גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לו רק משרד התחבורה היה משתף מידע

המשרד האמון על התחבורה לא משתף עיריות במידע ופוגע ביצירת מערכת הסעת המונים יעילה

פקק איילון רמת גן כביש מכוניות  איל-יצהר
פקק איילון רמת גן כביש מכוניות איל-יצהר

שני דוחות על כלכלת ישראל של שניים מגופי המחקר הנחשבים ביותר בעולם שבו ושיקפו בפנינו בשבוע שעבר את מצבה העגום של התחבורה הציבורית בישראל. המסקנה הלא מפתיעה של שני הגופים, היא שהגודש בכבישים הוא הבעיה התשתיתית מספר אחת של ישראל ביחס למדינות מפותחות אחרות. אחד הגורמים הכי חשובים לטיפול במשבר התחבורה הוא כמובן משרד התחבורה, אבל נראה כי לעיתים הוא עושה הכל כדי לא לפתור את הבעיה. קחו למשל את בעיית השקיפות. כאשר אנחנו מדברים על שקיפות אנחנו מניחים כי במשטר דמוקרטי המקום הראשון והטבעי שבו השקיפות תבוא לידי ביטוי הוא משרדי הממשלה ומוסדות הציבור. הידע הנצבר שלהם, הכספים שעוברים דרכם וההחלטות המתקבלות בהם הם למעשה הנכסים של הציבור, ואמורים לשמש לשיפור השירות לאזרחים, ולחיזוק האמון שלהם במערכת הציבורית בכלל.

אולם, מסתבר שבמשרד התחבורה צריך להיאבק גם על עניין מובן מאליו כמו שקיפות של מידע ונתונים הנאספים על נסיעות התחבורה הציבורית, מידע שיכול להביא, באופן ישיר ובזמן קצר יחסית, לשיפור השירות הניתן לנוסעים.

מערכות מידע הן כיום כלי חיוני לצורך העבודה השוטפת של ניהול תנועה בכלל ותחבורה ציבורית בפרט - הן מאפשרות גישה לנתונים חשובים שניתוח ובקרה שלהם מסייעים לתהליך התכנון והשיפור של הרשת כולה. מערכת כזו נמצאת כיום בשימוש של עיריית תל אביב-יפו, והיא כולל מידע על רשת קווי השרות בתחבורה הציבורית במטרופולין כולו, ומידע נלווה המסייע בתכנון הרשת העירונית וגם של הרשת המאפשרת הגעה ועזיבה של המרחב העירוני. גם לחברת נתיבי איילון יש מערכת דומה ובינה לבין העירייה מתקיים שיתוף פעולה מלא, שמסייע לזרימה טובה יותר של תנועה.

לצערי הסנכרון המבורך הזה לא מתאפשר עם הגורם המרכזי האמון על התחבורה הציבורית בישראל - משרד התחבורה. למשרד יש מערכת איסוף מידע המאפשרת קבלת מידע עדכני בזמן אמת על כל קווי התחבורה הציבורית בכל רגע נתון. בנוסף, מחזיק המשרד גם בנתונים מעודכנים של מערך התחבורה הציבורית: נסיעות נוסע, ספירות נוסעים, תלונות ציבור, צי רכבים ומעקבי ביצוע נסיעות של המפעילים. השימוש בנתונים אלה קריטי דווקא במערכות הסעת המונים. הם נאספים באמצעות חכמת ההמונים ומתארים באופן המדויק ביותר את הרגלי הנסיעה שלהם, שעות ואזורי הביקוש ועוד.

אלא שעל אף חשיבותם של נתונים אלו, משרד התחבורה אינו מאפשר לרשויות המקומיות לעשות בהם שימוש, למרות בקשות חוזרות ונשנות ובניגוד לכל היגיון בסיסי ולכללי השקיפות והמנהל התקין. הדבר היה אולי מתקבל אילו היה מדובר במידע רגיש או מסווג, אך בזמן שמהרשויות המקומיות נמנעת הגישה למערכות המידע, מקבלים גופים פרטיים גישה מלאה לכל הנתונים - משרדי תכנון וחברות ייעוץ עושים שימוש תדיר במידע לצורך תכנון תנועה, מסלולים ומערכות תחבורה, בעוד שרשויות ציבוריות, האמונות על ניהול חיי תושביהן, מודרות ממנו. זהו לא עוד מאבק מקומי על משאבים, אלא על זכות דמוקרטית בסיסית - אין שקיפות ללא דמוקרטיה ואין דמוקרטיה ללא שקיפות. במקום להשאיר את העבודה הזו בידי ארגוני החברה האזרחית, חייבת המדינה להעניק לרשויות המקומיות את כלי העבודה הדרושים ולקבוע קריטריונים ברורים לשקיפות ועמידה בכללי חופש המידע. הפתרון הטוב ביותר הוא כמובן הוליסטי - הקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות שיאגדו תחתיהן את כל הסמכויות בנושא, וישמשו כגורם המוסמך בנושא ניהול התנועה במטרופולין. אולם, עד שנגיע לכך, יש לאפשר לרשויות המקומיות גישה לנתוני משרד התחבורה, על מנת להעניק להם את הכלים המתאימים להתמודד עם האתגרים הצפויים לנו בשנים הקרובות בתחום התחבורה.

* הכותבת היא סגנית ראש העיר ת"א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה.

עוד כתבות

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש