גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המפרקים הזמניים: מנהלי שורט טרייד ביצעו הונאת פונזי

לפי הדוח, מנהלי החברה סחרו במניות קנאביס שכלל לא ניתן לסחור בהן ● הדוח מתאר את קריסת שורט טרייד מנקודת מבטו של הבעלים שלומי נוימן, הקושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו ● עורכת דינו של שרם: "שמו שורבב לפרשה למרות שהוא נפל בה קורבן"

המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר
המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר

"לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, חברת שורט טרייד נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס" - כך כותבים המפרקים הזמניים של חברת שורט טרייד, עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין, בדוח שהגישו היום (ד') לבית המשפט.

בדוח מתארים המפרקים את סיפור הקריסה של החברה מנקודת מבטו של בעל החברה, שלומי נוימן, אשר קושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו.

לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, החברה נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס, כאמור. בשל קשיים ביורוקרטים ומשפטיים, ככל הנראה, לא הצליח נוימן לגרום לכך כי ניתן יהיה לסחור במניות החברה, אלא שבעקבות לחצים שהופעלו עליו על-ידי קבוצת המשקיעים, מסר להם מידע כוזב, לפיו ניתן לסחור במניות, ובהתאם "קיבל" מהם פקודות מכירה לגבי המניות, אשר לפי דיווחיו לאותה קבוצת משקיעים, ביצע אותן בפועל (בעוד שבפועל כאמור לא ניתן היה לסחור במניות).

כתוצאה מהתנהלות זו, לטענת נוימן, לקבוצת המשקיעים נוצר לכאורה רווח וירטואלי בהיקף של כ-11 מיליון דולר וכנגדו "חוב" של החברה כלפיהם באותו סכום. 

קבוצת המשקיעים דרשה לממש את השקעתה, אולם מכיוון שהמניות לא נרשמו למסחר, החברה, באמצעות בעל השליטה, שילמה לאותם משקיעים (שהיו לקוחות החברה והוספו על-ידי בעל השליטה כנהנים בחשבונות) מכספים אשר היו אותה שעה בחשבונות החברה - שהם כספי לקוחות אחרים, שכן כאמור, בפועל לא נצברו כספים כלשהם בחשבונות החברה לזכותה של קבוצת המשקיעים. התנהלות זו עומדת בבסיס הונאות "פונזי" או בשמן הנוסף הונאות "פירמידה".

בעקבות התנהלות זו, נכתב בדוח המפרקים, נוצר הפסד שבעקבותיו חלק מהברוקרים עמם החברה עבדה החלו לסגור פוזיציות על-מנת לכסות את החוב אליהם ולא אפשרו עוד ללקוחות החברה להזרים הוראות מכירה או קנייה, דבר שהביא לקריסת החברה.

המפרקים מבהירים כי "מדובר בממצאים ראשוניים שמבוססים ברובם על גרסת בעל השליטה, ואין באמור לעיל כדי לקבוע מסמרות והמפרקים הזמניים שומרים על זכויותיהם וטענותיהם כלפי כל הנוגעים בדבר".

ואולם, גרסה ראשונית זו היא הבסיס לחקירתו של נוימן ולמעצרו של שרם. אתמול (ג') הותר לפרסום כי מפלג הונאה בימ"ר ירושלים פתח ביום ראשון בחקירת פרשת שורט טרייד בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות בניירות ערך, רישום כוזב ועבירות נוספות. 

שלומי נוימן / איור : גיל ג'יבלי

המעצרים של נוימן, הבכיר הנוסף בחברה ושרם בוצעו לאחר שהוגשו מעל 80 תלונות כנגד נוימן ושורט טרייד בתחנות המשטרה ברחבי הארץ בגין הונאה ומרמה. החברה, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, הציעה שירותי פלטפורמת מסחר מול הבורסה האמריקאית, ולה היו סניפים בישראל בירושלים ובני-ברק.

מהחקירה עד כה עלה כי הדרכים לגיוס הלקוחות היו במסגרת שיתוף-פעולה עם מכללות שהציעו קורסים ללימודי מסחר בשוק ההון. המכללות הפנו תלמידיהם להשקיע דרכם את כספם.

נוימן, שנעצר ביום ראשון, הובא להארכת מעצרו בבית המשפט, ומעצרו הוארך עד לתאריך 22.5.18. שרם נעצר שלשום (ב') בנתב"ג עם שובו לארץ מנסיעה, נחקר ושוחרר בתנאים מגבילים לביתו. לגרסת נוימן, כאמור, הוא נטל מכספי לקוחותיו על-מנת להעביר לשרם כספים, בעקבות לחצים ואיומים שהופעלו עליו מצד שרם. שרם נחקר על הלחצים לכאורה שהפעיל על נוימן, אך טוען מצדו כי היה לקוח של החברה ואחד מקורבנותיו של נוימן, ולא היה מודע כלל לתרמית שבוצעה, אם בוצעה.

עורכת דינו של יצחק שרם, מיכל רוזן-עוזר ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר, מסרה בתגובה: "עם חזרתו ארצה תושאל מר יצחק שרם על-ידי משטרת ישראל, ענה לכל שאלות חוקריו ושוחרר לביתו. מבלי להיכנס לגופם של דברים, יצוין כי לצערו ולתדהמתו של מר שרם, שורבב שמו לפרשה, למרות שהוא נפל בה קורבן, ונגזלו ממנו כספים. מר שרם סומך על המשטרה שתעשה את מלאכתה נאמנה".

הרקע לדוח ולחקירה כאמור הוא סיפור קריסתה של חברת שורט טרייד. בראשית החודש הגישו מספר משקיעים בקשה לפירוק החברה, תוך שהן מעלים טענות חמורות לתרמית ולגזילת כספם. בית המשפט מינה את עורכי הדין פינס וחינצ'ין למפרקים הזמניים של החברה, ואלה החלו לחקור את נסיבות הקריסה.

בדוח שהגישו היום מפרטים המפרקים את הפעולות שביצעו עד כה, ובהן חקירות של נושאי משרה בחברה (בעל השליטה; הסמנכ"ל; מנהל חדר העסקאות), פניות לבנק מזרחי בו נוהלו חשבונות של החברה וכן את היקף הלקוחות, החובות והנכסים.

החברה היא חברה זרה שהתאגדה באיי הבתולה הבריטיים ואינה רשומה כחברה זרה בישראל, הגם שחלק הארי מלקוחותיה, כמו גם מפעילותה, הוא בישראל. מהדוח שהגישו עורכי הדין פינס וחינצ'ין עולה כי מספר הלקוחות של החברה מוערך בסדר גודל של כ-1,200 עד כ-2,700 לקוחות, ישראלים וזרים.

נכסי החברה מוערכים על-ידי המפרקים בסך של כ-750 אלף דולר בניירות ערך אמריקאים (על-פי שוויים הנוכחי), המוחזקים בבנק בלוקסמבורג וכן סך נוסף של 100 אלף דולר, המהווה את יתרת הזכות של החברה אצל הברוקר בארה"ב.

המפרקים הזמניים מציינים כי "על-פי הממצאים הראשוניים ומידע שנמסר מבעל השליטה ומהסמנכ"ל, עולה כי פעילות החברה התאפיינה בעירוב לכאורה בין ישויות משפטיות שונות, כך שייתכן שחלק מנכסי החברה אינם רשומים על-שמה, לרבות הנכסים".

עוד עולה מהדוח כי חובות החברה מוערכים בסך של כ-10.5 מיליון דולר ללקוחות החברה, ואולם ממידע שהגיע מנוימן עצמו, טרם הוגשו תביעות חוב בתיק, וייתכן שהחוב יתברר כגבוה יותר.

המפרקים מציינים בדוח כי "החקירה המשטרתית שנפתחה בעניינה של החברה וכניסתן של הדמויות הראשיות בפרשה למעצר מקשות לעת הזו על המפרקים הזמניים להשלים את פעולות החקירה שבהן החלו".

המפרקים מוסיפים כי מהבדיקות הראשוניות עולה כי למעשה מעורבות בפרשה דנן, במידה כזו או אחרת, מספר ישויות משפטיות שטיב הקשר ביניהן טרם התברר מטעמים מובנים של קוצר הזמן.

"כך למשל, מבדיקה ראשונית עולה כי כל ההיבטים התפעוליים של החברה (למשל: דמי השכירות של המשרדים, העסקת עובדים וכו') לא בוצעו על-ידי החברה, אלא על-ידי בעל השליטה באמצעות 'עוסק מורשה' שניהל על-שמו. דוגמה נוספת - חלק מהחשבונות הזרים נפתחו על-שם חברת שורט טרייד, הגם שמדובר בלקוחות החברה. חלק מהסכמי שיתוף-הפעולה עם המכללות השונות נעשו בין המכללות לבין בעל השליטה באופן אישי או בין המכללות לבין חברת שורט טרייד, הגם שבשני המקרים מדובר בלקוחות שהופנו, לכאורה, לחברה".

עוד עולה מהדוח כי רוב לקוחות החברה הגיעו לחברה כתוצאה משיתופי-פעולה שהיו לחברה עם מכללות שונות שהעבירו קורסים בתחום שוק ההון. "שיתוף-הפעולה התבסס על תשלום עמלה למכללה בגין הפניית לקוחות. לשלמות התמונה נציין כי בפועל ניתנה ללקוחות האפשרות לסחור במינוף של עד 1 ל-4. דהיינו, על כל שקל שהלקוח הפקיד, הוא הורשה ליתן הוראת קנייה של עד 4 שקלים", נכתב בדוח.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני