גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המפרקים הזמניים: מנהלי שורט טרייד ביצעו הונאת פונזי

לפי הדוח, מנהלי החברה סחרו במניות קנאביס שכלל לא ניתן לסחור בהן ● הדוח מתאר את קריסת שורט טרייד מנקודת מבטו של הבעלים שלומי נוימן, הקושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו ● עורכת דינו של שרם: "שמו שורבב לפרשה למרות שהוא נפל בה קורבן"

המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר
המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר

"לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, חברת שורט טרייד נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס" - כך כותבים המפרקים הזמניים של חברת שורט טרייד, עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין, בדוח שהגישו היום (ד') לבית המשפט.

בדוח מתארים המפרקים את סיפור הקריסה של החברה מנקודת מבטו של בעל החברה, שלומי נוימן, אשר קושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו.

לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, החברה נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס, כאמור. בשל קשיים ביורוקרטים ומשפטיים, ככל הנראה, לא הצליח נוימן לגרום לכך כי ניתן יהיה לסחור במניות החברה, אלא שבעקבות לחצים שהופעלו עליו על-ידי קבוצת המשקיעים, מסר להם מידע כוזב, לפיו ניתן לסחור במניות, ובהתאם "קיבל" מהם פקודות מכירה לגבי המניות, אשר לפי דיווחיו לאותה קבוצת משקיעים, ביצע אותן בפועל (בעוד שבפועל כאמור לא ניתן היה לסחור במניות).

כתוצאה מהתנהלות זו, לטענת נוימן, לקבוצת המשקיעים נוצר לכאורה רווח וירטואלי בהיקף של כ-11 מיליון דולר וכנגדו "חוב" של החברה כלפיהם באותו סכום. 

קבוצת המשקיעים דרשה לממש את השקעתה, אולם מכיוון שהמניות לא נרשמו למסחר, החברה, באמצעות בעל השליטה, שילמה לאותם משקיעים (שהיו לקוחות החברה והוספו על-ידי בעל השליטה כנהנים בחשבונות) מכספים אשר היו אותה שעה בחשבונות החברה - שהם כספי לקוחות אחרים, שכן כאמור, בפועל לא נצברו כספים כלשהם בחשבונות החברה לזכותה של קבוצת המשקיעים. התנהלות זו עומדת בבסיס הונאות "פונזי" או בשמן הנוסף הונאות "פירמידה".

בעקבות התנהלות זו, נכתב בדוח המפרקים, נוצר הפסד שבעקבותיו חלק מהברוקרים עמם החברה עבדה החלו לסגור פוזיציות על-מנת לכסות את החוב אליהם ולא אפשרו עוד ללקוחות החברה להזרים הוראות מכירה או קנייה, דבר שהביא לקריסת החברה.

המפרקים מבהירים כי "מדובר בממצאים ראשוניים שמבוססים ברובם על גרסת בעל השליטה, ואין באמור לעיל כדי לקבוע מסמרות והמפרקים הזמניים שומרים על זכויותיהם וטענותיהם כלפי כל הנוגעים בדבר".

ואולם, גרסה ראשונית זו היא הבסיס לחקירתו של נוימן ולמעצרו של שרם. אתמול (ג') הותר לפרסום כי מפלג הונאה בימ"ר ירושלים פתח ביום ראשון בחקירת פרשת שורט טרייד בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות בניירות ערך, רישום כוזב ועבירות נוספות. 

שלומי נוימן / איור : גיל ג'יבלי

המעצרים של נוימן, הבכיר הנוסף בחברה ושרם בוצעו לאחר שהוגשו מעל 80 תלונות כנגד נוימן ושורט טרייד בתחנות המשטרה ברחבי הארץ בגין הונאה ומרמה. החברה, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, הציעה שירותי פלטפורמת מסחר מול הבורסה האמריקאית, ולה היו סניפים בישראל בירושלים ובני-ברק.

מהחקירה עד כה עלה כי הדרכים לגיוס הלקוחות היו במסגרת שיתוף-פעולה עם מכללות שהציעו קורסים ללימודי מסחר בשוק ההון. המכללות הפנו תלמידיהם להשקיע דרכם את כספם.

נוימן, שנעצר ביום ראשון, הובא להארכת מעצרו בבית המשפט, ומעצרו הוארך עד לתאריך 22.5.18. שרם נעצר שלשום (ב') בנתב"ג עם שובו לארץ מנסיעה, נחקר ושוחרר בתנאים מגבילים לביתו. לגרסת נוימן, כאמור, הוא נטל מכספי לקוחותיו על-מנת להעביר לשרם כספים, בעקבות לחצים ואיומים שהופעלו עליו מצד שרם. שרם נחקר על הלחצים לכאורה שהפעיל על נוימן, אך טוען מצדו כי היה לקוח של החברה ואחד מקורבנותיו של נוימן, ולא היה מודע כלל לתרמית שבוצעה, אם בוצעה.

עורכת דינו של יצחק שרם, מיכל רוזן-עוזר ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר, מסרה בתגובה: "עם חזרתו ארצה תושאל מר יצחק שרם על-ידי משטרת ישראל, ענה לכל שאלות חוקריו ושוחרר לביתו. מבלי להיכנס לגופם של דברים, יצוין כי לצערו ולתדהמתו של מר שרם, שורבב שמו לפרשה, למרות שהוא נפל בה קורבן, ונגזלו ממנו כספים. מר שרם סומך על המשטרה שתעשה את מלאכתה נאמנה".

הרקע לדוח ולחקירה כאמור הוא סיפור קריסתה של חברת שורט טרייד. בראשית החודש הגישו מספר משקיעים בקשה לפירוק החברה, תוך שהן מעלים טענות חמורות לתרמית ולגזילת כספם. בית המשפט מינה את עורכי הדין פינס וחינצ'ין למפרקים הזמניים של החברה, ואלה החלו לחקור את נסיבות הקריסה.

בדוח שהגישו היום מפרטים המפרקים את הפעולות שביצעו עד כה, ובהן חקירות של נושאי משרה בחברה (בעל השליטה; הסמנכ"ל; מנהל חדר העסקאות), פניות לבנק מזרחי בו נוהלו חשבונות של החברה וכן את היקף הלקוחות, החובות והנכסים.

החברה היא חברה זרה שהתאגדה באיי הבתולה הבריטיים ואינה רשומה כחברה זרה בישראל, הגם שחלק הארי מלקוחותיה, כמו גם מפעילותה, הוא בישראל. מהדוח שהגישו עורכי הדין פינס וחינצ'ין עולה כי מספר הלקוחות של החברה מוערך בסדר גודל של כ-1,200 עד כ-2,700 לקוחות, ישראלים וזרים.

נכסי החברה מוערכים על-ידי המפרקים בסך של כ-750 אלף דולר בניירות ערך אמריקאים (על-פי שוויים הנוכחי), המוחזקים בבנק בלוקסמבורג וכן סך נוסף של 100 אלף דולר, המהווה את יתרת הזכות של החברה אצל הברוקר בארה"ב.

המפרקים הזמניים מציינים כי "על-פי הממצאים הראשוניים ומידע שנמסר מבעל השליטה ומהסמנכ"ל, עולה כי פעילות החברה התאפיינה בעירוב לכאורה בין ישויות משפטיות שונות, כך שייתכן שחלק מנכסי החברה אינם רשומים על-שמה, לרבות הנכסים".

עוד עולה מהדוח כי חובות החברה מוערכים בסך של כ-10.5 מיליון דולר ללקוחות החברה, ואולם ממידע שהגיע מנוימן עצמו, טרם הוגשו תביעות חוב בתיק, וייתכן שהחוב יתברר כגבוה יותר.

המפרקים מציינים בדוח כי "החקירה המשטרתית שנפתחה בעניינה של החברה וכניסתן של הדמויות הראשיות בפרשה למעצר מקשות לעת הזו על המפרקים הזמניים להשלים את פעולות החקירה שבהן החלו".

המפרקים מוסיפים כי מהבדיקות הראשוניות עולה כי למעשה מעורבות בפרשה דנן, במידה כזו או אחרת, מספר ישויות משפטיות שטיב הקשר ביניהן טרם התברר מטעמים מובנים של קוצר הזמן.

"כך למשל, מבדיקה ראשונית עולה כי כל ההיבטים התפעוליים של החברה (למשל: דמי השכירות של המשרדים, העסקת עובדים וכו') לא בוצעו על-ידי החברה, אלא על-ידי בעל השליטה באמצעות 'עוסק מורשה' שניהל על-שמו. דוגמה נוספת - חלק מהחשבונות הזרים נפתחו על-שם חברת שורט טרייד, הגם שמדובר בלקוחות החברה. חלק מהסכמי שיתוף-הפעולה עם המכללות השונות נעשו בין המכללות לבין בעל השליטה באופן אישי או בין המכללות לבין חברת שורט טרייד, הגם שבשני המקרים מדובר בלקוחות שהופנו, לכאורה, לחברה".

עוד עולה מהדוח כי רוב לקוחות החברה הגיעו לחברה כתוצאה משיתופי-פעולה שהיו לחברה עם מכללות שונות שהעבירו קורסים בתחום שוק ההון. "שיתוף-הפעולה התבסס על תשלום עמלה למכללה בגין הפניית לקוחות. לשלמות התמונה נציין כי בפועל ניתנה ללקוחות האפשרות לסחור במינוף של עד 1 ל-4. דהיינו, על כל שקל שהלקוח הפקיד, הוא הורשה ליתן הוראת קנייה של עד 4 שקלים", נכתב בדוח.

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה