גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש: לא ניתן להקים תחנת משטרה במבנה בזק ברח' לינקולן

השופטת צילה צפת מתחה ביקורת על המדינה, שבכובע אחד אוחזת אינטרס בהשכרת המבנה לתחנת משטרה - ובכובע אחר, של וועדת הערר, היא הגוף שמאשר או לא מאשר את השימוש במבנה: "עמדת המדינה מעוררת קושי של ניגוד עניינים"

המבנה המיועד למשטרה / צילום: אמיר מאירי
המבנה המיועד למשטרה / צילום: אמיר מאירי

סופית: היזם ישראל לוי לא יוכל להשכיר את מרכזיית בזק ברחוב יהודה הלוי פינת לינקולן בתל-אביב למשטרת ישראל - כך קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה צפת, שדחתה את העתירה שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב נגד החלטת ועדת הערר המחוזית שלא לאשר שימוש של תחנת משטרה במבנה, זאת מאחר שתחנת משטרה אינה עונה על הגדרת השימושים הציבוריים המותרים בו.

בפסק הדין נחשף כי במהלך השנים האחרונות ובשל אי-הוודאות לגבי הקמת תחנת המשטרה, ביטל לוי את ההסכם עם המדינה להשכרת המבנה למשטרה, והמדינה תבעה את לוי בדרישה לאכוף את ההסכם.

מדובר במבנה בן 5 קומות, ששימש בעבר כמרכזיית בזק, אותו רכש היזם ישראל לוי מחברת חבס ב-46 מיליון שקל בשנת 2014. יעוד המבנה הוא ציבורי, ומותרים בו שימושים כגון מבני חינוך, מבני רווחה, שירותי חירום, שירותי דת, בריאות וכדומה.

לוי חתם על הסכם עם המדינה כי ישכיר את המבנה לתחנת משטרה, והגיש בקשה לשימוש חורג מהיתר לצמיתות, כך שהמבנה יוכל לשמש תחנת משטרה בשתי הקומות הראשונות, לצד הרחבת מרתפים לטובת חניון שהכניסה אליו תהייה מרחוב כורש המאופיין בבנייני מגורים.

תחנת המשטרה, אגב, הייתה אמורה להחליף את תחנת משטרת לב תל-אביב הפועלת ברחוב דיזינגוף 221, אשר עתידה לפנות את המבנה, שאף הוא בבעלות לוי, לטובת פרויקט מגורים ומלונאות. כנגד הבקשה הוגשו התנגדויות שנדחו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, שאישרה את הבקשה לשימוש חורג בנובמבר 2015.

חברות מועצת עיריית תל-אביב, ציפי ברנד, שלי דביר וגבי לסקי, הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית, שקיבלה את הערר באוגוסט 2016, זאת בנימוק כי החלטת הועדה המקומית התקבלה תוך ניגוד עניינים של חבר המועצה אלון סולר, שהוא בן זוגה של אדריכלית העובדת במשרד האדריכלים "בר אוריין" שהגיש את בקשת ההיתר. בנוסף, ועדת הערר קיבלה את הערר אף בנימוק מהותי כי לא ניתן לאשר שימוש של תחנת משטרה כחורג מהיתר, מאחר שמשטרה אינה מופיעה ברשימת השימושים המותרים. את חברות המועצה ייצג עו"ד דוד שוב.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב לא ויתרה והגישה באוקטובר 2016 עתירה מינהלית נגד ועדת הערר המחוזית (מהלך מפתיע, שכן מדובר בפרויקט שיזם פרטי מבקש להקים, ולא העירייה עצמה). הוועדה המקומית טענה כי לא נפל פגם של ניגוד עניינים בהחלטתה לאשר את ההיתר, שכן לסולר לא היה כל אינטרס אישי בבקשה, שכן בת זוגו היא עובדת שכירה במשרד "בר אוריין" שבו 40 אדריכלים. זאת בנוסף לעובדה כי ההחלטה לאשר את הבקשה התקבלה ברוב של 15 קולות, לעומת 8 מתנגדים בלבד. בנוסף טענה הוועדה המקומית כי שימוש של תחנת משטרה נופל בהגדרה של "שירותי מינהל וחירום עירוני וציבורי", ועל כן ניתן לאשרו.

מנגד טענו חברות המועצה כי עיריית תל-אביב יודעת כבר 19 שנה על הכוונה לפנות את תחנת המשטרה מרחוב דיזינגוף וכשלה במציאת פיתרון חלופי הולם. הן עמדו על כך שאין לאשר במקום תחנת משטרה, מאחר שהמילה "משטרה" אינה מוזכרת ברשימת השימושים המותרים בתוכנית. חברות המועצה אף ציינו כי קיימת התנגדות ציבורית נרחבת להקמת תחנת משטרה במקום.

במסגרת ההליך, טענו גם בעלי בניין ברחוב כורש 16, המצוי בסמוך למבנה, כי תחנת משטרה תפגע באיכות חייהם של דיירי הסביבה עקב הרעש שייגרם 24 שעות ביממה, עומסי תנועה שייגרמו עקב כניסה ויציאת רכבי משטרה ואזרחים שיבואו לקבל שירות מהמשטרה, כמו גם הפעלת צופרים.

מנגד, לוי, יזם התוכנית, טען כי המתנגדים שוגים בהנחה כי תחנת משטרה תהווה מטרד, שכן שימושים ציבוריים אחרים המותרים במקום מהווים מטרד עוד יותר גדול מתחנת משטרה שעיקר עבודתה משרדית.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מציגה: משטרת הבעיות

באופן תמוה, במארס 2013 ימים ספורים לפני מועד הדיון בעתירה, הודיעה ועדת הערר בהודעה משותפת עם ועדת הערר המחוזית ומשטרת ישראל, כי החלטתה מבוטלת, מאחר שהדיון בנוגע לשימושים המותרים יחזור לוועדה המקומית.

בית המשפט דרש מהמדינה להעביר את עמדתה בכתב, וזו העבירה ביוני 2017 את עמדתה והבהירה כי יש להשיב את הדיון לוועדה מקומית, וכי אין לכבול את שיקול-דעתה של הוועדה המקומית, שכן ניתן להתיר את השימוש המבוקש.

בפסק הדין מתחה השופטת צילה צפת ביקורת על התנהלות המדינה: "טענת המדינה כי ניתן להתיר את השימוש המבוקש מכוח התוכנית - נאמרה בשפה רפה וללא כל נימוק", קבעה.

עוד עולה מפסק הדין כי במהלך ההליכים ביטל היזם ישראל לוי את הסכם השכירות עם המדינה, לפיו המדינה תשכור את המבנה לטובת תחנת משטרה, ואילו המדינה הגישה תביעה נגד לוי בדרישה לאכוף את הסכם השכירות.

"עמדת המדינה מעוררת קושי של ניגוד עניינים" קבעה צפת. "המדינה - אשר מייצגת בכובעה האחד את משטרת ישראל, בעלת אינטרס כלכלי לקיים את ההסכם עם היזם ולהעתיק את משכנה של תחנת לב תל-אביב ברחוב דיזינגוף במהירות האפשרית לבניין בזק אשר בבעלות היזם - מצויה למעשה בניגוד אינטרסים, עת היא מייצגת בכובעה השני את ועדת הערר, המחויבת לבחון באופן בלתי מוטה ונטול אינטרסים את השאלה האם התוכנית מאפשרת שימוש של תחנת משטרה בבניין בזק כחריגה מהיתר".

השופטת הגדירה את ההסכמות אליהן הגיעו ועדת הערר והוועדה המקומית "תמוהה".

צפת קבעה כי החלטת ועדת הערר הייתה סבירה, וכי תחנת משטרה אינה עונה על הגדרת "שירותי מינהל וחירום עירוני וציבורי", שכן שירותי חירום ופעלים רק בעת חירום וסגורים ברוב ימות השנה, בניגוד לתחנת משטרה. "אין דומה רמת המטרד לסביבה שנגרמת משימוש של תחנת משטרה שוקקת ופעילה 24 שעות ביממה בכל ימות השנה, על כל הרעש והעומס הכרוכים בכך - לפעילות של שירותי חינוך, דת בריאות וספורט", קבעת צפת בפסק הדין.

היא מתחה ביקורת על הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, שביקשה להשוות תחנת משטרה שפועלת 24 שעות ביממה לבית אבות הפועל אף הוא באופן רציף, ומשרדי הג"א, העונים להגדרת חירום. "אין לקבל השוואה זו" קבעה צפת. "משרדי הג"א אינם פעילים 24 שעות ביממה אלא בשעת חירום, עת בשאר ימות השנה מדובר בפעילות שקטה ומתונה. בית אבות, לרבות מחלקה סיעודית, משמשים מקום מגורים לאוכלוסייה בוגרת, הפעילות בו מבוצעת בין כתליו, והמטרד שנגרם מדייריו, לרבות מטפליהם, נמוך בהרבה מזה הנגרם בסביבת מגורים רגילה", נימקה צפת בפסק הדין וקבעה כי לא ניתן להכליל תחנת משטרה ברשימת השימושים המותרים בהיתר.

עוד היא קבעה כי נכון שישנה חשיבות לאומית בהקמת תחנות משטרה, אך הדבר אינו רלוונטי כאשר השימוש אינו תואם את תוכנית בניין העיר.

צפת דחתה את העתירה והשיתה על הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב הוצאות משפט בסך 30 אלף שקל. 

עמותת התושבים "ירוק וגם בטון", שהובילה את המאבק הציבורי כנגד הקמת תחנת משטרה במבנה מרכזיית בזק מסרה כי "צר לנו, שלמרות שכבר לפני חצי שנה משטרת ישראל הודיעה שהיא מוותרת על המבנה, עיריית תל אביב המשיכה להתעקש ולבזבז את זמנו של בית המשפט בעתירת סרק. זהו ניצחון גדול לשלטון החוק, לתושבי תל אביב ולחברות וחברי המועצה שתמכו בתושבים. אנו שמחים שהשכל הישר ניצח, ושניסיונות העירייה לקדם מיזם נדל"ן בניגוד לחוק התכנון ותוך ניגוד עניינים כשלו באופן סופי. מכיוון שהיזם שמחזיק במבנה הודיע כבר כמה פעמים שאין בכוונתו להקפיד על ייעודו הקהילתי של המבנה, אנו מצפים שהעירייה תקיים את התב"ע כלשונה, תפקיע את הבניין באופן מיידי, ותמקם בו שירותי חינוך, קהילה ורווחה, החסרים מאוד במרכז תל אביב".

עוד כתבות

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק