גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק 2000 חוזר להשלמות חקירה; מסתמן: יאוחד עם תיק 4000

לפי מידע שבידי "גלובס", החתמתו של ניר חפץ על הסכם עד מדינה עשויה להביא לחיזוק הראיות נגד נתניהו בכל הנוגע לביצוע עבירת שוחד לא רק בתיק בזק אלא גם בתיק מוזס - ולפיכך נדרשות השלמות חקירה ● עם זאת, המשמעות היא כי ההכרעה בתיקים תידחה ● גם איחוד התיקים, אם ייצא לפועל, צפוי לחזק את התמונה הראייתית נגד רה"מ

בנימין נתניהו / רויטרס
בנימין נתניהו / רויטרס

מי שקיווה שחקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת נתניהו-מוזס (תיק 2000) הסתיימה אחרי שהמשטרה העבירה בפברואר האחרון את התיק לפרקליטות עם המלצה להעמיד את ראש הממשלה לדין בגין קבלת שוחד, ושהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יקבל החלטה בתיק בקרוב - צפוי להתאכזב. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", תיק 2000, העוסק בחשד לקשר מושחת בין ראש הממשלה לבין המו"ל של עיתון "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, יחזור בקרוב להשלמות חקירה במשטרה.

חקירת תיק 2000, אם כן, תחודש, ונתניהו יקבל עוד מרווח זמן עד שתתקבל החלטה בתיק, אבל למרות ההחלטה להחזיר את התיק למשטרה - לראש הממשלה אין סיבה אמיתית לחגיגה. אולי להפך. לפי המידע שבידי "גלובס", אחת הסיבות המרכזיות לחידוש החקירה, או להשלמות החקירה, בתיק 2000 היא הצורך להצליב מידע שמספק בימים אלה למשטרה ולפרקליטות עד המדינה, ניר חפץ, יועץ התקשורת של נתניהו לשעבר שהיה מקורב מאוד למשפחה. 

פרשנות: איחוד תיקי 2000 ו-4000 - עיכוב נוסף שעשוי לפתור את הקשיים של מנדלבליט

עיקר עדותו של חפץ נוגע אמנם בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000), אבל יועץ התקשורת לשעבר מספק מביא וכנראה עוד יספק בקרוב מידע חדש גם בנוגע להתנהלות של נתניהו בפרשות מוזס (תיק 2000) ובפרשת המתנות מארנון מילצ'ן (תיק 1000). ובמלים אחרות, השלמות החקירה שיתבצעו בתיק 2000 והמידע שכבר מספק חפץ אמנם יאריכו את משך הזמן של חקירת התיק אבל הם צפויים, או עלולים, לחזק את התמונה הראייתית נגד נתניהו.

"תיק 4000"

בתוך כך, לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל ברצינות רבה להורות בקרוב על איחוד תיקים 2000 ו-4000 לאור המאפיינים הדומים ביניהם, כך שקבלת ההחלטה אם להעמיד לדין את החשודים בשני התיקים תתקבל באותו זמן.

הן בתיק 2000 והן בתיק 4000 החשד המרכזי נגד ראש הממשלה הוא שהוא פעל לטובת אינטרסים עסקיים של אנשי עסקים רבי-השפעה המחזיקים בכלי תקשורת מרכזיים בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו. בשני התיקים החשודים המרכזיים חשודים בעבירות של מתן ולקיחת שוחד. במקרה של תיק 2000 מדובר במוזס ובסיקור ב"ידיעות אחרונות", ואילו בתיק 4000 מדובר בשאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק ובסיקור באתר וואלה מקבוצת בזק. לפי החשד בתיק 2000, בתמורה לסיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות", הבטיח נתניהו למוזס כי יפעל לצמצום תפוצתו של העיתון "ישראל היום", המתחרה של "ידיעות", ואילו לפי החשד בתיק 4000, בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה, ניתנו לבזק הגלות רגולטוריות בשווי כולל של כמיליארד שקל.

גורם המקורב לעבודת היועמ"ש העריך היום בפני "גלובס" כי האיחוד בין תיק 2000 לתיק 4000 הוא אפשרות "מאוד ריאלית". האיחוד עשוי לחזק את תמונת המצב הראייתית נגד נתניהו, אך גם להאריך מאוד את חקירת תיק 2000 הארוכה מאוד גם ככה.

על כל פנים, דמות המפתח בחקירות היא חפץ, שהיה במשך כמה שנים מאנשי הסוד הגדולים ביותר של נתניהו, ובעיקר של רעייתו, שרה. ב-5 במארס חתם חפץ על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. לחפץ יש מידע רב על מעורבותם לכאורה של הזוג נתניהו בפרשות השונות הנחקרות - שאותו הוא מוסר למשטרה בשבועיים האחרונים. במסגרת הסדר עד המדינה שנחתם עמו קיבל חפץ חסינות מלאה, והוא לא יועמד לדין פלילי. המגבלה היחידה שהוטלה עליו בהסדר היא לא להיות מועסק עוד בשירות המדינה. 

חקירה משולשת

בזמן שהיועץ מנדלבליט מתלבט האם לאחד את תיקי 2000 ו-4000 המשטרה ממשיכה לחקור במרץ את חשודי תיק 4000. אתמול (ב') נחקרו במקביל שלושת בני משפחת נתניהו, ראש הממשלה, רעייתו שרה נתניהו ובנו יאיר, ואלה עומתו עם עדויותיהם של שניהם מעדי המדינה בתיק, ניר חפץ ומנכ"ל משרד התקשורת המושעה שלמה פילבר.

חקירתו של נתניהו נערכה במעון ראש הממשלה בירושלים ונמשכה יותר מ-4 שעות. שרה נתניהו נחקרה במשרדי יחידת להב 433 של המשטרה בלוד ואילו יאיר נתניהו נחקר במשרדי רשות ניירות ערך בתל-אביב. חוקרי המשטרה רצו לעמת את שרה נתניהו עם חפץ, אך היא סירבה לכך, ולפיכך נערך עימות רק בין חפץ לבין אלוביץ.

ביטוי מובהק לגישת הפרקליטות ביחס לתיק 4000 אפשר למצוא בדברים החדים והברורים שאמרה לאחרונה מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד יהודית תירוש. "מדובר בפרשה מאוד חמורה של חשד של מתן ולקיחת שוחד, במתן סיקור 'אוהד'... מדובר ברתימת אתר מוביל (וואלה) לצורך סיקור מיטיב ועריכה, תמורת הטבות רגולטוריות מטעם משרד התקשורת, מנכ"ל המשרד, שר התקשורת, שהשווי שלהן עבור יורוקום בין 680 מיליון שקל במזומן ועד כמיליארד שקל, כולל תמורות מותנות".

נתניהו, אלוביץ, מוזס ושאר החשודים מכחישים בתוקף את החשדות נגדם, והם מאמינים שחפותם תוכח בקרוב. שעות ספורות לאחר חקירתו אתמול שידר נתניהו עסקים כרגיל. לאחר שיצא משני מפגשים חשובים עם שרי החוץ של גרמניה וצרפת, שבהם שוחח עמם על נושאי ביטחון, מסר ראש הממשלה: "היה לי עוד מפגש היום, בנושא אחר (החקירה. ח' מ'). גם הוא קשור לביטחון, אבל סוג אחר של ביטחון: הביטחון המוחלט שלי אחרי המפגש הזה, כמו המפגשים האחרים - שלא יהיה כלום - כי לא היה כלום. אז אני רוצה לאחל לכולכם חג פסח וכשר. תיהנו עם המשפחות שלכם. אני אהנה עם המשפחה שלי".

ספק אם המידע ש"גלובס" חושפים היום על השלמת החקירה בתיק 2000 ועל האפשרות כי תיקי 2000 ו-4000 יאוחדו, יסב לנתניהו הנאה.

"תיק 4000"

הייצוגית נגד "ידיעות": מהו מוצר הראוי להיקרא "עיתון"?

תיק 2000 הוליד גם תביעה ייצוגית לא-שגרתית, שמעמידה במרכזה שאלה עקרונית וחשובה - מהו עיתון ומהו מוצר הראוי להיקרא "עיתון"? בייצוגית נטען כי בעקבות הפרסומים מחקירת פרשת נתניהו-מוזס התברר כי "ידיעות אחרונות" הטעה את ציבור קוראיו במשך שנים. בינתיים, התביעה מעוכבת בשל המשך החקירה.

התביעה, ראשונה מסוגה, הוגשה בשמו של נועם זיצמן, על-ידי עורכי הדין אלירם בקל ועודד גזית. בתביעה נכתב כי במשך שנים התיימר "ידיעות" להיות עיתון שמספק חדשות באופן אובייקטיבי, אשר השיקולים שמנחים את עורכיו הם שיקולים ענייניים.

"במשך שנים ציבור הקוראים, ובכללם התובע הייצוגי, רכש את העיתון תוך שהוא מניח כי החדשות שהוצגו בפניו נערכו על-פי סטנדרטים עיתונאיים מקובלים והוצגו לו בשל חשיבותן, בשל מידת השפעתן המשוערת על החברה הישראלית, ולאחר שעורכי העיתון הפעילו שיקול-דעת מקצועי-ענייני ובחרו את המידע הרלוונטי ביותר לפרסום". אולם, לטענת התובע, מצג זה היה מצג-שווא. "הסתבר כי לא שיקולים ענייניים קבעו את תוכן העיתון, וכי במשך שנים היו אלה שיקולים כלכליים ואישיים של בעלי המניות אשר השפיעו באורח מהותי על תוכן העיתון. אין מדובר בהטיות מקריות או חד-פעמיות".

לפי הבקשה, "מדובר בעיוותים כאלה המובילים לכך שתוכן העיתון לא שיקף אף את השקפותיהם האמתיות של כותביו ועורכיו ואינו מהווה עוד מוצר עיתונאי העומד באמות-מידה מינימליות של עיתון בישראל".

העיתון ומוזס בראשו טענו מנגד כי הם אינם יכולים להתגונן בצורה ראויה מפני התביעה הייצוגית נגד "ידיעות אחרונות", משום שטרם ניתן לעיין בחומרי חקירת פרשת ביבי-נוני ובכללם בתמלילי השיחות בין ראש הממשלה לבין מוזס, שעליהם מבוססת התביעה. "ידיעות אחרונות" טען כי הייצוגית נעדרת בסיס ראייתי, שכן היא מושתתת על כתבות עיתונאיות. 

עורך הדין שייצג את מנדלבליט מצטרף לייצוג נתניהו; מהלך תמים?

עו"ד איל כהן, השותף המייסד של משרד כהן סטרשנוב לונדון, הצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה לצידם של עורכי הדין יעקב וינרוט ועמית חדד.

עו"ד כהן ייצג את היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, ד"ר אביחי מנדלבליט, בעת שהיה מזכיר הממשלה, בפרשת הרפז, והתיק בעניינו סגר.

בנוסף ועד לאחרונה ייצג עו"ד כהן את ניצב רוני ריטמן בפרשת ההטרדה המינית של המתלוננת צ. גם תיק זה נסגר. 

משרדו של עו"ד כהן דורג על-ידי D&B זו השנה השנייה ברציפות ברשימת משרדי עורכי הדין המובילים בתחום הצווארון הלבן.

מקורבים לעו"ד כהן מסרו כי משלמד את העובדות הנוגעות לתיקים בהם נחקר ראש הממשלה, הגיע למסקנה כי יש פער גדול בין הפרסומים עד כה לבין המציאות, וכי יש לו אמון מוחלט בחפותו של ראש הממשלה, והדברים יתבהרו בתקופה הקרובה.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה