גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התואר הכי פרקטי בדרך להכחדה

אל תתפתו לתואר בניהול, העדיפו את זה שיבנה לכם קריירה ועל הדרך יתמוך בעתיד המדינה

השכלה גבוהה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השכלה גבוהה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אתמול נתקלתי בכתבה מטרידה העוסקת בדוח של ועדת מומחים בינלאומית, שקבעה כי לימודי הכלכלה בישראל הם על סף הכחדה. מצבם העגום של החוגים לכלכלה, בריחת המוחות והירידה הדרסטית במספר הסטודנטים, המרצים והפרסומים מסכנים על-פי הדוח את עתידה של מדינת ישראל, שהולכת ומאבדת את אחד מתחומי המחקר הקריטיים לביטחונה הכלכלי והחברתי.

מעדיפים קלות על איכות

מנקודת המבט של שוק העבודה, הדוח הזה מדאיג אותי גם ברמת המאקרו, כלומר בהיבט של איכות האנשים שהאקדמיה משחררת לשוק העבודה, וגם ברמת המיקרו, דהיינו מהיבט של ניהול הקריירה של הנוטשים את התחום, וזאת משום שתואר בכלכלה הוא מהבסיסים הטובים ביותר לשורה ארוכה מאד של מקצועות בכל מגזרי המשק.

אני לא מכירה את הנתונים לעומק, ואין לי מושג לאן נעלמו הסטודנטים לכלכלה, אבל כנראה שהם לא ברחו למדעי הרוח או למדעים לא שימושיים אחרים, גם לא לעבודה סוציאלית או לסיעוד. אני מנחשת שמקצתם פנו למקצועות ההנדסה שמבטיחים קריירה מתגמלת יותר, חלק העדיפו ללמוד חשבונאות - מקצוע הנחשב יותר פרקטי ממקצוע הכלכלה (ובטעות גם נתפס כמקפצה הטובה ביותר לתפקידי מנכ"לות), אבל רובם כנראה שמסתובבים להם בחוגים לניהול, משחיתים את זמנם על תואר ראשון במינהל עסקים.

מצד אחד אני מבינה אותם. להוציא תואר ראשון במינהל עסקים הרבה יותר קל מאשר תואר בכלכלה, בוודאי במכללות, רק שהתואר הקל הזה הוא לא מקצוע, בסך-הכול BA כללי בביזנס שאינו מקצר את הדרך לתפקידים ניהוליים כפי שמרבית האוחזים בו מאמינים בטעות. התוצאה היא כרטיס כניסה הרבה פחות טוב לשוק העבודה, ונחיתות משמעותית בהשוואה לכלכלנים אותם מעסיקים מעדיפים בלי לחשוב פעמיים לאיוש שורה ארוכה של תפקידים.

לא אגזים אם אומר שמבין המקצועות הפרקטיים שאינם הנדסה לסוגיה מחד, או המקצועות הטיפוליים מאידך, הרי שתואר בכלכלה הוא מהפרקטיים ביותר באקדמיה, תואר שלו הייתי חוזרת לגיל 20 הייתי בוחרת בו בלי שום ספק. מדוע? כי טווח המקצועות אליהם אפשר לצמוח עם תואר שכזה הוא הרחב ביותר.

כלכלנים מגיעים רחוק

אם תסתכלו על חברה קלאסית, להוציא את אגפי הייצור, מחקר ופיתוח, הנדסה וייעוץ משפטי, כלכלנים יכולים להתברג כמעט לכל אחד מהאגפים האחרים בלי שום בעיה, ולהתקדם עד כס המנכ"ל (מספר לא מבוטל של מנכ"לים שעמדו ועומדים בראש חברות מהגדולות במשק הם כלכלנים בהשכלתם).

נתחיל במסלול הקלאסי - התברגות בחברות ייעוץ כלכלי או במחלקות הכספים בארגונים השונים במשק, החל מהמגזר העסקי (בתעשיית ההייטק ובתעשיות מסורתיות), דרך המגזר הפיננסי שם כלכלנים צומחים לתפקידים הבכירים ביותר במגזר, וכלה במגזר הציבורי שמעסיק כלכלנים במרבית הגופים ובראשם במשרד האוצר, במשרד הכלכלה, בביטוח לאומי וכו'.

הכלכלנים הללו יכולים להתפתח מקצועית או ניהולית ולהישאר בתחום הכלכלה לכל אורך הקריירה, ומאידך הם יכולים לבחור בשורה של מסלולים מקצועיים חליפיים באגפים אחרים בארגון, שבחלקם יצליחו להתקדם לתפקידים בכירים יותר מהכלכלן הקלאסי (כלכלנים בחברות שאינן פיננסיות מתקדמים רק עד לתפקיד ראש אגף כלכלה, כיוון שמרבית החברות מתעקשות על רואה חשבון בתפקיד סמנכ"ל כספים).

למשל, כלכלן בהשכלתו יכול להתברג לתחום המכירות ולצמוח בתוכו עד לתפקיד המנכ"ל (מרבית החברות במגזר העסקי מקדמות את סמנכ"לי המכירות למנכ"לות), הוא יכול לבחור במסלול ניהול שיווק או במסלול ניהול פיתוח עסקי - מקצועות שפותחים בפניו את האפשרות להתקדם לתפקיד סמנכ"ל, ואם הוא ממש חושק בתחומים רכים יותר אין שום בעיה להתברג לניהול המשאב האנושי (דרך גיוס, שכר והטבות וכו'), גם שם אפשר לצמוח עד לתפקיד סמנכ"ל.

ובזאת לא תמו האופציות שעומדות בפני כלכלנים בהשכלתם שיכולים להוביל מערכי שירות, מערכי רכש, מערכי תפעול בחברות שירותים, ועוד שורה ארוכה של תפקידים שכלכלנים עשויים למלא ברמה גבוה יותר מבעלי תארים אחרים, בוודאי מבוגרי מינהל עסקים.

מחזקים את הכלכלה

ואיך זה יעזור למולדת? גם אם אתם לא מתכננים להפוך לחוקרים מובילים בתחום, הבחירה שלכם בלימודי כלכלה תחזק את החוגים הדועכים, תגדיל את מספר המרצים, המחקרים, הפרסומים, תסייע לישראל לשוב למקומה כמובילה עולמית בתחום, שכה חשוב לביטחוננו הכלכלי והחברתי.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות: "מי שיכול, דורש מהמעסיק שיפור"

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים