גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התובעת במשפט "באים לבנקאים": "יכול להיות שיסתיים בזיכוי"

הפעיל החברתי ברק כהן מואשם, בין היתר, בהטרדה ובסחיטה באיומים, בעקבות מחאה בוטה נגד ראשי המערכת הבנקאית ● קצין מבצעים במרחב ירקון, שנקלע לאירוע שבו כהן היה מעורב, העיד היום: "הרגשתי מאחורה בעיטה. הסתובבתי וראיתי את ברק שהיה קרוב אליי"

ברק כהן / צילום: שלומי יוסף
ברק כהן / צילום: שלומי יוסף

בתחילתם של משפטים פליליים נוהגים הפרקליטים שמנהלים את המשפט מטעם המדינה, לשאת נאומי פתיחה. על-פי-רוב, באותם נאומי פתיחה מנסים הפרקליטים לתת לבית-המשפט "פרומו" לראיות ולעדויות שיובאו במסגרת הליך ההוכחות, ולהסביר מדוע מעשי הנאשם או הנאשמים הם חמורים והצדיקו את נקיטת ההליך הפלילי נגדו/ם.

לכן, מפתיע היה לשמוע היום (א') את נאום הפתיחה שנשאה עו"ד דפנה יבין מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) ,עם היפתח שלב ההוכחות במשפט "באים לבנקאים", שאותו מנהלת המדינה נגד הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן ונגד עוד כמה פעילים חברתיים שחברו אליו, מתחילת 2014. כהן ושות' קיימו מחאה בוטה נגד ראשי המערכת הבנקאית ונגד גורמים נוספים.

התובעת הפתיעה ואמרה בנאומה, כי "יכול להיות שהתיק יסתיים בזיכוי, זה חלק מהמשפט הפלילי. אנחנו לוקחים את זה בחשבון". יבין הוסיפה ואמרה, כי "אין כאן קונספירציה מצד התביעה אלא מדובר במשפט פלילי עם שאלות משפטיות. ההגנה תטען לפגיעה בחופש הביטוי. חשוב לנו לומר, שחופש הביטוי הוא נר לרגליה של התביעה".

להלך אימים וליצור חרדה

משפטם של ברק כהן וחבריו ל"באים לבנקאים", בהם ערן ורד וייס, יגאל רמבם, ואילן פלד, מתנהל בפני השופט שמואל מלמד בבית-משפט השלום בתל-אביב. זאת, בגין עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, פגיעה בפרטיות, הטרדה וסחיטה באיומים ועוד, שביצעו, לטענת הפרקליטות, נגד מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח; נגד מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן; וכן נגד קצין משטרה וגורמים נוספים במסגרת מחאתם.

לפי הנטען, במחצית השנייה של שנת 2014 קשרו הנאשמים קשר להטריד ולפגוע בפרטיותם של ראשי מערכת הבנקאות בישראל; בכמה מקרים הגיע כהן לבדו או עם חברי הקבוצה סמוך לביתה של רוסק-עמינח, והם "הקימו שאון במקום, מתוך כוונה להלך אימים, להטריד ולפגוע בפרטיותה של רוסק-עמינח".

בנוסף, נטען בכתב האישום, כי כהן וחברי הקבוצה הקימו מהומה במספר הזדמנויות בקרבתו של קינן או בני משפחתו, בכך שקראו קריאות במגאפון בסמוך אליהם, או "פנו בצעקות ובגידופים בגנותו של קינן", ותיעדו את המתרחש.

עוד נטען, בין היתר כי בכמה מקרים יצר עו"ד כהן קשרים טלפוניים עם רוסק-עמינח ומקורביה, ועם קינן ומקורביו "באופן שהיה בו כדי להלך אימים, לפגוע בפרטיותם, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין".

בכתב האישום מתואר איך חברי "באים לבנקאים" הטרידו גם את קרוביהם של מנהלי הבנקים, בהם את ד', בתה של רוסק-עמינח, כשפיזרו כרזות באזור בית-הספר שלה, ובהן תמונתה של רוסק-עמינח והכיתוב "ד' לא אשמה שאימא פושעת".

השתולל, בעט, נתן בעיטות

כהן המואשם גם ביצירת מהומה ועלבון במקום ציבורי, מכיוון שעל-פי כתב האישום, לאחר פיגוע בבית-כנסת בשכונת הר-נוף בירושלים, צעק באמצעות מגאפון קריאות "אללה אכבר" ו-"איטבח אל יהוד" ממרפסת דירתו בתל-אביב, באופן שגרם לבהלה של התושבים באזור.

ראשון העדים מטעם התביעה היה רב-פקד שלומי דמרי, קצין מבצעים במרחב ירקון. בנובמבר 2014, כשדמרי שירת כקצין שיטור וקהילה, הוא קיבל הודעה דחופה בגין אותן קריאות של כהן וחבריו. דמרי תיאר היום, א', בבית-המשפט את מה שקרה לגרסתו.

דמרי: "קיבלנו הודעה, שיש אירוע חבלני שקשור לפגיעה באזרחים ברחוב בן יהודה ושקוראים שמה 'אללה-וואכבר' וקריאות אחרות. יצאנו לאירוע, תוך כדי שאנחנו מקבלים דיווחים שיש שם ערבי שרוצה לפגוע באזרחים, ושאנשים ברחוב בורחים. אח"כ הבנו שזה מגיע ממרפסת, ומישהו קורא במבטא ערבי במגאפון".

לדברי רפ"ק דמרי, כשהוא הגיע למקום שבו נשמעו הקריאות מצד כהן וחבריו, הוא (השוטר) ראה ש"היה פחד נוראי שמה של האזרחים. הרחוב ריק, וזה לא אופייני בשעות האלה. כולם ברחו כי פחדו מהקריאות".

דמרי תיאר כיצד לאחר מכן ירדו כמה מהפעילים מהמרפסת, והמשטרה התעמתה עימם, ועצרה אותם. לדברי קצין המשטרה, בהמשך הוא נכנס ללובי של הבניין, ואז לדבריו ביקש מברק כהן להוריד את המצלמה שבעזרתה תיעד את מה שקורה, ולא להפריע למהלך המעצר.

"בשלב מסוים הרגשתי מאחורה בעיטה. הסתובבתי וראיתי את ברק שהיה קרוב אליי. הודעתי לו, שהוא עצור על תקיפה. ברק התנגד למעצר, הוא ממש השתולל, בעט, נתן בעיטות וגם עם הידיים, אני חייב לציין שהוא די חזק", העיד דמרי.

כהן, שמייצג את עצמו ואת חבריו, התערב בשלב זה בדברי העד מטעם התביעה ואמר: "אני אולי חזק, אבל לא חזק בכוח". דמרי התעלם מההערה ואמר: "אזקנו אותו ולקחנו אותו לתחנה".כהן טוען בתגובתו לכתב האישום, שדמרי לקח ממנו בכוח את המצלמה ואת הטלפון הנייד.

דמרי הכחיש את הדברים. "הייתה מצלמה שנעלמה תוך כדי המעצר, אבל אנחנו לא יודעים איפה היא. בטלפון של ברק לא נגעתי ולא לקחתי אותו", הוא אמר.

ב-30 בנובמבר 2014 הגיש דמרי תלונה נגד כהן וחבריו, בעקבות פרסומים שלהם בפייסבוק. לדבריו בביהמ"ש, "הגשתי את התלונה כי הם העלו פוסט בפייסבוק לגביי ולגבי השוטרים שהיו באירוע. הם לקחו תמונה שלי מפייסבוק של אשתי, ורשמו בפוסט גידופים עליי ועל השוטרים. מעבר לכך, הם רשמו שם איום שהם מכירים את השוטרים ושלכל שוטר יש שם וכתובת ובני משפחה, ו'נגיע אליכם הביתה'.

"הרגשתי פחד על המשפחה והילדים. אחרי זה הגבלתי את הילדים בצורות שונות מלצאת מהבית. הבן שלי היה מגיע עד אז לבדו מביה"ס, ומאותו הרגע דאגתי שמישהו בוגר יתלווה אליו. ביקשתי מאשתי לא לרדת מהבית בשעות מסוימות, ולהיזהר".

בעקבות העימותים ביניהם, ב-21 בדצמבר 2014, חילקו כהן וחבריו כרזות נגד דמרי בסמוך לביתו. על הכרזות היה כתוב "שלומי דמרי מנצל את כוחו כשוטר כדי להכות ולהעלים ראיות". בין דמרי לכהן התפתח עימות, ודמרי מיהר להזעיק את חבריו, והתקשר 100 למשטרה, והתלונן על כהן וחבריו.

כהן טוען, כי ההפגנה הזאת מול ביתו של קצין המשטרה, בדומה לכל הפעילות שלו ושל חבריו, היו פעולות לגיטימיות במסגרת חופש הביטוי במדינה דמוקרטית.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בנאום הפתיחה הבהירה הפרקליטה כי לא מדובר במשפט פוליטי ואין כל קונספירציה לרדוף את הנאשם, כפי שטוענת ההגנה בביהמ"ש וברשתות החברתיות. מדובר במשפט פלילי לכל דבר ועניין, אשר מבוסס על ראיות שיוצגו בפני ביהמ"ש, והוא בלבד זה שיכריע בסופו של דבר אם יש די ראיות להרשעה, אם לאו. הפרקליטות סבורה כי ישנו סיכוי סביר להרשעה בתיק זה והכל יוצג בפני ביהמ"ש."

מי אתה ברק כהן?

מחאה מהלכת של איש אחד

בעיצומה של המחאה החברתית הגדולה באוגוסט 2011, פורסם ב"גלובס" ראיון שערכתי עם עו"ד ברק כהן במאהל שהוקם בשדרות רוטשילד בתל-אביב.

כהן סיפר באותו ראיון כי הוא החליט "לזנוח ב'צו 8 אזרחי'" את משרד עורכי הדין שלו ולהצטרף למחאה שבה חבש שני כובעים: כובע של אזרח התומך במחאה, וכובע של עורך דין וסנגור, התורם את יכולותיו המקצועיות למען המחאה ומייצג את המפגינים שנעצרו.

באותו ראיון אמר לי כהן, כי "המחאה החברתית היא 'מהפכה של אהבה'", אבל, הוא הזהיר, "אם המחאה תיכשל - אז בעוד חמש שנים היא תהפוך ל'מהפכה של קליעים'".

זה לא קרה. חלפו כמעט שבע שנים, ולמרבה המזל אף אחד לא מסתובב ברחובות עם תת-מקלע במחאה על יוקר המחיה או מחירי הדיור, שרק עלו מאז 2011.

שינוי חברתי משמעותי לא התרחש כאן מאז המחאה החברתית. מי שהשתנה הוא כהן, שהפך מאז אותם ימים למחאה מהלכת של איש אחד.

כהן הפך לתופעה ולדמות מוכרת אך מאוד שנויה במחלוקת. הוא הקים את תנועת "באים לבנקאים" המוחה באמצעות הגעה אל ראשי המערכת הבנקאית עצמם, על ההתנהלות של הבנקים בישראל כלפי צרכנים, אך בהמשך הועמד כהן לדין בגין הטרדות ואיומים של מנהלי הבנקים.

הוא תקף את שרת התרבות והספורט, מירי רגב, והוא הורשע בהעלבת עובד ציבור בכך שחיבר שיר פוגעני נגד קצין משטרה מירושלים, אלון חמדני.

לכן, רבים רואים בכהן אדם שצריך להרחיק אותו מהחברה. מנגד, לכהן יש גם הרבה מאוד אוהדים ומעריצים שחושבים שהוא נלחם למען מטרות נעלות.

אז מיהו ברק כהן? עבריין או לוחם זכויות אמיץ? אנרכיסט-בריון או רובין הוד מודרני? אולי ממשפט "באים לבנקאים", יצאו התשובות.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

שר החוץ בלינקן כתב במכתב ליו"ר בית הנבחרים ג'ונסון כי שלושת הגדודים שממשל ביידן מצא כי הפרו זכויות אדם של אזרחים פלסטינים יוכלו להמשיך ולקבל סיוע צבאי ● החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה תתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה