גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסינים סיימו את שלבי הפיילוט ומציעות תמורה הולמת לאגרה

הג'יפון הסיני הראשון בארץ הקודש, MG-ZS, הוא לא הזריז והמתוחכם בשוק, אבל מציע עיצוב אופנתי, מרחב מכובד ורשימת אבזור מרשימה עבור מחיר צנוע ● המתחרים מאירופה, יפן וקוריאה צריכים לצאת מהשאננות

בשבוע שעבר נפתחה תערוכת הרכב הבינלאומית של בייג'ין ומי שעוקב אחרי הסיקור שלה במדיה לא יכול היה שלא להבחין בשינוי מהותי. אם עד לפני כמה שנים התייחסה המדיה המערבית לכלי הרכב הסיניים בציניות והדגישה את הניסיונות של המקומיים לחקות דגמים מערביים, כיום מגיעים המערביים לתערוכה כדי ללמוד ולקבל תובנות על עתיד עולם הרכב.

מה גרם לשינוי הדרמטי? אנחנו יכולים להכביר כאן מילים על התרבות הסינית, על היתרונות של יד ממשלתית מכוונת ותומכת, ועל מוסר עבודה ומוטיבציה. אבל בשורה התחתונה, המנוע העיקרי מאחורי הקפיצה האדירה של תעשיית הרכב הסינית בשנים האחרונות הוא הכסף. כאשר בשוק המקומי שלכם נמכרים 30 מיליון כלי רכב בשנה והביקוש עולה על ההיצע, וכאשר אתם נהנים מבורסה מנופחת ומהשקעות של טייקונים מעולם ה-IT והסחר, אתם יכולים לקנות את כל כוח האדם והנדסת ייצור הרכב המתקדמת של המערב שבהם אתם חפצים. ואם המתחרים המערביים מרגיזים אתכם, אז קונים גם אותם.

קחו, למשל, את רכב הפנאי הקומפקטי החדש MG-ZS מבית היצרנית הסינית SAIC, שנחת כאן לפני כמה שבועות. אחרי כמה ניסיונות כושלים לשווק כאן כלי רכב עם אוריינטציה אוריינטלית מגיע אלינו כעת ג'יפון שנראה כאילו נתפר ותוכנן עבור הפלח הלוהט ביותר באירופה. יש לו מנוע טורבו, שפותח בשיתוף ג'נרל מוטורס, תיבת הילוכים אוטומטית יפנית ועיצוב שתוכנן בסטודיו של MG בבריטניה על ידי המעצב הראשי לשעבר של ניסאן-אירופה, שחתום בין השאר על עיצוב קשקאי המצליח.

העיצוב נראה די גנרי לפלח ולא מנסה להיות מקורי, אבל עדיין מצליח להיראות עדכני, ידידותי ורענן, תוך שהוא מחצין חרטום עם גריל גדול ופנסים מתוחכמים ונראה גדול ויקר מהמקובל בפלח ה-100 אלף שקל. הרחוב הישראלי הגיב בחיוב וגילה התעניינות רבה ברכב ההדגמה האדמדם שלנו, אם כי בליווי השאלה המתבקשת, "מה זה MG?".

תא הנוסעים ממשיך את הרושם של העיצוב החיצוני. הוא ניצב גבוה יחסית עם סף נוח לכניסה/יציאה ומציע מרחב פנים מרשים ומתוכנן היטב יחסית לקטגוריה. בסיס גלגלים נדיב מספק שפע של מרחב ברכיים מאחור, הגג הגבוה תורם לתחושה המרווחת והמושב האחורי השטוח יכול לאכלס שני מבוגרים פלוס. תא המטען הוא הגדול ביותר בקטגוריה. הנהג והנוסע שלצידו נהנים מתנוחת נהיגה גבוהה והראות סבירה לכל הכיוונים, למעט החלון המשולש הזעיר וחסר הערך שעל עמוד הגג האחורי.

איכות הייצור הנראית לעין משדרת מסר חיובי, עם מרווחים הדוקים, צביעה איכותית, בידוד רעשים מתקבל על הדעת וחומרי דיפון נעימים בסביבת הנהג. פה ושם אפשר להבחין בהרגלים ישנים של הסינים כמו שימוש עודף בפלסטיק מבריק, שקולט טביעות אצבע ודיפונים די בסיסיים בתחתיות הדלתות ובתא הכפפות. אבל בסך הכל אין הרבה הבדלי איכות מובחנים לעומת כלים אירופיים או קוריאניים מהקטגוריה ההתחלתית. עיצוב עמדת הפיקוד מאמץ את הגישה "גם אני" עם מחוונים אנלוגיים ברורים, מחשב דרך יעיל והנדסת האנוש ברורה וקלה להסתגלות.

כרגיל אצל הסינים, הקלף החזק הוא האבזור התקני ומדובר ב"פול האוס". בגרסה הבכירה, שעולה 106 אלף שקלים על הכביש, מקבלים בין השאר ריפוד עור סינתטי שנראה ומרגיש די דומה לדבר האמיתי, גג שמש חשמלי פנורמי ומערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול. יש גם מערכת קול מכובדת - אם את הרמקולים התקניים חייבים להשליך לפח - ובסך הכל מדובר באבזור מרשים ביחס לחסכנות המקובלת בישראל. באגף הבטיחותי אין חבילת עזרי סיוע דינמיים (בלימה אוטונומית וכו'), שמתחילה להיות כיום די תקנית אצל המתחרים ממערב וממזרח, ובמקומה יש מערכת התרעה פסיבית של מובילאיי.

מנועי 3 צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר הופכים להיות כיום די פופולריים בשוק האירופי. קבוצת פולקסווגן, למשל, מציעה אותם אפילו בדגמים יקרים יחסית (ע"ע סקודה אוקטביה ואאודי Q2). המנוע של ה-ZS מייצר 111 כ"ס מכובדים אם כי מסתפק ב-16 קג"מ, כ-4 קג"מ פחות מהמנוע המקביל של פולקסווגן. הוא גם משודך לתיבה אוטומטית מקובלת ולא לתיבה כפולת מצמדים כמו אצל המתחרים, והתוצאה היא תגובה די עצלה ללחיצה על הדוושה, שדורשת "להעביד" את המנוע בסל"ד גבוה. אין בעיה להתנהל בזריזות בעיר ולשייט על הכביש המהיר במהירויות ישראליות טיפוסיות. אבל שמירה על תנופה ראויה בעליות ארוכות או יציאה לעקיפה עם שניים שלושה נוסעים דורשת לרמוס את דוושת התאוצה ולדחוק את הסיבובים אל על. לעיתים יש גם צורך להיעזר בהורדת הילוך ידנית.

הצד החיובי הוא, שהעברות ההילוכים בשגרה חלקות ורגועות הרבה יותר מאשר בתיבות כפולת מצמדים וקל להשיג נתוני צריכת דלק מכובדים, באזור ה-14 קילומטרים לליטר ריאלית. באגף הדינמי אין הרבה בשורות. הרכב אמנם עבר כיול "אירופי", שהקשיח את המתלים, ושימוש בחישוקים גדולים עם צמיגים בחתך ספורטיבי מספק אחיזת כביש מכובדת, אבל כבישים מפותלים והדוקים יחלצו מהשלדה לא מעט נטיית גוף, והמתלה האחורי בתצורה די בסיסית (קורת רוחב) נוטה לייצר לא מעט תנודות בעת מעבר על מהמורות.

ההיגוי החשמלי, שניתן לכוונון, מספק משקל סביר במצבו ה"נורמלי" אם כי היזון חוזר מדויק הוא לא הצד החזק שלו. מנגד, חייבים להיות הוגנים ולציין שדי נדיר למצוא כיום בפלח הזה דגמים, שמספקים שאר רוח דינמי או נוחות נסיעה מרשימה. מבחינה זו, ה-ZS אינו בולט לרעה אם כי גם לא לטובה.

בשורה התחתונה, נראה שה-ZS החדש של SAIC עתיד להיות הרכב הראשון שבאמת יכול לסלול את האוטוסטרדה של תעשיית הסינית אל לב שוק רכב הישראלי. אמנם יש לו "שטחים אפורים" בכל הנוגע לאבזור בטיחות עדכנית ויכולת דינמית. אבל הוא נראה טוב, מציע מרחב של כלים מקטגוריה גבוהה יותר ומגיע עם אבזור מרשים. במחיר שמתחיל ב-99 אלף שקל ומגיע ל-106 אלף, הוא חותך את רוב המתחרים בעלי מרחב ואבזור מקבילים ב-15% לפחות, וזה עוד לפני הצעות ה"אפס קילומטר" ומבצעי המועדונים. וכמו שאמר פעם היו"ר מאו צה טונג, "כל מסע גדול מתחיל בצעד קטן". במקרה של ה-ZS, מדובר בקפיצה מכובדת.

סאיק_MG-ZS

חלק מהמתחרות

סיאט ארונה 1 ליטר

110 אלף שקל - זהו מחיר הפתיחה של סיאט ארונה. המכונית קצרה ב-16 ס"מ מה-ZS, המנוע הוא 1 ליטר בהספק 115 כ"ס, והיא מאיצה ל-100 ב-10 שניות בלבד. האבזור התקני דליל, אבל יש חבילת בטיחות מתקדמת

קיה סטוניק 1 ליטר

האחות של יונדאי קונה. הממדים דומים, אולם בניגוד לאחותה היא תגיע אלינו עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס. המחיר יהיה כנראה אגרסיבי ואפשר לצפות לחבילת אבזור מכובדת

סיטרואן C3

במחיר של 100 אלף שקל לגרסה המאובזרת, ה-C3 מציעה עיצוב כמו-ג'יפון אופנתי. הרכב קטן מה-ZS, אבל יש לו תא נוסעים אופנתי ועמוס גאדג'טים ומנוע 1.2 ליטר עם 3 צילינדרים בהספק 110 כ"ס, שמייצר ביצועים זריזים

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן