גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית המשפט: בעלי אקסיום לשעבר יחזירו מיליון שקל למלווה

זאת לאחר שהסתירו ממנו מידע מהותי ● דנה תדמור ואורי עצמון נתבעו ע"י חברת שירן השקעות, בטענה כי הונו את החברה והסתירו מפניה כי חודשיים לפני מתן ההלוואה ניתן צו להקפאת הליכים נגד החברה שלהם ● ביהמ"ש קבע כי מדובר ב"מעשה מרמה והונאה"

אנשי העסקים דנה תדמור ואורי עצמון, מבעלי חברת אקסיום לשעבר, ישלמו כמיליון שקל לחברת שירן השקעות בע"מ, בשל מעשי תרמית והונאה שביצעו השניים במהלך משא-ומתן בין החברה לחברה קנדית שהייתה בבעלותם, למתן הלוואה בסך מיליון שקל - כך קבע שופט בית משפט השלום, עדי הדר, במסגרת פסק דין בו קיבל את טענות חברת שירן על כך שתדמור ועצמון הסתירו מפניה את העובדה כי חודשיים לפני מתן ההלוואה ניתן צו להקפאת הליכים נגד החברה שלהם.

לאורך כל פסק הדין מתח השופט הדר ביקורת חריפה כנגד התנהלותם של תדמור ועצמון, קבע כי עדותם בעניין הסתרת המידע מחברת שירן לא אמינה, וכי גרסתם "מיתממת".

השופט ציין כי "הלווה (החברה הקנדית שהייתה בבעלות תדמור ועצמון, א' ל"ו) לא גילתה לתובעת (חברת שירן, א' ל"ו) מידע חיוני, ולכן הציגה מצג-שווא העולה כדי מעשה מרמה והונאה כנגד התובעת, עקב חומרת הסתרת המידע ובשים לב לכך שהיה על הלווה להבין כי עלולה לגרום למלווה נזק כבד".

עוד ציין השופט כי "מסקנה זו מתבססת על השתלבות המעשה החמור של הסתרת המידע המהותי, עם מעשים חמורים נוספים שביצעה הלווה שאין לגבי התקיימותם מחלוקת, על-ידי העברת כספי ההלוואה ליעד אחר, אי-רישום ההלוואה בספריה של הלווה והסתרת המידע על ההלוואה מהנאמן".

תדמור ועצמון היו שותפים בחברת פאונדרס, שעסקה באיתור ובהשקעות בנכסי נדל"ן בחו"ל, באמצעות כספים של משקיעים פרטיים, ופעלה בין היתר בקנדה, בווייטנאם ובארה"ב. אולם, ב-2010 נסגרה החברה בפתאומיות, ותדמור ועצמון הקימו חברת השקעות חדשה בנדל"ן חדשה בשם "אקסיום".

בראשית 2016 פרסם "גלובס" סדרת תחקירים על קריסתה של חברת ההשקעות בנדל"ן אקסיום, המצויה בהליכי פירוק, ועל טענות משקיעים כלפי בעלי החברה, תדמור ועצמון, בהם טענות לתרמית משקיעים.

חברת שירן השקעות, שיוצגה על-ידי עורכי הדין רפי שפטר ורוני כהן-שפירא, הגישה נגד תדמור ועצמון תביעה לשלם לה החזר הלוואה שהעניקה בטענה שרימו אותה. שירן השקעות טענה כי תדמור ועצמון הם בעלי מניות בחברה קנדית (בין אם באופן ישיר ובין אם בשרשור על-ידי חברה קפריסאית), לה הם העניקו את ההלוואה לבקשת עצמון לשם השקעה במרכז מסחרי בקנדה והפיכתו למרכז שבו חנויות רבות.

לבקשת עצמון, נטען, הכספים הועברו לחברת אי-ברוקר מסחר וניירות ערך בע"מ, אך בדיעבד התברר כי כספים אלה כלל לא הועברו ללווה - החברה הקנדית, וכי אותה חברה נכנסה להליך הבראה/הקפאת הליכים, לבקשתה, חודש וחצי לפני החתימה על הסכם ההלוואה, מבלי שנאמר לחברת שירן ולנציגיה דבר בעניין. עוד התברר כי מונה כונס למימוש הנכס.

שירן טענה כי הנתבעים הונו אותה כאשר הסתירו ממנה את הפרטים הללו עת נחתם הסכם ההלוואה.

השופט עדי הדר קיבל את טענות באי-כוחה של שירן השקעות, עורכי הדין שפטר וכהן-שפירא, וקבע כי בעת החתימה על הסכם ההלוואה בין שירן השקעות לבין השניים, בחודש אוגוסט 2015, הם הסתירו ממנה את העובדה כי ניתן צו להקפאת הליכים נגד החברה הקנדית, וכי מונה לה נאמן במסגרת הליכי ההקפאה הללו.

עוד נקבע כי השניים הסתירו את העובדה שתדמור עצמה הגישה תצהיר בבית המשפט בקנדה לפיו בהיעדר ארכה לגיבוש הסדר נושים, תהיה החברה הקנדית חדלת פירעון, כפי שאכן קרה לימים, והנושים הבלתי מובטחים ששירן עמדה להימנות עליהם, יאבדו את כספם.

בית המשפט קבע כי עובדות אלה חיוניות ומהותיות להחלטת שירן השקעות להעמיד הלוואה לטובת החברה הקנדית. כן קבע בית המשפט כי הסתרת מידע חיוני ומהותי זה מהווה עילה להטלת אחריות אישית אורי עצמון, אשר ניהל את המשא-ומתן עם שירן השקעות והסתיר מפניה את הקפאת ההליכים ומינוי הנאמן, ועל דנה תדמור ששימשה כמנהלת הכספים בחברה.

בית המשפט אף קבע כי הנתבעים עשו בכספי ההלוואה כבשלהם, לא העבירו אותם לחברה הקנדית והשתמשו בהם למטרות אחרות. עוד נקבע כי הנתבעים הונו את התובעת ומעלו בכספה, וכי מדובר במעשים בעלי גוון פלילי.

השופט הדר קבע כי "ברי שמכלול הממצאים החמורים שפורטו לעיל, לגבי פעולות שביצעו הנתבעים באופן אישי ומתוך קנוניה ביניהם כבעלים יחידים של החברה הקפריסאית, עומד גם עומד בנטל הבאת הראיות והשכנוע המוגבר הנדרש לצורך הטלת האחריות לביצוע המעשים בעלי הגוון הפלילי שבצעו בכספה של התובעת".

עוד דחה השופט את בקשתם של עצמון ותדמור ל"הבנה" והתחשבות במצבם כבעלי חברה שנקלעה להקפאת הליכים, ואף ביקש להוקיע אותם על התנהלותם באותה תקופה. "בצר להם, הנתבעים טענו בסיכומיהם כי 'הפסיקה בישראל גילתה הבנה לצורכיהם של בעלי חברה בתקופת הדמדומים ולניסיונות הנעשים להצלת החברה'. הסתרת מידע חיוני מהתובעת ומהנאמן, אי-רישום ההלוואה בספרי הלווה והעברת הכספים ליעד אחר ללא ידיעת והסכמת המלווה אינם מצדיקים הבנה. להפך, מעשים אלה מצדיקים גינוי והוקעה, למען יראו אחרים וייראו", כתב.

השופט חייב את עצמון ותדמור בתשלום 1,038,557 שקל, בצירוף ריבית, בתשלום שכר-טרחת עורכי דין בסך של 60,000 שקל וכן בהחזר אגרת המשפט.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשורה של פרסומים בשנים האחרונות, זוהי אינה הפעם הראשונה שבה מעלים בתי המשפט ספקות - בלשון המעטה - בנוגע לדרך פעולתם של תדמור ועצמון. במארס אשתקד חויבו עצמון ואקסיום להשיב חצי מיליון שקל למשקיעים, לאחר שנקבע כי "דרך פעילותם של אורי עצמון ודנה תדמור מלמדת על ניסיונות להתחמק, באמצעות רשת מסועפת של חברות ושל בעלויות עקיפות בשרשור על חברות שונות, וזאת כדי שיקשה לעקוב אחרי הבעלים". בית המשפט ציין אז כי "אמנם דרך פעולה זו הוסברה על-ידי עצמון כמונעת מצורכי מס, אולם בנסיבות העניין ניתן ללמוד מדרך פעולה זו על רצון להתחמק מהמשקיעים ומהנושים".

שופט בית משפט השלום, עזריה אלקלעי, חייב אז את חברת ההשקעות בנדל"ן פאונדרס אינווסטמנטס ואת עצמון לשלם למעלה מחצי מיליון שקל (576,913 שקל) לבני זוג מחיפה, בגין הלוואה שנתנו לחברה קנדית - הלוואה שלא נפרעה ושחברת פאונדרס הייתה ערבה לה.

דנה תדמור, בעלת השליטה הנוספת בפאונדרס ומי שנתבעה יחד עם עצמון, לא חויבה אישית בהחזר ההלוואה, אך בית המשפט מתח בפסק הדין ביקורת על התנהלותם של עצמון ותדמור גם יחד במסגרת עץ החברות שהקימו.

עו"ד שולי גולדבלט המייצג את תדמור ועצמון מסר בתגובה:
"בפסק הדין לא הייתה כל התייחסות עניינית לתהליכים עיסקיים ולכך שחברת הנכס הקנדית וחברת אקסיום עשו כל שביכולתם למנוע אובדן של כספי המשקיעים ולשקם את הנכס. בנוסף, פסק הדין אינו מבטא את מרכיב הסיכון הקיים בכל עסקת נדל"ן ובענף בכללו.

"הנתבעים פעלו בהתאם להנחיות משרד עו"ד קנדי מוביל אשר ייצג את חברת הנכס וליווה את ההסכם שנרקם עם שותף קנדי להזרמת כספים נוספים לשיקום הנכס, והכל במסגרת הליכי "Notice of intention to Make a Proposal", אשר אינו הליך של הקפאת הליכים או של כינוס נכסים. "פסק הדין שגוי, רצוף אי דיוקים, ובלתי מנומק כדבעי, ובכוונת הנתבעים להגיש ערעור בגינו".

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

אפקט הפרפר של מחיר למשתכן: איך ההגרלות משנות אפילו את הסטטוס הזוגי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה