גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דלק רכב חיפשה אוצר בזבל וחתמה עסקה שטלטלה את השוק

רכישתה של קבוצת ורידיס בידי דלק רכב נועדה, לפי המנכ"ל ובעל השליטה גיל אגמון, לנצל הזדמנות עסקית כדי לגוון את פעילותה של יבואנית הרכב ● אולם היקף העסקה, הקרוב למיליארד שקל, ייאלץ את דלק רכב לגייס הון - מה שיגדיל את הסיכון אבל גם את הפוטנציאל הטמון בחברה ● ניתוח

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

דלק רכב  טלטלה את המשקיעים שלה בחודשים האחרונים. הנהלת החברה הודיעה על כניסה לתחום איכות הסביבה, והתחיל להתעורר סנטימנט שלילי עמוק, שהביא לירידה של 25% במחיר המניה. ואולם בשבועות האחרונים, המניה החזירה את רוב הירידה. השוק מעכל את ההודעה ו"מקבל" את החלטת ההנהלה.

כשמדברים על הנהלה בדלק רכב, מתייחסים בעיקר לגיל אגמון - המנכ"ל המיתולוגי של דלק רכב, שלפני שבע שנים הפך להיות בעל השליטה בחברה, אחרי ששילם לקבוצת דלק מיליארד שקל במזומן. אגמון מימן את הרכישה בהלוואות, כשמולן המניות שרכש (22%) והמניות שצבר לאורך הדרך (כ-16.4%).

אז אגמון ושאר המנהלים בחברה והדירקטוריון של דלק רכב החליטו ללכת על עסקת ענק (גם עבור דלק רכב הגדולה), שלא קשורה לפעילות השוטפת - דלק רכב, המומחית ביבוא כלי רכב (מאזדה, פורד, ב.מ.וו) רוכשת חברה בתחום איכות הסביבה, ועוד בסכום של מיליארד שקל. עסקה מפתיעה, אפילו תמוהה.

חלוקת הדיבידנדים של דלק רכב מאז שנרכשה על ידי גיל אגמון

העסקה הזאת תשנה מהקצה אל הקצה את דלק רכב. החברה צפויה להשלים בחודשים הקרובים את רכישת השליטה (70%) בחברת ורידיס (לשעבר ואוליה ישראל), שעוסקת בתחום איכות הסביבה, ובמלים קצת פחות עדינות - עוסקת בזבל. מדובר בקבוצת חברות, שבין השאר, אוספות זבל, ממיינות אותו, מטמינות אותו וממחזרות אותו. נוסף על כך, יש להן גם פעילות של התפלת מים ופעילות אנרגיה. אז לא ברור עדיין מה מצאה דלק רכב בזבל, אבל אחרי ההלם הראשוני בשוק (והתגובה הקשה של המניה), השוק החליט לתת קרדיט לאגמון.

ורידיס מכרה ב-2016 (לפי המידע המבוקר שפרסמה דלק רכב) בהיקף של כ-887 מיליון שקל. הרווח התפעולי שלה הסתכם ב-113 מיליון שקל, וה-EBIDTA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) הגיע ל-25.6% ממחזור ההכנסות (כ-230 מיליון שקל). תוצאות לא רעות, וצפוי שהחברה צמחה גם לתוך 2017. גם המאזן של ורידיס נשען על הון משמעותי - 372 מיליון שקל, אבל המינוף שלה גבוה - היקף ההתחייבויות מסתכם ב-1.8 מיליארד שקל (נתונים לסוף 2016).

מאיפה יגיע הכסף לרכישה?

רכישת ורידיס נועדה, לפי אגמון, לנצל הזדמנות עסקית במטרה לגוון את הפעילות של דלק רכב. ואולם, אי-אפשר להתעלם מהיקפה המשמעותי, שעלול להכביד על דלק רכב. ורידיס נרכשת תמורת קרוב למיליארד שקל - מאיפה יגיע הכסף?

ובכן, ההון העצמי של דלק רכב מסתכם (נכון לסוף 2017) ב-667 מיליון שקל - כלומר, דלק רכב משקיעה יותר מהונה העצמי בתחום החדש. קופת המזומנים של דלק מסתכמת ב-23 מיליון שקל בלבד, כשמנגד, בצד ההתחייבויות, לחברה יש חובות פיננסיים גבוהים - 682 מיליון שקל לזמן קצר, 139 מיליון שקל לטווח ארוך. כלומר, אין לה בקופה חלק משמעותי מהסכום שהיא אמורה לשלם.

ומכאן, שדלק רכב תצטרך לממן את העסקה הזאת דרך בנקים, גורמים פיננסיים (ואולי גם גיוסים בבורסה). מתוך מיליארד השקלים שהיא צריכה לארגן ,100 מיליון שקל יהיו בהלוואות מוכר (המוכרת של ורידיס תתן הלוואה של 100 מיליון שקל). ואולם, מעבר לכך, החברה תצטרך מימון פיננסי.

זה יהפוך את המאזן של החברה לממונף הרבה יותר מהמצב הקיים. במצב הנוכחי, הון של 667 מיליון שקל מחזיק מאזן של 2.5 מיליארד שקל, אבל כדי לסגור עסקה דלק רכב צריכה התחייבויות נוספות של כ-1 מיליארד שקל - כלומר, המאזן כבר יעלה ל-3.5 מיליארד שקל, וזה עוד בלי להביא בחשבון את האיחוד של ורידיס.

ורידיס סוחבת בעצמה חוב של 1.8 מיליארד שקל, והסכום הזה יתחבר לדוחות המאוחדים של דלק רכב - כך שהמאזן שלה עלול להגיע לסדר גודל של 5 מיליארד שקל, וזה כבר מבטא סיכון גדול מאוד - הון דק מחזיק מאזן עמוס בהתחייבויות פיננסיות.

זה עוד לא אומר שהעסקה לא טובה - זה אומר שהסיכון הפיננסי גדל, אבל בהתאמה, גם הסיכוי או הפוטנציאל גדל. סיכון וסיכוי הולכים יד ביד. כשהסיכון גדל בגלל מינוף, הרי שאותו מינוף עובד לשני הצדדים: אם תהיה הצלחה, זאת תהיה הצלחה "בריבוע". לצורך המחשה: במינוף של 10, רווח של 1% הופך לרווח של 10% - זה צד הסיכוי/פוטנציאל; בעוד שהפסד של 1% מתורגם להפסד של 10% - זה צד הסיכון. עסקת ורידיס מגדילה את הסיכון ויוצרת סיכוי להשבחה.

מקור מימון חשוב לעסקה הוא תזרימי המזומנים השוטפים. דלק יודעת לייצר מזומנים: בשנה האחרונה ייצרה החברה כ-490 מיליון שקל, והרוויחה כ-350 מיליון שקל. כלומר, אם הקצב יישמר, דלק תוכל להשיג מימון (או להחזיר את המימון בגין הרכישה) ממקורותיה העצמאיים בתוך שנתיים-שלוש, וזה הישג גדול.

במקביל להישענות על התזרים והרווח העתידיים, הנהלת דלק רכב עצרה את הדיבידנדים הנדיבים, והסיבה לכך ברורה - לעצור את העברת המזומנים לבעלי המניות ולהגדיל את הקופה של החברה לצורך רכישת ורידיס.

אז אולי בעוד שנתיים-שלוש לא נבין בכלל שדלק רכב התמנפה פי שניים לצורך העסקה הזאת, אבל בינתיים יש לחברה ולאגמון משוכה לא פשוטה לעבור. אגמון עצמו עבר את העסקה הגדולה הראשונה בהצלחה.

שבע שנים עברו מאז שאגמון, המנכ"ל המצליח של דלק רכב, נהפך לבעלי החברה. אגמון רכש אז 22% ממניות דלק רכב תמורת מיליארד שקל (כשנוסף על כך, הוא החזיק במניות נוספות בשיעור של 16.4%). הוא רכש את המניות במחיר של 50 שקל למניה, ושימו לב מה קרה מאז: חולק דיבידנד מצטבר של 30.65 שקל למניה, והמניה נסחרת ב-26.5 שקל, ובסך הכל הערך של אגמון מסתכם בכ-57 שקל למניה. כלומר, יש כאן רווח (במיוחד בהינתן שהדיבידנדים הוחזרו לאורך כל השנים), ועדיין בהינתן הריבית על המימון, מדובר בערך באיזון.

למרות המספרים היפים של דלק רכב, ולמרות התזרים המשמעותי והדיבידנדים הנדיבים, עסקת הרכישה של אגמון לא התבררה כעסקה מוצלחת, ואולי זאת הסיבה לכך שאגמון הולך הפעם על עסקה אחרת. אולי הוא מבין שהתחום של יבוא רכב אינו העתיד (במיוחד על רקע הטכנולוגיות המהפכניות, כולל רכב אוטונומי), ושכדי לשחזר את הרווחים הלא-נורמליים של החברה, צריך לעשות עסקה שנראית, לכאורה, לא נורמלית.

■ הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו. 

עוד כתבות

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שש השנים הרעות של אדוארדו אלשטיין: יוצא להסדר חוב באי.די.בי לאחר ששפך לתוכה כ-3 מיליארד שקל

טיוטת ההצעה של אלשטיין לחיזוק מבנה ההון של חברת אי.די.בי כוללת הזרמת הון של 300 מיליון שקל ותספורת לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל - כשליש מהחוב ● מניות ישראייר יירשמו למסחר בבורסה

ניהול חדשנות בהייטק הישראלי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מחקר: ישראל במקום השלישי בדירוג האקוסיסטמים הטכנולוגיים המובילים

סקר של חברת היעוץ הישראלית-שוויצרית StartupBlink מצביע על התחזקות של ישראל בדירוג האקוסיסטמים הטכנולוגיים העולמי מהמקום הרביעי למקום השלישי ● בדירוג הערים: תל אביב יורדת בדירוג מהמקום השישי לשביעי ● בייג'ינג ושנחאי מזנקות

סוחרים בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

וול סטריט ננעלה בעליות; מדד נאסד"ק נשק לשיא

המדדים דאו ג'ונס, ו-S&P 500 קפצו ב-3.15% ובכ-2.6%, בהתאמה ● כ-2.5 מיליון אמריקאים חזרו לשוק העבודה בחודש מאי ● ראלי בענף התעופה: מניית אמריקן איירלינס זינקה בכ-7% בואינג הוביל את העליות בדאו ג'ונס עם תוספת של 10% ● מחיר הנפט מתקרב ל-40 דולר ● הזהב יורד בכ-2.3%

איקאה בצומת אשתאול / צילום: שלומי יוסף, גלובס

צו סגירה זמני לכשליש ממתחם איקאה באשתאול

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל חלקית את בקשת המדינה שלא להפעיל כ-8,000 מ"ר ממתחם איקאה החדש באשתאול ● מדובר בחלק התפעולי, ולא בשטחי החנות עצמה

סניף איקאה אשתאול - כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איזה שיא נדל"ני נשבר השבוע והתסבוכת של איקאה באשתאול. כותרות הנדל"ן

איפה יפצו יזמי פינוי בינוי את השכנים במיליון שקל ומדוע ● מה עומד מאחורי התסבוכת של סניף איקאה החדש ● מכת הביורוקרטיה של היתרי הבנייה בישראל, ועסקת הנדל"ן של רומן אברמוביץ' שהדהימה את עולם הנדל"ן

אלפא ג'וליה וולוצ'ה 2020 / צילום: יח"צ

"רומיאו ויוליה" של עולם הרכב: אלפא רומיאו מציגה רומן בהמשכים

מכונית הספורט-סלון אלפא ג'וליה וולוצ'ה 2020 היא קלאסיקה מודרנית עם עיצוב שפונה לרגש והתנהגות דינמית, שכבר קשה למצוא כיום ● הגרסה המחודשת לא מיישרת קו עם הגרמניות באגף האלקטרוניקה אבל מדובר באופציה ייחודית

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

שוב התפוצץ המו"מ בין הנהלת אל על לנציגי הטייסים

נציגי הטייסים טוענים שהפיצוץ במו"מ הגיע על רקע הסירוב של בעלי החברה להזרים הון לחברה לפי דרישות האוצר ● עוד נטען לאי נכונותם של בעלי החברה, משפחת בורוביץ המחזיקה בחברת כנפיים, לדון עם הטייסים על התמורה להשקעה הנדרשת מהם, כלומר מתווה של אופציות או חלוקה של רווחים עתידית

מה נמכר לאחרונה ב-800-750 אלף שקל בצפון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מה אפשר לקנות עם 800 אלף שקל בצפון

קוטג' בן 4 חדרים בבית שאן או בעפולה, דירת 4 חדרים במעלות תרשיחא או 
דירת 3 חדרים בקריית ביאליק

 

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מועצת התאגיד: כמחצית מהגרעון הוא כתוצאה "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה"

המועצה היוצאת הנחתה את הנהלת התאגיד להימנע מפגיעה בליבת עשיית התאגיד ובעובדים "שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר" ● למרות זאת, היום קיבלו העובדים הודעה על צעדי צמצום

שדה התעופה האנדה בטוקיו  / צילום: שאטרסטוק

כבר לא תהיה "גדולה ביפן": אלו קווים אל על מתכננת לבטל?

הקו לטוקיו שאמור היה להיות הראשון שמחבר ישירות בין שתי ישראל ויפן לא ייפתח בינתיים ● קווים נוספים שאל על מבטלת הם הקו לוונציה שסגור להזמנות עד לספטמבר והקו לסופיה שההזמנות אליו סגורות עד לחודש דצמבר ● הקו לסן פרנסיסקו סגור להזמנות עד לחודש מרץ 2021

זאב פרבמן, מנכ"ל לייטריקס / צילום: איל יצהר, גלובס

האיש שהצמיח חד קרן תוהה מתי יורדים מרכבת ההרים של היזמות

זאב פרבמן גדל בסיביר, עשה דוקטורט בירושלים ועזב את האקדמיה כדי להקים את לייטריקס, שפיתחה אפליקציה לעיבוד תמונה למובייל ● לאחר שהביא את החברה לשווי של יותר ממיליארד דולר הוא תוהה איך ממשיכים מפה, ומתעמק בשאלות כמו מה מניע יזמים והאם ההשקעות בהייטק זורמות למקום הנכון

קנצלרית גרמניה והזוג הנשיאותי האמריקני בטקס לציון 100 שנים למלחה"ע הראשונה / צילום: רויטרס

הידרדרות ביחסי גרמניה-ארה"ב: טראמפ הורה להוציא אלפי חיילים אמריקאים מהמדינה

אחת מהסברות לתזמון הנוכחי הוא כעס בבית הלבן על קנצלרית גרמניה, שסירבה להגיע באופן אישי לפסגת ה-G7 שתתקיים באמצע החודש בארה"ב● טראמפ איים לעשות זאת כבר בעבר, במהלך העימותים הכלכליים עם גרמניה ואירופה ועל רקע מלחמת הסחר וכן אי-נכונותה של גרמניה להגדיל את תקציב הביטחון שלה כחלק מנאט"ו

האלגוריתם של Skyline AI / הדמיה: יח"צ

הסטארט-אפ Skyline AI רואה בקורונה הזדמנות צמיחה

עד היום גייסה החברה 25 מיליון דולר בשני סבבי ההשקעה ● "התקופה הזו יצרה עבורנו הזדמנות צמיחה אדירה והוכחת היתרון הבולט של הטכנולוגיה, בתקופה שבה שוק הנדל"ן בארה"ב קפא והשתנה בפרק זמן קצר מאוד"

ניהול בימי קורונה

מחקר אחד בשבוע: איך מנטרלים סטריאוטיפים והטיות בלתי מודעות?

גם אנשים שמחשיבים את עצמם לנאורים, רציונליים ומודעים, פועלים לא פעם בהסתמך על דעות קדומות. כך אפשר להתגבר על זה

ההתנחלות אפרת ביו"ש / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כמה ישפיע סיפוח? תלוי אם את ישראלית או פלסטינית

החלת החוק הישראלי על חלקים משטח C לא תהיה רק פעולה סמלית ● הניהול באמצעות צווים צבאיים יפנה מקום לרשויות אזרחיות, ולמשטר שבו קל יותר להפקיע קרקע פרטית ● ההשפעה על חיי היומיום תהיה מוגבלת אצל מתנחלים, אבל מהפכנית לפלסטינים במקרה שיקבלו תושבות

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

וול סטריט ננעלה בירידות: הנאסד"ק איבד 0.7%, אמריקן איירלינס המריאה בכ-40%

אמריקן איירליינס דיווחה על עלייה של 71% בכמות הנוסעים היומית במאי לעומת אפריל ● מספר דורשי העבודה בארה"ב בשבוע החולף עלה מעבר לצפי ● פייסבוק תחל לסמן מידע מגופים ממשלתיים ברשת, בעיקר של סוכנויות ירידות מרוסיה וסין ● חשד להלבנת כספים בקזינו בסינגפור של לאס ווגאס סאנדס בבעלות שלדון אדלסון

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ה-IPO הטכנולוגית הגדולה ב-2020: זום אינפו נסקה ב-60% בנאסד"ק

חברת המודיעין העסקי זום אינפו שהוקמה על ידי היזם הישראלי יהונתן שטרן צלחה הערב הנפקה ראשונית בנאסד"ק לפי שווי חברה של יותר מ-8 מיליארד דולר

שרית פירון / צילום: איל יצהר

עם אקזיטים של למעלה מ-4 מיליארד דולר, שרית פירון מחפשת לקחת את הסיכון הבא

הילדות במשפחה דלת אמצעים, ההתגלגלות המקרית לתחום הטכנולוגי, והאקזיט המרשים בסטארט־אפ דאטורמה ● שרית פירון, מנשות ההייטק הבולטות בישראל, עומדת בראש קרן ההשקעות Team8 Capital שהושקה השבוע, ומשוכנעת ש"חברות עם טכנולוגיה אמיתית" יוכלו לצלוח גם את משבר הקורונה

הפגנה בקליפורניה בשבוע שעבר, במחאה על הסגר  / צילום: Ronen Tivony, רויטרס

מצאו פרצה: כך סידרה הקורונה לבעלי בניינים במנהטן סיוע חלומי

עשרות חברות נדל"ן בארה"ב הצליחו לקבל סיוע בהיקף עשרות מיליוני דולרים באמצעות חברות ניהול, בגלל "חור" בתוכניות הסיוע

פולי ברונשטיין / צילום: אלעד גוטמן

המינוי שבוטל ועורר סערה: בכירים בליכוד אספו חומרים על מנכ"לית קרן היסוד המיועדת לפני שנפסלה

פולי ברונשטיין כבר נבחרה לתפקיד מנכ"לית קרן היסוד והתחילה חפיפה, כשפתאום קיבלה הודעה על ביטול המינוי ● הנימוק הרשמי: קיצוצים בעקבות משבר הקורונה ● בכיר בליכוד ל"גלובס": "היא, שפעלה להפיל את נתניהו, באמת חשבה שתוכל להתמנות לתפקיד במוסד לאומי חשוב?"