גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל התייקרויות בדרך? גם מחירי הבשר הקפוא עולים

לאחר שאמש פורסם כי קימברלי-קלארק וסנו מייקרות את מוצרי הנייר בכ-10%, כעת נודע כי גם שניב מעלה מחירים ● במקביל, ל"גלובס" נודע כי מחירי הבשר הקפוא המיובא התייקרו ב-20%, כשבשיא - שיתרחש כנראה באוגוסט - ההתייקרות תגיע עד 40%

דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי
דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי

גל התייקרויות בדרך? לאחר שהספקית קימברלי-קלארק הודיעה אתמול (ג') לקמעונאים על עליית מחירים בשיעור של 10%, שלאחריה חשף "גלובס" כי חברת סנו מייקרת את מוצרי הנייר בשיעור דומה, כעת נודע ל"גלובס" כי גם יצרנית מוצרי הנייר שניב צפויה לייקר את מוצרים בשיעור זהה (10%). 

ואולם, העלייה לא מתמצה רק במחירי הנייר. ל"גלובס" נודע כי גם מחירי הבשר הגולמי הקפוא המיובא ברשתות המזון התייקרו בשיעור של כ-20%, כשבשיא - שיתרחש כנראה בחודש אוגוסט - צפויה ההתייקרות להגיע לעלייה של 40% במחיר.

גורם באחת מרשתות הקמעונאות סיפר היום (ד') ל"גלובס" כי "קיימת עליית מחירים אגרסיבית יחסית במוצרי הבשר הגולמי. כל אחד מהחלקים נמכר במחיר שונה, אך מדובר בעלייה של כ-20% בממוצע במחיר לקמעונאי - וגם המחיר לצרכן צפוי לעלות בעקבות זאת".

מה הסיבה לכך? לדברי גורם בענף היבוא ושיווק בשר, "נוצר מחסור בבשר בעקבות חוסר תפוקה של מפעלים באורוגוואי שלא עובדים - מה שהביא לעלייה במחירים בדרום אמריקה (משם מיובא רוב הבשר הקפוא - ש.מ)".

במקביל, גם שינויים בהליך השחיטה, שאמורים להיכנס לתוקף בקרוב ולצמצם את הסבל של בעלי החיים בתהליך, יובילו ככל הנראה לעלייה נוספת במחיר. החל מיוני הקרוב כל המפעלים המאושרים לייבא בשר מדרום אמריקה יידרשו לעבוד בשיטה החדשה, שלדברי גורמים בענף דורשת גם השקעה כספית וגם מאריכה את קצב השחיטה. 

נציין כי ב-4 השנים האחרונות קיימות מכסות ליבוא בשר טחון טרי פטורות ממכס שמחולקות לשחקניות הגדולות, ביניהן גם רשתות הקמעונאות. כמו כן, רפורמות בענף שהחלו ב-2014 הגדילו את המכסות ליבוא בשר טרי, והובילו, בין היתר, לירידה של כ-6% במחירו ולגידול בצריכה שלו על חשבון בשר מעובד וייתכן שגם על חשבון בשר קפוא. 

בקרוב נשלם יותר

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, התייחס היום בשיחה עם "גלובס" לסוגיה ואמר כי "נתוני סטורנקסט מדווחים על התייקרויות של 0.7% במדד המחירים. אצלנו המספרים האלה לא בולטים, כי אנחנו נותנים הנחה של 180 שקל במסגרת המעבר לכרטיסי האשראי החדשים שלנו בשותפות עם כאל. אם אני מנטרל את זה, עליית המחירים נעה בין 0.4% ל-0.6%".

לדבריו, החלה פנייה של ספקים לרשת שהודיעו על התייקרויות: "פנו אלינו מסנו ומקימברלי. עדיין לא התחלנו לדון בזה, קיבלנו את העדכון על ההתייקרות רק אתמול, ובימים הקרובים נראה לאן זה מוביל".

קמעונאי אחר אמר בשיחה עם "גלובס" כי "קרוב היום שגם ספקי המזון יודיעו על התייקרות. גם חברות המזון צפויות להודיע על עליות מחיר, וזה צפוי לקרות עד ראש השנה. אנחנו מקבלים מהספקים מסרים שאומרים שהם הגיעו לנקודת קצה אחרי עליית שכר המינימום ועלויות התפעול שעלו. להערכתי, הפעם עליות המחירים לא יתבצעו באופן גורף על כל מוצרי החברה, אלא יעשו את זה ברמת קטגוריות, כפי שראינו במהלך הנוכחי".

התייקרות ראשונה של החברה מאז המחאה החברתית 

עד לאחרונה הן הקמעונאים והן הספקים הדגישו שהעלייה נובעת בעיקר משינוי התמהיל ומעבר למוצרי פרימיום, אולם כעת מתברר כי גם מחירם של מוצרי בסיס כמו נייר טואלט נמצא במגמת התייקרות. ההתייקרות לצרכן תורגש בכיס כבר בתחילת השבוע הבא, כאשר, ככל הנראה, גם כאן מדובר במוצרים כמו נייר טואלט, נייר סופג וטישו. לפי הערכות של קמעונאים, ההתייקרות במחיר לצרכן תנוע בין 9% ל-12% בממוצע.

המותג של סנו בקטגוריות הללו נקרא "סנו סופט"; ובקימברלי-קלארק ההעלאה מתייחסת למותגים המרכזיים של החברה: לילי, מולט וניקול. משיחות עם רשתות שיווק עולה כי מדובר בהתייקרות ראשונה של מוצרי החברה מאז ימי המחאה החברתית ב-2011.

מדוע הספקיות מבצעות את העלאות המחירים? לטענת קימברלי-קלארק, ההתייקרות מתבצעת עקב עלייה במחירים של חומרי הגלם, ובראשם עלייה מתמשכת של כ-50% בתאית (חומר הגלם של הנייר) שהחלה בחודש ינואר 2018. כלל הלקוחות הגדולים בשוק כבר אישרו את העלייה לחודש יוני. 

בסנו, לעומת זאת, סירבו להתייחס לטענות לגופן, ומסרו כי "ענייניה העסקיים של החברה מנוהלים במישרין עם הגורמים הרלוונטיים".

לפי נתוני סטורנקסט, נתח השוק הכספי של קימברלי-קלארק מכלל שוק מוצרי הצריכה עמד בתום השליש הראשון של 2018 על 2.4%, וזאת בזכות עלייה של 0.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. סנו, שלפי נתוני סטורנקסט היקפי המכירות שלה גדולים מעט מאלה של המתחרה, אוחזת בנתח שוק של כ-2.7% בשליש הראשון של 2018, עם ירידה של 0.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, כלל קטגוריית מוצרי הנייר רשמה גידול כספי במכירות בשיעור של 3.4% בשליש הראשון של השנה, וזאת ביחס לשליש הראשון ב-2017.

ואולם, הגידול במכירות הכספיות מאפיין את כל השוק. כלל שוק מוצרי הצריכה רשם גידול כספי של קרוב ל-3% בשליש הראשון של השנה, שמהווה תוספת של כ-284 מיליון שקל במכירות כספיות. לא רק הגידול מאפיין את השוק כולו, כי אם גם ההתייקרות. כך, מדד המחירים של סטורנקסט מצביע על התייקרות בשיעור של 0.7 נקודות שעד היום הוסבר כאמור באמצעות מעבר למוצרי פרימיום, אך במקרה של קימברלי-קלארק מדובר דווקא בהתייקרות של מוצרי צריכה בסיסיים.

מקימברלי-קלארק ישראל נמסר: "קימברלי-קלארק מחויבת להציע לצרכניה את המוצרים הטובים ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר. בשל עלייה יוצאת דופן ומתמשכת בעלות חומרי הגלם בכל העולם - ובפרט תאית, הרכיב המרכזי במוצרי הנייר שלנו - אנו נאלצים לבצע עדכון במחיר המכירה לקמעונאים במותגי הנייר. בשלושת המותגים המרכזיים (לילי, מולט, ניקול) השארנו מוצר גליל כפול ללא שינוי מחיר לקמעונאי. ברצוננו להדגיש כי גם לאחר עדכון מחיר המכירה לקמעונאים, קימברלי-קלארק עדיין סופגת את מרבית העלייה בעלות חומרי הגלם. עדכון זה ייושם ביוני 2018. המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי בלבד". 

הנקל-סוד הקטינה את ג'ל הכביסה של פרסיל - אך המחיר נשאר זהה

שיטה נוספת לייקור מחירים לספקים היא הקטנת הגודל של המוצר, כלומר צמצום התכולה שלו, מבלי לשנות את המחיר. כלומר, המחיר נשאר כפי שהיה, אך התמורה שהצרכן מקבל עבורו התכווצה. זה המהלך שצפוי להתבצע בג'ל הכביסה של המותג פרסיל של קבוצת הנקל-סוד.

ג'ל הכביסה של פרסיל נמכר בעבר במיכל של 5 ליטרים, ולפני כשנה וחצי הוקטן למיכל של כ-4.5 ליטרים. כעת עדכנה החברה את הקמעונאים כי היא צפויה להקטין את המוצר פעם נוספת - לגודל של 4 ליטר בלבד, בעוד שהמחיר יישאר זהה.

כלומר, התייקרות של 12% מגולמת בהקטנת המוצר, שכן מחיר הקנייה של הקמעונאי והצרכן לא צפוי להשתנות. 

מהנקל-סוד נמסר בתגובה: "חברת הנקל משיקה את פרסיל ג'ל החדש עם פורמולה חדשה שהיא הטובה ביותר שהייתה אי-פעם. מדובר במוצר חדש העונה על מעבר הצרכנים לתוכניות כביסה קצרות ובטמפרטורה נמוכה. לאחר תהליך מחקר ופיתוח ארוך וקפדני הפורמולה החדשה של פרסיל משיגה תוצאות ניקוי והסרת כתמים ברמה גבוהה משמעותית, ויש בידנו את כל ההוכחות והביסוסים לכך באמצעות בדיקה במכון מחקר חיצוני מקצועי ובעל שם עולמי".

עוד טענו בחברה כי "ההשקה החדשה מלווה בשינוי גודל אריזה, אולם המחיר הקמעונאי לבקבוק החדש נמוך יותר מהמחיר הקיים". עם זאת, בחברה סירבו למסור באיזה שיעור.

עוד כתבות

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת כנפי-שטייניץ קבעה שצה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד ה-8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים ● במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"