גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה תממן ניסויים במכוניות אוטונומיות, רחפנים ורמזורים חכמים

בהמשך לחשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר: תוכנית הסיוע לתחבורה חכמה יוצאת לדרך בהשקעה של 30 מיליון שקל בשנה, ותכלול בין היתר ניסויים טכנולוגיים בנתיבי איילון ובבסיסי צה"ל ● שאלת המפתח: כיצד משרד התחבורה ורשות החדשנות יאפשרו לסטארט-אפים לפעול בחופשיות מבלי לסכן חיי אדם

מכונית אוטונומית של וויימו / צילום: רויטרס
מכונית אוטונומית של וויימו / צילום: רויטרס

משרד התחבורה ורשות החדשנות מכריזים היום על פתיחת מסלולי בקשות הסיוע לתוכניות הרצה (פיילוטים) בתחומי התחבורה החכמה. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, הממשלה תציע רצף של תוכניות סיוע לפיילוטים בתחומים טכנולוגיים שונים, בהיקף כולל של 100 מיליון שקל לשנה. היקף מקטע התחבורה שמתפרסם כעת יעמוד 30 מיליון שקל בשנה. התוכניות אמורות להימשך חמש שנים, אם כי עדיין לא ידוע כמה יושקע בכל אחת מהן.

תוכנית התחבורה, שגובשה בשיתוף מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, תסייע למימון ניסויים מתקדמים שדורשים בניית מתקנים, שימוש בציי רכב, דלק וכמובן פיתוח טכנולוגי. החברות שישתתפו בה אף עשויות לקבל אישור לחרוג ממגבלות רגולטוריות החלות כיום, ופטור ממיסים במקרים מסוימים.

גורמים ממשלתיים מדווחים על בקשות רבות שהגיעו מהתעשייה ומסטארט-אפים לביצוע ניסויים, שרבות מהן נדחו עד כה בגלל היעדר יכולת היענות להן. בין השאר מדובר בבקשות לניסויים בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית וסמי-אוטונומיות, כולל מכוניות אוטונומיות חדשות וציוד נלווה למכוניות קיימות; טכנולוגיות ואלגוריתמים חדשים לוויסות התנועה ולהתאמה חכמה של ניהול הרמזורים; וטכנולוגיות לחיסכון בדלק ולשימוש בדלקים ירוקים.

ל"גלובס" נודע כי גם צה"ל מתעניין בתחומי החדשנות בתחבורה, ומתנהלים מגעים לפתוח שדות ניסויים של צה"ל לניסויים אזרחיים בתחומים אלה. כך יתאפשרו ניסויים בתנאים מבוקרים כפי שדורשות חברות הרכב הגדולות בעולם, ולצה"ל תהיה גישה מידית לטכנולוגיות העדכניות ביותר בתחום. בין השאר מדובר בביצוע ניסויים באתר שדה שדמה בנגב ובאתר ניסויים נוסף באזור פלמחים במרכז הארץ.

כמו כן יתאפשרו ניסויים בכמה אתרים אזרחיים, ובהם מנחת דלתון שעבר הסבה למסלול מרוצי אופנועים; מסלול המרוצים החדש שבבאר שבע המאפשר גם סימולציה של תחבורה עירונית; שדה תימן המאפשר ניסויים ברחפנים ומטוסים קלים וכן בכלי רכב חכמים, ומנחת ערד שהוסב גם הוא לאחרונה למסלול מרוצים. כמו כן יועמדו לרשות הסטארט-אפים קטעי כביש חדשים שטרם נפתחו לציבור, כמו המסלול הנוסף באיילון צפון לכיוון צומת גלילות, ומגרשי חנייה גדולים שייסגרו לתקופות הניסויים. עוד מועלית האפשרות להפוך שטחים בקיבוצים, מפעלים ומחצבות לאתרי ניסויי תחבורה סגורים לציבור.

כאתרי ניסוי נוספים ישמשו מרכזי בקרת התנועה של הערים הגדולות. המובילות בתחום זה הן תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע, והמפתיעה: אשדוד, שהוגדרה כ"עיר הניסויים" של התחבורה החכמה בישראל בזכות ניסויים שמתנהלים בה כבר בימים אלה. מרכזי בקרת התנועה יאפשרו ניסויים של חברות שמבקשות לייעל ולהחכים את ויסות התנועה ושילוב תחבורה ציבורית חכמה כדי להקל על עומסי התחבורה העירונית המוכרים.

חברות טכנולוגיה ישראליות בתחומי התחבורה יוכלו לקבל במסגרת התוכנית תמיכה כספית של עד 50% מהוצאות המו"פ המאושרות. תמיכה בשיעור חריג של 75% תינתן לתוכנית בעלות פוטנציאל להשפעה יוצאת דופן על ייעול ושיפור התחבורה. המסלול מציע השתתפות בסיכונים הכרוכים בתהליך הפיתוח, אך אינו דורש השתתפות ברווחים או בהצלחות עתידיות. החברה הנתמכת תחזיר לרשות החדשנות את המימון שקיבלה על ידי תשלום תמלוגים ממכירות, רק אם המיזם הצליח להגיע לשלב המסחור.

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

להוכיח היתכנות בסביבה אמיתית

במשרד התחבורה אומרים כי הבקשות לביצוע ניסויים ייבחנו לאור ה"אימפקט התחבורתי" שלהן, כלומר המידה שבה ההצעה מקדמת מעבר לתחליפי דלק, צמצום הגודש בכבישים, מאבק בתאונות דרכים ושימוש לתחבורה ציבורית. "עניין התמיכה הכספית מינורי בעינינו", אומרת ל"גלובס", דפנה עין דור, מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה, "החלטת הממשלה נותנת את הפלטפורמה ומבהירה שמדובר בתוכנית לאומית. מה שהחברות צריכות זה סיוע ברגולציה, ואנחנו לא בהכרח יודעים מראש במה אנחנו מפריעים. השוק יגיד לנו מה הצרכים הרגולטוריים". נושאים נוספים שעל הפרק הם כלי רכב מקושרים וחשמליים, מודלי תחבורה שיתופית, טכנולוגיות ניטור ועיבוד מידע, וכמובן כלים להפחתת תאונות הדרכים.

רשות החדשנות, מצדה, תמכה עד כה בתוכניות בשלבי מו"פ מוקדמים, וכעת היא מתקדמת באסטרטגיה לתמוך בצמיחת בחברות שלמות. משרד התחבורה משלים את המהלך בליווי חברות הסטארט-אפ בהיתרי רגולציה ובהנגשת הגישה למתקנים. התמיכה הכספית תינתן באמצעות הרשות לחדשנות, שתבחן את הבקשות במישור ההיתכנות הטכנולוגית והעסקית, ובמקביל הן ייבחרו במשרד התחבורה במישור האימפקט התחבורתי.

שגיא דגן, מנהל זירת צמיחה ברשות החדשנות, אומר שאישור הבקשות ייקבע על בסיס שלושה קריטריונים: עד כמה הפרויקט עוזר להבשלה והוכחת היתכנות של הטכנולוגיה בסביבה מבצעית; עד כמה הוא מקרב את המוצר לשוק ומאפשר חדירה לשוק העולמי; ועד כמה היזמים בנו חברה שמסוגלת להצליח ולצמוח. לדבריו שאלות הרגולציה ייענו על ידי משרד התחבורה, שיצטרך לקבוע בין היתר כיצד הוא שומר על הבטיחות ועדיין מאפשר ניסויים לכלי רכב אוטונומיים - שעלו בעולם לכותרות בהקשרים שליליים לאחרונה, כשמכונית של אובר דרסה למוות הולכת רגל.

שאלת הנכונות של משרד התחבורה להגמיש את ההגבלות ולאפשר חריגה מהתקנות וההנחיות היא חשובה במיוחד במקרה הזה. מצד אחד זהו התנאי לקיומם של הניסויים, ומהצד האחר - מתן האישור לחרוג מגדיל את רמת הסיכון של האוכלוסייה. בנוסף, כפי שמגדיר זאת גורם ממשלתי, "זה מגדיל את הסיכון של הפקיד לאבד את משרתו".

בעיית הסיכונים בניסוי נפתרת פעמים רבות באישור לניסויים "יבשים", שבהם לא עובדים עם התחבורה האמיתית בשטח. כך למשל יש מערכות לוויסות תנועה שיכולות לעבוד ב"מוד צל", לאסוף נתוני אמת שוטפים ולחזות את ביצועיהן מבלי להשפיע על הרמזורים עצמם. אם התוצאות משביעות רצון, מתקדם הניסוי לשלב הבא שבו מפעילים אותו על אזור מצומצם שבו הוא פועל מול תחבורת אמת, ורק לאחר שכל השלבים המוקדמים הראו תוצאות חיוביות מרחיבים אותו לכלל מערך התחבורה. עדיין נותר החשש שדווקא אז תקרוס המערכת, וזה הסיכון שלוקח הרגולטור כשהוא מאשר את הניסוי.

גדי הורנשטיין, ראש ענף מוביליטי ו-IoT ברשות החדשנות, מנסה להרגיע ואומר שהניסויים מלווים על ידי יועצים מומחים, יוצאי חיל אוויר ובעלי ניסיון בבניית פיילוטים וניהולם. "משרד התחבורה ונתיבי איילון שאחראית על הבקרה וניסוי הם בעלי ניסיון רב. אנחנו עוברים על התוכנית והמשימות, רואים את תכנון הניסוי, מי תכנן ואיך תכנן. רשות החדשנות ומשרד התחבורה תומכים זה בזה ומשלימים יכולות אלה של אלה".

לדברי הורנשטיין, רשות החדשנות תאפשר לקיים פרויקטי ניסוי ממושכים, עד לשנתיים, כדי לבחון את הצלחת הטכנולוגיות ושיטות העבודה החדשות בתנאים משתנים, למשל עונות השנה, אירועי ענק שמשנים את זרימת התחבורה בעיר, או אתרים שבהם נוצרים עומסים בתקופות ספציפיות. "בנוסף נוודא שהניסוי עונה לצורכי הלקוח הסופי. חשובה גם איכות האתר שעושים בו את הפיילוט, לא ברמזור צדדי בחצר עירייה אלא במערך בקרת רמזורים עמוס בתנועה".

אלי כהן  / צלם:  שלומי יוסף

לא בהכרח טכנולוגי, אבל חדשני

ד"ר ענת בונשטיין, ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, עומדת מאחורי שיתוף הפעולה בין 11 משרדי ממשלה שונים בשני הנושאים שתחת אחריותה. "פרויקטים עם אימפקט תחבורתי לא חייבים להיות טכנולוגיים אלא עם קונספט חדשני", היא אומרת, "יצרנו את התוכנית הזו על ידי זה שיצרנו קשר עם המון גורמים, סטארט-אפים ואקדמיה, ושאלנו מה צריך כדי לקדם תחבורה חכמה. אמרו לנו שצריך פיילוטים לטכנולוגיה, וזה מה שמופעל כעת".

המנהלת הוקמה לפני כחמש שנים. "אנחנו תומכים בטכנולוגיה לאורך כל שרשרת הערך: מרמת מרכזי המחקר ועד להבאת הפרוייקט לביצוע", אומרת בונשטיין. לדבריה, מיקומה של המנהלת במשרד ראש הממשלה מסייע לגיבוש מדיניות ממשלתית ובהבאת החידושים לתשומת ליבו של ראש הממשלה נתניהו: "הוא מזכיר את הנושא בכל פגישה עם משלחות, וכשאני מציגה את העדכונים בממשלה הוא עוקב ומתייחס בעניין".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, מסר כי התמיכה בחברות הסטארט-אפ תאפשר להן להיבנות טוב יותר ולחדור לשוק מהר יותר, ומצד שני תשתפר הרגולציה הממשלתית. "הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, והחובה שלנו כממשלה היא ללוות אותה מהבחינה הרגולטורית כדי שניתן יהיה ליישם אותה בהקדם". שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף: "התעשייה החדשנית הישראלית הפכה למודל עולמי לחיקוי, אך הדבר טרם חלחל לתחבורה בישראל. בתחומי התחבורה ישראל זקוקה לזריקת עידוד מהותית ובכוונתנו לאפשר לתעשייה זאת לפרוץ לתחומי פעילות חדשים. זה צעד חשוב בחיבור בין הצלחת תעשיית ההייטק ובין תחומי התחבורה". 

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?