*** הכתבה בשיתוף עו"ד דובי דוניץ

במרבית פרויקטי התמ"א 38, בעלי המקצוע המעורבים דוגמת עו"ד, מפקח/מהנדס ושמאי, מקבלים את שכרם מהיזם. מצב שכזה עשוי ליצור לעיתים אי-הבנות ומהמורות בדרך להוצאת הפרויקט לפועל באופן חלק.

לדברי עו"ד דובי דוניץ, ממשרד עורכי הדין דובי דוניץ ושות', בגלל אופייה המיוחד של תמ"א 38, הדיירים נכנסים לפרויקט עם מעט רצון להכניס את היד לכיס. על כן הם מסתפקים במועט - קרי בבעלי המקצוע שהיזם גייס, דבר שלא היה קורה אילו מדובר היה בעסקה פרטית שלהם, לרכישת דירה למשל.

הוא מסביר כי "על מנת לשמור על האינטרסים של הדיירים מן הראוי שבעלי מקצוע הקריטיים לפרויקט כגון, כאמור, עו"ד, מפקח/מהנדס ושמאי יהיו בלתי תלויים ולא כאלה המתואמים עם היזם. כל אלו אמורים לדאוג לאינטרסים של הדיירים. פרויקט תמ"א 38 דורש התארגנות פורמלית שאינה פשוטה, ועל עורך הדין, למשל, להתנהל מול היזם ומול הרשויות ואף מול בעלי הדירות במקרה של חילוקי דעות פנימיים. לדבריו יש לעשות זאת לאורך כל התקופה: גם בעת המו"מ עם היזם וגם לאחר החתימה בתקופת הפרויקט.

עו"ד דוניץ מסכם ואומר כי "עסקת התחדשות עירונית היא אחת הרציניות שמבצעים אנשים בחייהם ויש לגשת אליה עם בעלי מקצוע מהשורה הראשונה. ממש כפי שאדם הזקוק להתערבות כירורגית יפנה למומחה הכי טוב שידו משגת, כך גם צריך לנהוג בפרויקט תמ"א 38 וחשוב להביא בחשבון את העלויות של בעלי המקצוע בתקציב הפרויקט".