גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי ההמלצות: מה צפוי לקרות עכשיו עם תיקי נתניהו?

מי שסבור שסאגת תיקי נתניהו הסתיימה, ייאלץ להמתין עוד חודשים ארוכים להכרעת היועמ"ש אם לקבל את המלצות המשטרה ■ אם מנדלבליט יחליט להעמיד את רה"מ לדין, עוד ממתין הליך של שימוע

המשטרה פרסמה אמש (ג') את סיכום תיקי החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל דווקא היום חשוב לזכור כי גורלו המשפטי של נתניהו לא יקבע על-ידי המשטרה אלא רק על-ידי הפרקליטות; ודווקא היום חשוב להזכיר כי ישנם מקרים לא מעטים שבהם המשטרה מסכמת חקירה באמירה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של חשוד (או בעגה המקובלת "ממליצה" על העמדה לדין) - אך הפרקליטות יושבת על המדוכה ומחליטה לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום.

כך קרה לאחרונה, לשם הדוגמה, בעניינו של גיל שפר, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו. המשטרה המליצה להעמיד את שפר לדין בגין מעשה מגונה, אך הפרקליטות החליטה לסגור את התיק בשל חוסר ראיות.

בתווך הזה, שבין סיום החקירה והמלצת המשטרה לבין החלטה סופית של הפרקליטות, מתקיים לעתים הליך שימוע, שבמסגרתו מקבל החשוד - אם נמצאה נגדו תשתית ראייתית לכאורית לפלילים - הזדמנות נוספת לשכנע בחפותו.

וכל התהליך הזה אורך חודשים ארוכים. גם בתיקי נתניהו, לפי הנוהל המקובל, המשטרה תעביר את תיקי החקירה לפרקליטות, ואז ניסיון העבר מלמד כי ייקח לאנשי הפרקליטות - בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט - עוד חודשים ארוכים להחליט אם לאמץ את המלצות המשטרה במלואן או את חלקן ולזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי ובגין אילו סעיפים; וגם אם ייערך שימוע לנתניהו, יעברו אחריו עוד חודשים רבים נוספים עד שתתקבל החלטה אם להעמידו לדין.

ובמילים אחרות, הציבור הישראלי שכבר מחכה למעלה משנה לתוצאות החקירה - בין שמדובר במי שרוצה שנתניהו ייצא ללא פגע מהחקירה, ובין שמדובר במי שחושב שצריך להעמיד את ראש הממשלה לדין - יצטרך להמשיך להיאזר בסבלנות כדי לדעת אם בכוונת המדינה להעמיד לדין פלילי את נתניהו או לא.

תיק המתנות: שוחד או הפרת אמונים?

בינתיים, ניתן לומר שהמשטרה וגם לפחות חלק מהגורמים בפרקליטות רואים בתיק המתנות ("1000") כתיק שנמצאה בו תשתית ראייתית להעמדה לדין של נתניהו בגין שוחד או לכל הפחות בגין הפרת אמונים או קבלת דבר במרמה.

מנגד קו ההגנה של נתניהו, שלפיו "לא יהיה כלום כי אין כלום", מתבסס בעיקר על הטענה כי האלכוהול, הסיגרים, וטובות ההנאה האחרות שקיבל "במתנה" מאנשי העסקים, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, ניתנו על בסיס חברי בלבד. עוד טוען נתניהו כי הוא קיבל ייעוץ משפטי, שלפיו מותר היה לו לקבל את "המתנות".

כדי להוכיח שנתניהו עבר עבירה חמורה של שוחד במסגרת יחסיו עם מילצ'ן, יש להוכיח כי נתן תמורה למתנות שהמיליארדר הרעיף עליו. בנקודה זו לא פשוט לקשור בין המתנות וטובות ההנאה לבין מהלכים שעשה נתניהו לכאורה לטובת אינטרסים של מילצ'ן, למשל בנוגע לעסקת מכירת ערוץ 10, או הסיוע של נתניהו למילצ'ן בעניין הוויזה לארה"ב. זאת, גם לאור מערכת היחסים החברית לכאורה בין השניים, וגם כי נתניהו טוען שפעל ממניעים לגיטימיים ולמען אינטרסים של המדינה.

כך, למשל, לפי הפרסומים, נתניהו שוחח ב-2014 כמה פעמים עם מזכיר המדינה האמריקאי דאז, ג'ון קרי, כדי שיסייע להסדיר את אשרת השהייה של מילצ'ן בארה"ב. זאת, לאחר שארה"ב החלה להקשות בנושא על מילצ'ן, כשהתברר שהוא פעל בשירות המוסד. אולם נתניהו טוען כי ההתערבות הייתה אינטרס מובהק של המדינה, שצריכה, מוסרית ועניינית, לעזור למי שנפגע בשל העובדה שפעל בשליחותה.

תיק מוזס: "אותי חוקרים?"

אחד מהקלפים החזקים שבידי המדינה בשני התיקים הוא העדות שמסר ארי הרו, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, ועד המדינה שגייסה המשטרה. לפי פרסום בערוץ 10, הרו סיפר בעדותו כי נתניהו שאל את מילצ'ן אם הביא לו סיגרים, באותה שיחה ממש שבה ביקש ממנו מילצ'ן סיוע בהארכת תוקף הוויזה שלו לארה"ב. אם הדברים נכונים, יש בכך כדי להוכיח לכאורה את מערכת ה"קח ותן" שהייתה בין נתניהו למילצ'ן.

עדת מפתח נוספת היא העוזרת של מילצ'ן, הדס קליין, שמסרה עדות מפורטת שלפיה הזוג נתניהו הוא שיזם את קבלת ה"מתנות" ממילצ'ן ומפאקר. לשיטת המשטרה, עדותה של קליין מוכיחה כי הזרמת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים בשווי מאות אלפםי שקלים לאורך תקופה ארוכה מאנשי עסקים לנתניהו ומשפחתו לא יכולה להיחשב כ"מתנה".

במסגרת תיק "2000" חשוד נתניהו שקיבל שוחד ממו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בדמות הבטחה לסיקור אוהד לנתניהו ב"עיתון של המדינה", בתמורה לכך שנתניהו יפעל לצמצום עוצמתו של עיתון "ישראל היום", המתחרה ב"ידיעות". אולם, ב"שטח" לא נראה כי התוכנית יצאה לפועל, ובמציאות נתניהו פעל לא אחת נגד האינטרסים של מוזס.

נתניהו תימצת את קו ההגנה שלו בתיק זה כבר בינואר, כשאמר: "אין מי שנלחם נגד 'חוק ישראל היום' (החוק שהנועד למנוע את חלוקתו בחינם של העיתון - ח' מ') יותר ממני, ועשיתי זאת מטעמים של חופש הביטוי, של גיוון, של פלורליזם.. ואותי חוקרים? אותי מאשימים? זו בדיחה גרועה. לפני שחוקרים אותי, צריכים לחקור את כל 43 חברי הכנסת שהצביעו בעד החוק וקיבלו עיתונות מלטפת מנוני מוזס, ולא מתקפות חוזרות ונשנות מעל דפי העיתון, כפי שאני קיבלתי". 

הימים שאחרי ההמלצות

שאלה של מדיניות משפטית

בכל מקרה, מעבר להכרעה בראיות ובפרטים הקטנים, בבואם להכריע בתיקי נתניהו, יצטרכו היועמ"ש ובכירי הפרקליטות לשאול את עצמם אם החברה הישראלית יכולה להשלים עם מצב שבו ראש ממשלה דרש וקיבל מתנות וטובות הנאה בשווי-עתק מאנשי עסקים שהוא פעל לא אחת למען האינטרסים שלהם, והדבר לא יהיה מנוגד לחוק? והאם ייתכן שראש ממשלה יישב במחשכים עם מו"ל של העיתון הנפוץ במדינה (או השני הכי נפוץ) ויזמום איתו מזימות לקידום אינטרסים של שניהם, ייצור אתו מערכת יחסים מושחתת של "תן וקח" הרחק מעיני הציבור ועל גב הציבור, והדבר לא ייחשב פלילי?

במשפט, אפילו במשפט העוסק בעבירות צווארון לבן, אין שחור ולבן. מדובר בשאלות שהן לא רק שאלות של ראיות, אלא גם של מדיניות משפטית. 

הימים שאחרי ההמלצות

הקואליציה יציבה - לפחות עד הכרעת מנדלבליט

בזירה הפוליטית לא ניתן לזהות כיום שרים בולטים שיראו לראש הממשלה בנימין נתניהו את הדלת החוצה מיד לאחר פרסום המלצות המשטרה, וזאת גם כאשר הן יכללו את ההודעה המפוצצת על "חשד לעבירת שוחד".

כזכור, במצב דברם דומה יחסית לפני כעשור, לא המתין ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, לסיכום תיקי החקירה נגדו על-ידי המשטרה והודיע שלא יתמודד שוב על ראשות קדימה. שני שריו הבכירים (אז), אהוד ברק וציפי לבני, קראו לו לפרוש מתפקידו, כאשר הבינו את חומרת המידע שהתקבל בעדות המוקדמת של איש העסקים, משה טלנסקי, בפרשת "מעטפות הכסף". אולמרט הודיע כי לא ימשיך לכהן ראש הממשלה אחרי הפריימריז הצפויים על ראשות קדימה, ורק חודשיים לאחר מכן מסרה המשטרה את המלצותיה בתיק.

הפעם לא נראה כי שריו הבכירים של נתניהו ושותפיו לקואליציה ינהגו כמנהג ברק ולבני ו"יראו לו את הדלת". הפעם גם בסביבתו של נתניהו מעבירים את המסר שאין לו כוונה להתכופף בפני הודעת משטרת ישראל, ושממילא זה לא רלוונטי להמשך דרכו, שכן רק היועץ המשפטי לממשלה הוא בעל סמכות להחליט על כתב אישום.

גם אם יחליט מנדלבליט להגיש כתב אישום, ספק אם נתניהו ישקול להתפטר מתפקידו, והוא עשוי אף לבחור לנהל מערכת בחירות כאשר הוא מואשם בתיק פלילי, דבר שהוא חסר תקדים במדינה.

יצוין כי לשיטת נתניהו, פסק הדין שקבעו כי על שרים להתפטר כאשר יש החלטת יועמ"ש להגיש נגדם כתב אישום (הלכות דרעי ופנחסי) - אינם חלים עליו. זאת, כיוון שמעמדו של ראש הממשלה שונה ממעמד השרים (ראש ממשלה, בניגוד לשר, אינו יכול לחזור לתפקידו אם מזוכה בבית המשפט).

בצמרת הליכוד אין כיום שר שמוכן לשמש כ"כליא הברקים" של הזעם הליכודי ולהיות הראשון שיגיד פומבית שראש הממשלה נתניהו לא יכול להמשיך בתפקידו. הדבר מצריך מהם אומץ-לב ציבורי, כיוון שמתפקדי הליכוד צפויים לכעוס ואף להעניש את מי שיוביל את נתניהו אל מחוץ ללשכת ראש הממשלה. 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר