אפשרות דומה".

האם אישור כזה הוא בבחינת קלף משנה משחק עבור אל-על?

"אפשרות לקצר את זמני הטיסה בלמעלה משעתיים לכל כיוון היא בבחינת 'גיים צ'נג'ר' גם עבורנו", מסכם.

מיקי שטרסבורגר / צילום: יונתן בלום

איגוד הטייסים: "חייבת להיות תחרות הוגנת"

"יש לנו הבנה שמישהו לא חשב על סופה העגום של התעופה הישראלית עם מתן האישור לאייר אינדיה לטוס מעל שמי ערב הסעודית" - כך אומר ל"גלובס" קברניט יוסי שוב, יו"ר ועד איגוד הטייסים.

שוב מדגיש כי הטייסים של החברות הישראליות "מברכים על כל צעד שיעזור לשמים הפתוחים להוזלה של הכרטיסים וליחסים הבילטראליים והמדיניים של ישראל. עם זאת, מדובר במסמר בארון הקבורה של החברות הישראליות. זה מתחיל עם 3 טיסות להודו היום וימשיך עוד כמה שבועות עם 15 טיסות שבועיות להודו ויגיע למאות טיסות למזרח הרחוק".

לדבריו, "יש בישראל אלפי עובדים שחיים ומתפרנסים מענף התעופה, צוותי אוויר, טכנאים, משגרים, מאבטחים ואנשי צוות שמועסקים בכל חברות התעופה הישראליות. אני פונה לממשלת ישראל ולמקבלי ההחלטות שיעשו חשיבה מהתחלה כיצד מייצרים תחרות הוגנת וברוכה כשנותנים סיכוי שווה לתעופה הישראלית. אני משוכנע ובטוח שממשלת ישראל לא רוצה להרוג את התעופה הישראלית שחשובה מאוד - היא היחידה שממשיכה לפעול בעתות משבר, היחידה שטסה גם כשיש איומים של טילים על המדינה, והיא מפרנסת אלפי משפחות".

האם המשמעות היא שהטייסים הישראליים, אם יאושר להם, יטוסו מעל שמי ערב הסעודית?

"ממשלת ישראל, שמאפשרת לנוסעים ישראלים לטוס מעל ערב הסעודית, יכולה להגיע להסכמים נכונים שגם המטוסים יטוסו שם".

רבים מהטייסים הם טייסי מילואים בצה"ל. האם טיסה מעל ערב הסעודית מייצרת לכם בעיה ביטחונית?

"זה לא מייצר בעיה ביטחונית מול צה"ל. אין לנו בעיה לטוס מעל כל מקום שממשלת ישראל תגיע להסכמים שאפשר לטוס מעליו. אם מאות נוסעים ישראלים, שכמעט כולם שירתו בצבא, קיבלו מממשלת ישראל אישור לטוס מעל ערב הסעודית בשקט ובבטחה - אין שום בעיה גם לטייס ולצוות לעשות את זה".

באשר לקיצור הנתיב, שוב מסביר כי מדובר בשינוי דרמטי, שבמקרה של טיסה להודו עומד על שעתיים לכל כיוון ו-4 שעות בסך-הכול. "המסלול שלנו היום משול לנסיעה מדינזגוף סנטר לרחוב ארלוזורוב בתל-אביב דרך כביש 6. זה משמעותי, ויש לכך משמעויות כספיות עצומות בכל הרבדים: דלק, תוכנית שנתית, צוותים ועוד".

האם ריאלית יכול להיות מצב המדינה תאפשר לחברות הישראליות לטוס במסלול הזה, כשהנושא הביטחוני מחייב את החברות הישראליות לכללים אחרים ונוקשים ביחס לחברות האחרות? האם הממשלה לא תנפנף בסוגיה הביטחונית כמעצור להשוואת התנאים, כפי שדורשת אל-על וכעת גם ועד הטייסים?

"אם יישבו ויחשבו על כל המשמעויות, אני בטוח שימצאו את הפתרון לזה", אומר שוב. "אם לא, אני מצפה שיתנו גיבוי או פיצוי לחברות הישראלית. אני משוכנע שזה לא יהיה מתוך רוע-לב של הממשלה אלא מחוסר מחשבה והבנה שמדובר בהחלטה שמטרתה חיובית. איפשהו בדרך, בתהליך קבלת ההחלטות חסרה שימת הלב הקריטית להשלכות על החברות הישראליות".

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה