גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השאלות הקשות שמעלה התאונה הקטלנית של מכונית אובר

אובר עצרה את הניסויים שלה במכוניות אוטונומיות בעקבות הריגת הולכת רגל על ידי אחת מהמכוניות האלו ■ השאלה כעת היא כיצד ממשיכים לבצע את הניסויים ברכבים באופן אחראי, שגם לא יעורר התנגדות וחשש וגם לא ימנע התפתחות טכנולוגית שעשויה להציל חיים

מכונית אוטונמיט  של אובר / צילום: רויטרס
מכונית אוטונמיט של אובר / צילום: רויטרס

התאונה שהתרחשה אמש בטמפה שבאריזונה, שבה נהרגה הולכת רגל מפגיעת רכב אוטונומי של אובר, ככל הנראה לא הייתה באשמת החברה - כך אמרה מפקדת המשטרה המקומית, סילביה מוייר, ל"סן פרנסיסקו כרוניקל". עם פרסום המקרה הודיעה אובר כי היא עוצרת את כל הניסויים במכוניות אוטונומיות, שאותם היא עורכת גם בערים נוספות בארצות הברית. זהו המקרה הידוע היחיד שבו רכב אוטונומי הביא למוות של הולך רגל.

המכונית האוטונומית, רכב שטח של חברת וולוו, נסע במהירות של 60 קמ"ש, חמישה קמ"ש מעל המהירות המותרת. עם זאת, מוייר אמרה שככל הנראה האשמה בתאונה היא הקורבן, שזוהתה כאיליין הרצברג, חסרת בית בת 49. הדברים נאמרו לפני סיום החקירה, ובהתבסס על תיעוד המקרה במצלמות הווידאו שהיו מחוברות למכונית. לדברי המפקדת, הרצברג ירדה אל הכביש שלא במעבר חצייה, הרחק ממקור תאורה. "הולכת הרגל יצאה מהצללים ישירות אל תוך הכביש, מאוד ברור שהיה קשה מאוד להימנע מההתנגשות הזאת בכל סוג של מצב נהיגה, אוטומטי או אנושי", מסרה.

הרכב היה במצב נהיגה אוטונומית, ובכל זאת, כנהוג בניסויים אלה, היה נהג ליד ההגה שתפקידו למנוע תאונות שנובעות מכשלים טכניים. עדיין לא ידוע אם הרכב נכשל בזיהוי האובייקט כאדם (הרצברג הסיעה אופניים עם שקיות ניילון מלאות קשורות לכידון), או שסבל מתנאי שטח בעייתיים. קיימת הסכמה רחבה שאובר פעלה נכון כשהשעתה את הניסויים לעת עתה.

משטרת אריזונה עוסקת כעת בשאלה מי נושא באחריות לתאונה - המכונית, כלומר חברת אובר, או הנהג, שעשוי לעמוד לדין. בחקירה צפויים להיות מעורבים חוקרים מהוועידה הלאומית לבטיחות תחבורתית וממנהל הלאומי לבטיחות בכבישים מהירים - גופים שמעורבותם בחקירת תאונות יוצאת דופן.

התאונה מעוררת מחדש את הדילמות הרבות הקשורות לרכבים אוטונומיים. ההנחה היא שהם בטוחים יותר מנהג אנושי, אך הם אינם פועלים מספיק זמן כדי לייצר נתונים סטטיסטיים מהימנים המוכיחים זאת. באריזונה החליטו הרשויות לאפשר ניסויים ברכבים אוטונומיים ללא הגבלה - דבר העשוי לשפר את הבטיחות העתידית של התושבים, אך גם לסכן אותם. ההחלטה להימנע מרגולציה בנושא התקבלה אמנם ללא מעורבות אזרחית, אך מנגד קשה לצפות מאזרחי אריזונה לקבל החלטה מושכלת בהיעדר נתונים.

תאונות דרכים, הגורמות למותם של 1.2 מיליון בני אדם בשנה, נגרמות במקרים רבים מטעויות אנוש. הכנסת הרכבים האוטונומיים לשוק נועדה, בין היתר, לטפל בתופעה: רכב אוטונומי לא ינהג עייף או שיכור, ולא ישלח הודעות תוך כדי נסיעה. השאלה כעת היא כיצד מבצעים את הניסויים באופן אחראי, שגם לא יעורר התנגדות וחשש וגם לא ימנע התפתחות טכנולוגית שעשויה להציל חיים.

אחד הדברים שעשויים לסייע בכך הוא שהחברה שעורכת את הניסויים, אובר במקרה זה, תוסיף אמצעי תיעוד (מלבד המצלמות) ותשתמש במידע שייאסף לצורך מניעת תאונות דומות בעתיד. שיטה דומה נהוגה למשל במטוסים, בדמות הקופסה השחורה. בנוסף, מחקר של האגודה האמריקאית של מהנדסים אזרחיים מצא ש-17 מהכבישים באריזונה נמצאים במצב רע מהממוצע הלאומי, הבעייתי כשלעצמו - כשהכוונה בין היתר לתאורה לקויה, לתשתיות ישנות ולהיעדר אמצעי בטיחות. ברור ששיפור התשתיות יסייע בצמצום התאונות, ככל הנראה גם כאלה שמעורבות בהן רכבים אוטונומיים.

אפשר אף לדרוש מהחברות עצמן לסייע בכך: כאשר גוף ממשלתי מאפשר לחברה פרטית לבצע ניסויים, החברה מקבלת מעבדה בחינם. במציאות שבה הניסויים במכוניות אוטונומיות הופכים לנפוצים יותר ויותר, ובצדק, הרגלוטורים יכולים להתנות אותם בסיוע בשיפור התשתיות המקומיות (מצב שכבר נהוג בניסויים בערים חכמות, למשל). השקעה כזו עשויה גם לאפשר את התאמתן לרכבים אוטונומיים בעתיד.

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

טסלה ונטפליקס מציגות: תוצאות הפוכות, והכלל החשוב ביותר בעונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?